Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsa med vänster fot?
4 besök senaste veckan (2297 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Ska börja köra sekventiellt och undrar om man då ska börja bromsa med vänster fot istället?
Kommer att ha blipper till nerväxlingarna så kopplingspedalen lär ha det ganska ensamt när man kör, ska man då kanske lära sig att bromsa med vänster fot och då oxå vinna ett gäng meter som man annars rullar bort i övergången mellen gas och broms.. ?
Jag menar man köper en dyr låda för att man ska slippa rulla bort en massa meter på banan så kan man väl lika gärna dra det hela vägen ut om det går, eller är jag ute o seglar här??
F1 killarna borde väl bromsa med vänstern...eller?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Hade för en massa år sedan en geartronic låda och jag övade upp mig på att bara bromsa med vänstern och det sitter faktiskt i fortfarande märkte jag när jag provkörde en automat för nån månad sen.

Funkar utmärkt efter lite träning.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Kimmen skrev:
Ska börja köra sekventiellt och undrar om man då ska börja bromsa med vänster fot istället?
Kommer att ha blipper till nerväxlingarna så kopplingspedalen lär ha det ganska ensamt när man kör, ska man då kanske lära sig att bromsa med vänster fot och då oxå vinna ett gäng meter som man annars rullar bort i övergången mellen gas och broms.. ?
Jag menar man köper en dyr låda för att man ska slippa rulla bort en massa meter på banan så kan man väl lika gärna dra det hela vägen ut om det går, eller är jag ute o seglar här??
F1 killarna borde väl bromsa med vänstern...eller?


Skulle inte tveka. I varjedagsbilen som är automatväxlad är det höger fot på gas och vänster på bromsen. Ger möjlighet att kunna bromsa lite tidigare om man av oaktsamhet skulle ligga för nära någon som bromsar tvärt.

Även fina möjligheter under den halare årstiden att bromsa ut bakvagnen lagom för att komma runt smidigt i gathörn


Har inga större problem när jag sätter mig i en manuellt växlad bil, förutom att jag första växlingen tenderar att glömma koppling.

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kan inte alla bromsa med vänsterfoten?

Mer läsvärt, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5733

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
fuling skrev:
Kan inte alla bromsa med vänsterfoten?


Är ju lite svårt att bromsa med vänsterfoten och samtidigt koppla för nedväxling
Jag har provat med Caddyn idag som har dsg-låda och fan vad snabb jag känner mig redan sparde in så mycket tid så att jag kunde åka hem tidigare fån jobbet idag . Inget att tveka om alltså, ska ut o bygga om pedalstället nu så att man får plats med fötterna bredvid varandra thumbs up.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Kimmen skrev:
Ska börja köra sekventiellt och undrar om man då ska börja bromsa med vänster fot istället?

Absolut!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsa med vänster fot?
4 besök senaste veckan (2297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande