|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
08 Okt 2010 12:53
Roxan. skrev: | Supramannen skrev: | Kimmen skrev: | Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall. |
Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra
Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk.. |
Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor?
Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system.
Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika.
Kimmen? |
Låter ju guld så fall, är ju där min är i dagens läge...chip,avgas, luftfilter
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862
08 Okt 2010 13:00
Niklas Falk skrev: | VincentM skrev: | Ganska komplicerad reglemente
Porsche 996CUP bilar passar i Modsport1 antar jag.
Hur ser en typisk helg ut ? Hur mycket får man köra under dem 2 dagar ? vad kostar det per helg (500SEK ?) ? Eventuelt medlems avgift i SPVM ?
Hur mycket kroppskontakt blir det i M1 ? |
- Reglementet är bara komplicerat om man inte läst det tillräckligt så man kan det
- Parnheden kör en 996CUP i ModII (1267kg för 3,6 Liter flerventil och insprutning)
- Typisk helg; träning fredag, kval och två race på lördag/söndag. Typisk körtid (3*15min träning, kval och race 3*15 min). En del av tävlingsmomentet är att köra snabbt när det gäller, inte harva runt en hel helg för en kvaltid
- Kostnader för helgen; ca 2500-3000kr startavgift, fredagsträning 3-500kr
- Årsavgift SPVM 600kr för nästa år (det ligger förslag på höjning för att slippa snåla på PR och Media)
Det finns organisationer som har lägre kostnad per körminut för den tävlande, men grundkostnaden är densamma (för bana, funktionärer och tidtagning, bara lite olika sätt att lösa det).
Kroppskontakt sker bara vid kramar efter målgång
Misstag på banan förekommer men väldigt sällan. Alla förare är ju personligheter men jag känner inte till nån buffel i Modsport. |
Tack bra info. Relativt lite kör tid men bara kvalitet
Hur skulle min gamla P964T (3,3 turbo 0,9bar tryck moddad) klassas ? c.a. 1400 kg.
_________________ Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
08 Okt 2010 13:03
Supramannen skrev: | Kimmen skrev: | 1200 kg är lägsta racevikt, dvs. med dig i men utan soppa.
Är faktiskt en Porsche som kommer köra med otrimmad turbomotor nästa år (Peter Eriksson). |
Puppan eller..? |
Nä, det är en annan Peter.
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
08 Okt 2010 13:16
Roxan. skrev: | Supramannen skrev: | Kimmen skrev: | Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt?
orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall. |
Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra
Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk.. |
Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor?
Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system.
Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika.
Kimmen? |
Jag är inte helt 100% på om man får chippa orginalmotor i Modsport
Eftersom det är nytt med original motor så har reglerna runt detta inte diskuterats så mycket än.
Jag kan kolla upp det med SPVM.
Ur reglementet:
För turbomotorer gäller att turboenheten, laddluftkylaren och wastegate ska vara original, vidare att avgassystemet endast får ändras efter turboaggregatet. Andra effektpåverkande åtgärder såsom vatteninsprutning är ej tillåtet.
om effektangivelsen i bilens besiktningsinstrument uppenbarligen är felaktig får tävlingsledningen tillämpa realistisk effekt.
Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling, samt insugningstrattar är fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.
Torrsump och oljekylare får monteras. Våtsump får modifieras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ modifierad.
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
08 Okt 2010 14:32
Här är några av Porscharna som brukar vara med.
Jan Brunstedt i en 997 Cup, en vinnarbil i 1:an.
Jan Parnheden i en 996 Cup och Peter Eriksson i en snabb 964 (tror jag det är), båda har vunnit Modsport 2
Jan Tolli i en Boxter med 435 hk Vann totalt i Modsport 1 2009.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497
08 Okt 2010 14:39
Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.
Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.
om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra).
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
08 Okt 2010 14:56
Niklas Falk skrev: | Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.
Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.
om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra). |
Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?
och som jag fattade det är e85 okey med va...?
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
08 Okt 2010 15:08
Supramannen skrev: | Niklas Falk skrev: | Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.
Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.
om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra). |
Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?
och som jag fattade det är e85 okey med va...? |
Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det?
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497
08 Okt 2010 15:29
Senast ändrad av Niklas Falk, 08 Okt 2010 15:47, ändrad totalt 1 gång
Kimmen skrev: | Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det? | Jag har gett styrelsen min syn, men det är inte jag som står för bedömningarna för just Modsport, och just standardmotor är ju inte ens ett år gammalt än.
Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.
Rickard, med fri elektronik och spridare (för argumentationens skull), vad skulle du gissningsvis plocka för maxeffekt (+x% mot Porsches spec) med E85 om du var begränsad till original grenrör, turbo, wastegate, intercooler, rördragning och plenum?
Detta med en mapp som är avpassad för att klara en säsong med 15-20min stints (säg 30 stints).
Det kan vara bra att veta hur "illa" det blir. +30%?
obs, en fråga för att få lite mer kvalificerade gissningar (dvs kött på tandpetarna), inte för att klämma åt nån.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
08 Okt 2010 15:46
Kimmen skrev: | Supramannen skrev: | Niklas Falk skrev: | Med Modsports lite friare anda jämfört med Roadsport (80 litershästar för 2ventils V8 med fyrport är ju liberalt) skulle jag tvivla på att nån skulle ha åsikt om totalt fri elektronik (det är ju andningsvägarna som sätter begränsningarna).
Eftersom motorer får flyttas hej vilt mellan karosser så skulle det ju vara jobbigt om du var tvungen att flytta med hela original CANsystem (inklusive elhissar och klimatanläggning) om nu en nån originalmotor vore intressant.
Men med original wastegate (och allt innan turbons utlopp) och laddluftkylare så begränsas ju även turbomotorer lite om de ska gå i 15 minuter. Visst kan man som Diktet retas genom att ha 50 hk extra att använda om det kniper, men att ladda för mycket för länge brukar kosta förr eller senare.
om det upplevs som ett problem så går det att fixa till nästa reglementesperiod (eller på nåt förarmöte dessförinnan), men det var längesen reglementet inom Modsport ansågs som så stort ett problem att det justerades. Originalmotorer och 5kg/hk för ModIII inför detta året var en anpassning för att få med Ginettorna, och det har fungerat (originalmotorn har ju dessutom triggat en del tankar för andra). |
Så man kan säga att en org 997 gt2 och turbo mptpr funkar perfa med chip och dip..i värstiing klassen..?
och som jag fattade det är e85 okey med va...? |
Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det? |
Inga spridare eller nått byts
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
08 Okt 2010 15:48
Niklas Falk skrev: | Kimmen skrev: | Jag har mejlat till spvm och frågat vad som gäller med standardmotor, får nog svar i eftermiddag. Kan kolla vad som gäller med E85 oxå men eftersom man inte får byta spridarna kanske det inte ens funkar? Eller gör det det? | Jag har gett styrelsen min syn, men det är inte jag som står för bedömningarna för just Modsport, och just standardmotor är ju inte ens ett år gammalt än.
Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.
Rickard, med fri elektronik och spridare (för argumentationens skull), vad skulle du gissningsvis plocka för maxeffekt (+x% mot Porsches spec) med E85 om du var begränsad till original grenrör, turbo, wastegate, intercooler, rördragning och plenum?
Detta med en mapp som är avpassad för att klara en säsong med 15-20min stints (säg 30 stints).
Det kan vara bra att veta hur "illa" det blir. +30%? |
om om om fanns..
ja ca 30% plus
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674
08 Okt 2010 20:12
På modsports eget möte i Jönköping (mitt i snökaoset ) var detta uppe och det sas då att elektroniken är fri. Det är inte otroligt att Douglas kan ha det protokollfört? Precis som Niklas skriver blir det svårt att plocka moderna motorer annars.
_________________ Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674
_________________ Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654
08 Okt 2010 22:31
Det finns ju inget generellt om E85 i Modsports reglemente, det har körts i sugmotorer genom åren (gröna prickar har sett på flera bilar), och kolvar har tappats bort, flera stycken.
Det har jag visst för mig....
räknar man inte på 25 procent på effekten har jag absolut för mig att jag läst..... enda anledningen till att jag åker bensin nämligen.......
Men det kanske är ändrat????
I Annat fall står bränslebyte på schemat i vinter och 50 hk minst till i puffran....
_________________ Mikael"Diket" Borggren
Kör:Saabsther ss7
Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
09 Okt 2010 05:02
då tror jag min bil platsar bra om jag skulle få för mig att köra
org 480hk
chip
avgas
luftfilter
mini vikt på 1200kg med mig i, kan även lätta 100kg och va OK
fri bredd på slicks som jag förstod..?
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
09 Okt 2010 06:50
Diket:
Jag hittar inget i reglementet som straffar E85.
Sedan hade jag fel ang. trimmad turbomotor. Ska vara 170 hk per liter om man har 4-ventilare, så på en Porsche skulle det bli 3,6*170=612 hk=1530kg
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
09 Okt 2010 10:15
låter mer och mer lockande
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
09 Okt 2010 10:48
Senast ändrad av Kimmen, 10 Okt 2010 08:55, ändrad totalt 1 gång
Har pratat med Unnebäck som delvis är ansvarig för reglementet i Modsport och vad som får göras åt standardmotor.
Förmodligen så kommer det att tolkas så att "chippning" eller att använda eftermarknadsdator kommer vara OK på både sug och turbo motorer, E85 ok, turbomotorer får ej höja laddtrycket.
Definitivt beslut kommer under nästa vecka.
Edit: E85 ger 25% tillägg.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
09 Okt 2010 11:52
Kimmen skrev: | Har pratat med Unnebäck som delvis är ansvarig för reglementet i Modsport och vad som får göras åt standardmotor.
Förmodligen så kommer det att tolkas så att "chippning" eller att använda eftermarknadsdator kommer vara OK på både sug och turbo motorer, E85 ok, turbomotorer får ej höja laddtrycket.
Definitivt beslut kommer under nästa vecka. |
Vilket skit... Org ladd tryck men eftermarknassprut...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
Trådstartare
09 Okt 2010 12:35
Lär nog räcka till ändå.
Brunstedt har väl typ 420 hk i sin cup-bil och det räckte långt , så minst 60 hk till lär inte vara långsammare (480 hk= 1200 kg)
I NordicSupercar ska du väga ca 1340 kg men då får du trimma.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
09 Okt 2010 13:18
Kimmen skrev: | Lär nog räcka till ändå.
Brunstedt har väl typ 420 hk i sin cup-bil och det räckte långt , så minst 60 hk till lär inte vara långsammare (480 hk= 1200 kg)
I NordicSupercar ska du väga ca 1340 kg men då får du trimma. |
tyckte mer reglemetnet sög, men men en gt2 maskin laddar 1,4 så det duger så det går att komma runt..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
|