Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3, ... 49, 50, 51   >>
13 besök senaste veckan (450660 totalt)
stille
Hedemora
Här sen Aug 2005
Inlägg: 73



Har ett par dörrar över H + V. Ska fixa kort på dom åt dig, men tror dom är skapliga.



Ledsen dörrsida, laga ? Köpa ny dörr? någon som har att sälja ?

_________________
Jonas Berglund
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare




äckligt pedalställ, innan blästring



Fint pedalställ, efter blästring



innertak borta..

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare


förberedelse av golv



Borttagning av kabelstam, än så länge inga tecken på rost i golvet..





Hacka bort färgen på taket, så gör väl alla ? eller ?


_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Är det bara jag, eller har det där boogiesläpet lite underliga dimensioner? Anpassat för en minigrävare eller?

Ser fram emot bilderna från hemkomsten efter blästringen. De avgör ju rätt mycket hur kaxig jag kan vara mot Barre i nära framtid

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Nu är du så där bitter igen P.P, släpet är klockrent..lite kort, men klockrent. Man ska inte begära så mycket för ett släp från -76 & för dom pengarna jag gett. Det fyller sin uppgift thumbs up & får jag bara tid så ska det byggas om lite för att passa racebilar bättre

om ni tror min dam är färgblind så är inte fallet riktigt så illa...jag syftar på hennes kommentar om rost i golvet på bilen. Visst är där "brunt" & visst var det lite ytrost på sina ställen under asfaltsmattorna, men inte värre än så. Det försvann i blästringen & därmed...ingen rost

Men jo P.P din bitterfi__a det fanns även så allvarliga fläckar att det kom fram hål efter blästringen, MEN dock inte någonstans i golvet Jag tar ödmjukt emot dina kexiga påhopp Allt som hittades var i fronten på bilen samt i A-stolparnas nedre kanter. Många småskador som tyvärr alla tar tid att fixa & vissa detaljer kommer jag behöva studera i andra bilar för att vara säker på hur det ska se ut egentligen...men men, det är alltid kul med lite nya utmaningar.
Nästa vända hemma så blir det svetsning & plåtknackande på heltid Först ska vaggan kapas & svetsas om för att bilen överhuvudtaget ska kunna montaras fast i den igen, suck
sen ska bilen rostlagas samt att min egna ska få lite svetsjobb utfört. Då får man övning på TIG-en iaf samt tennspacklingen. Ingen jäkla PP på denna 911 inte.... Nej, jag skrev PP, INTE P.P

Bensintanken har fått lite översyn också då den var illa tilltufsad undertill. Där hittades dessutom 2 sprickor som svetsats. Gängorna till soppaledningarna var ju inte av den vanliga sorten utan en gängtapp fick beställas hem så att dessa gängor kunde putsas till också. Alla ledningar & anslutningar blir nya & de som kommer stå för pressning & delar är den lokala Swedol-butiken.

Funderingarna går kring vilken bränslepump som ska monteras En Bosch känns ju lite mer rätt men en Walbro skulle göra sig bättre. Måste kika på den som satt original & se vad det är för nåt....skabbig som få var den iaf.... Hur ser det ut med bränslepumpar ämnade för 3.2 motorn? Lätta att få tag på, vad är det för några isf?

Bilder kommer upp inom kort


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



eftersom damen min har fullt upp om dagarna så har jag blivit ombedd att uppdatera tråden lite. Så, här kommer lite mer av bilen innan blästringen.

Inte mycket kommer undgå blästring eller syrabad. Inte allt har väl varit i behov av blästring, men när det ändå är nerrivet & blästern finns inom räckhåll så åker det med av bara farten





& för er som inte vet hur oljetanken ser ut inuti så kommer här en bild:


Jo, tanken är numera kasserad pga det usla skick den var i. Bygga egen eller köpa en ny begagnad, beror lite på vad som erbjuds.....

Frågar ni mig så tycker jag att Porsches tidiga oljesystem är fruktansvärt "korkat" Jo, må det ha fungerat i alla de år det funnits, men det är fortfarande korkat. Vad menar jag då? Att sätta ett oljefilter på returen från motorn, alltså efter motorn. Det finns mao inget som hindrar skit i tanken eller på väg in i motor & pump som hindrar smutsen. Ser man då till hur skitig vår tank var inuti så förstår jag om dessa motorer måste renoveras i kortare intervall än andra....
Tanken vi haft är att ersätta den interna oljekylaren med en extern samt i dennes plats montera ett oljefilter så som jag fått info om att man gjort på andra modeller. (964/993) Hur, visar sig när motorn finns hemma & man bättre kan studera dess uppbyggnad & möjligheter samt fått klarhet i vad man kan göra på dessa motorer (3.2) onödigt eller inte, åsikter är välkomna

hmm, hittade inte bilderna på de moddade gångjärnen till motorlucka & bagagelucka, men dom kommer upp under kommande dygn istället. Kan dock nu lägga upp lite fler bilder på hur äcklig bilen var innan blästringen.

framvagnen, riktigt nasty...ja allt var ganska äckligt om man ska vara ärlig....









Allt för denna gången

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Hej,
Eftersom du har den fronten du har så är det ju gott om plats till en bra extern oljekyl.
Jag konventerade min förra -78 med 3,6 (senare 3,8) och satte ett Setrab kyl i samma hål som du har på din front. Körde 90% bana och hade aldrig några värmeproblem oavsett hur varmt det var ute.
Tycker också du tänker rätt vad det gäller oljefilter, sätt bara dit en olje filterhållare på ingående ledning.
Precis som du skriver så ändrade ju Porsche detta till efterkommande modeller.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



tjena Thomas
Trevligt att se dig här! Tack för tips & medhåll ....har varit inne på din blogg & snurrat ett par gånger thumbs up
väntade mig nästan lynchmobben för att man la fram kritik om bilmärket

Jag har dock kommit på andra tankar vad gäller placering av oljekylaren....ska knåpa lite till på detta innan jag avslöjar ev planer....är jag väldigt ute & snurrar så kan jag gardera mig med att INTE offentliggöra det än

En fråga till er som kan dessa bilar bättre. Hur ser det ut med viktfördelningen fram/bak? Vill man ha fram saker för att kompensera tynden bak (då jag misstänker att den är mycket tyngre i baken) eller vill man bara helst reducera? En diskret splitter fram kommer nog att tillverkas men i övrigt verkar ju utformningen på front/framlucka gynna vad gäller marktryck

Hittade idag lite bilder jag letat efter & vet att min sambo efterfrågar dessa också:

gångjärn till motorluckan före


gångjärn efter lite behandling


vi snackar lättning extreme & visst kan man ta mer men vi tyckte båda att dom var porriga nog

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ah schyssta gångjärn va ? I like them!! Tur att du hittade bilderna sambo.

Här kommer bilder utanför blästringen, måste ju hålla på dom bästa bilderna till ikväll..



Hey! Kolla mina schyssta lul jag har, feeeta va ?



Vagga lille bebis..


_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



barre skrev:
tjena Thomas
Trevligt att se dig här! Tack för tips & medhåll ....har varit inne på din blogg & snurrat ett par gånger thumbs up
väntade mig nästan lynchmobben för att man la fram kritik om bilmärket

Jag har dock kommit på andra tankar vad gäller placering av oljekylaren....ska knåpa lite till på detta innan jag avslöjar ev planer....är jag väldigt ute & snurrar så kan jag gardera mig med att INTE offentliggöra det än

En fråga till er som kan dessa bilar bättre. Hur ser det ut med viktfördelningen fram/bak? Vill man ha fram saker för att kompensera tynden bak (då jag misstänker att den är mycket tyngre i baken) eller vill man bara helst reducera? En diskret splitter fram kommer nog att tillverkas men i övrigt verkar ju utformningen på front/framlucka gynna vad gäller marktryck

Hittade idag lite bilder jag letat efter & vet att min sambo efterfrågar dessa också:

gångjärn till motorluckan före


gångjärn efter lite behandling


vi snackar lättning extreme & visst kan man ta mer men vi tyckte båda att dom var porriga nog


Nej då, Porsche har gjort några misstag dom också även om dom är få på 911..

Du sätter ju naturligtvis oljekylen var du vill men jag har svårt att se ett bättre ställe när du har den fronten

Min gamla bil hade 66/34 i viktfördelning så alla kilo du kan hitta bak är ju givetsvis att föredra.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



gångjärn till motorluckan före


gångjärn efter lite behandling



Snygga gångjärn! Vill köpa tillbaka!

_________________
D Ekholm
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Trueracer skrev:
Snygga gångjärn! Vill köpa tillbaka!


my precious du får slåss för dom

mycket tid för så lite, men ack så trevliga dom blev. Ska bli intressant att se dom lackade sen också... Jag kan inte hitta bilderna på dom främre dock

Blir begäret för stort för dig så får du väl be lite snällt så ska man nog kunna fixa ett par till dig thumbs up

Citat:
Nej då, Porsche har gjort några misstag dom också även om dom är få på 911..
Du sätter ju naturligtvis oljekylen var du vill men jag har svårt att se ett bättre ställe när du har den fronten
Min gamla bil hade 66/34 i viktfördelning så alla kilo du kan hitta bak är ju givetsvis att föredra.


Jo, jag har ju märkt att bilen iaf är väldigt okomplicerad i uppbyggnaden men samtidigt känns bilen ganska genomtänkt i uppbyggnaden. Jag har verkligen gått & börjat tycka allt bättre om dom....så pass att jag kommer vilja åka till Fias jobb & hämta bilen på luncherna i sommar...& många luncher med polarna kommer det bli hon är snäll min sambo...

viktfördelning på 66/34 låter ju inte riktigt optimalt, men sen är det kanske skillnad iom att motorn sitter ovanför drivhjulen också kanske vill man ha "mer" där för att få bättre marktryck/fäste ????

ok, om jag säger så här då. Tanken slog mig att montera oljekyl mot gallret i bakluckan så som man annars monterar IC-på dessa turbomodeller. Fast monterad i luckan & med flexibla slangar, vad tror ni om det?? Motorfläkten suger ju in luft via luckan & dom jag hört med säger iaf att man även kan köra med öppna luftfiler utan problem & ha dessa monterade inne i motorrummet...
Jag har dock svårt att tro att det ger lika bra kylning jämfört med frontmonterad kylare samt att ledningarna i sig som går längs med bilen faktiskt bidrar till att oljan kyls ner....

Fördel att montera bak är mindre påkastad vikt totalt.
Nackdel är sämre kylande effekt (troligtvis) & marginellt med mer vikt just över baken där vi förmodligen INTE vill ha mer vikt.....

Kastar upp lite bilder på det senaste i blästerväg & som vanligt, allt är väldigt äckligt...rost rost rost & äckel. Handbromsen är ju dessutom halvt uppbrunnen & därmed ser den ännu värre ut!





Handbroms, värmereglering & så har vi en spak till nån som har lust att fylla i med vad den är till för....Jag har för mig att jag fått det förklarat för mig, men man är ju inte bättre


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Mycket spännande den här tråden, följes med stort intresse!

barre skrev:
Handbroms, värmereglering & så har vi en spak till nån som har lust att fylla i med vad den är till för....Jag har för mig att jag fått det förklarat för mig, men man är ju inte bättre

Tredje spaken är handgas.

_________________
Mikael S
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



barre skrev:
Trueracer skrev:

Min gamla bil hade 66/34 i viktfördelning så alla kilo du kan hitta bak är ju givetsvis att föredra.


viktfördelning på 66/34 låter ju inte riktigt optimalt, men sen är det kanske skillnad iom att motorn sitter ovanför drivhjulen också kanske vill man ha "mer" där för att få bättre marktryck/fäste ????

ok, om jag säger så här då. Tanken slog mig att montera oljekyl mot gallret i bakluckan så som man annars monterar IC-på dessa turbomodeller. Fast monterad i luckan & med flexibla slangar, vad tror ni om det?? Motorfläkten suger ju in luft via luckan & dom jag hört med säger iaf att man även kan köra med öppna luftfiler utan problem & ha dessa monterade inne i motorrummet...
Jag har dock svårt att tro att det ger lika bra kylning jämfört med frontmonterad kylare samt att ledningarna i sig som går längs med bilen faktiskt bidrar till att oljan kyls ner....


Vad det gäller viktfördelningen så är vill ha nog kanske inte rätt ord, mer så att det är oundvikligt med motorn bak.
Detta gör ju att alla kilo man kan hitta bak är ändå viktigare.
För min del så låter det absolut som en bättre placering av oljekylen i fronten, precis av dom anledningar du nämner.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Citat:
Mycket spännande den här tråden, följes med stort intresse!

Tredje spaken är handgas.



Tackar tackar! Vi hoppas att fler kommer finna den intressant & komma med tips & råd så som ni hitintills gjort som skrivit i tråden! All info ni gett är oerhört uppskattad & tas gladeligen emot thumbs up

Handgas manuell farthållare eller typ semestergas eller choke ?? Den infon har jag nog inte fått tidigare ska jag vara ärlig & erkänna.


Citat:
Detta gör ju att alla kilo man kan hitta bak är ändå viktigare.


ok, isf blir det frontmonterad & lite mer letande efter viktjustering. Det är inte mycket men även bränslepump & bränslefilter går ju att flytta fram utan större arbete kanske bara ett kilo i vikt totalt men lite här & lite där kan bli en del till slut....


En av planerna är att förstärka karossen nu när den är blästrad & en av dessa modifieringar är att styva upp dom bakre tornen så som på bilden nedan
klicka för större.



Fråga om detta då. Bilen kommer knappast gå på bana konstant, om Fia inte får blodad tand , men säg iaf att så inte blir fallet, är det fortfarande lönt att göra detta ingrepp? Bilen står där & är redo för att svetsas, men är det att "förstöra" bilen på nåt sätt ?? Det blir ju ändå en RS/RSR-replica så förstärkningar "känns" iaf rätt ?!

om ni råder till att förstärka, vart mer är kända eller utprovade ställen att förstärka på?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

spännande tråd! kommer följa den..

RSR .. ah mumma

_________________
Tomas M
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



om du ska använda Coilovers så småningom kan det vara värt att förstärka enligt ovan eftersom all kraft skall tas upp av fjädertornen när torsionsfjädrarna inte tar upp majoriteten av krafterna.
Många förstärker även med stag mellan fjädertornen bak. Det kan kanske vara bra, men dom klart största krafterna tas upp lodrätt och därför blir det man brukar kalla I-måttet, dvs höjden på tornen avgörande för hur stora krafter som kan tas upp. En annan förstärkning i bakvagnen kan vara att helsvetsa där punktsvetsarna är under bakskärmar.

I framvagnen så kan det vara bra med ett stag mellan fjädertornen för att ta upp vågräta krafter vid kurvtagning. Även här kan det vara värt att helsvetsa punktsvetsarna för fjädertornen beroende på på om du ska ha coilovers eller vad du ska använda bilen till.

_________________
D Ekholm
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Här är en kille som förstärkt ordentligt:
http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/518231-pvx- . . . .

Ursäkta offtopic men den bilen låter så grymt: http://www.youtube.com/watch#!v=H7cU4LTc--I

_________________
Mikael S
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Citat:
ok, om jag säger så här då. Tanken slog mig att montera oljekyl mot gallret i bakluckan så som man annars monterar IC-på dessa turbomodeller. Fast monterad i luckan & med flexibla slangar, vad tror ni om det??


Tanken som slog mig, var att det borde blir risk för luftfickor eftersom oljekylet blir högsta punkt i smörjsystemet, ganska mycket högre än andra placeringar, men jag kanske är ute och cyklar.

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare







_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Trueracer skrev:
om du ska använda Coilovers så småningom kan det vara värt att förstärka enligt ovan eftersom all kraft skall tas upp av fjädertornen när torsionsfjädrarna inte tar upp majoriteten av krafterna.
Många förstärker även med stag mellan fjädertornen bak. Det kan kanske vara bra, men dom klart största krafterna tas upp lodrätt och därför blir det man brukar kalla I-måttet, dvs höjden på tornen avgörande för hur stora krafter som kan tas upp. En annan förstärkning i bakvagnen kan vara att helsvetsa där punktsvetsarna är under bakskärmar.

I framvagnen så kan det vara bra med ett stag mellan fjädertornen för att ta upp lodräta krafter vid kurvtagning. Även här kan det vara värt att helsvetsa punktsvetsarna för fjädertornen beroende på på om du ska ha coilovers eller vad du ska använda bilen till.


Coilovers är inte aktuellt första säsongen, men kanske sen ? vem vet...känns onödigt om den inte kommer gå på bana på heltid..

Först ska jag testa bilen...mouhehe... får väl se om mitt intresse växer vidare vad gäller just bankörning.
Men jag ska köra blackrace och fixa lite schyssta tider där... Och testa på konbana! Där lär jag ju sladda duktigt, jag har en tuuung högerfot jag menar varför köra runt konorna? är ju bara plats, går att köra över skojar bara!

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3, ... 49, 50, 51   >>
13 besök senaste veckan (450660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande