Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3 ... , 49, 50, 51   >>
79 besök senaste veckan (450861 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Har 993 kammare på min Targa. Vinklade bara in dem i en originaldämpare och ut i två rör i mitten.

Det är lite skräp i dämparen, men i princip är in och ut bara i samma kammare (undre halvan av dämparen).

Trodde förresten att du bara skulle ha två sniglar och sen rakt ut.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
Har 993 kammare på min Targa. Vinklade bara in dem i en originaldämpare och ut i två rör i mitten.

Det är lite skräp i dämparen, men i princip är in och ut bara i samma kammare (undre halvan av dämparen).

Trodde förresten att du bara skulle ha två sniglar och sen rakt ut.


Singular troligtvis men hon måste lära sig att springa innan hon börjar pumpa anabola Det är lugnare för mina nerver....& familjens ekonomi

Så nu sitter vi med en gedigen lista på RF-rör & böjar som ska beställas & pusslas ihop.
En stol är på plats & då konstaterades att rattnavet måste kortas....
Framskärmar är sammanfogade & slipade... Nu ska bara dörrarna på plats så allt kan matchas mot karossen...

Jag kommer behöva vända bilen så vi kommer åt rumpan lite lättare. Bara det är en halv dags jobb...mene, det händer lite nu igen

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



barre skrev:

mene, det händer lite nu igen


Härligt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



barre skrev:
safe skrev:

Det har den

1110 kg med mig i och 3/4 tank på vägvågen vid dämmet. Ska väl göra en invägning till våren så jag får nogannare siffror.
Jo jag har effktsiffror också.... Klart godkända, hade inte fixat dem med original spridare om man säger så.


oooh, god damn. impressive, impressive in deed

Vi inflikar med ett annorlunda inlägg idag. Vi har nämligen varit på besök hos ett företag nere i Polen, vid namn Carbone Poland / car-bone.pl. Vi hade vägarna förbi & bestämde oss för att kika in en snabbis.....en snabbis som blev till timmar

Det lilla vi sett av firman på ebay var kanske inte så imponerande, men holy turbines vilket ställe att besöka Porsche från golv till tak & allt från karosser till minsta lilla pinal.
Renovering av knappar & vred, paneler, instrument, pimpning av inredning. Allt från original till outlaw/hotrod.

För egen del beställde vi en komplett uppsättning dekaler till Fias bil, men besöket gav mersmak

En dold liten diamant inte långt hemifrån. Allt finns inte på deras Facebook-sida & hemsida. Söker ni nåt så skicka mail & fråga. Hälsa från oss

https://rejsa.nu/im/user/6993/2017-10-01-09-26-15_21271043_20385313697 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6993/2017-10-01-09-26-15_21743733_20414212494 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6993/2017-10-01-09-26-15_21762087_20460741556 . . . .



Va hette firman som du köpte mätarna ifrån "

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



adde-porsche skrev:
Va hette firman som du köpte mätarna ifrån "


Vilka mätare pratar vi om
Om du menar de gröna ett par inlägg tillbaka, i det citerade inlägget, så var det bara visningsbild på vad firman hade att erbjuda.


När vi ändå är här kan vi kasta in lite bilder också.
Rördelar & v-bandsklammer till avgassystemet har äntligen anlänt. Nu ska vi "bara" pussla ihop alla delar & få plats med allt...

Iom allt som ska göras bak på bilen så beslöt vi oss för att vända på den. Bara den processen tog ett par timmar...jippiee...
Den visade sig vara aningen låg också....med betong på LÅG..
Ägarinnan stod ett bra tag & inspekterade sin "Lowrider"....inte ett ord...bara stod där, helt tyst.... Det är ett sånt tillfälle då jag håller mig på avstånd & avvaktar
-Den e lite väl låg....lätt fixat va?
-Självklart älskling

Förarstolen sitter på plats & även där mer jobb än väntat. När sittställningen provats & underredet justerats ett par gånger så återstår en delikat flytt av ratten då den hamnar för nära föraren...
Sista tiden har inneburit ett steg fram & två steg bak...men det är nu allt ska sorteras & åtgärdas. Bara bita i det sura äpplet & beta av punkt efter punkt.


Gott Nytt År önskar vi er alla









_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Nästan perfekt höjd 😁 upp 15mm bak bara! 😁

Ser bra ut i övrigt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
Nästan perfekt höjd 😁 upp 15mm bak bara! 😁

Ser bra ut i övrigt.


Tackar tackar

haha, 15mm då får vi inte in 18" där inte Det måste finnas liiite fjädringsväg också
Hur mycket är ett hack på torsionsstavarna, om man bara vrider ett hack ytterst tex?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



barre skrev:
safe skrev:
Nästan perfekt höjd 😁 upp 15mm bak bara! 😁

Ser bra ut i övrigt.


Tackar tackar

haha, 15mm då får vi inte in 18" där inte Det måste finnas liiite fjädringsväg också
Hur mycket är ett hack på torsionsstavarna, om man bara vrider ett hack ytterst tex?


Jag vet inte, mycket tror jag. Hackar man både inne och ute så är minimum ungefär 0.9 grader eller 5 mm per steg.
Bara flytta yttre borde bli 360/40=9 grader borde ge 40-50mm?? Om jag inte tänkt fel.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
Jag vet inte, mycket tror jag. Hackar man både inne och ute så är minimum ungefär 0.9 grader eller 5 mm per steg.
Bara flytta yttre borde bli 360/40=9 grader borde ge 40-50mm?? Om jag inte tänkt fel.


Det låter skitbra VI ska börja där & se hur vi hamnar thumbs up

I'll be bakk

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



10 års jubileum i september, hinner ni?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
10 års jubileum i september, hinner ni?



Tack för den är det så lång tid nu... Den SKA ut i år. Det finns ju en anledning till att min egna bil bara står & står Nu väntar jag bara på att kräksjuka & annat skit ska passera så jag kan ut & greja igen. 10 år...


Fick gjort ett nytt nav till ratten. Ut & montera nu



_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Inpassning/gjutning karossdelar för hela slanten. Framskärmarnas stommar var klockrena i passform & fick därmed fortsätta agera stomme ihop med pågjutna 964 kanter...& kanske senare RSR-kanter...vi får se

Inget på dessa elvor är ju symmetriskt, från fabrik, & det har ju sin tjusning. Det kan dock ställa till det när man tar mått hö/vä. Lätt att bli koko i skallen om man inte har det i åtanke.
Ibland griper vi dock in & minimerar dessa skönhetsfel eftersom vi vet att dom finns där & det stör...mer än vad som är sinnes-friskt. Ligger man i garaget i fosterställning & intalar sig att det är ok, det kan vara så....då är det inte ok, måste få sinnesro

Båda framskärmar har fått bearbetas för att få så nära samma former som möjligt. Den ena framskärmen har fått lite mer pågjutet för att kunna matchas mot den andra. Mycket jobb, men det blir nog bra när det är klart...
Passagerardörren injusterad & slipning påbörjad. Framskärmen har grovspacklats efter slipning.... Nu ska den slipas igen & få sina slutliga former.
Förardörren har lite som måste svetsas innan den kan passas in....
Bakspoilern måste breddas....& den är inte symmetrisk den heller....he_vete... Det får bli lite nattskift framöver så man kommer nån vart

Trevlig fortsättning på veckan












_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vilket jobb

_________________
Magnus Thomé
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Grymt jobbat, det här kommer bli riktigt bra thumbs up thumbs up

Det är ganska otroligt hur mycket det kan skilja på hö och vänster. Jag vet att jag kämpade mycket på den gröne med att få allt symmetriskt och blev ganska nöjd till slut men tyckte ändå det skiljde lite för mycket...det var fram till att jag mätte på en originalbil och förstod att min var mycket mer symmetrisk än när den kom från fabrik

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Kul med en uppdatering, ser bra ut, kom igen 6 månader kvar på året!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Magnus Thomé skrev:
Vilket jobb


ah fy fasen.. stundtals asså
Vi börjar fundera på hur mycket vi kan skippa att montera & ändå besiktiga bilen


safe skrev:
Kul med en uppdatering, ser bra ut, kom igen 6 månader kvar på året!


Mange....
Ja om barnen kunde låta bli att vara sjuka & om det inte fanns andra måsten.... Men målet är att besiktiga i år.


Speedster skrev:
Grymt jobbat, det här kommer bli riktigt bra thumbs up thumbs up

Det är ganska otroligt hur mycket det kan skilja på hö och vänster. Jag vet att jag kämpade mycket på den gröne med att få allt symmetriskt och blev ganska nöjd till slut men tyckte ändå det skiljde lite för mycket...det var fram till att jag mätte på en originalbil och förstod att min var mycket mer symmetrisk än när den kom från fabrik


Jo man får inte vara för känslig om man vill slippa nervsammanbrott


Tack i övrigt alla ni som hört av er med uppmuntrande ord. Det uppskattas thumbs up



Ja, apropå nervsammanbrott.... Ibland går det ju inte riktigt som man tänkt & nedan är ett exempel på detta. Ett, till synes, litet skitjobb...

Lacka en fälg? Hur svårt kan det va

Lackades, våtslipades & polerades...sen skulle det bara skruvas ihop... Istället slutade det med att färgen lossnade runt skruvarna & kunde dras loss i kvdm-stora bitar.







Allt isär & göra om ALLT....voila, äntligen 2 färdiga bakhjul





Trevlig kväll

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Vad kommer ni åka med för låda blir de 3,6s med 915 låda?

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



adde-porsche skrev:
Vad kommer ni åka med för låda blir de 3,6s med 915 låda?



Det kommer bli en 915 med kraftig gavel-platta i billetaluminium + oljekylning.
De plana ytorna är till för att kunna montera genomföring åt oljeretur/spray bar osv...
Under lådan sitter en platta med uttag för oljekylningen.





_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



barre skrev:
adde-porsche skrev:
Vad kommer ni åka med för låda blir de 3,6s med 915 låda?



Det kommer bli en 915 med kraftig gavel-platta i billetaluminium + oljekylning.
De plana ytorna är till för att kunna montera genomföring åt oljeretur/spray bar osv...
Under lådan sitter en platta med uttag för oljekylningen.






Waow de blir ju toppen, de går nog bli något liknande på min låda i framtiden kör ni en quifi diff i den? Samt ett konverteringssvänghjul? Jag håller p
Själv på att peta ner en 3,6a i en 911 från 73.. Myet att tänka på 😆

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



adde-porsche skrev:

Waow de blir ju toppen, de går nog bli något liknande på min låda i framtiden kör ni en quifi diff i den? Samt ett konverteringssvänghjul? Jag håller p
Själv på att peta ner en 3,6a i en 911 från 73.. Myet att tänka på 😆



Jag vet faktiskt inte vad det är för diff i lådan. Bromsad är den iaf
Ja det är det enda som egentligen behövs vid konvertering, ett svänghjul.
Enligt PMS så är deras svänghjul balanserade till "perfektion" med toppmodern utrustning.....& inte värt skit. Det fick borras rejält innan det ansågs godkänt här hemma hos verkstan.

Koppla elen vad faktiskt "enkelt". Man behöver inte Porsches startrelä exempelvis. Det löser man med 2 enkelrelä osv...
Däremot viktigt med ett kopplingsschema för din årsmodell & den motor du ska koppla in.
För en -71a skiljer det från tidigare år & även senare år, inte mycket men tillräckligt för att kortsluta elsystemet & orsaka brand.









_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



barre skrev:
adde-porsche skrev:

Waow de blir ju toppen, de går nog bli något liknande på min låda i framtiden kör ni en quifi diff i den? Samt ett konverteringssvänghjul? Jag håller p
Själv på att peta ner en 3,6a i en 911 från 73.. Myet att tänka på 😆



Jag vet faktiskt inte vad det är för diff i lådan. Bromsad är den iaf
Ja det är det enda som egentligen behövs vid konvertering, ett svänghjul.
Enligt PMS så är deras svänghjul balanserade till "perfektion" med toppmodern utrustning.....& inte värt skit. Det fick borras rejält innan det ansågs godkänt här hemma hos verkstan.

Koppla elen vad faktiskt "enkelt". Man behöver inte Porsches startrelä exempelvis. Det löser man med 2 enkelrelä osv...
Däremot viktigt med ett kopplingsschema för din årsmodell & den motor du ska koppla in.
För en -71a skiljer det från tidigare år & även senare år, inte mycket men tillräckligt för att kortsluta elsystemet & orsaka brand.


https://rejsa.nu/im/user/6993/2020-12-29-22-31-22_20130109_170934.jpg

https://rejsa.nu/im/user/6993/2020-12-29-22-31-22_2015-12-29_195326.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/6993/2020-12-29-22-28-58_2013-10-31_134241.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/6993/2020-12-29-22-28-58_2013-11-


02_181040.jpg


Jag förstår hmm jag köpte ett eftermarknads sprut ist får se hur allt går med svänghjulet då jag köpte ett konverteringssvänghjul från rose passion de har jag bara monterat på utan att balansera de men hmm..

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
<<   1, 2, 3 ... , 49, 50, 51   >>
79 besök senaste veckan (450861 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande