Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Tycker att man ska belysa Modsport lite extra eftersom det är en väldigt öppen klass samt att man nu även kan åka med otrimmade motorer om man vill (beräkna orginaleffekt).
Bilarna behöver inte vara registrerade eller besiktigade och det fria reglementet medger utrymme även för den som tycker om att modda mycket samt att man får åka på däck utan restriktioner om bredd eller typ.
Modsport körs med sportbilar i klasserna 1, 2 och 3 beroende på hur mycket motor relaterat sin vikt man valt att åka med.
Att det sedan körs juste så man slipper laga bilen efter varje rejs är ju ett plus i kanten
om det finns frågor om denna klass svarar jag gärna på dom här eller via pm

Reglemente finns HÄR på sidorna 13-15 under "sportvagnsreglementen".


Lite bilder från säsongen











Lista med hittills godkända bilmodeller



_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo, Modsport är Sportbilarnas "Unlimited" klass.
Man har ju tänkt tanken mer än en gång.. så många bilar att välja att bygga på och så slicks, måste ju gå gruvligt fort..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Eddie Varvstopp skrev:
Jo, Modsport är Sportbilarnas "Unlimited" klass.
Man har ju tänkt tanken mer än en gång.. så många bilar att välja att bygga på och så slicks, måste ju gå gruvligt fort..
Men man måste inte bygga "klart" för att komma ganska långt på banan. Det finns ju bilar som fungerar ganska bra med aero som en ladogårdsdörr och "Rdäcks-chassi".

Ska man "bygga klart" kommer man aldrig ut

Sen kan man ju dubbla med en Roadsportbil (bara den har bur), man blir lite efter på Rdäck iofs om det inte finns tid att byta. RoadsportB och ModIII alt RoadsportA och ModII brukar fungera klassmässigt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Niklas Falk skrev:
Men man måste inte bygga "klart" för att komma ganska långt på banan. Det finns ju bilar som fungerar ganska bra med aero som en ladogårdsdörr och "Rdäcks-chassi".

Ska man "bygga klart" kommer man aldrig ut

Sen kan man ju dubbla med en Roadsportbil (bara den har bur), man blir lite efter på Rdäck iofs om det inte finns tid att byta. RoadsportB och ModIII alt RoadsportA och ModII brukar fungera klassmässigt.


Jo, det ena utesluter inte det andra.
För min del ser jag Modsport lite som "nästa steg att gå vidare" (även Hitoriskt är lockande). Jag har ju slitit på min Roadsport bil sedan 2003, dessutom tror jag att jag måste komplettera buren om jag skall dubblera. Då kan det vara spännande att prova en annan bil .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Men man måste inte bygga "klart" för att komma ganska långt på banan. Det finns ju bilar som fungerar ganska bra med aero som en ladogårdsdörr och "Rdäcks-chassi".

Ska man "bygga klart" kommer man aldrig ut

Hmmmm

Varför känns det bekant...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



En fråga: Får man bara köra med de bilmärke/modeller som står angett i "reglementet" eller är det mer fritt i modsport än roadsport?

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Jonas Lindell skrev:
En fråga: Får man bara köra med de bilmärke/modeller som står angett i "reglementet" eller är det mer fritt i modsport än roadsport?


Utgångspunkten är nog densamma vad det gäller vilka bilar som är ok.
Listan med "Godkända sportvagnar" är däremot ganska gammal och är just nu under uppdatering, så har du några förslag så är det välkommet .

Är det hundkojan du undrar över?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Jonas Lindell skrev:
.... är det mer fritt i modsport än roadsport?


Jag får köra med min i modsport (även om jag inte är så aktiv för tillfället) och den är godkänd men finns inte med i listan. m.a.o. är det förhållandevis fritt. Det finns flera bilar med i klassen som kanske egentligen inte skulle få vara med om man läser reglementet som f...n läser bibeln.

Det bästa är att ställa frågan till respektive klassrepresentant på SPVM:s hemsida, praktiken visar att bilarna bedöms lite från fall till fall. Lyckligtvis får sunda förnuftet vara med lite i diskussionen thumbs up

Personligen tycker jag att allt som är en sportvagn ska in i SPVM på ett eller annat sätt men att sedan bestämma vad som är en sådan är inte jag människa till

Edit: Kom just på att om det någon som är sugen så har jag en bil till minus drivlina, bromsar, dämpare + div småprylar.

Edit 2: Att min bil skulle få åka i Roadsport är nog uteslutet (mitt antagande)

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



r-2 skrev:
Edit 2: Att min bil skulle få åka i Roadsport är nog uteslutet (mitt antagande)
När nån står med en besiktad/skattad Saker och knackar på så ska de mycket till för att man ska säga nej (även om RS alltid finns där som utväg om det går "för fort" ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Jahaja, där ser man

hmm. jag tror man härmed kan sammanfatta med att det går att diskutera med klassrepresentanterna och SPVM om vad som går och inte går thumbs up Skulle tro att Saker'n ändå trivs bäst i Modsport....... och RS om det börjar gå fort med eller utan skyltar

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Hmmm ... får Saker vara med så kanske MkIVan skulle kunna prutta omkring där åxå

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



2fast4u skrev:
Hmmm ... får Saker vara med så kanske MkIVan skulle kunna prutta omkring där åxå
om ni (i RSlika grunkor) gaddar ihop er riktigt mycket så kan vi ju ta upp frågan på Årsmötet i Jönköping i februari.

Jag kan inte lova guldgröna skogar på helt egen hand här och nu

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



2fast4u skrev:
.......kanske MkIVan......


Det vore ju skitkul, jag skulle inte protestera i.a.f.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Niklas Falk skrev:
... i februari ...

ouah ... bara gasa på i verkstaden då

Personligen tycker jag det är väldigt märkligt att inte Road- och Modsports startfält är knökfulla. Räjsing med riktiga sportbilar, atmosfären, variationen av bilar, små bålgetingar mot rytande v8or i GT40, hemskruv med kul lösningar bredvid standard Miator Bättre kan det knappt bli thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



2fast4u skrev:
Personligen tycker jag det är väldigt märkligt att inte Road- och Modsports startfält är knökfulla. Räjsing med riktiga sportbilar, atmosfären, variationen av bilar, små bålgetingar mot rytande v8or i GT40, hemskruv med kul lösningar bredvid standard Miator Bättre kan det knappt bli thumbs up
Det behövs fler evangelister som lockar ut nytt folk att testa på. Pratkvarnar som Kimmen är inte bara en belastning , de är en stor tillgång för rekryteringen.
Att tävlandet inte passar alla är ju naturligt, men men vet inte riktigt vad man missar förrän man testat på några gånger.
Det är alltid lika skoj när man i parc fermé ser den bekanta minen när nån blivit "hooked" (ett fånigt leende från öra till öra och ögon som pingpongbollar)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



OT-varning
r-2 skrev:
...
Edit: Kom just på att om det någon som är sugen så har jag en bil till minus drivlina, bromsar, dämpare + div småprylar.


Nä, inte alls, speciellt inte med en 3,2l Alfa V6 med 250hk i en 900kg bil som rullar på slicks och ser ut som en våt dröm.. Berätta genast för oss vad du vill ha för detta chassie så att vi kan skrinlägga och glömma alla tankar på att överhuvud taget ha hysteriskt skoj.

Som jag förstått det är Roadsport för fina out-of-the-box-sportbilar, gatlegala och finputsade. Modsport är när man har tröttnat på Roadsport och se vad bilen går för utanför fabrikens toleransområden. Man kan hamna så långt utanför att det inte är mycket av originalbilen kvar därför kan Replikor få vara med utan sura miner.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Lite halvt OT:

Trevlig läsning på din blogg http://eddievarvstopp.tk/



Det här var en sanning fler säkert kan skriva under på

För mig verkar det som att förtroende ger mer än mekaniskt grepp när det gäller varvtider.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Kimmen skrev:
Jonas Lindell skrev:
En fråga: Får man bara köra med de bilmärke/modeller som står angett i "reglementet" eller är det mer fritt i modsport än roadsport?


Utgångspunkten är nog densamma vad det gäller vilka bilar som är ok.
Listan med "Godkända sportvagnar" är däremot ganska gammal och är just nu under uppdatering, så har du några förslag så är det välkommet .

Är det hundkojan du undrar över?


ok, japp det var mini coopern jag hade i åtanke men jag hittade ingen klass som ville ta in min bil. I år har jag kört den nya klassen mini cup.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Niklas Falk skrev:
r-2 skrev:
Edit 2: Att min bil skulle få åka i Roadsport är nog uteslutet (mitt antagande)
När nån står med en besiktad/skattad Saker och knackar på så ska de mycket till för att man ska säga nej (även om RS alltid finns där som utväg om det går "för fort" ).


Inför denna säsongen visade jag intresse för att få köra med min mini copper s i roadsport men jag fick blankt nej eftersom min bil inte fanns med i listan över godkända bilar. Jag har nästan för mig att det var dig jag hade konversation med?

Har ngt ändrats?

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Roadsport/Modsport är för sportbilar, vilka bilar som bedöms att passa in bestäms av SPVM som inte har för avsikt att konkurrera med ex. SSK serien där "vanliga" bilar klassar in.
Som jag skrev tidigare så uppdateras listan för godkända bilar, men jag tror inte att Minin kommer att läggas till där (även om den är sportig att köra) .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Kimmen skrev:
Roadsport/Modsport är för sportbilar, vilka bilar som bedöms att passa in bestäms av SPVM som inte har för avsikt att konkurrera med ex. SSK serien där "vanliga" bilar klassar in.
Som jag skrev tidigare så uppdateras listan för godkända bilar, men jag tror inte att Minin kommer att läggas till där (även om den är sportig att köra) .


ok, synd

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande