|
Meldahl DK
Danmark
Här sen Nov 2010
Inlägg: 17
Trådstartare
14 Nov 2010 16:31
Hej fra Danmark
Har lige köpt 2 stk BMW 325 i E36, og skal bygge dem op til banåkabil.
Har i mange år kort Toyota Corolla(framhjulsdrift), og ser frem til at lege med baghjulsdrift
Men - hvilken v"ghållning/coilover set ville i anbefale? - Jeg har inte millioner af kronor i banken, så det skal være til en fair pris. Og hvor i sverige kan det köpes?
Tacker mange gange
Mvh Jesper Meldahl, Danmark
_________________ Jesper Meldahl Nielsen
Danmark
|
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867
14 Nov 2010 18:33
Kika på listan över våra banåkarbilar. Där hittar du ett antal objekt som säkert kan ge inspiration. Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. Jag kör H&R men är ganska ensam om det. De flesta åker med Millways paket. millway.se
Peo.
_________________ PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
|
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235
15 Nov 2010 15:17
Även jag kör med H&R (RSS/nürburgring clubsport) och är riktigt nöjd. Köpte mitt från millway och han tyckte inte jag skulle gå på Bilstein Pss9 då dom flesta ansåg det för mjukt om bilen skulle användas för bana.
/Marcus Källstrand
_________________ M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
16 Nov 2010 10:54
Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286
19 Nov 2010 19:10
BTG skrev: | Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my |
Jag misstror dig inte alls men vilka märken och vart hittar man dessa modeller som är 60-70% billigare?
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
19 Nov 2010 21:27
Robin Forsberg skrev: | BTG skrev: | Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my |
Jag misstror dig inte alls men vilka märken och vart hittar man dessa modeller som är 60-70% billigare? |
D2, XYZ & K-sport är det som många bmw åkare testa & det funkar fint på bana.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286
19 Nov 2010 21:56
Michael Bäck skrev: | Robin Forsberg skrev: | BTG skrev: | Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my |
Jag misstror dig inte alls men vilka märken och vart hittar man dessa modeller som är 60-70% billigare? |
D2, XYZ & K-sport är det som många bmw åkare testa & det funkar fint på bana. |
Jo de känner jag till, trodde det var något nytt som kommit då procenten var så höga
Då är jag med i matchen igen.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
20 Nov 2010 09:06
Robin Forsberg skrev: | Michael Bäck skrev: | Robin Forsberg skrev: | BTG skrev: | Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my |
Jag misstror dig inte alls men vilka märken och vart hittar man dessa modeller som är 60-70% billigare? |
D2, XYZ & K-sport är det som många bmw åkare testa & det funkar fint på bana. |
Jo de känner jag till, trodde det var något nytt som kommit då procenten var så höga
Då är jag med i matchen igen. |
en "riktig" chassi sats från namnkunning lev går väl på 20-100k beroende på vad man
vill kunna justera.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
20 Nov 2010 10:25
Michael Bäck skrev: | Robin Forsberg skrev: | Jo de känner jag till, trodde det var något nytt som kommit då procenten var så höga
Då är jag med i matchen igen. |
en "riktig" chassi sats från namnkunning lev går väl på 20-100k beroende på vad man
vill kunna justera. |
The sky is the limit - förstås. Det jag avsåg i min jämförelse var "amatör-top end", dvs coil-over, ride height, topplager, justerbart, TUV-godkänt m.m.
om man då med ovan förutsättningar tittar på vad man får ge för en top-end XYZ, D2 eller K-Sport-sats så är det 60-70% av vad H&R, Bilstein, Öhlin m.fl. tar.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
21 Nov 2010 00:03
Michael Bäck skrev: | Robin Forsberg skrev: | Michael Bäck skrev: | Robin Forsberg skrev: | BTG skrev: | Det finns olika teorier. Jag skiljer mig från Peo.
PeOR skrev: | Jag tror inte att du ska gå på ett billigt chassie. Hellre då hitta ett begagnat. |
Jag anser att du borde göra tvärtom. Köp inte beggat, man vet aldrig vad beggade grejor har varit med om.
Köp istället gärna "billigt" och flång nytt, världen förändras och produktion och handel globaliseras. "Billigt" är inte synonymt med skräp, dyrt är inte synonymt med "weapons grade".
En produktionsperiod i Asien kostar en bråkdel av en produktionsperiod i Tyskland. Kvalitén är densamma, eller om du frågar asiaterna - bättre i Asien.
Som exempel har Volvo Construction Equipment (som alltså med kinesisk arbetskraft i Kina tillverkar anläggningsmaskiner) fått "branda" om sina produkter till ett kinesiskt märke i Kina för kineserna vill ha inhemskt, inte "eurotrash"...
Jag har egen erfarenhet av H&R, Koni m.fl. Och det är jättebra grejor.
Men sedan ett år har jag också erfaranhet av att "billigt" är minst lika bra. I min biltråd hittar du mina reflektioner i ämnet.
IMHo får man i princip samma produkt oavsett vilket man köper, priset är den enda skillnaden - priceless Calle!
och när priset är 60-70% lägre har man inte råd att låta bli, just my |
Jag misstror dig inte alls men vilka märken och vart hittar man dessa modeller som är 60-70% billigare? |
D2, XYZ & K-sport är det som många bmw åkare testa & det funkar fint på bana. |
Jo de känner jag till, trodde det var något nytt som kommit då procenten var så höga
Då är jag med i matchen igen. |
en "riktig" chassi sats från namnkunning lev går väl på 20-100k beroende på vad man
vill kunna justera. |
Är mer inne på Peos linje med bra kvalitet från början i stället för slit och släng som inte tål svenskt klimat..
Det finns ju fler förslag och två jag tycker är värda att nämnas är GAZ Gold kitet, minst lika bra som motsvarande Bilstein/HR till samma kostnad som ett D2, XYZ osv.. Det tål regn och kalla vintrar oxå Sen om något händer eller om man vill bygga om så fixar GAZ det oxå..
Å sen vårt svenska Öhlins med deras Road and Track serie som fått jättefina recensioner av t ex BMW Performace Mag.
M v h
// Johan
|
Meldahl DK
Danmark
Här sen Nov 2010
Inlägg: 17
Trådstartare
21 Nov 2010 16:50
Tacker mange gange for jeres svar - har i evt nogen links til hvor man kober D2,ZYX,Gaz m.m?
_________________ Jesper Meldahl Nielsen
Danmark
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
21 Nov 2010 19:14
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
21 Nov 2010 19:24
|
|