Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (113952 totalt)
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Narin skrev:
mcburn4ever skrev:

Börjar mer o mer fundera över en öppen integralhjälm..


Du har sett Persbrants Ringen film nyligen du också

Nja..det vet jag inte..
Är det den där han flåsat som en gammal ångbåt?
..där han säger, -Jag får ge fan i att broms.. (underbar kommentar!)



Peppe Fröjd skrev:
Pär : Du skrev att hjälmen gjort sitt efter smällen. Får man fråga var som slogs i ? Alltså slog du i buren..? Eller rutan?
Man ser skrämmande många som kör utan hjälm på Ringen.

Uvex verkar ha lätta och fina hjälmar. Verkade vara bra pris när man kikade i deras affär i det nybyggda komplexet vid Nurburgring.

Tror inte att det finns några synliga märken på hjälmen, mer än att visiret är sprucket på flera ställen
och jag har inget minne av att jag slog i något annat än ett gäng krockkuddar..
Är väl mer att det känns otryggt att inte veta säkert att hjälmen är ok.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Ja, det låter nog klokt att byta hjälm efter en sådan "vurpa" thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Eddie Varvstopp skrev:
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.


Är väl bara kolla hur det ser ut i Carrera cup eller STCC vet inte om någon där kör med öppna hjälmar?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Dignell skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.


Är väl bara kolla hur det ser ut i Carrera cup eller STCC vet inte om någon där kör med öppna hjälmar?


man måste skilja på nationel och internationel licens.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Dignell skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.


Är väl bara kolla hur det ser ut i Carrera cup eller STCC vet inte om någon där kör med öppna hjälmar?


Är (eller var när jag tog licens) annorlunda regler för om man har debut/nationell eller internationell licens, med internationel får (fick) man köra med integral men de andra måste den vara öppen. (smart regel...)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Svartlock skrev:
När man talar om trollen som man brukar säga...

Hårdtestade Peltor G78 och HANS idag - det gör nytta.


Hej!

Håller sakerna för en sådan smäll eller det blir att köpa nytt?

_________________
Johan Christensson
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479




_________________
Jens Lanvin
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

timmy1701 skrev:
Är (eller var när jag tog licens) annorlunda regler för om man har debut/nationell eller internationell licens, med internationel får (fick) man köra med integral men de andra måste den vara öppen. (smart regel...)


Jösses, man får alltså inte köra med säkrare utrustning som är ett krav om man kör på internationell licens

Låter helt otroligt.... Only in Sweden...

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Babbe skrev:
Dignell skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.


Är väl bara kolla hur det ser ut i Carrera cup eller STCC vet inte om någon där kör med öppna hjälmar?


man måste skilja på nationel och internationel licens.


Nej. Om man åker med HANS (som f ö är ett krav både i STCC och PCCS), så är enda kravet att hjälmen är HANS-godkänd också, spelar ingen roll om den är öppen eller integral. Detta har inget att göra med licenstyp, detta försvann för några år sedan. Den återförsäljare som tror att det bara är öppna hjälmar som är godkända är inte speciellt med i matchen...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Johan Christensson skrev:
Svartlock skrev:
När man talar om trollen som man brukar säga...

Hårdtestade Peltor G78 och HANS idag - det gör nytta.


Hej!

Håller sakerna för en sådan smäll eller det blir att köpa nytt?


Hoppas verkligen de håller

Nä det var ingen så hård smäll så remmarna kan ha töjts.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



För att förtydliga är jag främst Nationella sammanhang jag syftar på (jag har debutlicens och tävlingarna jag kommer köra är med SPVM och PCSR).

McRae skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?

Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF.


.......

Nej. Om man åker med HANS (som f ö är ett krav både i STCC och PCCS), så är enda kravet att hjälmen är HANS-godkänd också, spelar ingen roll om den är öppen eller integral. Detta har inget att göra med licenstyp, detta försvann för några år sedan. Den återförsäljare som tror att det bara är öppna hjälmar som är godkända är inte speciellt med i matchen...


ok, då är det fritt fram för mig att köpa integralhjälm med HANS system och köra i min täckta bil thumbs up . Min följdfråga är, är detta något alla inblandade känner till (typ. tävlingbesiktning, domare osv.)? Dum fråga kanske men verkligheten kan överträffa dikten

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Eddie Varvstopp skrev:

ok, då är det fritt fram för mig att köpa integralhjälm med HANS system och köra i min täckta bil thumbs up . Min följdfråga är, är detta något alla inblandade känner till (typ. tävlingbesiktning, domare osv.)? Dum fråga kanske men verkligheten kan överträffa dikten


Det var nytt för några år sedan.. När vi skulle köra långlopp på Anderstorp fick en en kompis stora problem
att få sin Stand 21 Integral med HANS förbi den oerhört nitiska besiktningspersonalen - men de lät sig övertygas till slut...

Nu kan det inte vara några som helst problem. Folk har ju kört med HANS och Integralhjälm i
klubbracing i flera år nu.

_________________
--
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



FredrikÅ skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

ok, då är det fritt fram för mig att köpa integralhjälm med HANS system och köra i min täckta bil thumbs up . Min följdfråga är, är detta något alla inblandade känner till (typ. tävlingbesiktning, domare osv.)? Dum fråga kanske men verkligheten kan överträffa dikten


Det var nytt för några år sedan.. När vi skulle köra långlopp på Anderstorp fick en en kompis stora problem
att få sin Stand 21 Integral med HANS förbi den oerhört nitiska besiktningspersonalen - men de lät sig övertygas till slut...

Nu kan det inte vara några som helst problem. Folk har ju kört med HANS och Integralhjälm i
klubbracing i flera år nu.


Kalasbra input thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Några reflektioner angående era funderationer:

Öppna hjälmar är på väg ut ur reglementena, att dom finns som krav i vissa klasser i Sverige är för att räddningspersonalen enkelt och visuellt skulle kunna avgöra om andningsvägarna var fria efter en olycka. Paradoxalt nog så slår fler sönder andningsvägarna med en öppen hjälm...men man har insett att det blev lite fel där.
MC-hjälmar har inget i bilsport att göra, dom är uppbyggda med andra skyddsmodeller än hur en hjälm för bilsport är uppbyggd. I MC har man prioriterat skraptålighet...det förekommer i regel inte i bilsport, utan där är det upprepade slag mot bilens inredning (bur/båge) som prioriteras.
MC hjälmar har i regel nyloninredning, alla billiga Bilsporthjälmar har också nyloniredning...tyvärr. Tester visar att en hjälm med nyloniredning fattar eld efter 6 sekunder om den utsätts för öppen låga. Det är ingen lek när nylonet smälter i ansiktet. Många av er åker med bilar som har originalinredning kvar, tänk på att dom bilarna brinner explosionsartat jämfört med en rensad racingbil.

En lätt hjälm är att föredra, men inte på bekostnad av säkerheten. I Sverige har vi haft ett eget reglemente som förordnat lätta hjälmar, nu har man dock gått ifrån det. Nu håller man sig till världsstandarder som är baserad på lite mer omfattande forskning är vad vi hade i Sverige. Vikten är absolut inte avgörande, å verkligen inte nu när vi åker med HNRS (HANS) i de flesta sammanhang.

Jag jobbar enbart med personlig skyddsutrustning för motorsport, från vår shop går det 100 Integralhjälmar på en (1)öppen hjälm. Samtliga med FR (fire retardant) inredning, många får redan från fabrik Eject HRS installerat. Eject HRS är det krav på i många racingklasser runt om i världen, kommer att bli krav i Sverige från nästa år i en del klasser.

Tänk på att SBF bara jobbar med "min" säkerhet, man får faktiskt vara förnuftig och köpa bra grejor istället för den skit som man kan använda om man bara ser det ur reglemtets perspektiv.

Varför då en hjälm som skyddar hela ansiktet och en bit av halsen? Ska man överhuvudtaget behöva ställa den frågan? Skyddad mot brand, splitter och krosskador, för mig är det ett enkelt val, har sett allt för många olyckor för att överhuvud taget reflektera över ett öppet alternativ. I dag åker dessutom många med friskluftsystem i sina hjälmar. Allt för att vara mer skyddad och dessutom alltid ha frisk luft till föraren (bättre tävlingsresultat)
Å när det gäller hjälmar är det precis som med bilar, design säljer, men inte på bekostnad av säkerhet.

Det ni skriver om HANS-skydd är i regel ett traditionellt HANS som enbart hjälper vid smällar rakt framifrån, det är bara i Formelbilar med en cockpit byggd med integrerat sidoskydd som det fungerar bra. I vanliga fordon/tävlingsbilar har vi inga sidoskydd, i bästa fall har vi en bur. Då MÅSTE man att ett HNRS som även tar upp sidosmällar.

Vanligaste allvarliga skadan vid motorsport är nack och brandskador. En integralhjälm med nedfällt visir (lexan) med ett HNRS hjälper avsevärt.

När det gäller material i hjälmar så är det inte frågan om att bygga med ett (1) visst material, utan det är en kombination av olika material som ger en hjälm bra egenskaper. Hos de seriösa tillverkarna handbyggs hjälmarna i en kombination av kolfiber, kevlar, glasfiber etc. I de billigare modellerna är det glasfiber som pressgjutits i Kina.
Viktskillnader mellan sk "kolfiberhjälmar" och motsvarande i billigare material brukar vara max ca 250g. Det går helt enkelt inte att trolla bort vikten om de andra egenskaperna skall behållas.

Det vi också ser är två trender, små visiröppningar för ökat skydd och lite större öppningar för ökat synfällt, det är en fråga om smak och tycke, dom uppfyller samma tekniska krav men ger olika skydd.

När det gäller HANS så skall remmarna vara korrekt justerade och HANS-skyddet har rätt vinkel, annars drar det/skjuter på i hjälmen så att körningen blir påverkad. De nya skydden från Safetysolution dras inte med dessa problem. Dom skyddar vid front OCH sidosmällar samt fungerar oberoende av stolens rygglutning. http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=HybridPRORage

Bälten som varit med om en crash ska skrotas, eller så skall man byta ut bältesväven. Samma med en hjälm/HANS-skydd, har den varit med om en crash kan det vara läge (bör) att byta prylarna.

Infästning bälten, här är det en riktig röra. Bälten tänjer sig 10-15%, därför skall dom vara infästa direkt bakom stolen. Infästning i hatthyllan är förkastligt!
Bälten skall vara infästa i 0- max -20 graders vinkel bakom axlarna (horisontalplan). Om man åker med HNRS (HANS) skall fästet bakom nacken vara ihopviklat ca 20 grader för att HNRS (HANS) ska fungera tillfredsställande.

Den nya hjälmstandarden som kommer i höst är bättre än de tidigare. Den har bland annat ett storleksystem/stoppning som är mer anpassad efter huvudform i relation till storlek.

Baserat på en del erfarehet i ämnet.

Hälsningar
/JP

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

HANS är kanon på alla sätt men tyvärr går det ju inte att använda i gatbilar utan fyrpunktsbälten. Med vanligt bälte och krockkuddar... vad väljer man helst då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Magnus Thomé skrev:
HANS är kanon på alla sätt men tyvärr går det ju inte att använda i gatbilar utan fyrpunktsbälten.


Jag tolkar FIA's regler för installation som att det i praktiken inte går att använda HANS utan bur då infästningen för bältet bör vara så nära stolen + att vinkeln på bältet är så noga.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Dignell skrev:
Magnus Thomé skrev:
HANS är kanon på alla sätt men tyvärr går det ju inte att använda i gatbilar utan fyrpunktsbälten.


Jag tolkar FIA's regler för installation som att det i praktiken inte går att använda HANS utan bur då infästningen för bältet bör vara så nära stolen + att vinkeln på bältet är så noga.


Ja och med trepunktsbälte sitter HANS liksom inte fast alls minst sagt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Magnus Thomé skrev:
HANS är kanon på alla sätt men tyvärr går det ju inte att använda i gatbilar utan fyrpunktsbälten. Med vanligt bälte och krockkuddar... vad väljer man helst då?

Har för mig att man överhuvudtaget är skeptisk till användande av hjälm i bilar med airbag... Har ingen egen erfarenhet, men har hört det sägas på nån säkerhetskonferens jag varit på. Det är iaf en gråzon som troligtvis ingen kommer att adressera en lösning för....

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Passade på att köpa HANS på Ringen i helgen.

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (113952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande