Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Tänkvärt är att bilarna måste inte vara extremt moddade för att köra i Modsport (vilket namnet kan antyda). Man kan börja i klass.3 och trimma/modifiera upp sig till klass.2 och klass.1 om man har lust och plånboken tillåter. Jag körde en MX-5:a i modsport på SSM och den är i princip inte moddad i kaross eller fram/bakvagn alls. En trimmad sugmotor satt i när jag köpte den sen var det bara att fixa vagnboksbesiktning och ut och gasa i klass.3 . Stötdämparna var slut, diffbroms saknades och motorns register lämnade en hel del att önska för körbarheten. Men säkerhetsbitarna var på plats, resten kan man fixa till nästa år, det viktiga var att få ut bilen på banan. Jag fick en rätt kul fight med en RX-7:a!
om alla bitar faller på plats så kör jag Porsche 914 i Modsport nästa år. Första året kommer målet vara att få i en bur och få den att rulla i klass.2. trimning och karossmodning av det värre slaget får komma året därpå.
Har du en sportbil som du vill tävla med? ( Som Kimmen säger, den behöver inte vara besiktigad) I med bur, stol, bälte, brytare och skaffa vagnbok sen är det bara ut och köra i den modsportklass som ligger närmast din vikt/effekt. Bilen måste inte vara optimerad för klassen, en annan tänker pula sig dit bit by bit...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Eddie Varvstopp skrev:

r-2 skrev:
...
Edit: Kom just på att om det någon som är sugen så har jag en bil till minus drivlina, bromsar, dämpare + div småprylar.


Nä, inte alls, speciellt inte med en 3,2l Alfa V6 med 250hk...............Berätta genast för oss vad du vill ha för detta chassie.........


Visst https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=964774#964774
Välj en färdig eller en ½-fädig

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Kimmen skrev:
Jonas Lindell skrev:
En fråga: Får man bara köra med de bilmärke/modeller som står angett i "reglementet" eller är det mer fritt i modsport än roadsport?


Utgångspunkten är nog densamma vad det gäller vilka bilar som är ok.
Listan med "Godkända sportvagnar" är däremot ganska gammal och är just nu under uppdatering, så har du några förslag så är det välkommet .

...
T ex Fiat 124 Sport Coupé och Peugeot 404/504 Coupé borde kunna göras OK när motsvarande koncept (fyrsitsig coupékaross på sedan-platta) från Alfa Romeo är OK. Läckra bilar med åtminstone visst racingarv allihop.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



om jag som audi nörd fick tycka lite om bil listan.
audi tt sportbil nja ok då om ni säger det så
audi r8 sport bil nej
audi quattro sport bil nej
audi gt coupe ... nej
audi s2 coupe ... nej
kan man inte bara godkänna alla audis coupe modeller??? så man kan få va med och köra.
sen är det ju så klart jätte svårt att bestämma vad som är en sport bil eller inte.
känns som klassen skulle få ett större startfält om man öppnade upp lite mer.
en ide:
om en bil är tveksam så kan väll ägaren till bilen skicka med modellens racing historia som cv.
tex audi v8 -90 sportbil nej verkligen inte, har vunnit dtm .. ja 2 gånger
bmw m3 sport bil nej men oj vad rejsing den vunnit
bara en tanke
mvh dennis
ace competition

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



s2dennis skrev:
om jag som audi nörd fick tycka lite om bil listan.
audi tt sportbil nja ok då om ni säger det så
audi r8 sport bil nej
audi quattro sport bil nej
audi gt coupe ... nej
audi s2 coupe ... nej
kan man inte bara godkänna alla audis coupe modeller??? så man kan få va med och köra.
sen är det ju så klart jätte svårt att bestämma vad som är en sport bil eller inte.
känns som klassen skulle få ett större startfält om man öppnade upp lite mer.
en ide:
om en bil är tveksam så kan väll ägaren till bilen skicka med modellens racing historia som cv.
tex audi v8 -90 sportbil nej verkligen inte, har vunnit dtm .. ja 2 gånger
bmw m3 sport bil nej men oj vad rejsing den vunnit
bara en tanke
mvh dennis
ace competition


Det finns ju massor av modeller som liknar nämda alfor från olika tidsåldrar med
ett stort racing arv som inte finns med på listan antagligen för att det inte lobbats
för deras medverkan.

Som nämnt skulle klassen antagligen växa rejält om man uppdaterade listan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Tanken är inte att frälsa alla som tycker dom har en sportig bil utan kriteriet har varit att bilen ska vara en sportbil.
Gränsdragningen är inte glasklar men exempelvis så anses inte en Volvo 262 som sportbil bara för att den har 2 dörrar och lågt tak. Av samma anledning har inte BMW M3 varit med, för att det ursprungligen är en vanlig 3-serie.
Som sagt, listan är under uppdatering så vi får se vad som händer .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



som arrangör borde det vara intresant med fulla startfällt om inte för annat så för ekonomins skull.

håller med om att det är väldigt svårt att speca en sportbil, i mina ögon är det gott om bilar i den godkända listan som inte är sportbilar så någon har såklart roddat för bilarna som finns med där.
jag har full förståelse för att det inte finns några audi på listan dom flesta race audina är fyrhjulsdrivna och det blir kanske orättvist men dom två hjulsdrivna borde man ju kunna tillåta?
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



s2dennis skrev:
om en bil är tveksam så kan väll ägaren till bilen skicka med modellens racing historia som cv.
tex audi v8 -90 sportbil nej verkligen inte, har vunnit dtm .. ja 2 gånger
bmw m3 sport bil nej men oj vad rejsing den vunnit
bara en tanke
Bara för att det finns stora tävlingsframgångar i andra klasser gör det ju inte automatiskt att de passar överallt.
Annars skulle ju Porsche911 vara med på ännu fler ställen (i med en 2liters boxer och kör STCC ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



s2dennis skrev:
jag har full förståelse för att det inte finns några audi på listan dom flesta race audina är fyrhjulsdrivna och det blir kanske orättvist men dom två hjulsdrivna borde man ju kunna tillåta?
Det finns inget som helst hinder för offroaders, Audi TT har funnits med länge, men ingen orkar "komma ut"

Det finns ju nån gul sak som skulle passa fint i Modsport.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Var är alla bilar som har deltagit en gång i tiden? Det borde ju stå en del bilar lite varstans ladorna juh.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



r-2 skrev:
Var är alla bilar som har deltagit en gång i tiden? Det borde ju stå en del bilar lite varstans ladorna juh.


Den tanken har jag haft många gånger, är det inte så att det var fler som åkte modsport för?

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Tyvärr är nog svaret att många av bilarna står delvis nerplockade på pallbockar runt om i landet. Väldigt många bilar har fastnat i byggstadiet oxh andra har fastnat i renoveringsträsket. Skulle tro att de som stått i 10år dessutom är ganska out-dated, mycket har hänt. Tyvärr är det ju så att många av dessa bilar är ganska haveri-benägna. Det är hembyggda bilar med våldsamma prestanda - kompromisser är ofta gjorda för att få ut mycket pulver, med tillgänglighets problem som följd. Tror faktiskt att många av de gamla rävarna blir ganska skrämda av det tempo som idag krävs för att hävda sig. De gamla bilarna som fortfarande är ihop har ofta priser baserade på hur bra de var för 10år sen - men hur bra är de idag? och hur många är det idag som ens fattar vad en MG Midget är? Eller för den delen en Lola T70? Man måste ju ha en viss läggning åt det mera anglofila hållet för att förstå och uppskatta bilarna från förr.

Att bredda och öppna upp för flerär ju bra - men man ska akta sig så att man inte gör våld på Modsport själen. På nåt sätt så ska man ändå ha respekt för den och vårda den. Det kanske är så att det behövs fler klasser? Ultimate Hot Hatch och kanske en Tourenwagen klass? Skulle fånga många bilar.....

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76



Hej! om jag skulle " våga " , vilken klass skulle/mest lämplig jag då kunna tävla i med min bil.
Corvette C5
lätt trimmad till ca: 440motor hk / 367drivhjuls hk
abs
antispinn
ev vinge
vikt ca 1400 kg fulltank

M.V.h Björn F

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Robban1 skrev:
r-2 skrev:
Var är alla bilar som har deltagit en gång i tiden? Det borde ju stå en del bilar lite varstans ladorna juh.


Den tanken har jag haft många gånger, är det inte så att det var fler som åkte modsport för?
Kom även ihåg att bilarna inte kan tävla utan förare...
Förarna kan ha hittat annat att göra (annat liv, annan bil etc). Dessutom verkar det vara en stor tröskel för gamla modsportförare (byggare), eftersom de "vet" vad de skulle optimerat bättre än sist.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Björn Friberg skrev:
Hej! om jag skulle " våga " , vilken klass skulle/mest lämplig jag då kunna tävla i med min bil.
Corvette C5
lätt trimmad till ca: 440motor hk / 367drivhjuls hk
abs
antispinn
ev vinge
vikt ca 1400 kg fulltank
Två betaformulär med vagndeklarationsberäkning (de är inte klara för nästa år, än)
http://www.spvm.se/index.php?page=roadsport-vagndeklaration
http://www.spvm.se/index.php?page=modsport-vagndeklaration

Byt till valfri LSmotor och behåll den standard är mitt råd ("chippning" hjälper långt),
* ModsportI, beräknad till 513hk, min 1283kg (max är 1400 i reglementet), du har Zieliski och Kimmen att sikta på (och Speedlabs Corvette som inspiration)
* Roadsport A, max 6000rpm, ber till 445hk, minvikt 1495kg (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 405hk LSmotor, minvikt 1429 (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 385hk LSmotor, minvikt 1358 (med endast ABS som tillägg)
* Roadsport A, omoddad 305hk LSmotor, minvikt 1230 (med ABS, Antispinn, vinge, diffusor som tillägg)

En omoddad LS1a kan väl inte vara alltför svårt att få tag på?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 76



om jag tolkar detta rätt så måste motorn vara helt orginal inga headers, luftfilterbyte eller spjällhusbyte heller? är vikten inkl förare? Fulltankad?
M.V.H Björn

_________________
Björn Friberg
Corvette C5 Banbil
Corvette C6 Z06 Gatbil
SL 55 AMG Gubbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Björn Friberg skrev:
om jag tolkar detta rätt så måste motorn vara helt orginal inga headers, luftfilterbyte eller spjällhusbyte heller? är vikten inkl förare? Fulltankad?
M.V.H Björn
original mellan spjäll och avgaspackningar. Oljesumpen får modifieras eller bytas till torrsump.

Plenum/insug och spjällhus skall vara enligt orignalspec mot den motor vars effektspec du syftar på.

Tex inget LS6insug på en LS1a osv.

Vikt är med förare efter målgång (kan vägas närsomhelst, men det är efter målgång du är som lättast och det är vikten på banan som vi bryr oss om).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Kimmen skrev:
Roadsport/Modsport är för sportbilar, vilka bilar som bedöms att passa in bestäms av SPVM som inte har för avsikt att konkurrera med ex. SSK serien där "vanliga" bilar klassar in.
Som jag skrev tidigare så uppdateras listan för godkända bilar, men jag tror inte att Minin kommer att läggas till där (även om den är sportig att köra) .


Betyder det att det skulle bli tungt att klämma in min mini-"replika" också?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=964381&highlight=#964381
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det där med att det borde öppnas upp för fler bilar inom SPVM har tidigare visat sig vara en flopp. Jag tänker på Streetsport som var ett riktigt härligt reglemente som svar på alla som inte hade en sportbil men som ville tävla under liknande premisser som Roadsport. Vad jag har hört var det bara att ett Honda ekipage som visade seriöst intresse av att komma till start under den period reglementet var aktivt .

F.ö. är det en lysande ide att köra Corvette C5 i Roadsport . Klart du skall våga Björn !

r-2 skrev:


Visst https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=964774#964774
Välj en färdig eller en ½-fädig


Tack för det . Dock var det ett anständigt pris så nu har man något att drömma om. "om jag hade pengar, jabadabadabadibidooo..."

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Eddie Varvstopp skrev:
Det där med att det borde öppnas upp för fler bilar inom SPVM har tidigare visat sig vara en flopp. Jag tänker på Streetsport som var ett riktigt härligt reglemente som svar på alla som inte hade en sportbil men som ville tävla under liknande premisser som Roadsport. Vad jag har hört var det bara att ett Honda ekipage som visade seriöst intresse av att komma till start under den period reglementet var aktivt .


Tråkigt då Streetsport verkade vara en vettig klass för alla gatbilar.
Jo, jag satt själv och smakade lite på Streetsport-reglementet under ett svagt ögonblick, men det går ju att hoppas på att Streetsport-reglementet dammas av någon gång i framtiden.

Sedan tycker jag inte att Jonas L:s familjebil är en sportvagn - min ungkarlsmodell (reggad för enbart en passagerare) är däremot IMHo en annan sak - även om Jonas har klistrat på fler dekaler
Fast den där "Vad är en sportvagn?"-diskussionen ger jag mig inte in i.
Hoppas i stället som sagt på ett framtida avdammat Streetsport-reglement.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Eddie Varvstopp skrev:
Det där med att det borde öppnas upp för fler bilar inom SPVM har tidigare visat sig vara en flopp. Jag tänker på Streetsport som var ett riktigt härligt reglemente som svar på alla som inte hade en sportbil men som ville tävla under liknande premisser som Roadsport. Vad jag har hört var det bara att ett Honda ekipage som visade seriöst intresse av att komma till start under den period reglementet var aktivt .
Streetsportreglementet var en pappersprodukt utan eldsjäl, och bara för att du har en reglementestext tillgänglig hos SBF så bildas det inte automatiskt en kö av tävlande vid grinden.

"StandardRoad", "RoadTouring" eller liknande skulle lätt kunna ordnas genom att blanda eller dela upp med Roadsport (beroende på antal) endast beroende på karossmodell, som man väljer för stunden. Dvs samma reglemente men uppdelning som man känner för.
Jag påstår inte att de kommer att ske snart, inte heller att det finns nån som lagt energi på det, men den teoretiska möjligheten ligger öppen och oanvänd (jag kan inte komma på nåt teoretiskt hinder att vagnboksbesikta/köra efter Roadsportreglementet trots att karossen har fyra dörrar. Klassningen (heat/serie) kan skilja men inte ur Säkerhet/SBFs ögon).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i MODSPORT :-)
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande