Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Är VW golf nåt för bankörning? | 5704 besök totalt |
Hallå!
Är ny på de här med att köra bana osv . Har idag en escort cosworth. Men jag känner att jag vill ha nåt nyare kanske. Gillar mer att köra lite grusvägar osv med den, tycker den är mer till för det. har blivit sugen på att köra bana mer och mer, även om jag är ganska kass på de men de kommer kanske.. har funderat lite på någon VW golf, typ 03 och nyare. Skulle helt vilja ha 4 motion isåf, vet inte med vilka motorer den finns med. Är de något att sattsa på? Vill fortfarande kunna åka med den på vanlig väl till och från jobbet osv. Håller dom och är dom roliga att köra på bana med? Räcker de med kanske uppgradera bromsar och chassi, har man en hyffsat bil som man kan ha skoj med då? Ni vet säkert bättre än vad jag gör så skriv ba, lr om ni har något annat förslag ! Mvh/ Johan _________________ Johan Boije |
||||||
Jag har kört en helt original R32 på Kinnekulle en hel dag och den gick som tåget, rena lokomotivet. Nästan lite för bra, det var bara att styra o plattan i mattan. Den gick som f*n vart man än pekade den helt enkelt. Vi hade även en sån där turbo+kompressor Golf till förfogande hela dagen och den gick betydligt långsammare men man kunde "dansa" runt Kinnekulle mer med den. Den var väl lättare och mjukare satt.
Min första banbil som jag körde med på banträffar i tre och ett halvt år var en Golf VR6 syncro. Mycket underhållande både på bana och i slalom men själva syncrodiffen gav upp mot slutet. 4-motionsystemet verkar tåla banåka bättre? Men förra generationen GTI har ju fått mycket fina betyg så den lär vara superskoj den med även om just den har jag inte kört på bana. _________________ Magnus Thomé |
||||||
4-motion är väl haldex? De är ju inte riktig 4wd riktigt :P
Cossien du har torde annars göra jobbet riktigt bra den med! Kika på tuben då fifth gear kör escort cossien mot en Focus RS och Cossien får alla + för underhållning och minns jag rätt var den snabbare också _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Visst går det att köra på bana med Golf mkIV, jag gjorde det några år: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
En bakre krängningshämmare är bland det viktigaste då den gör under för balansen. Bromsar som går varma var det som jag hade mest bekymmer med. Golf mkV är dock ett bättre utgångsmaterial, balans/rolighets mässigt känns den orginal ungefär som min mkIV gjorde moddad... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Hallå! Jo R32 vore ju kalas men lite dyrare utångspris kanske bara ! Men håller 4hjulssystemet bra? Vad är det för % fram respektive bak när den väl arbetar? för den är väl inte konstant? Hålller R32an bra eller finns de några kända fel? Vill absolut inte ha någon framhjulsdriven bil tyvärr. Trivs inte i de, har redan sålt 2 bilar pga av att dom va de Mvh/ Johan _________________ Johan Boije |
||||||
Då känns väl Golf som liiite fel utgångsobjekt? Fram- eller bakhjulsdrivet, ja för vissa så är det religion, men jag är inte lika kategorisk själv - i alla fall inte om det gäller bilar upp till 200-250 hk. Om det börjar gå snabbt på bana, så kommer du inte att hinna tänka så mycket på om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.. (På bana så har jag har sladdat/överstyrt mer med både Volvo S40 och Mini Cooper, än med någon Porsche eller BMW.. ) _________________ -- |
||||||
Hehe jo men därför jag vill ha nå 4motion eller quattro eller va de nu heter på de olika språken ! Vill ju ha bilen till vardags också. _________________ Johan Boije |
||||||
Då ska du också komma ihåg att haldex i grunden driver 90% fram och har kapacitet att skicka mer bakåt vid behov, vad som är behov bestämmer styrningen till systemet Det går tydligen chippa om dom för konstant 50/50 också om man vill. Samma gäller på alla Audi med tvärställd motor, Audi med rakställd har så kallad "riktig" Quattro med torsendiff i fördelningslådan som ska skicka 60% bak och ha 40% fram. Sen finns det som som ogillar detta system då torsendiffen sällan beter sig exakt lika dant 2 gånger i rad! Jag märkte aldrig av något sådant på min 100 2.8Q men då körde jag aldrig som ett rallyess med den heller! awd bilar efter år 2000 som driver mer jämt mellan fram och bakaxel är t ex (finns nog fler men dessa kommer jag på nu) Samtliga Subaru. Audi Quattro med rakställd motor (dvs t ex Inte TT), Evo'n och kanske BMW's IX system? Dom flesta har haldex t ex Volvo, Seat, Skoda, VW, Audi med tvärställd motor m.fl. Som sagt går ju Haldex chippa om men de kan ju vara något att ha i åtanke _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Intrssant där Cassius om det går att "chippa" om dom ! Är det då att det blir så konstant när väl 4hjulsdriften är igång eller är den igång hela tiden med 50/50, även när man kör vanligt?
och de dära quattro systemet är alltså bara Audi som har, inte VW? Hur kommer det sej att den inte beter sej lika dant 2 gånger? Eller ja förstod va du fatta men, borde den inte fungera likadant hela tiden? Jo visst jag skulle vilja hja Evo och subaro osv men dom blir lätt extrema tycker jag, och samma där jag tycker dom hör hemma i skogen ! Men de e min åsikt. Har kört Evo 9 på bana och de va ju nå sjukligt skojjit men den är å andra sidan ingeting man kan köra dagenligen med på vägen, inte den jag körde iaf. Därför tänkte jag att en golf eller liknande kanske passar mej bättre _________________ Johan Boije |
||||||
Visst finns tendensen att d spårar ur med en bil du ska köra på bana. Men så är det väl med alla bilar?
Du behöver ju inte alltför mycke för att en evo ska bli rolig att köra. (original räcker ett tag)..Men de behöver inte bli särskilt jobbiga att köra till vardags för det. _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||
Det är www.ace-competition.com i Borås som tagit fram "trimmen" till Haldex ihop med Haldex själva. Så det är ingen tredjeparts produkt. Man byter även lite hårdvara i form av någon styrventil. EDIT: observera att skalorna är olika på momentkurvorna! EDIT igen.. Jag hittade en tydligare bild: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Just nu är själva websidan www.ace-competition.se helskum o paj....
_________________ Magnus Thomé |
||||||
okej jo klart Evo är ju riktigt roliga bilar, men jag tycker ändå att tex R32/gti är lite mer "normal" bilar om man ska köra tillvardsgs, vad jag själt åkt det vill säga
Men intrssant de dära med haldex köret. Oavsett vad jag köper så blir de nog att ändra på den där ! Mvh/ Johan _________________ Johan Boije |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Är VW golf nåt för bankörning? | 5704 besök totalt |