Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18   >>
13 besök idag (118493 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



ButterflyRacing skrev:
Men....detta beslut kommer att ställa till massor av ilskna diskusioner. Hur ska man nu kunna försvara att tex Capri inte får åka ?
Det finns massor av karossmodeller som inte finns listade (fortfarande ganska många om man bara tar de som är i gränslandet), och att alla dessa skulle vara aktivt rödlistade för alla framtid är knappast troligt (och vi har försökt att beskriva att alla andra inte är rödlistade, bara inte påtänkta).
Men, just BMW M3 är den karosstyp som vi fått flest verkliga (förare som aktiv vilja att delta som vi avvisat) förfrågningar om, och nu röstade vi just den som lämplig att plocka med. Omröstningen efter sa vi nej till Sierra Cosworth R500 (även det efter votering).

För Modsports del är det bara ytterligare ett ställe att kunna köra med sin preppade M3a, men för Roadsport öppnas det ju en möjlighet att kunna tävla med mindre modifieringar än i nån annan klass.
Gällande motorbyten så finns det ju M3 med 4or, 6or och V8, och för Roadsport ska det sitta en rova med samma tillverkare och samma konfiguration som i regpappret (I4,I6, V8). Ombyggt fordon/amatörbygge får man hantera från fall till fall.

M3 E36 Cab med endast roadsportbåge... Kanske inte direkt det som var första sinnebilden...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har absolut inget mot att man man utökar vilka bilar som får köra, fast detta känns verkligen lite märkligt.
Släpps även t ex Volvo 142 in om bara tillräckligt många förare frågar om de får vara med. Fast då bara 142 Sport, inte den vanliga "de luxe" eller 144/145. Eller varför inte Volvo C70.....
Ja ni fattar vad jag menar.

Man måste väl ändå vara konsekvent i bedömningarna!
Vad hände med Street Sport eller vad nu klassen skulle heta... ...känns som en klockren klass för BMW Coupé, Capri, Firebird osv.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Som sagt.....jag har inget emot BMW i S-P.

Men detta är det värsta fall av populism jag hört på länge.... .....Man plockar russinet ur kakan.
För att inte helt tappa ansiktet...bör man nog skriva in alla GT-vagnar.

Jag ska inte gå djupare i detta. Jag ska fundera på om vi ska sätta ihop EVon, nu när det finns möjlogheter att åka med en arrangör till.

En liten fråga skulle jag vilja ha svar på.
Skulle man kunna få in en BMW e30 M3 EVo III Replika......i ModSport....oberoende av motor val ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Men detta är det värsta fall av populism jag hört på länge.... .....Man plockar russinet ur kakan.


+1

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
En av anledningarna är oxå att BMW tävlar med sin M3:a i andra sportvagns serier (där den anses som sportvagn), samtidigt så vill man inte skrämma bort andra sportbilsägare som vill köra i en sportvagnsserie med att godkänna allt som har 2 dörrar.
Hur vida M3:an är en sportvagn eller inte har diskuterats oändligt många gånger och det verkar vara lite religion över det hela, så oavsett vad jag eller någon annan tycker så har ena lägret vunnit i detta fall och då är det bara att gilla det, spvm har sagt nej till M3:an i många år men fick ge sig då det trycktes på för en omröstning. Vill man lobba för någon annan modell så får man det.
"Plocka russin ur kakan"... det gör man redan med att välja att ha en serie för sportbilar anser jag.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Wankelsport skrev:
Vad hände med Street Sport eller vad nu klassen skulle heta... ...känns som en klockren klass för BMW Coupé, Capri, Firebird osv.
Ingen brann för idén (dvs sålde in den och jagade förare) och inte en enda förfrågan på tre år...

Det behöver inte bildas kö vid grinden bara för att man ändrar en rad i ett dokument. Streetsport som skrivet var ju totalt öppet för vad som helst i princip (lite gränser för att kunna upprätthålla rimlig säkerhet).

Det är ju inte som på 70-talet, att det inte finns nåt alternativ att tävla inom, det dräller ju av klasser i Sverige. Däremot är det ont om förare/ekipage för de klasser som finns.
Det är ju en balans mellan att locka fram nya (mest sno från andra klasser) och att ändra känslan så att gamla stöttepelare flyttar på sig. Det är ingen större idé att förstöra saker förrän det finns en god chans att nåt bättre kan skapas.

BMW M3 är den andra GrpA/Grp4 som plockas med, Alfetta GTV var den första (med tydligt gränsfall, Camaro faller in där också, men det var mindre kontroversiellt), så om 30 år bör det vara dags för nästa.
Lite klipp från nuvarande reglemente (som ju går före listor etc)
"Tillåtna bilar är rent tvåsitsiga sportvagnar, coupéer alt. cabrioleter"
"Ansvariga för Sportvagnsserien (SPVM) i samråd med förarföreningen förbehåller sig rätten att efter skriftlig ansökan bedöma om en bil klassas som sportvagn eller ej (t.ex. 2+2 sitsiga sportvagnar)."

Dvs det finns inget skrivet om en enda 2+2 i reglementet numera (inte ens Porschar), det är helt upp till godtycket hos tävlingsorganisationen.
Det finns inte heller nåt som påstår att nån "äger" begreppet sportvagn, bara att SPVM har en åsikt om vilka karossmodeller de vill se i sina heat.
Men om det efter övervägande plockas in en karossmodell (på prov eller dispens och det inte känns fel) så brukar det bli generellt ok, och inte bara för en bil.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

En liten fråga skulle jag vilja ha svar på.
Skulle man kunna få in en BMW e30 M3 EVo III Replika......i ModSport....oberoende av motor val ?


Ja.


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Kimmen skrev:
Årsmötet med SPVM är nu avklarat i Jönköping (kul att träffa alla motorgalningar ) .
Inga direkta nyheter mer än att SPVM nu efter omröstning även släpper in BMW M3 (2 dörrars) i Modsport och Roadsport .



Det här tycker vi verkligen är kanon, ska kollas upp betydligt mer

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Finns det någon lista på vilka modeller som klassats som sportvagnar av FIA (och liknande organisationer i t ex USA) genom åren? Det måste finnas fler än Alfa Bertone och BMW Coupé. Jag vill minnas att exempelvis Mazda RX3 coupé på sin tid gick i sportvagnsklassen. I så fall borde man enkelt kunna plocka med alla dessa rakt av.

Jag är dock inte medlem i SPVM eftersom jag inte kör Roadsport längre så jag har inget med detta att göra. Tycker bara att det är underligt resonerat. Dock gäller ju givetvis majoritetsbeslut.

Det är tyvärr inte ovanligt att man läser både arga och besvikna inlägg i detta forum (och på andra ställen på nätet) om att vissa bilmodeller nekas vara med i SPVM (typ Capri). Tyvärr lär inte detta beslut öka förståelsen för varför vissa "sportiga standardbilar" får vara med när andra inte får det.... Jag tror ni bör se närmare på det i framtiden för att inte serien ska få ett underligt rykte.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Vet inte om detta är något anmärkningsvärt, det finns många konstigare bilar i listan om du frågar mig, och dom har mig veterligen ingen gnällt över.
Sedan så ser en sportbil från 60-70 talet inte lika ut som en från idag samt att vissa modeller förändras över tid från att vara en sportbil till att bli en vanlig 2d och tvärt om.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Att det tillkommit fler bilar på listan var verkligen ingenting jag förväntade mig skulle generera några klagomål och sura minder på rejsa inte. Först fick SPVM klagomål för att t ex en CRX inte fick vara med. Nu när listan ÄR uppdaterad så många fler billiga och moderna bilar får vara med (t ex CRX, Celica, RX7 och RX8 osv) då klagas det igen? Ta och kolla in listan på SPVMs hemsida. Det är faktiskt inte ont om bilar att välja på om man vill rejsa.

Bilarna på listan finns där för att de bedömts vara sportbilar och inte bruksbilar/familjebilar. Vilka bilar som kvalar in kan diskuteras om och om igen till absolut ingen nytta - det är ju ändå inte relevant förrän det faktiskt finns en förare med just den bilen som vill vara med. Vi röstade in M3an för att just det hänt och det därför blir relevant att lägga till biltypen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kimmen skrev:
........ena lägret vunnit i detta fall och då är det bara att gilla det.......


Ja..absolut. Men det var ganska otipat.


Kimmen skrev:

"Plocka russin ur kakan"... det gör man redan med att välja att ha en serie för sportbilar anser jag.


Jag menar andras kaka...inte eran..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kimmen skrev:
ButterflyRacing skrev:

En liten fråga skulle jag vilja ha svar på.
Skulle man kunna få in en BMW e30 M3 EVo III Replika......i ModSport....oberoende av motor val ?


Ja.



Hmm.....det blir nog lite ändringar på karossutseendet på den e30 som vi redan lyft i en främmande motor i..
EVo III kitet skulle vara till en gat-touring. Men den får nog stryka på foten nu.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



17 bilar anmälda till Modsport hittills och fler på väg in. Det kommer bli världens drag sveriges häftigaste rejsklass denna sommar!!

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Lägger upp lite bilder på dom som hitintills är anmälda, ganska bra med bilar redan för att bara vara februari (vet många bilar som kommer komma till än). Vissa bilar har jag ingen bild på så då har jag lagt in en liknande.

Lotus Exige GT3's



Lotus Europa


Corvette


Lotus Europa


Ginetta G27


Ford GT40


Alfa GTV


BMW Sauber M1


Toyota Supra


Corvette


BMW M3


Pontiac Trans Am GTA


Westfield Honda


Porsche Boxter


Lotus Europa


Ford GT40


Westfield Megabusa


Scatto


Mazda Miata


Porsche Boxter

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Se det startfältet vråla iväg thumbs up Modsport är och har alltid varit kaxigt som bara den

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Grymt startfält! Ska bli kul att vara åskådare iår!

Den gula Exigen är ju bara för grym thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



om man tittar på bilarna ser man att avståndet mellan spoilern fram och asfalten är max 3 - 4 cm.
Är det godkännt eller vilken höjd skall jag ställa in ????????????

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Lennart skrev:
om man tittar på bilarna ser man att avståndet mellan spoilern fram och asfalten är max 3 - 4 cm.
Är det godkännt eller vilken höjd skall jag ställa in ????????????
Modsports del av Sportvagnsreglemen:
"Ingen del av bilen får vidröra marken då hjulen på ena sidan är tomma på luft."

Tekniska regler RA RY RC:
"Ingen del av bilen får vidröra marken när hjulen på bilens ena sida är tomma på luft. Denna test
ska utföras på ett plant underlag med bilens besättning ombord, Förare/Förare-Co-driver."

Så med lite hårda däcksidor så går det att ha splittern lååååg. Men det förkommer fladdersplitter för en del ibland, och då får du ingen downforce alls. Så lite höjd och styvhet så den aldrig går i marken i ån större del av bredden är nog bäst.

Speedlab har också anmält sig, för alla tävlingarna thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Tack Niklas. Det blir sänkning alltså.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Jag ska göra allt jag kan för att försöka köra iaf någon tävling slicksen som ligger blir ju gamla annars

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18   >>
13 besök idag (118493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande