Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nya däck: - R eller vanliga gatdäck???
3383 besök totalt
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310


Trådstartare
Tjena.
Tänkte ta licens till våren och komma ut å köra lite. Har provat för många år sedan och det var ju himla kul, så det är dags att ta tag i det igen:)

Men jag har lite funderingar kring däck. Jag kör en bmw 323ti och till den har jag både en uppsättning 17" och en uppsättning 16" fälgar. I dagsläget kör jag med 17" på gatan men det är inga speciella däck. Jag tänkte köpa pilot sport 3 till dessa fälgar, vilket borde vara tillräckligt kul på bana för en nybörjare (och väldigt kul på gatan ). Men mina tankar går till om man i stället skulle satsa på att köpa R-däck till 16"arna och köra vidare på dom tråkiga 17"arna på gatan?

Vad tycker ni? Tacksam för all input ni har:)

Tack på förhand/ Fredrik

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



frapp skrev:
Tjena.
Tänkte ta licens till våren och komma ut å köra lite. Har provat för många år sedan och det var ju himla kul, så det är dags att ta tag i det igen:)

Men jag har lite funderingar kring däck. Jag kör en bmw 323ti och till den har jag både en uppsättning 17" och en uppsättning 16" fälgar. I dagsläget kör jag med 17" på gatan men det är inga speciella däck. Jag tänkte köpa pilot sport 3 till dessa fälgar, vilket borde vara tillräckligt kul på bana för en nybörjare (och väldigt kul på gatan ). Men mina tankar går till om man i stället skulle satsa på att köpa R-däck till 16"arna och köra vidare på dom tråkiga 17"arna på gatan?

Vad tycker ni? Tacksam för all input ni har:)

Tack på förhand/ Fredrik



Jag har aldrig kört bana (konbanekörningar givetvis) och aldrig kört med r däck men jag kommer hämta 16" r däck i morgon och fortsätta glida på stora fälgar till vardags.

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Eftersom du redan har en extra omgång fälgar liggandes som kan bli dedikerade banhjul så det logisk att kränga R-däck på dessa. Däremot anser jag inte att det är någon brådska att byta till R-däck.

Gatdäck har mindre grepp till att börja med samt håller greppet i färre varv men dessa egenskaper inte bara av ondo. Eftersom greppet är sämre måste du köra mjukare och bryta mindre med bilen (lite som regn kontra torrt). Gatdäcken kan dessutom vara känsliga på däcktrycket, det kan ta lite laborerande att hitta lagom högt varmtryck men då lär dig det också.

Börjar du på R-däck är det mer mindre kört. Börjar du på gatdäcken kan du köra lyckligt ovetande en bra stund dvs skrubba bort rattrosten på gatdäcken.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Kör på R-Däck tycker jag, om du vill hänga med. Nästan alla gör det på träffarna. Det roliga är ju också att du ka köra ifrån betydligt häftigare bilar som har standard däck.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310


Trådstartare
Tackar för svar!
Hmmm. Lite olika bud där. Ungefär som väntat Jag har förstått att det gör otrolig skillnad med R-däck. Och visst vore det kul att kunna köra ifrån en å annan 330 . Men samtidigt är jag sugen på en uppsättning riktigt bra gatdäck.

Frestar det en standardbil för mycket på något vis? Den är givetvis utrustad med fräscha bussningar och coilovers.

Hur ser den ekonomiska aspekten ut?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



I slutändan landar det alltid i pengar och prioriteringar.

Är 17"arna slut och måste bytas. Köp tillräckligt bra däck för att du skall bli nöjd.
Köp R-däcken när pengar för även dem finns.

Duger 17"arna på gatan, fortsätt och kör på dem då och lägg R-däck på 16"arna.

Jag vill bara lugna ner den värsta R-däckshysterin. Till licenskursen behövs det inget speciellt, se bara till att bilen är i allmän god ordning.
oavsett vilken av däcken du väljer att köra på kommer du ha kul på banträffarna och farten runt banan kommer till absolut största delen bero på dig och inte vilka däck du kör på.


En av de största fördelarna med en extra omgång banhjul är att du inte nödvändigtvis måste köra dit eller hem på dem. De flesta R-däck är rätt dåliga på att hantera vattenansamlingar och de blir inte bättre av man ägnat hela dagen åt att nöta bort det lilla mönster som fanns till att börja med.

Visst sliter R-däck lite mer på bilen men den aspekten behöver du inte fundera på. Den största faran med R-däck är dock du gett uppgraderingsdjävulen lillfingret och han brukar sällan nöja sig med bara det.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310


Trådstartare
Tack så mycket för bra svar Gunnar.
Jo jag vet att jag kommer ha kul med en uppsättning pilot sport också. Vi får se hur det bli.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Jag kör på ett R-däck som är godkänt för gata och bana ett bland däck Toyo R1r funkar helt ok för mig även vid regn !

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310


Trådstartare
Ja då var det avgjort. Efter all läsning här på rejsa så blev det såklart en uppsättning r-däck Köpte dessutom en uppsättning 15" fälgar. Kändes som det mest ekonomiska då 16" däcken var rätt dyra i jämförelse med 15. Dessutom så blev det bättre et med de nya fälgarna än mina gamla original 16"-fälgar

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Bra val! thumbs up

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nya däck: - R eller vanliga gatdäck???
3383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande