Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (114047 totalt) |
Nja..det vet jag inte.. Är det den där han flåsat som en gammal ångbåt? ..där han säger, -Jag får ge fan i att broms.. (underbar kommentar!)
Tror inte att det finns några synliga märken på hjälmen, mer än att visiret är sprucket på flera ställen och jag har inget minne av att jag slog i något annat än ett gäng krockkuddar.. Är väl mer att det känns otryggt att inte veta säkert att hjälmen är ok. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Ursäkta en som är trög men jag måste få detta bekräftat. Kan man ha en integralhjälm i en täckt bil om man har HANS system för SBF?
Vad jag förstår kommer det nya regler 2011 så det blir kanske klarare då. Nu har jag hört från en återförsäljare att det är bara öppna hjälmar, oavsett HANS eller inte, som gäller i täckta bilar enl. SBF. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Är väl bara kolla hur det ser ut i Carrera cup eller STCC vet inte om någon där kör med öppna hjälmar? |
||||||
man måste skilja på nationel och internationel licens. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Är (eller var när jag tog licens) annorlunda regler för om man har debut/nationell eller internationell licens, med internationel får (fick) man köra med integral men de andra måste den vara öppen. (smart regel...) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
_________________ Jens Lanvin |
||||||
Jösses, man får alltså inte köra med säkrare utrustning som är ett krav om man kör på internationell licens Låter helt otroligt.... Only in Sweden... |
||||||
Nej. Om man åker med HANS (som f ö är ett krav både i STCC och PCCS), så är enda kravet att hjälmen är HANS-godkänd också, spelar ingen roll om den är öppen eller integral. Detta har inget att göra med licenstyp, detta försvann för några år sedan. Den återförsäljare som tror att det bara är öppna hjälmar som är godkända är inte speciellt med i matchen... _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Hoppas verkligen de håller Nä det var ingen så hård smäll så remmarna kan ha töjts. _________________ Daniel Steiner |
||||||
För att förtydliga är jag främst Nationella sammanhang jag syftar på (jag har debutlicens och tävlingarna jag kommer köra är med SPVM och PCSR).
ok, då är det fritt fram för mig att köpa integralhjälm med HANS system och köra i min täckta bil . Min följdfråga är, är detta något alla inblandade känner till (typ. tävlingbesiktning, domare osv.)? Dum fråga kanske men verkligheten kan överträffa dikten _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Det var nytt för några år sedan.. När vi skulle köra långlopp på Anderstorp fick en en kompis stora problem att få sin Stand 21 Integral med HANS förbi den oerhört nitiska besiktningspersonalen - men de lät sig övertygas till slut... Nu kan det inte vara några som helst problem. Folk har ju kört med HANS och Integralhjälm i klubbracing i flera år nu. _________________ -- |
||||||
Kalasbra input _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Några reflektioner angående era funderationer:
Öppna hjälmar är på väg ut ur reglementena, att dom finns som krav i vissa klasser i Sverige är för att räddningspersonalen enkelt och visuellt skulle kunna avgöra om andningsvägarna var fria efter en olycka. Paradoxalt nog så slår fler sönder andningsvägarna med en öppen hjälm...men man har insett att det blev lite fel där. MC-hjälmar har inget i bilsport att göra, dom är uppbyggda med andra skyddsmodeller än hur en hjälm för bilsport är uppbyggd. I MC har man prioriterat skraptålighet...det förekommer i regel inte i bilsport, utan där är det upprepade slag mot bilens inredning (bur/båge) som prioriteras. MC hjälmar har i regel nyloninredning, alla billiga Bilsporthjälmar har också nyloniredning...tyvärr. Tester visar att en hjälm med nyloniredning fattar eld efter 6 sekunder om den utsätts för öppen låga. Det är ingen lek när nylonet smälter i ansiktet. Många av er åker med bilar som har originalinredning kvar, tänk på att dom bilarna brinner explosionsartat jämfört med en rensad racingbil. En lätt hjälm är att föredra, men inte på bekostnad av säkerheten. I Sverige har vi haft ett eget reglemente som förordnat lätta hjälmar, nu har man dock gått ifrån det. Nu håller man sig till världsstandarder som är baserad på lite mer omfattande forskning är vad vi hade i Sverige. Vikten är absolut inte avgörande, å verkligen inte nu när vi åker med HNRS (HANS) i de flesta sammanhang. Jag jobbar enbart med personlig skyddsutrustning för motorsport, från vår shop går det 100 Integralhjälmar på en (1)öppen hjälm. Samtliga med FR (fire retardant) inredning, många får redan från fabrik Eject HRS installerat. Eject HRS är det krav på i många racingklasser runt om i världen, kommer att bli krav i Sverige från nästa år i en del klasser. Tänk på att SBF bara jobbar med "min" säkerhet, man får faktiskt vara förnuftig och köpa bra grejor istället för den skit som man kan använda om man bara ser det ur reglemtets perspektiv. Varför då en hjälm som skyddar hela ansiktet och en bit av halsen? Ska man överhuvudtaget behöva ställa den frågan? Skyddad mot brand, splitter och krosskador, för mig är det ett enkelt val, har sett allt för många olyckor för att överhuvud taget reflektera över ett öppet alternativ. I dag åker dessutom många med friskluftsystem i sina hjälmar. Allt för att vara mer skyddad och dessutom alltid ha frisk luft till föraren (bättre tävlingsresultat) Å när det gäller hjälmar är det precis som med bilar, design säljer, men inte på bekostnad av säkerhet. Det ni skriver om HANS-skydd är i regel ett traditionellt HANS som enbart hjälper vid smällar rakt framifrån, det är bara i Formelbilar med en cockpit byggd med integrerat sidoskydd som det fungerar bra. I vanliga fordon/tävlingsbilar har vi inga sidoskydd, i bästa fall har vi en bur. Då MÅSTE man att ett HNRS som även tar upp sidosmällar. Vanligaste allvarliga skadan vid motorsport är nack och brandskador. En integralhjälm med nedfällt visir (lexan) med ett HNRS hjälper avsevärt. När det gäller material i hjälmar så är det inte frågan om att bygga med ett (1) visst material, utan det är en kombination av olika material som ger en hjälm bra egenskaper. Hos de seriösa tillverkarna handbyggs hjälmarna i en kombination av kolfiber, kevlar, glasfiber etc. I de billigare modellerna är det glasfiber som pressgjutits i Kina. Viktskillnader mellan sk "kolfiberhjälmar" och motsvarande i billigare material brukar vara max ca 250g. Det går helt enkelt inte att trolla bort vikten om de andra egenskaperna skall behållas. Det vi också ser är två trender, små visiröppningar för ökat skydd och lite större öppningar för ökat synfällt, det är en fråga om smak och tycke, dom uppfyller samma tekniska krav men ger olika skydd. När det gäller HANS så skall remmarna vara korrekt justerade och HANS-skyddet har rätt vinkel, annars drar det/skjuter på i hjälmen så att körningen blir påverkad. De nya skydden från Safetysolution dras inte med dessa problem. Dom skyddar vid front OCH sidosmällar samt fungerar oberoende av stolens rygglutning. http://www.simpsonshop.se/?category_ Bälten som varit med om en crash ska skrotas, eller så skall man byta ut bältesväven. Samma med en hjälm/HANS-skydd, har den varit med om en crash kan det vara läge (bör) att byta prylarna. Infästning bälten, här är det en riktig röra. Bälten tänjer sig 10-15%, därför skall dom vara infästa direkt bakom stolen. Infästning i hatthyllan är förkastligt! Bälten skall vara infästa i 0- max -20 graders vinkel bakom axlarna (horisontalplan). Om man åker med HNRS (HANS) skall fästet bakom nacken vara ihopviklat ca 20 grader för att HNRS (HANS) ska fungera tillfredsställande. Den nya hjälmstandarden som kommer i höst är bättre än de tidigare. Den har bland annat ett storleksystem/stoppning som är mer anpassad efter huvudform i relation till storlek. Baserat på en del erfarehet i ämnet. Hälsningar /JP |
||||||
Jag tolkar FIA's regler för installation som att det i praktiken inte går att använda HANS utan bur då infästningen för bältet bör vara så nära stolen + att vinkeln på bältet är så noga. |
||||||
Ja och med trepunktsbälte sitter HANS liksom inte fast alls minst sagt.... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har för mig att man överhuvudtaget är skeptisk till användande av hjälm i bilar med airbag... Har ingen egen erfarenhet, men har hört det sägas på nån säkerhetskonferens jag varit på. Det är iaf en gråzon som troligtvis ingen kommer att adressera en lösning för.... |
||||||
När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre. |
||||||
Sparade trådar/FAQ Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (114047 totalt) |