Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (113949 totalt)
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

JP Simpson skrev:
När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre.


Tack för infon, fick lära mig det i helgen. Har bältena korsade.

Kändes grymt skönt att köra med HANS, faktiskt bättre än utan. Trodde det skulle vara obekvämt. Man kan ju röra nacken nästan helt obehindrat.
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



De nya HANS-skydden med sliders är bra, förr när det var fasta remmar var det inte lika roligt...

PeterF skrev:
JP Simpson skrev:
När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre.


Tack för infon, fick lära mig det i helgen. Har bältena korsade.

Kändes grymt skönt att köra med HANS, faktiskt bättre än utan. Trodde det skulle vara obekvämt. Man kan ju röra nacken nästan helt obehindrat.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



PeterF skrev:
Sevärd film på Tuben

http://www.youtube.com/watch?v=bk6HV-3iyi8&feature=related


Känns lite som om man hade fått smaka på ratten utan HANS

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre.


Förvånad att inte fler känner till detta faktiskt, kan ju ställa till värre skador om man använder prylarna fel.

Lästipps: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_HANS_Guide.pdf

Lite märkligt att bara sport HANS verkar ha de där "flärparna" som håller bältet kvar i sidled för att fungera bättre med 3" bälte. Man kanske tänker att alla som köper de dyra modellarna har speciella HANS bälten?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



olika tillverkare av HANS-skydd har olika design för att hantera "bältesglidning". Säkrast och viktigast är att vinkla ihop bältena bakom axlarna...

Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
När ni åker med HNRS (HANS) kom ihåg att justera ihop bältesfästena bakom nacken, om dom sitter långt bak måste ni korsa bältena för att HANS-skyddet ska fungera som tänkt. Gör ni inte det är risken stor att bältet glider av axeln vid en sidosmäll...inte bra!
om ni har problem med detta så finns det även "kombo" bälten där en del av axelremmen är 2" bred istället för vanliga 3". Med den bredden ligger bältet fast lite bättre.


Förvånad att inte fler känner till detta faktiskt, kan ju ställa till värre skador om man använder prylarna fel.

Lästipps: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_HANS_Guide.pdf

Lite märkligt att bara sport HANS verkar ha de där "flärparna" som håller bältet kvar i sidled för att fungera bättre med 3" bälte. Man kanske tänker att alla som köper de dyra modellarna har speciella HANS bälten?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag kollade på både Stand21 och Schroth. Höll i båda samtidigt och tyckte Stand21 kändes bättre. Något mer genomarbetat och dessutom snyggare ;-)
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Har nog kommit så långt som att det är någon av dessa som jag väljer mellan.








Svårt att hitta info om vikt på alla..
Helst skulle man ju vilja prova samtliga, men det kanske inte låter sig göras hur enkelt som helst.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Då röstar jag på Arai och att du hör med Hana först, hälsa från mig (han har lackat min öppna hjälm)
http://www.hanadesigns.se/
Vi kan höras om detta på tel om du är sugen på denna.

Edit: Vad heter modellen? Kanske kan kolla med han.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Narin skrev:
Då röstar jag på Arai och att du hör med Hana först, hälsa från mig (han har lackat min öppna hjälm)
http://www.hanadesigns.se/
Vi kan höras om detta på tel om du är sugen på denna.

Edit: Vad heter modellen? Kanske kan kolla med han.

okej..
Säljer han Arai hjälmar?
Eller menade du att han skulle lacka den..?

Själv var jag nog mest förtjust i Bell-hjälmen..
Det som är dumt med den för mig är att den inte verkar finnas utan kom.utr.
Något som jag inte känner att jag behöver och som bara gör hjälmen tyngre..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Eftersom ni köper hjälmar så pass sent på 2010 så se till att ni får SNELL2010 eller senaste FIA standard, det händer en del på det området nu i oktober. (ny standard)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
JP Simpson skrev:
Eftersom ni köper hjälmar så pass sent på 2010 så se till att ni får SNELL2010 eller senaste FIA standard, det händer en del på det området nu i oktober. (ny standard)

Tror du att detta är något som finns att köpa redan idag?
Har inte reagerat på att någon haft det hemma där jag har letat..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det är många märken som inte ens kommer att sälja den nya standarden, det är rätt så dyr utvecklingskostnad. Såg att Arai enbart har en modell som klarar SNELL2010.
Troligtvis kommer de flesta att försöka få iväg gamla modeller så smidigt som möjligt, det är därför man kan göra vad man tror är "fynd" just nu. Iofs så hänger ju en SNELL2005 hjälm med ett tag till men inte många år.

Vi levererar alla handbyggda hjälmar efter den nya standarden.

mcburn4ever skrev:
JP Simpson skrev:
Eftersom ni köper hjälmar så pass sent på 2010 så se till att ni får SNELL2010 eller senaste FIA standard, det händer en del på det området nu i oktober. (ny standard)

Tror du att detta är något som finns att köpa redan idag?
Har inte reagerat på att någon haft det hemma där jag har letat..

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Tror att jag är nere på två nu..

Lite billigare..
Har inte lyckats hitta någon viktuppgift på denna


Aningen dyrare.
Skall väga 1500gr.
Gillar att man enkelt kan justera "solskyddet".
Extremt användbart om man kör på Anderstorp en solig sommarkväll eller i vissa partier på Nordslingan kvällstid



Åsikter!??!

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



mcburn4ever skrev:
Åsikter!??!
Stilo SP3 (BSI 6658-85 iofs) har jag kört med i år och den har fungerat bra, min vägde 1498,5g utan svett och utan tearoff
Micen som sitter i stör inte alls (det följer inte med kåpor eller högtalare).

Den Stilo du intresserar dig för heter väl ST3.
Gissningsvis är det samma typ av inredning som i SP3, inte "heltäckande" utan lite ventilerande mot skallen. Den har också BSI 6658-85.

FIA 8860-2004 har Stilo bara i några ST4-modeller

http://www.whyarai.co.uk/standards-explained.php

Det verkar som "BSI 6658-85 Type A/FR" inte är senaste snitt/högsta klass.
Men att man får tävla internationellt 2013 ut (om tävlingen inte kräver FIA 8860-2004) gör ju att det inte förhoppningsvis inte är ren skit, men det finns bättre.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Eftersom att jag inte tävlar och efter det som hände, inte ens mot mig själv längre, så är det där med klassningen mindre viktigt för mig.
Den skall ersätta en Peltor G6 och den skall ha HANS klipps.

Stämmer precis, visst heter den ST3 Circuit Helmet.
Finns även som SR3 Rally Helmet men jag har inte riktigt klart för mig var skillnaden sitter. Verkar ha med kom.utr att göra.
Det du säger innebär att hörselkåporna går att plocka bort om man vill det?

Där jag hittade 1500gr för ST3 står det 1450gr på SP3 så dina 1498,5gr verkar väl rimligt.
På en skala 1-5 är du missnöjd-nöjd med hjälmen?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Kan bara svara för Sparco WTT-Touring som jag är nöjd med. Rekommenderas thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

mcburn4ever skrev:

Åsikter!??!


Det blir OMP'n för min del iaf, kommer eftermontera Schroth Hans fästen på den.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



mcburn4ever skrev:
Stämmer precis, visst heter den ST3 Circuit Helmet.
Finns även som SR3 Rally Helmet men jag har inte riktigt klart för mig var skillnaden sitter. Verkar ha med kom.utr att göra.
Det du säger innebär att hörselkåporna går att plocka bort om man vill det?
SR3 har (fasta?) kåpor med högtalare, vilket man tydligen inte ska ha i racing, där är det öronploppar som gäller (enligt Stilos info).
ST3 har därför endast löstagbara hörselkåpor (för SP3 medföljer inte ens kåporna )
mcburn4ever skrev:
På en skala 1-5 är du missnöjd-nöjd med hjälmen?
Första gången kändes den lite annorlunda än G10an den ersatte, men nu är jag riktigt nöjd med den, säg en 4a då, för det går ju alltid att önska sig bättre ventilation när man precis tagit på sig hjälmen och står still (den immar igen lite innan den blivit varm och innan det fläktar runt den, SP3 är ju en formelhjälm). Trevlig inredning och bra spännband.
Möjligen tycker jag att jag får tilta fram den väldigt mycket för att få det synfält jag vill ha, men det kan ju vara min huvudform som inte är Italiensk

Det är alltid intressant att köpa hjälm på postorder utan att ha provat, första provningen blir lite lotteri

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
GustafB skrev:
Kan bara svara för Sparco WTT-Touring som jag är nöjd med. Rekommenderas thumbs up

Jag vet två ytterligare som kör med den och är nöjda.
För min del är det att jag skulle vilja ha en hjälm med större öppning, annars hade den också kunnat vara av intresse.



Dignell skrev:
mcburn4ever skrev:

Åsikter!??!


Det blir OMP'n för min del iaf, kommer eftermontera Schroth Hans fästen på den.

Av någon speciell anledning?
Varför inte köpa med HANS fästen monterade?



Niklas Falk skrev:
SR3 har (fasta?) kåpor med högtalare, vilket man tydligen inte ska ha i racing, där är det öronploppar som gäller (enligt Stilos info).
ST3 har därför endast löstagbara hörselkåpor (för SP3 medföljer inte ens kåporna )
Första gången kändes den lite annorlunda än G10an den ersatte, men nu är jag riktigt nöjd med den, säg en 4a då, för det går ju alltid att önska sig bättre ventilation när man precis tagit på sig hjälmen och står still (den immar igen lite innan den blivit varm och innan det fläktar runt den, SP3 är ju en formelhjälm). Trevlig inredning och bra spännband.
Möjligen tycker jag att jag får tilta fram den väldigt mycket för att få det synfält jag vill ha, men det kan ju vara min huvudform som inte är Italiensk

Det är alltid intressant att köpa hjälm på postorder utan att ha provat, första provningen blir lite lotteri

Då låter det som att ST3 är rätt för mig.
Stämmer precis som du säger, postorder+hjälm=rysk roulette ;-)

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

mcburn4ever skrev:
Dignell skrev:
Det blir OMP'n för min del iaf, kommer eftermontera Schroth Hans fästen på den.

Av någon speciell anledning?
Varför inte köpa med HANS fästen monterade?


Hjälmen är redan förborrad för Hans fästen, det är alltså bara skruva dit. Hjälmen kostar £436 utan fästen och £549 med förmonterade fästen. Eftersom lösa Schroth fästen kostar £48 har jag lite svårt att motivera prisskillnaden.

Dessutom kan du få Schroth fästena i massa roliga fäger

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/Schroth/Schroth_Head_& . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (113949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande