Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
7 besök senaste veckan (112544 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

Då vet man varför de hade rea på speed hjälmen iaf, kommer en uppdaterad till 2011 med Snell2010 klassning. I övrigt verkar det dock inte vara någon större skillnad.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Helmets_&_Accessories/Hel . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Snell2005 fungerar för mig i alla fall

I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)

Dignell skrev:
Då vet man varför de hade rea på speed hjälmen iaf, kommer en uppdaterad till 2011 med Snell2010 klassning. I övrigt verkar det dock inte vara någon större skillnad.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Helmets_&_Accessories/Hel . . . .

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Vad är en "ren" FIA klassning? :-)

timmy1701 skrev:
Snell2005 fungerar för mig i alla fall

I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16134



JP Simpson skrev:
Vad är en "ren" FIA klassning? :-)
timmy1701 skrev:
Snell2005 fungerar för mig i alla fall

I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen
Kanske syftas det på 8860-2004

Det finns hjälmar som är testade efter den, men inte i de lägre prisklasserna än.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)

Dignell skrev:
Då vet man varför de hade rea på speed hjälmen iaf, kommer en uppdaterad till 2011 med Snell2010 klassning. I övrigt verkar det dock inte vara någon större skillnad.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Helmets_&_Accessories/Hel . . . .


Jag trodde i min enfald att hur en hjälm passar var ganska individuellt. Låter helt fantastiskt att Snell2010 hjälmar automatiskt har bättre passform än alla andra hjälmar...

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std.

Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)

Dignell skrev:
Då vet man varför de hade rea på speed hjälmen iaf, kommer en uppdaterad till 2011 med Snell2010 klassning. I övrigt verkar det dock inte vara någon större skillnad.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Helmets_&_Accessories/Hel . . . .


Jag trodde i min enfald att hur en hjälm passar var ganska individuellt. Låter helt fantastiskt att Snell2010 hjälmar automatiskt har bättre passform än alla andra hjälmar...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std.


Utmärkt förklaring, tack för det! då förstår jag lite mer vad du pratar om.

Du får ursäkta ironin, men det var ganska stor "floskel varning" på att bara säga att Snell2010 har bättre passform utan vidare förklaring

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495





Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std.


Utmärkt förklaring, tack för det! då förstår jag lite mer vad du pratar om.

Du får ursäkta ironin, men det var ganska stor "floskel varning" på att bara säga att Snell2010 har bättre passform utan vidare förklaring

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2368



Nu blev man mye snabbare 2011, kändes direkt


_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2368



JP Simpson skrev:
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.


Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning" thumbs up
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen.

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?

UR_TT skrev:
JP Simpson skrev:
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.


Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning" thumbs up
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2368



JP Simpson skrev:
Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?

UR_TT skrev:
JP Simpson skrev:
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.


Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning" thumbs up
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen.


om du menar de nedåtgående, så sitter infästning ca 20 cm isär, och någon cm bakom skrevets placering i stol. remmar dras mot ljumske /lår, "paketet" går fritt.

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Lysande!
Har precis haft en genomgång med Carrera Cup och STCC bilar...där sitter det inte monterat korrekt...

UR_TT skrev:
JP Simpson skrev:
Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?

UR_TT skrev:
JP Simpson skrev:
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.


Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning" thumbs up
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen.


om du menar de nedåtgående, så sitter infästning ca 20 cm isär, och någon cm bakom skrevets placering i stol. remmar dras mot ljumske /lår, "paketet" går fritt.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 988



Beställde oxå en OMP Speed från www.rallyshop.it

3200:- känns som ett kap...

väntade med HANS kragen... tar det närmre sommaren

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2368



Fredrik Larsson skrev:
Beställde oxå en OMP Speed från www.rallyshop.it

3200:- känns som ett kap...

väntade med HANS kragen... tar det närmre sommaren


Nu är den ännu billigare...
http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&products_ . . . .
289_ men bara S kvar....

EDIT, såg att det var utan HANS....

_________________
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3918



Lyfter en favo tråd.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på en hjälmar som säljs i USA jämfört med här?
Form, storlekar etc...
Givetvis jämför jag hjälmar med exakt likadan märkning.

Märken som jag tittar på är OMP, ARAI, BELL tex.

_________________
Jens Lanvin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



om dom är klassade SNELL 2010 är det samma huvudform som gäller, är klassningen en annan kan det variera en hel del i huvudform och storlek.


Jens L skrev:
Lyfter en favo tråd.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på en hjälmar som säljs i USA jämfört med här?
Form, storlekar etc...
Givetvis jämför jag hjälmar med exakt likadan märkning.

Märken som jag tittar på är OMP, ARAI, BELL tex.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1826



Skall inom kort handla ny hjälm + nackskydd inför säsongen. Jag kör i club alfa romeo Challenge som körs under SBFs regelverk.
Jag kör även kart och där krävs alltid integralhjälm så vore ju bra om man kunde använda samma hjälm där-

Vad jag kan tolka på sidan 40 i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf är inte integralhjälmar överhuvudtaget tillåtna i täckta bilar oavsett vikten ?

Någon som kan bekräfta ?

Jag har vanlig nationell licens.

/b

_________________
Alfa 75 TST E85,Maranello RotaxMax,KTM 250 sfx,BMW 330ci,BMW 325i,Toyota Celica GT4
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Slippy
Gbg
Här sen Jan 2011
Inlägg: 20



Någon som vet var man kan köpa hjälm i Göteborg, gärna så att man kan prova innan?
Hade tänkt köpa en Jet-hjälm, någon att rekommendera?

Mvh
Carl

_________________
C a r l F j a l l m a n

Varv på Ns: 7
BTG 8:56:60 (Golf Gti V)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
7 besök senaste veckan (112544 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >