Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
23 besök senaste veckan (118429 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Roxan. skrev:
Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall.


Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra

Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk..


Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor?
Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system.
Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika.
Kimmen?


Låter ju guld så fall, är ju där min är i dagens läge...chip,avgas, luftfilter

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Niklas Falk skrev:
VincentM skrev:
Ganska komplicerad reglemente
Porsche 996CUP bilar passar i Modsport1 antar jag.
Hur ser en typisk helg ut ? Hur mycket får man köra under dem 2 dagar ? vad kostar det per helg (500SEK ?) ? Eventuelt medlems avgift i SPVM ?
Hur mycket kroppskontakt blir det i M1 ?
  • Reglementet är bara komplicerat om man inte läst det tillräckligt så man kan det
  • Parnheden kör en 996CUP i ModII (1267kg för 3,6 Liter flerventil och insprutning)
  • Typisk helg; träning fredag, kval och två race på lördag/söndag. Typisk körtid (3*15min träning, kval och race 3*15 min). En del av tävlingsmomentet är att köra snabbt när det gäller, inte harva runt en hel helg för en kvaltid
  • Kostnader för helgen; ca 2500-3000kr startavgift, fredagsträning 3-500kr
  • Årsavgift SPVM 600kr för nästa år (det ligger förslag på höjning för att slippa snåla på PR och Media)
Det finns organisationer som har lägre kostnad per körminut för den tävlande, men grundkostnaden är densamma (för bana, funktionärer och tidtagning, bara lite olika sätt att lösa det).

Kroppskontakt sker bara vid kramar efter målgång
Misstag på banan förekommer men väldigt sällan. Alla förare är ju personligheter men jag känner inte till nån buffel i Modsport.


Tack bra info. Relativt lite kör tid men bara kvalitet

Hur skulle min gamla P964T (3,3 turbo 0,9bar tryck moddad) klassas ? c.a. 1400 kg.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
1200 kg är lägsta racevikt, dvs. med dig i men utan soppa.
Är faktiskt en Porsche som kommer köra med otrimmad turbomotor nästa år (Peter Eriksson).


Puppan eller..?


Nä, det är en annan Peter.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Roxan. skrev:
Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall.


Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra

Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk..


Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor?
Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system.
Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika.
Kimmen?


Jag är inte helt 100% på om man får chippa orginalmotor i Modsport

Eftersom det är nytt med original motor så har reglerna runt detta inte diskuterats så mycket än.
Jag kan kolla upp det med SPVM.

Ur reglementet:

För turbomotorer gäller att turboenheten, laddluftkylaren och wastegate ska vara original, vidare att avgassystemet endast får ändras efter turboaggregatet. Andra effektpåverkande åtgärder såsom vatteninsprutning är ej tillåtet.
om effektangivelsen i bilens besiktningsinstrument uppenbarligen är felaktig får tävlingsledningen tillämpa realistisk effekt.


Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling, samt insugningstrattar är fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.
Torrsump och oljekylare får monteras. Våtsump får modifieras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ modifierad.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Här är några av Porscharna som brukar vara med.


Jan Brunstedt i en 997 Cup, en vinnarbil i 1:an.


Jan Parnheden i en 996 Cup och Peter Eriksson i en snabb 964 (tror jag det är), båda har vunnit Modsport 2


Jan Tolli i en Boxter med 435 hk Vann totalt i Modsport 1 2009.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.

Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.

om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.

Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.

om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra).


Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?

och som jag fattade det är e85 okey med va...?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.

Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.

om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra).


Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?

och som jag fattade det är e85 okey med va...?

Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Kimmen skrev:
Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det?
Jag har gett styrelsen min syn, men det är inte jag som står för bedömningarna för just Modsport, och just standardmotor är ju inte ens ett år gammalt än.

Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.

Rickard, med fri elektronik och spridare (för argumentationens skull), vad skulle du gissningsvis plocka för maxeffekt (+x% mot Porsches spec) med E85 om du var begränsad till original grenrör, turbo, wastegate, intercooler, rördragning och plenum?
Detta med en mapp som är avpassad för att klara en säsong med 15-20min stints (säg 30 stints).

Det kan vara bra att veta hur "illa" det blir. +30%?
obs, en fråga för att få lite mer kvalificerade gissningar (dvs kött på tandpetarna), inte för att klämma åt nån.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.

Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.

om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra).


Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?

och som jag fattade det är e85 okey med va...?

Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det?


Inga spridare eller nått byts

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det?
Jag har gett styrelsen min syn, men det är inte jag som står för bedömningarna för just Modsport, och just standardmotor är ju inte ens ett år gammalt än.

Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.

Rickard, med fri elektronik och spridare (för argumentationens skull), vad skulle du gissningsvis plocka för maxeffekt (+x% mot Porsches spec) med E85 om du var begränsad till original grenrör, turbo, wastegate, intercooler, rördragning och plenum?
Detta med en mapp som är avpassad för att klara en säsong med 15-20min stints (säg 30 stints).

Det kan vara bra att veta hur "illa" det blir. +30%?


om om om fanns..

ja ca 30% plus

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



På modsports eget möte i Jönköping (mitt i snökaoset ) var detta uppe och det sas då att elektroniken är fri. Det är inte otroligt att Douglas kan ha det protokollfört? Precis som Niklas skriver blir det svårt att plocka moderna motorer annars.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



-- skrev:
r-2 skrev:
-- skrev:
en massa om 60-talet och reliker

och jag är tvärt om vi får fortsätta diskussionen i J-köping kanske



Nu är jag inte säker på vad du menar, jag menade att modsport har sitt ursprung i 60-talets England och det kanske var därför vissa saker ser ut som de gör. Håller med om att det numera finns jättefina förutsättningar för ett mer bekymmersfritt liv i modsport............


Förlåt, det är jag som svamlar Det jag egentligen menade var att jag inte är riktigt lika mån om det som varit, england, 60-tal etc. även om det är intressant historia thumbs up
Håller med om att man ska vara försiktig med att ändra reglementet så att hänsyn tas till dom som faktiskt är med och kör idag och att man inte sabbar serieprofilen med sportvagnar.

hmmm, det är ju dom aktiva som utformar reglementet och därmed serien. Lyckligtvis finns några eldsjälar som ställer upp och vill jobbar med detta. Då behöver frågor stötas och blötas så att det blir ändå bättre, så vi får dom där fulla startfälten thumbs up

Vad sägs om ariel atom, sportvagn eller? Vilken klass i.s.f.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.


Det har jag visst för mig....

räknar man inte på 25 procent på effekten har jag absolut för mig att jag läst..... enda anledningen till att jag åker bensin nämligen.......

Men det kanske är ändrat????

I Annat fall står bränslebyte på schemat i vinter och 50 hk minst till i puffran....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



då tror jag min bil platsar bra om jag skulle få för mig att köra

org 480hk
chip
avgas
luftfilter
mini vikt på 1200kg med mig i, kan även lätta 100kg och va OK

fri bredd på slicks som jag förstod..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Diket:
Jag hittar inget i reglementet som straffar E85.

Sedan hade jag fel ang. trimmad turbomotor. Ska vara 170 hk per liter om man har 4-ventilare, så på en Porsche skulle det bli 3,6*170=612 hk=1530kg

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



låter mer och mer lockande

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Har pratat med Unnebäck som delvis är ansvarig för reglementet i Modsport och vad som får göras åt standardmotor.
Förmodligen så kommer det att tolkas så att "chippning" eller att använda eftermarknadsdator kommer vara OK på både sug och turbo motorer, E85 ok, turbomotorer får ej höja laddtrycket.
Definitivt beslut kommer under nästa vecka.

Edit: E85 ger 25% tillägg.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Har pratat med Unnebäck som delvis är ansvarig för reglementet i Modsport och vad som får göras åt standardmotor.
Förmodligen så kommer det att tolkas så att "chippning" eller att använda eftermarknadsdator kommer vara OK på både sug och turbo motorer, E85 ok, turbomotorer får ej höja laddtrycket.
Definitivt beslut kommer under nästa vecka.


Vilket skit... Org ladd tryck men eftermarknassprut... thumbs down

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Lär nog räcka till ändå.
Brunstedt har väl typ 420 hk i sin cup-bil och det räckte långt , så minst 60 hk till lär inte vara långsammare (480 hk= 1200 kg)
I NordicSupercar ska du väga ca 1340 kg men då får du trimma.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Lär nog räcka till ändå.
Brunstedt har väl typ 420 hk i sin cup-bil och det räckte långt , så minst 60 hk till lär inte vara långsammare (480 hk= 1200 kg)
I NordicSupercar ska du väga ca 1340 kg men då får du trimma.


tyckte mer reglemetnet sög, men men en gt2 maskin laddar 1,4 så det duger så det går att komma runt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
23 besök senaste veckan (118429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande