| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tvätt av raceoverll - Stockholm
|
3363 besök totalt |
|
Hej! Vem tvättar raceoveraller i stockholm? Kan tänka mig att man kan lämna in den "på vilken kemtvätt som helst" men vill inte riskera att någon "råkade göra lite fel", någon med erfarenheter? Ps. Gäller främst Stockholmsområdet. Mvh Andreas _________________ Andreas Hedström |
||||||||
|
Dom flesta ink. mig själv tvättar i vanliga tvättmaskinen på typ 40 grader, lägg den i blöt med diskmedel innan om den har oljefläckar.
|
||||||||
|
Re:
ok, har faktiskt inte kikat på tvättlappen ännu i overallen (om det finns någon). Tog för givet att det var hemtvätt på dom. _________________ Andreas Hedström |
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
Samma här tvättar själv. Hur var det med overaller tillverkade i proban stämmer det att dom fick sämre skydd när dom tvättats för många gånger? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
ok, jag det verkar som de flesta gör så om man googlar på engelska
Då finner man även trådar där det diskuteras just proban och att de "tvättas ur" efter att antal tvättar, kemiskt behandlade. Om jag tolkade det korrekt
Detta är dock en nomex så det bör då inte vara några problem att köra den på 40 grader och lite tvättmedel (inte blekmedel då kanske)
_________________ Andreas Hedström |
||||||||
|
Re:
Inget sköljmedel! Annars vanlig tvätt. _________________ Johan Bergin |
||||||||
|
Tvätta förarkläder
Tyvärr är nästan alla billiga overaller av Proban eller kemiskt behandlad Bomull, och dom bör inte tvättas. Nomex kan tvättas, man har tidigare rekommenderat kemtvätt, men det är dyrt och vissa tvätterier använder kemikalier som brinner. Dvs, Nomex brinner inte, men kemikalieresterna brinner. om ni tvättar i maskin, tänk på att Nomex bleks ganska lätt, så ni skall använda ett tvättmedel som inte bleker. Dessutom ska tvättmedlet lösa fett och bränslen, vilket de flesta tvättmedel som inte bleker har problem med. Det finns numera vårdkemikalier utvecklade för just nomex. Kika här så hittar ni lite mer information. http://www.simpsonshop.se/?category_ Vet att det blir lite propaganda för våra produkter, men då det bara är vi som jobbar med personlig säkerhet för motorsport på heltid så får ni stå ut med det. /JP |
||||||||
|
Nomex bleks, men där är väl bara färgäktheten som drabbas, inte sturkan i materialet (som i sig är det brandhämmande)?
Det jag vill komma till är att en urtvättad, blek, men ren Nomexoverall inte är nämvärt sämre som skydd än en likvärdig overall som legat i oanvänd i leveransplastpåsen i alla år (tex två overaller från 2001, en kvar på hyllan och en med 100+ tävlingar). om skyddet är identiskt (vilket jag utgår från) så är det bara utseendet som skiljer (dvs om man blekt den genom tvättande så riskerar man inget annat än att se lite fattig ut på prispallen, men man luktar inte (lika mycket) gammal svett). |
||||||||
|
Re:
Helt korrekt! det är enbart kosmetiskt. Praktiskt sett så skyddar en väl använd overall sämre pga att Nomexfibrerna har nötts och blivit tunnare (dom sväller mindre vid värme). Och att det troligtvis ligger olja, fett och andra brännbara partiklar mellan nomex-skikten, så istället för att luften mellan skikten leder värme dåligt, börjar dom leda värme bra. Ni bör också tänka på att en overall som är fuktig av svett, skyddar sämre än en torr overall. Fukt leder värme och huden kokar innan overallen blir genombränd...
|
||||||||
|
Re: Tvätta förarkläder
Det är synd att det ska lukta så ruskigt om overallen efter tvätt (parfym?) med det tvättmedlet. Hängde den på tork i hallen och lukten spred sig i hela huset. kanske jag som gjort något fel, vad vet jag. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
|
Hahahaaa...du tog kanske den mängd som det stod på flaskan? Vi brukar använda betydligt mindre. Men hellre den doften än gamma sursvett!
|
||||||||
|
Japp, man vill ju följa anvisningarna. Jag använde måttet för "medelskitig" och var tvungen att köra den igen med bara vatten för att kunna ha den kvar inomhus. Tycker inte att det doftar direkt otäckt bara väldigt mycket. Hur mycket ca rekomenderar du och vågar jag tumla overallen på "hög" värme enl flaskan
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
|
Den lilla flaskan räcker till 4-6 tvättar. Ingen tumling, utan istället torkskåp eller dropptorkning. Om du använder impregneringen (håller overallen ren längre, motstår väta vid regn i formelbilar etc) så ska den torkas i värme, typ torkskåp eller utomhus i sommarvärmen...men aldrig i direkt solljus.
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3363 besök totalt |