Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
28916 besök totalt
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Såg diskussionen i Kloffs tråd...

Nu undrar jag;

Min banbil är godkänd av SBP. Dock har jag en burbåge i den som
ej är "inregistrerad". Jag har även monterat sexpunktsbälten som
jag brukar använda vid bankörning. Allt detta är för min egen
säkerhet, men bryter förstås mot termen "gatlegal".
Innebär detta att jag i fortsättningen kommer att få kalla handen
på BMWSC-träffar?

Kanske är jag dum som påtalar detta om mig och min bil, men
jag har fått lära mig att ärligheten är det som varar längst.

Hoppas någon från BMWSC kan klargöra vad som är rätt och fel.

Tack på förhand!

_________________
L-P Johnsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Bra fråga och bra att du splittat ut detta ur en biltråd.

Jag citerar in Måns svar nedan från biltråden och däri finns mycket som inte behöver sägas igen. Vissa tillägg gör jag dock här. Jag vill inleda med att betona att BMWSC jobbar flitigt med att försöka lösa ett "problem" som inte fanns för bara 2-3 år sedan, dvs att folk byter motor i bilen för att den skall passera SBP.

# För det första, det är inte så att en massa ombyggda turbotrimmade bilar rullar runt på BMWSCs träffar. Från bakom tangentbordet verkar det dock vara poppis att påstå något annat i stil med "Det hördes en hel del dumpventiler från E36or sist". Det är skitsnack! >
Någon har säkert lyckats fuska sig igenom besiktningen men annars åker 99% i bilar som i varje givet ögonblick klarar SBP.

# För det andra, BMWSC är ingen myndighet med solklara regler som man motsatsvis kan hävda mot klubben. Det är en ideell klubb med idella krafter som gör sitt bästa att hålla i en nydanad yvighet - dvs att folk har en besiktningsmotor och en banåkamotor, så var det inte för bara 2-3 år sedan.

# För det tredje, ingen i klubben sitter och hittar på regler på pin kiv eller för att vara elak. De regler (som en del läser som fan läser bibeln) finns till för att det skall vara hyfsat konsekvent (dvs ingen favorisering) och hyfsat lättbegripligt. Det är dessutom så att det framförallt är försäkringsbolagen och SBF som kräver att det finns lite hyfs på ordningen.

# För det fjärde, ambitionen är porta byggen med 800hk och flortunna originalskivor med Biltemabelägg som på rot skulle beslagtas av polisen. Inte att porta den som satt 6-kolvsok på en helfordonsgodkänd bil. För om man skulle tillämpa en så strikt regel kan verksamheten läggas ner. Det vill väl ingen?
Med andra ord har klubbens ideella krafter den tunga bördan att försöka hitta en tumregel (dvs att inte göra det enkelt för sig genom att blint tillämpa en regel strikt) som med någon rimlighet och stor enkelhet (för något annat finns inte resurser till) går att tillämpa. Det är där SBP kommer in i matchen. De accepterar vid kontrollbesiktning coliover, bättre bromsar 6-punkt om originalbätet finns kvar. Så gör också BMWSC. Däremot går det inte att komma med uppenbara extrema ombyggnationer som SBP aldrig skulle acceptera.

också:
Alla kan bli nekade deltagande i träffen vid incheckning. Bilen kanske helt plötsligt börjat läcka olja, däcken har inte godkänt mönsterdjup etc etc. Det är ingen mänsklig rättighet att får köra bana med BMWSC.





Kopierat från annan tråd: (Hoppas det är ok Måns?)
Måns Ulveståhl skrev:
Hittade en intressant tråd, och tänkte kommentera något då jag har en viss insyn i verksamheten även om jag nu är en föredetting.
Mina kommentarer nedan är för BMWSC:are först och främst, men även utomstående "proffstyckare", vilka båda har kommenterat denna tråd.

Det var mycket tjat om vad BMWSC godkänner eller inte.
Flytta fokus på diskussionen dit där hör hemma i stället.
Det är SPB som avgör vad som är OK.

Har din motor passerat SBP utan anmärkning så är det OK.
Byter du motor innan SBP så kan du fråga dig varför du gör det?
om den inte är laglig att brukas på allmän väg så varför ska BMWSC tillåta den på banträffar avsedda för gatlegala bilar?

Det finns varken teknisk kompetens eller tid för BMWSC att detaljstudera alla deltagares bilar under en banträff utan det överlåter BMWSC till rätt instans - dvs SBP.
Hur ska tex BMWSC veta om det sitter tex en modifierad kamaxel eller motorn har blivit strokad?
Syns det utvändigt?
ovanstående har säkerligen inte SPB gjort någon anmärking på heller i besiktningsprotokollet.
Sitter det däremot något som är uppenbart felplacerat, tex en lastbilsturbo eller en V10 i en E30, så krävs antingen en mycket okunnig, dum, eller blind arrangör för att tro att den har släppts igenom SBP utan anmärkning.

om du ska bygga om din bil så kolla med SBP och/eller SFRo vad som gäller.
Har SBP eller SFRo godkänt din ombyggnation så ska du se att du är välkommen även av BMWSC.

Gällande Thorbjörns påstående.
Nu var det säkert ett bra tag sedan Thorbjörn gästade BMWSC om inte mitt minne sviker,
men vanligtvis så brukar det syftas på tex Rör-olsson och Loaded vad det gäller denna argumentation.
Tyvärr lösa skott.
Båda har nämligen passerat SBP i det skick ni ser dessa bilar under en banträff utan anmärkning från SBP.
Rätt eller fel? Har ni något att anmärka på detta så kontakta SBP.

Till sist så vet jag att BMWSC och ACS kommer att diskutera detta ämne under hösten, och försöka komma fram till en mer definerad specifikation inför kommande säsong vad det gäller definitionen "gatlegal" bil.
Det blir spännande att få ta del av svaret, speciellt då ingen i Sverige kan enas om vad det är, men som vanligt förväntas BMWSC göra underverk av sina medlemmar.
Dessutom så måste krav från SBF och försäkringsbolag säkerställas i denna diskussion.
Kan man inte acceptera detta så finns det alltid andra arrangörer som är mindre noga, eller tom totalt ointresserade vad det gäller krav på gatbilar, krav som oftast kommer från ett säkerhetstänkande från BMWSC:s sida.

Har ni trevliga förslag på lösningar så kontakta BMWSC.
Att bara sitta och tycka på ett forum är inte svårt

PS
Det är säkert mig Marcus refererar till som "någon BMWSC nisse"
Jag gillar nämligen att kommunicera med BMWSC:are såsom BMWSC:are.
Dock helst på banträffarna.
old habits never die...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



L-P, med reservation för att jag inte utför själva besiktningen så är de förändringar du beskriver på din bil ok.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Jag tror de flesta, även jag, förstår andemeningen. Och har ingen som helst invändning.
Men just nu är det inte lättbegripligt.

Men som exempel då. Är det ok om man lägger 200000 på att bygga en 300+hk S14 men inte att byta till en 300hk annan orginal motor, som kostar lika mycket som den orginala S14 som var utgångsobjektet annars?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



BTG skrev:


# För det första, det är inte så att en massa ombyggda turbotrimmade bilar rullar runt på BMWSCs träffar. Från bakom tangentbordet verkar det dock vara poppis att påstå något annat i stil med "Det hördes en hel del dumpventiler från E36or sist". Det är skitsnack! >



om man nu ska ta det lite lugnt bakom tangentbordet så borde du väl själv göra det samma och iallafall citera mig rätt? I synnerhet när det blandas in arga gubbar och hårda ord på raderna...
Något skitsnack var det inte heller från min sida. Jag HÖRDE turbovin från en E36a, punkt slut. Sen om du vill blunda för det, av vilken anledning det må vara, fine by me...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



L-P,

Ämnet är intressant, men väldigt svårt att uttrycka i svart och vitt.
oftast blir svaret grått....och långt

"Gatlegal" brukar definieras inom BMWSC som det skick bilen ska vara i för att färdas lagligt på allmän väg. Vad som är lagligt har SBP en roll som övervakare att avgöra.

Den urspungliga tanken med gatbilskörning på motorbana för BMWSC var möjligheten att erbjuda avancerad övningskörning/förarutveckling för BMW-entusiaster i sina bruksbilar.
För att tillgodose försäkringsskydd för BMW-entusiasten, och arrangören BMWSC så blev det nödvändigt med SBF-anslutning med tillhörande förarlicens och tävlingstillstånd.
Bilen tog BMW-entusiasten sig längs allmän väg till banträffen så bilen behövde givetvis vara "gatlegal".

Vill du ha reda på vad som är OK just nu?
Kontakta SBP.
Inte ens SBP har en kristallklar definition som gäller från station till station, och besiktningsgubbe till besiktningsgubbe.
Allt blir subjektivt tyckande av olika individer.
Vissa kan släppas igenom SBP:s "nålsöga" utan protest medan andra får en hög med tvåor.
Har du byggt om din bil så blir det däremot SFRo som får svara på frågan.

Ska man ändå försöka uttrycka något svart och vitt, speciellt vad som gäller för helbilsgodkända fordon, så är det OK att byta fritt vad det gäller vätskor, bromsklossar, och e-märkta däck.
För övrigt blir svaret "njet".
Nu är ju dock inte verkligheten sådan som alla vet.

Kollar man med försäkringsbolag så är bilen OK i det skick som den passerade SBP utan anmärkning, vilket då också borde betyda att bilen är i det skick den uppges vara enligt registreringsbeviset.
Nu är ju dock inte verkligheten sådan som alla vet.

Baserat på ovanstående då så förväntas en BMWSC-arrangör att reda ut huruvida en medlems bil är OK.
En arrangör som har mycket begränsad tid, och teknisk kunskap för att avgöra något på plats.
Kul...

Extra kul blir det när utvecklingen bland medlemmarna skenar i väg.
Tidigare rörde det sig möjligen om en modifierad kamaxel.
Något som ingen - inte ens SBP - anmärkte på då det knappast upptäcktes om inte medlemmen själv informerade om det.
Nu handlar det i stället om bla motorbyten - gärna då motorbyten som medlemmen vet inte kommer att godkännas av varken SBP eller SFRo, men till sin stora förvåning inte kan förstå varför BMWSC inte släpper igenom om så upptäcks.

Utvecklingen har gått från att ha kul i sin bruksbil till något helt annat.
Många vill att det ska gå snabbare än tidigare - gärna även snabbare än alla andra.
Utvecklingen leder till att begreppet "gatlegal" tummas på, speciellt efter att helbilsgodkännandet genomfördes.
Av någon anledning lockar inte heller det naturliga alternativet till denna typ av bankörning, dvs tävlingskörning, gruppen BMW-entusiaster som gärna ifrågasätter kravet på "gatlegal" bil .
Bilen ska kunna brukas, köra på banan, modifieras helt och hållet enligt ägarens önskemål, men ändå kunna framföras lagligt på allmän väg med bibehållet försäkringsskydd.
Inga orimliga krav, eller hur?

Då diverse instanser i Sverige inte riktigt hänger med i utvecklingen, och möjligen enbart har ett begränsat intresse av den lilla grupp bilister som ägnar sig ut bankörning med bruksbilar så blir det en vildvuxen djungel att ta sig igenom.
BMWSC har med sina begränsade resurser ändå försökt att hjälpa till.
-Vad som gäller enligt svensk lag för bankörning och bruksbilar har redovisats.
-Önskan om försäkringskydd för bruksbilar under bankörning har tillgodosetts (på nåder med nuvarande utveckling av antalet incidenter...)
-Önskan om en enkel tävlingsform för bruksbilar utan normala tillhörande krav testas just nu.
-Nyligen bestämde också BMWSC och ACS att försöka komma fram med olika alternativ/lösningar på problematiken "gatlegal" lagom till säsongsstarten 2011.

Dessutom har BMWSC inlett en diskussion gällande bankörning med bruksbilar med klubbens naturliga "motpart" SBF då denna form inte direkt hör hemma någonstans utan svävar i en gråzon.
Något säkert många upptäcker om olika arrangemang besöks då det kan skilja från arrangemang till arrangemang beroende på arrangör.
SBF har för övrigt också inlett diskussioner med SBP gällande problematiken bruksbilar som tävlar.

Visst går det framåt även om farten kanske inte alltid är till belåtenhet för alla.

Bankörning med bruksbilar med bibehållet försäkringsskydd för förare och bil är bevisligen något som inte riktigt passar in någonstans, en avvart, men dock en populär och växande sådan.
Något som behöver adresseras. Inte enbart inom BMWSC och av SBF, utan också av andra instanser/myndigheter.
BMWSC försöker dra sitt strå till stacken, trots att flertalet medlemmar envist vägrar att engagera sig utan föredrar att kravställa mot det lilla krympande antal eldsjälar inom BMWSC som försöker driva utvecklingen framåt, och tillgodose majoriteten av medlemmarna och deras önskemål.
(Jo, jag var tvungen att ge en pik åt "soffliggarna"...det närmar sig Årsmöte nämligen )



....så som sagt, svaret på frågan är inte alltid svart och vitt....eller kort


MVH,
Måns
En föredetting men likt förbannat engagerad

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Att detta blir getingbo-tråden de närmaste dagarna är väl bara att utgå ifrån...


ILiveTORide skrev:
Jag tror de flesta, även jag, förstår andemeningen. Och har ingen som helst invändning. Men just nu är det inte lättbegripligt.

1. Kanonbra!
2. Ok, försök till förklaring följer nedan.

ILiveTORide skrev:
Men som exempel då. Är det ok om man lägger 200000 på att bygga en 300+hk S14 men inte att byta till en 300hk annan orginal motor, som kostar lika mycket som den orginala S14 som var utgångsobjektet annars?


om man hård-drar det hela så ja. S14 med 300hk är ok medan bytt motor inte är det.
Varför? Jo för att BMWSC (som Måns skrivit ovan) inte har kompetens, bromsbänk, tid eller andra resurser att kontrollera detta. Rätt motor i rätt bil är ok på SBP, då är det också det på BMWSC. Givetvis är det ingen konkret skillnad mellan en vässad S14 och en bytt motor men hur skall man annars göra? Sätta upp en bromsbänk och några civilingenjörer som i två dagar innan endagsträffen granskar alla bilar?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peter_1982 skrev:
om man nu ska ta det lite lugnt bakom tangentbordet så borde du väl själv göra det samma och iallafall citera mig rätt?

Jag citerade inte någon utan kokade ihop en variant på ca 25 olika inlägg jag läst de senaste tre månaderna.

EDIT: om du känner dig träffad ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BTG skrev:
Att detta blir getingbo-tråden de närmaste dagarna är väl bara att utgå ifrån...


Japp, nu saknas bara alla utomstående "proffstyckare"....
Eller att någon tycker att BMWSC ska bli en arrangör som inte bryr sig

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Måns Ulveståhl skrev:

Japp, nu saknas bara alla utomstående "proffstyckare"....


Inlägg som dessa bidrar ju inte direkt till hög nivå i tråden..

Trist att det ska vara så svårt att göra rätt bara. Man har byggt en bil som bevisligen är trafiksäker. Men bilen stallas för att den har för mycke/fel motor och inte godkänns av sbp (på en banträff!). Sen vet man att det rullar jättetrimmade andra bilar som får gå genom, för att de är rätt motor (bilprovningen struntar i om det sitter en original 6a eller en trimmad 4a, deras regler kring effektökning är densamma)
Klart det är svårt att ha svart på vitt. Men hur gör man om man ser tex en e28 med m5 motor? Det kan alla som har på träffen att göra se att det inte lirar, får bilen stå i depå då? Eller är det bara om någon "sätter dit" den?
En jättetrimmad m3 e30 med s14? Man VET att den har mer effekt, men säger inget för att det sitter rätt motor i bilen?
Det har stått en brombänk där de senaste åren, och merparten av bilarna där har väl mer effekt än vad som anges i regbeviset? Detta borde göra strävan efter besiktningsbara bilar mycket enklare, om det verkligen är dit man vill komma...

En klubb som tpc, som arrangerar liknande körning på knutstorp, och godkänner bilen som ej accepteras av bmwsc, begår de lagbrott eller ligger dem i någon form av gråzon eftersom det gick bra att köra den på deras event? Eller är det gatbilsevent jämfört med tävlingsbilsevent som skiljer de två åt?
För det måste kännas rätt trist att köra på volvoklubbens event för att bilen ej accepteras av bmwsc. Speciellt när man kör en bmw.

Jag tycker ( utan att vara proffstyckare) att det roliga med träffen är just såna byggen. Välbyggda bilar, med mycket motor, och se olika lösningar etc. Rör-ohlssons bil tex. Ska man ha dessa bilar torrgasande i depå och titta på besiktningsbara standardbilar på en bmwträff 2010?

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Citat:
Utvecklingen har gått från att ha kul i sin bruksbil till något helt annat.
Många vill att det ska gå snabbare än tidigare - gärna även snabbare än alla andra.
Utvecklingen leder till att begreppet "gatlegal" tummas på, speciellt efter att helbilsgodkännandet genomfördes.
Av någon anledning lockar inte heller det naturliga alternativet till denna typ av bankörning, dvs tävlingskörning, gruppen BMW-entusiaster som gärna ifrågasätter kravet på "gatlegal" bil .
Bilen ska kunna brukas, köra på banan, modifieras helt och hållet enligt ägarens önskemål, men ändå kunna framföras lagligt på allmän väg med bibehållet försäkringsskydd.
Inga orimliga krav, eller hur?


Tycker mer det handlar om att ha ännu roligare i sin bruksbil

Det är ju mycket i detta ovan som gör att det inte passar alla.

Några personliga reflektioner:
Bruksbil eller tävling är inte heller så svart eller vitt.

Finns ingen som behöver en 2+2 sitsig bil med 500hk (typ M6) som bruksbil.

Tävling lockar inte pga att jag inte är intresserad av tävlandet och vill inte begränsas av ett klass reglemente. Jag är nöjd med att köra med mig själv. Skiter fullt i vilka som åker fortare eller långsammare och jag håller mig långt ifrån övriga på banan. Men naturligtvis vill jag åka fortare, allt är roligare om det går fort utom en sak Eller två kanske, sex och det hastiga stoppet. Däremot är jag också intresserad av att åka fortare (typ som en M6) utan att behöva betala för en M6. Jag kan stå ut med att åka så fort utan att det är så tyst och bekvämt t.ex.

Jag kräver inte heller fullt försäkringskydd. Skrotar jag bilen så är den förlorad, punkt. Däremot vad gäller personlig sjukförsäkring eller vad man skall säga så är ju det klart önskvärt. I princip samma sak som trafikförsäkring på vanlig väg. Som också täcker skada på annans bil etc. Och gäller även obesiktat...
Fast jag respekterar ju att de som har dyr bil ska ha en chans till skydd också. Och det blir väl lite konflikt här

Finns helt klart en lucka i vad som erbjuds, tävling vs (strikt) bruksbil. Kan ju helt klart vara så att BMWSC inte är rätt för det. Och då får jag t.ex. acceptera det.

Anledningen till att man vill åka med BMWSC är naturligtvis för att det är klubben för det rätta märket Men också för att det arrangeras väldigt bra. (något som jag inte har något imot att bidra till). Och det är det samt skolningen av deltagarna som gör arrangemangen säkra. Till mycket större grad än kontrollen av fordonen.

Det finns ju andra exempel, bra och dåliga. Ett är ju t.ex. gatebil där det mesta i bilväg släpps ut. Vilket är rätt roligt. Men arrangemangen är bedrövliga och det finns ingen chans man vågar sig ut där

Jag skulle inte ha något imot liknande vagnbok som krav för att få köra, istället för t.ex SBP. Alltså en granskning av bil med säkerhet/funktion som fokus. Jag vill ju naturligtvis inte att precis vad som helst släpps på.

Ni har ju uppenbarligen skärpt till tillämpningen av reglerna på lite senare tid. Och jag personligen överväger motorbyte för att få min skorv ok. Fast det skulle göra mig både långsammare och fattigare.
Men eftersom det är så godtyckligt blev jag tvungen att skriva som jag gjorde i den andra tråden.
Så arbete med att få till ett nytt "regelverk" ger jag thumbs up Så det finns något att förhålla sig till.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 249



Det finns en stor skillnad mellan BMWSC och andra klubbar, vi har BMW orginalförsäkring som tar en hel del skador som uppstår på bana, det finns mig veteligen INGEN annan klubb som har det så!

Vi alla som jobbar för klubben (BMWSC) gör det efter bästa förmåga, det vill säga att det går säkert "smuggla" förbi en bil som inte är Gatlegal, problemen kommer OM det händer något, då kan både SBF och BMW orginalförsäkring säga "nej vi tar inte detta eftersom bilen inte var "gatlegal"". Det kan innebära att man blir personligen betalningsansvarig för både din bil, annans bil, skador på banan men största posten kan bli "invaliditets stöd" till någon annan.

Detta är mycket tråkigt, jag personligen skulle vilja att SBP kunde tänka till och acceptera att man gör säkerhetsförbättringar på sin bil (bur, racestol, 6-punktsbälten, bättre bromsar med mera), detta borde ses som positivt inte negativt. Kanske kan vi få ihop en stor protestlista till Transportstyrelsen (om det nu är dom som styr över det?)

Tror inte att det kommer att gå att få fram ett vattentätt sätt att köra bil på bana, men vi ska rätta oss efter det vi kan.

_________________
Fredrik Regnell
BMW 318d kombi
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



HenrikSW20 skrev:
Trist att det ska vara så svårt att göra rätt bara. Man har byggt en bil som bevisligen är trafiksäker. Men bilen stallas för att den har för mycke/fel motor och inte godkänns av sbp (på en banträff!).


Problemet blir ju i det tillämpade fallet vid incheckning till träffen. HUR/VAR/PÅ VILKET sätt skall man dra gränsen och gå tillväga rent konkret?
Den som har ett förslag får gärna delge det.
ÄR en helt ärke-subjektiv bedömning av besiktningsman önskvärd - eller - skall vad som helst/allt tillåtas?

om bilen i ombyggt skick är trafiksäker borde den väl bli godkänd? (Jag förstår inte ditt exempel?) om inte annat som ombyggt fordon via SFRo?


HenrikSW20 skrev:
Det har stått en brombänk där de senaste åren, och merparten av bilarna där har väl mer effekt än vad som anges i regbeviset? Detta borde göra strävan efter besiktningsbara bilar mycket enklare, om det verkligen är dit man vill komma...


Vad föreslår(?) du? Att alla bilar bromstestas på plats innan träffen?
Återigen: Merparten av BMW-bilarna på BMWSC-träffar har inte mer effekt än regbeviset! En sugis är som alla vet svår att trimma och motorbyggarna är ännu i en absolut minoritet.

HenrikSW20 skrev:
En klubb som tpc, som arrangerar liknande körning på knutstorp, och godkänner bilen som ej accepteras av bmwsc, begår de lagbrott eller ligger dem i någon form av gråzon eftersom det gick bra att köra den på deras event? Eller är det gatbilsevent jämfört med tävlingsbilsevent som skiljer de två åt?
För det måste kännas rätt trist att köra på volvoklubbens event för att bilen ej accepteras av bmwsc. Speciellt när man kör en bmw.


IMHo är BMWSCs träffar en av de mest seriösa man kan åka på (utan att alls jämföra med TPC!). TPC begår sannolikt inget lagbrott som/om de släpper igenom allt(?). Det finns inga lagregleringar för detta. Men SBF har antagligen synpunkter på det (om TPC är SBF-anslutna?). BMWSC har ju också ett försäkringsbolags synpunkter att beakta - ett försäkringsbolag som tar vagnskada på bana! Helt otroligt bra, detta vill vi inte sumpa för allt smör i Småland.
Vissa pay n drive-träffar (där det saknas flaggvakter, rescue-team, ambulans och bärgare) släpper igenom vadsomhelst men det betyder ju inte att det är säkert eller rätt. Att klubben av någon slags blödande märkeslojalitet skulle kompromissa med säkerheten finns inte.

Den enkla kontentan är att den som prompt måste byta motor (och inte kan tänka sig att SFRo-besikta bilen) får köra bana någonannastans.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



ILiveTORide skrev:
och det blir väl lite konflikt här


Jepp, det är det som är bekymret...


ILiveTORide skrev:
Men också för att det arrangeras väldigt bra. (något som jag inte har något imot att bidra till).


Härligt att höra! Välkommen att hjälpa till.

ILiveTORide skrev:
Ni har ju uppenbarligen skärpt till tillämpningen av reglerna på lite senare tid.

Nej, reglerna har varit desamma hela tiden. Däremot har på kort tid kommit en trend där några har en besiktningsmotor och en åka-motor. Detta har gjort att frågan fått fokus som inte funnits tidigare. Tillämpningen har sedan kanske släpat lite, men så är det alltid när den "tekniska utvecklingen" springer ifrån den "juridiska utvecklingen".


ILiveTORide skrev:
och jag personligen överväger motorbyte för att få min skorv ok. Fast det skulle göra mig både långsammare och fattigare.
Men eftersom det är så godtyckligt blev jag tvungen att skriva som jag gjorde i den andra tråden.

Jag tycker inte att det är godtyckligt och så länge du SFRo-besiktar bilen med påföljande SBP-besiktning till ombyggt fordon så är det ok.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BTG skrev:
IMHo är BMWSCs träffar en av de mest seriösa man kan åka på (utan att alls jämföra med TPC!). TPC begår sannolikt inget lagbrott som/om de släpper igenom allt(?). Det finns inga lagregleringar för detta. Men SBF har antagligen synpunkter på det (om TPC är SBF-anslutna?). BMWSC har ju också ett försäkringsbolags synpunkter att beakta - ett försäkringsbolag som tar vagnskada på bana! Helt otroligt bra, detta vill vi inte sumpa för allt smör i Småland.

......

Den enkla kontentan är att den som prompt måste byta motor (och inte kan tänka sig att SFRo-besikta bilen) får köra bana någonannastans.
TPC kör med SMA (dvs ganska annorlunda försäkringsvillkor)
och det är en försäkringsfråga (alternativt arrangörens profil på eventet), det är inget lagbrott att inte betalt vägskatten när du kör på Knutstorp (för att ta en struntdetalj i sammanhanget som krävs för gatlegalitet)...

OM det är så att det nära unika vagnskadeskyddet på bana inte täcks om arrangören inte gör sitt bästa att upprätthålla sin del av avtalet, så är det ju rätt "snyggt" av klubbmedlemmar att mygla och riskera att äventyra villkoren för framtiden.
Men detta är ju bara en gissning från en "proffstyckare", men om det är villkoren för specialförsäkringen som är kärnan, så kanske det är det som lönar sig att diskutera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



HenrikSW20 skrev:

Man har byggt en bil som bevisligen är trafiksäker....
....inte godkänns av sbp.


Bevisligen är din bil inte trafiksäker enligt SBP.
Sedan får man givetvis tycka vad man vill om det.

HenrikSW20 skrev:

Klart det är svårt att ha svart på vitt.


Japp.

HenrikSW20 skrev:

...sätta dit....


Du har fått en skev bild av BMWSC.
Vi är alla entusiaster som gillar bankörning.
Vad vi däremot vill, önskar, och har krav på oss är att allt sker under "ordnade former".
Problem uppstår när gränserna tänjs för då uppstår frågan vad som är OK eller inte OK.
Hellre fria än fälla brukar gälla, och det brukar normalt inte vara något problem om det sunda förnuftet får råda. Vissa modifikationer är rent av mycket lämpade för bankörning ur en säkerhetssynpunkt.
Dessa modifikationer brukar oftast släppas igenom av SBP utan knorr, tex chassi, bromsar, FIA-godkända 4/6-punktsbälten (om trepunktsbältet är kvar), och FIA-godkända skalstolar.
oftast är det tyvärr hel/halvburar som SBP inte direkt delar den uppfattningen om.


HenrikSW20 skrev:

En jättetrimmad m3 e30 med s14? Man VET att den har mer effekt, men säger inget för att det sitter rätt motor i bilen?


S14 eller ej, faktum är att nästan alla bilar oavsett bilmärke som ägnar sig åt bankörning har en effekt som inte stämmer överens med registeringsbeviset.
SBP verkar inte bry sig mycket om detta, oftast pga tids- och kostnadsskäl, utan är mer intresserade utav att rätt motor sitter i rätt bil, och att inget fläktaktigt är påskruvat på motorn som inte urspungligen satt där.
Rätt eller fel? Meddela SBP.


HenrikSW20 skrev:

En klubb som tpc, som arrangerar liknande körning på knutstorp, och godkänner bilen som ej accepteras av bmwsc,...


Det är upp till TPC att bestämma om man vill blanda "gatlegala" bilar med icke "gatlegala".
gatbilar.
Allt beror på vilken säkerhetsnivå TPC önskar, och vad deras försäkringsbolag (SMA) kräver.
Åter igen , det finns ingen gemensam "regelbok" för arrangörer av gatbilskörning, vilket lyser igenom om man besöker olika arrangemang.

BMWSC är anslutna till SBF, och försöker anpassa sin verksamhet enligt RA, vilket är svårt då gatbilskörning inte inkluderas i RA, utan det blir mer att luta sig mot krav och önskemål från klubbens styrelse, BMW OF, BMW Sverige, samt diskussioner med SBF.
Dessutom litar vi på den långa erfarenhet vi har fått från att arrangera bankörning under många år.


HenrikSW20 skrev:

Jag tycker ( utan att vara proffstyckare) att det roliga med träffen är just såna byggen. Välbyggda bilar, med mycket motor, och se olika lösningar etc.


Japp, jag tror alla gillar välbyggda bilar. Gärna med mycket motor. Helst en BMW
Fast många av dessa bilar är inte "gatbilar" utan hör hemma i en lämplig tävlingsserie på antingen banan eller "strippen".

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Vet inte om jag är välkommen att skriva här, gissar att jag är en av dom Måns så osmidigt kallar "proffstyckare" för jag har skrivit min mening i kloffs biltråd. But here goes.

Ni säger att ni inte kan kolla alla bilar som kommer osv för effekt och så vidare men ni VET genom detta forumet och genom ert intresse för bmw bilar många som är trimmade långt över 15%, vilka som har bytat motor till en liknande (uppgraderad m52 tex) och att det INTE är ok att montera en kompressor på en s54 fast man lurar sig igenom besiktningen. Jag förstår verkligen att ni inte vill släppa in en v10 e30 till exempel och det är svårt att dra en gräns men att gränsen bör vara lika för alla oavsett vem man är och känner.

Jag tror även SBP skulle reagera lika hårt om man slänger in en "öron" stol i en bil som helt klart blockerar sikten (vid brukskörning), som att trycka ner en s50 i en e30 som håller OEM kvalitet på installationen... inte godkänna det med andra ord. (Kan tänka mig att motorn skulle "godkännas" i många fall medans stolen är stop 100% av gångerna)

Min bil är föresten helt laglig och jag känner inte någon som har blivit påverkad av reglerna men jag tycker det är hälsosamt att hålla en öppen diskussion. BMWSC styrelsen gör ett oerhört jobb med att anordna dessa träffarna och det tackar jag stort för. Men alla bör dras efter samma kam när det gäller vilka bilar som är välkomna.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Sammanfattar svaren jag fått med att man är välkommen att köra på en träff om bilen har rimligt trimmad originalmotor, och har säkerhetsrelaterade förbättringar. Jag är då försäkrad, sålänge min bil är försäkrad via bmw original (vilket min bil inte är pga kostnadsskäl)

Jag är inte här för att gruslägga allt arbete ni lagt ner för att få till banträffar som ni (vi..) på bmwsc vill ha det, hade ett par frågor vilka jag tror jag fått svar på.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



timmy1701 skrev:
Vet inte om jag är välkommen att skriva här, gissar att jag är en av dom Måns så osmidigt kallar "proffstyckare" för jag har skrivit min mening i kloffs biltråd.


Inget osmidigt alls enligt mig. Enbart klart uttryckt.
Denna diskussion är till för BMWSC och klubbens medlemmar.
Vad någon VW-ägare på Fårö, Ferrari-förare i Vilhelmina, eller TV-spelande mopedist i Sigtuna tycker är oväsentligt.
Det är medlemmarnas synpunkter och kommentarer som är viktiga.
Rejsa har en tendens att locka många som tycker till om allt oavsett vad ämnet handlar om

timmy1701 skrev:

Jag förstår verkligen att ni inte vill släppa in en v10 e30 till exempel och det är svårt att dra en gräns men att gränsen bör vara lika för alla oavsett vem man är och känner.


Absolut. Tycker du inte vi är konsekventa så meddela.
Du är hjärtligt välkommen att söka upp vem du vill i styrelsen både före, under, och efter en banträff.
Emailadresser och tel# finns på hemsidan.
Skulle du vilja prata med en föredetting som mig så är jag tillgänglig 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. ... nästan i varje fall

timmy1701 skrev:

Jag tror även SBP skulle reagera lika hårt om man slänger in en "öron" stol i en bil som helt klart blockerar sikten (vid brukskörning)...
...(Kan tänka mig att motorn skulle "godkännas" i många fall medans stolen är stop 100% av gångerna)


om min egen FIA-godkända "öronstol" godkänns eller ej av SBP vet jag inte med säkerhet förrän det är dags för besiktning, men jag har pratat med BTG/Micke, och hans E36 med "öronstolar" gick igenom nyligen utan anmärkning. Viktigast var sikten i sidobackspeglarna enligt SBP.
Dessutom är "sidosikten" inte så illa som du tror.
Så du får ta och revidera ditt odds
Annars sätter jag gärna en hundralapp, och kontaktar dig när vinsten ska "cashas" in

timmy1701 skrev:

Min bil är föresten helt laglig...


Är du säker?
Vi kan ta en extra nogrann koll under besiktningen kommande banträff annars....



timmy1701 skrev:

... jag tycker det är hälsosamt att hålla en öppen diskussion. BMWSC styrelsen gör ett oerhört jobb med att anordna dessa träffarna och det tackar jag stort för. Men alla bör dras efter samma kam när det gäller vilka bilar som är välkomna.


Absolut.
Problemet är bara att vi alla är individer.
För någon innebär alltid kristallklart något grumligt eller att svart är vitt.
Önskemålet är i alla fall att vi har en tillräckligt hyfsad samsyn.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Så för att skriva en lista så det blir lite mer svart på vitt:

Byta motor utan att regga om den, oavsett vad (förutom en likadan såklart) = inte acceptabelt (inga undantag)
Trimma den befintliga motorn men behålla original turbon på turbo bilar = acceptabelt (med untantag)
Byta turbon (lastbilsturbo...), eller kompressorn = inte acceptabelt (inga undantag)
All säkerhetsutrustning och bromsar = acceptabelt (med untantag)

Stämmer detta hittils? Hade varit bra att få något konstruktivt ut av denna tråden

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544




Kommer det att sammanställas nån lista av vad som är ok eller ej? Typ ett reglemente för gatbilar? Vad som slinker igenom SBP eller inte kan ju som sagt variera en hel del

Tur att man har reg.bes bilen som ombyggt fordon med alla ändringar, för då är den då ok per definition oavsett vilka ändringarna är? (Givet att det är en BMW kaross med en BMW motor som ursprung?)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
28916 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande