Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Tänkte ev. börja tävla i modsport 2 i år , åtminstone något eller några race. Är det bara att hoppa över från roadsport ?. Brukar ni köra på varann? Kan jag i så fall ha kvar mitt nummer 36 ? Är det något speciellt man bör tänka på ?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Hej, ja det är "bara" att hoppa över. Modsport har en förarförening som vi gärna ser att du går med i (MDA) för att stötta hemsida och reportage som vi skriver där (modsport.se).
Modsport är kör enligt "gentlemen agreement" vilket innebär att vi i möjligaste mån ska ta hänsyn till varandra före att exempelvis hävda sin rätt. Nu är det såklart fortfarande tävling så visst kan kontakt inträffa men jag har kört 45 race med endast en lätt skadad fälg. Du kan nog ha kvar ditt startnummer, tror inte det är upptaget men det brukar sorteras ut vid anmälan.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Låter bra!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Fan hade glömt. Inga abs bromsar. Hur man än gör har man röven bak!

Kan man få dispense om man är nybörjare och rejält överviktig?

Lovar att omedelbart släppa förbi mattias i jänke porschen om jag bromsar mig förbi!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Pratade med Andreas Boström om detta på mötet och han skulle bara ta bort sina hjulgivare, det borde funka för dig med.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Även jag hade tänkt att åka några race med modsport i år för skojs skull. Tyvärr går det bort helt då jag inte vill åka utan abs.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



mblixt@gmail.com skrev:
Även jag hade tänkt att åka några race med modsport i år för skojs skull. Tyvärr går det bort helt då jag inte vill åka utan abs.

Kör du för skojs skull?

Jag har knapp får testa först lite och se om jag kan köra utan. Det är bara att dra ut givarna och skrapsa på inner skärmen?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:

Jag har knapp får testa först lite och se om jag kan köra utan. Det är bara att dra ut givarna och skrapsa på inner skärmen?


Strajpa upp i innerskärmen blir nog bra.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



SSK Klass 3 borde vara en bra instegsklass, vi är 4-6 Bilar från Helsingborg som kommer att köra hela säsongen 2016 i SSK.Hjälper gärna er tillrätta.Gå in på SSK hemsida.
Inga påkörningar, att tala om,Gentlemen/Women på och utanför banan, SSK andan lever kvar. Era bilar klassar in direkt. Start Mantorp Maj , Raceweek är en annan höjdpunkt.

_________________
Sten Jarl
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



StenJarl skrev:
SSK Klass 3 borde vara en bra instegsklass, vi är 4-6 Bilar från Helsingborg som kommer att köra hela säsongen 2016 i SSK.Hjälper gärna er tillrätta.Gå in på SSK hemsida.
Inga påkörningar, att tala om,Gentlemen/Women på och utanför banan, SSK andan lever kvar. Era bilar klassar in direkt. Start Mantorp Maj , Raceweek är en annan höjdpunkt.


Även om det kanske är ett alternativ så tycker jag inte man går in i andra trådar och försöker stjäla från varandra. Tror bara det skadar sporten i stort.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



Med ABS är din bil inte tillåten i modsport, gav dej ett alternativ. Att köra SSK, I dagsläget har du väl inte tävlat i modsport,så hur du kan få det till att stjäla? . Du får köra precis vilken klass du vill för min del.

_________________
Sten Jarl
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Ulf Sanden skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
Även jag hade tänkt att åka några race med modsport i år för skojs skull. Tyvärr går det bort helt då jag inte vill åka utan abs.

Kör du för skojs skull?

Jag har knapp får testa först lite och se om jag kan köra utan. Det är bara att dra ut givarna och skrapsa på inner skärmen?


Tänk på att styrboxen tar hastighetssignal via ABS sensor. Det är så på e46 och jag vill minnas att det är samma på e36.
Får inte boxen signalen så går det ej att varva över ett vist varvtal.

/Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Sten jag uppskattar din omtanke kanske blir det en test någon gång i framtiden men vi har ju vissa regler här på rejsa som vi behöver följa annars blir det totalt virrvarr av allting.

Calle ja både det och hur själva bromsningen kommer att funka med känsla kraft mm.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ulf Sanden skrev:
Sten jag uppskattar din omtanke kanske blir det en test någon gång i framtiden men vi har ju vissa regler här på rejsa som vi behöver följa annars blir det totalt virrvarr av allting.

Calle ja både det och hur själva bromsningen kommer att funka med känsla kraft mm.


Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker Ulf gällande att stjäla, regler osv. Tycker det var synnerligen skarpsynt att vara inne och kolla även i andra seriers trådar för att hitta folk att åka med. Dessutom så kan vi ju faktiskt köra där utan att modda våra bilar alls. Klass 3B är vi ju sjukt bra specade för!

Att jag skrev i denna tråden alls var för att påvisa att jag inte tycker att det är bra att man inte får åka med ABS.

Nu åter till Modsport i denna tråden då

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Håller med dig blix att abs borde vara ok.
Men annars håller jag inte med dig, vissa klubbar livrädda för annan inblandning och vill inte ha något negativt alls och har låsta forum mm. Tycker man ska ha respekt för andra. Annars får vi gated comunites överallt.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
I denna tråd diskuteras ämnet Modsport som trådtiteln skvallrar om, så precis som formreglerna säger så diskuterar vi det här. Andra klasser kan vi diskutera i deras egna trådar.

Gällande abs, det verkar som att olika bilar reagerar olika på att man kopplar ur det, jag själv har gjort det på en Honda Civic och där funkade det utmärkt.
Har för mig att jag läst att om abs enheten pajar så ska bromsarna funka som "vanligt" (av säkerhetsskäl).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kimmen skrev:
Gällande abs, det verkar som att olika bilar reagerar olika på att man kopplar ur det, jag själv har gjort det på en Honda Civic och där funkade det utmärkt.
Har för mig att jag läst att om abs enheten pajar så ska bromsarna funka som "vanligt" (av säkerhetsskäl).
Det varierar ju genom årtionden.
Påhängs-ABS alá 90tal har ofta tom mekanisk reducerventil.

Komplext modernt jox kan bestämma sig för att autoparkera och själv ringa efter bärgare.

Allt går ju att bygga om naturligtvis, det heter ju Modsport.

Men förarens olater är svårare att modda. Jag trivs på tok för bra med min slöa ABS för att lära mig bromsa utan.
Men en Miata i tvåan är det väl ingen som vill se

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ja att det Bromsar gör det nog. Frågan är om det är för okänsligt och grovt och behöver ett abs för att ta topparna eller det är känslan i höger foten som är begränsningen. Men att det sparar däck och ev avåkningar speciellt vid väta är väl känt.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ja att det Bromsar gör det nog. Frågan är om det är för okänsligt och grovt och behöver ett abs för att ta topparna eller det är känslan i höger foten som är begränsningen. Men att det sparar däck och ev avåkningar speciellt vid väta är väl känt.


Hur ofta jobbar abs:en när du kör?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Kommer inte ihåg men ganska ofta tror jag speciellt när man är på okänd mark och letar gränser.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Jag brukar corner weighta lite efter bromsprestandan, låser det lätt höger fram skruvar jag på lite fjädertryck där.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande