Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
S: BMW Cup #44, 323ti -98 gatreggad med SBF vagnbok
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (14420 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Trackdaybil eller cupräser, välj själv.

Mycket potent bil i rätt händer, finns en hel del kvar att testa/justera.
1:11,356 i torrt kval på Knutstorp i år = pole position i BMW Cup Standard (om det inte börjat regna och TL bestämt sig för att stryka det torra kvalet).
Min byggtråd här på rejsa.

Kaross:
323ti -98 med M-paket, 27.500mil. Flyttgods = ej helbilsgodkänd. Reggad med buren.
6-punkts bur från Sparco, kompletterad enl. SBF's krav.
6-punkts bälte från Sabelt i bra skick.
Relästyrd huvudströmbrytare, inget strul med kärvande vajrar osv.
Lätt 2.7kg Biltema 10Ah batteri i motorrummet.
Sparco-ratt, djup. Sliten men ändå greppvänlig.
M3 E30 växelspaksknopp i greppvänlig fejkmocca.
Fönsternät.
Stolsram i 5mm aluminium och Sparco stolsfästen. Ingen stol.
Lite över 1100kg med halv tank, 85kg barlast medföljer. Tävlingsvikten är 1275kg

Drivlina:
original M52B25, ASC-spjäll bortplockat. Bänkad hos TS Motor till ~190hk.
M3 E36 oljekylning.
original avgassystem med SBF-godkänd katalysator.
Dubbla bränslepumpar i tanken, går att köra till det är tomt utan problem med soppatillförsel.
Elfläkt, termostatstyrd men kan även tvångsköras från kupén.
4.10-utväxling med 40% diffverkan. Nygenomgången med nya packboxar och olja i år. Delrinbussning.

Chassi fram:
X-Brace
Bling-Bling stag mellan tornen.
Bilstein Grupp N, justerbar höjd.
Millway topplagringar och excentrisk bärarmsbussning.
800lbs/in (140N/mm) 2.25"-fjädrar, 6" långa.
22.5mm krängningshämmare, ombyggd för justerbarhet.

Chassi bak:
Bilstein "J-stock" (Turner Motorsport)
750lbs/in (130N/mm) 2.25"-fjädrar, 5" långa.
Rouge Engineering topplagring.
Delrinbussningar i bakvagnsbalk och bärarmar.

Bromsar:
Carbotech XP12 fram, XP10 bak.
Stålomspunna slangar runt om.
Mässingsbussningar runt om.

Fälgar/Däck:
4st original Kryssekerfälgar 8x16", ET23.
4st original Turbinfälgar 8x16", ET23.
8st Alpina-kopior 8x16", ET20. Lätta! 4st Dunlop D02G 205/55-16, går minst en tävling till.
4st Michelin Pilot Sport Cup 205/50-15. Gått en tävling, massor kvar!

Skador/defekter just nu:
Motorn tickar en hel del från toppen (tryckarna) när den gått hårt.
Sprucken blinkers höger fram, kommer åtgärdas.
Frontplåt höger fram en aning intryckt, kommer åtgärdas.
Höger bakskärm bucklig, tyvärr inget jag kan/orkar fixa.
Höger bärarm bak krokig. Kommer åtgärdas.

Pris är alltid svårt att sätta, det beror även på vad som ska ingå.
ca 75-80.000

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Slänger in en bild på läckerbiten också. Från Knutstorp 2011.


_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Silly Season har börjat och suget efter att bygga något nytt slår till som vanligt.

Passar nu in i BMW Cup Modifierat, originalmotorn kan följa med om man vill bygga tillbaka och köra i Standard.

Kaross:
323ti -98 med M-paket, 27.500mil. Flyttgods = ej helbilsgodkänd. Reggad med buren.
6-punkts bur från Sparco, kompletterad enl. SBF's krav.
6-punkts bälte från Sabelt i bra skick.
Relästyrd huvudströmbrytare, inget strul med kärvande vajrar osv.
Lätt 2.7kg Biltema 10Ah batteri i motorrummet.
Sparco-ratt, djup. Sliten men ändå greppvänlig.
M3 E30 växelspaksknopp i greppvänlig fejkmocca.
Fönsternät.
Stolsram i 5mm aluminium och Sparco stolsfästen. Ingen stol.
Glasfiber huv finns, olackad och utan huvlås.
Vikt okänd men minimivikten på 1100kg inkl. förare är inte omöjlig att nå.

Drivlina:
original M52B28, ASC-spjäll bortplockat.
M50B25-insug.
S50B32-grenrör, egenbygt 2-1-rör till katten.
M3 E36 oljekylning.
6-växlad och kardan från M3 E36
original avgassystem med SBF-godkänd katalysator.
Dubbla bränslepumpar i tanken, går att köra till det är tomt utan problem med soppatillförsel.
Elfläkt, termostatstyrd men kan även tvångsköras från kupén.
4.10-utväxling med 40% diffverkan. Gått en säsong sen den fick nya packboxar och olja. Delrinbussning.

Chassi fram:
X-Brace
Bling-Bling stag mellan tornen.
Bilstein Grupp N, justerbar höjd.
Millway topplagringar och excentrisk bärarmsbussning.
800lbs/in (140N/mm) 2.25"-fjädrar, 6" långa.
22.5mm krängningshämmare, ombyggd för justerbarhet.

Chassi bak:
Bilstein "J-stock" (Turner Motorsport)
750lbs/in (130N/mm) 2.25"-fjädrar, 5" långa.
Rouge Engineering topplagring.
Delrinbussningar i bakvagnsbalk och bärarmar.

Bromsar:
Carbotech XP12 fram, XP10 bak.
Stålomspunna slangar runt om.
Mässingsbussningar runt om.

Fälgar/Däck:
8st Alpina-kopior 8x16", ET20. Lätta!
4st Stilauto 8x16", ET13.
4st Hartge 8,5x16" ET25.
Diverse däck i varierande skick, endast 205:or.

Skador/defekter just nu:
Höger bakskärm bucklig, tyvärr inget jag kan/orkar fixa.
Motorn går med M52B25-box, behöver en mappning för att ge full effekt. Ska fixas!

Priset är diskuterbart men jag är inte desperat (bara jävligt sugen på något annat! )
Besiktad men avställd, kan provköras.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
okej, jag är desperat!

Ge mig ett bud, måste finnas någon som är sugen?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
LSL-RACING
Hyltebruk
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Du har PM

_________________
Roger Andersson
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Många som frågar efter pris så jag har uppdaterat första posten med ett ungefärligt pris.

Är det på tok för högt pris, bygg själv så får ni se vad det kostar.

Jag har redan en plan för vad som komma skall så byten kan vara aktuella, bara de passar mig.

Mvh,

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Rius skrev:
Är det på tok för högt pris, bygg själv så får ni se vad det kostar.

Mvh,

Dagens sanning

Fast jag skulle ju gärna vilja se denna i mod nästa år

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Mycket bil för pengarna thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Stöduppar åt Johan eftersom jag så jäkla gärna vill se honom inleda nästa galna BMW-cup projekt.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Mattias Habenicht skrev:
Stöduppar åt Johan eftersom jag så jäkla gärna vill se honom inleda nästa galna BMW-cup projekt.

Ja, galet är nog rätt ordval... verkar tyvärr inte bli något av det.

Snabba ryck som gäller, är det ingen som slår till innan 1:e februari så kör jag den själv i Modifierat 2012.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Rius skrev:
Mattias Habenicht skrev:
Stöduppar åt Johan eftersom jag så jäkla gärna vill se honom inleda nästa galna BMW-cup projekt.

Ja, galet är nog rätt ordval... verkar tyvärr inte bli något av det.

Snabba ryck som gäller, är det ingen som slår till innan 1:e februari så kör jag den själv i Modifierat 2012.


Tyvärr för dig vill jag gärna se din bil i mod nästa år

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag om någon, vet vad det koster....så vi borde ha köpt den istället för att bygga nytt...igen.

Men vill du ha en e30 kaross, med vagnbok och en massa lösa delar i byte, så...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ButterflyRacing skrev:
Jag om någon, vet vad det koster....så vi borde ha köpt den istället för att bygga nytt...igen.

Men vill du ha en e30 kaross, med vagnbok och en massa lösa delar i byte, så...


Tror mig veta att johan vill satsa på nått helt annat än en E30 som nybygge.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Så är det, högre E-nummer än så måste det vara.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Vad blir det då? E46 eller E90

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Johan Rius skrev:
Så är det, högre E-nummer än så måste det vara.


E38?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



E31 är ju högre.....

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Första bilen i cuppen med dubbla M20 maskiner under huven

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Nej, nej, nej! S62 eller S65 ska det vara!

Så, lägg nu spekulationerna på hyllan och leta upp köpare istället.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Rius skrev:
Nej, nej, nej! S62 eller S65 ska det vara!

Så, lägg nu spekulationerna på hyllan och leta upp köpare istället.


Jag tycker du skall ge bilen till din fru, hon blir en lysande debutant i BMW Cup med tanke på den instruktörshjälp hon fått

_________________
Patrik Skoog
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158




_________________
Erik Anterow
E36
Citera
SÄLJES Banracingbilar
S: BMW Cup #44, 323ti -98 gatreggad med SBF vagnbok
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (14420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande