Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Subaru Impreza WRX vs Mazda Miata vs Nissan 200sx S14?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8938 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Hej!

om vi säger att alla dessa bilar kostar lika mycket i inköp och att alla är helt original och från mitten av 90talet. Vilken bil är mest "bang for the buck" och vilken blir enklast och billigast den "bästa"?
Jag vet att bilarna är väldigt olika men det gör det hela mer intressant.

Tänker på vilken kan man utvecklas med och vilka modifieringar på vilken bil gör att den övergränser de andra?

Bilen kommer att användas som bus/ban bil dvs inget bruxade så komfort och bränsleekonimi behöver vi inte ha med i ekvationen, likaså försäkring, skatt mm.

Vilken hade du valt och varför?

Tack på förhand.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Robin Forsberg skrev:


Bilen kommer att användas som bus/ban bil dvs inget bruxade så komfort och bränsleekonimi behöver vi inte ha med i ekvationen, likaså försäkring, skatt mm.



Miata, solklart! Driftsäker och billig körglädje.

Men om du ska handla nu, i den prisklassen, så är väl det här en bra kandidat: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68984

_________________
--
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Robin Forsberg skrev:


Bilen kommer att användas som bus/ban bil dvs inget bruxade så komfort och bränsleekonimi behöver vi inte ha med i ekvationen, likaså försäkring, skatt mm.



Miata, solklart! Driftsäker och billig körglädje.

Men om du ska handla nu, i den prisklassen, så är väl det här en bra kandidat: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68984


Elakt att ge en förvirrad man mer alternativ
Bubblan går inte in i ekvationen dock, men tack ändå för tipset.

Köpet blir av nästa år.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Robin Forsberg skrev:
Köpet blir av nästa år.
Kör högerstyrt och handla under vintern:
Exempel på prisnivå: http://cgi.ebay.co.uk/MAZDA-MX5-1-8-RS-EUNOS-ROADSTER-/110614187516
Men naturligtvis tillkommer det transport och reggning osv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Robin Forsberg skrev:
Köpet blir av nästa år.
Kör högerstyrt och handla under vintern:
Exempel på prisnivå:http://cgi.ebay.co.uk/MAZDA-MX5-1-8-RS-EUNOS-ROADSTER-/110614187516


Precis så tankarna går.

Finns många goa 1.8or i uk.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Robin Forsberg skrev:
Niklas Falk skrev:
Robin Forsberg skrev:
Köpet blir av nästa år.
Kör högerstyrt och handla under vintern:
Exempel på prisnivå: http://cgi.ebay.co.uk/MAZDA-MX5-1-8-RS-EUNOS-ROADSTER-/110614187516


Precis så tankarna går.

Finns många goa 1.8or i uk.
Jo, men prisena sticker £1000-1500 i april (i Skottland, kanske tidigare längre söderut), så hämta under vintern (kom hem i morse med en 1998 RS, bara lite snömodd mellan Stora Bält och Halmstad, men minst 5kg salt på bilen)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



om man fokuserar på busaspekten så vinner Imprezan, den funkar ju ypperligt även vintertid på t.ex. isbanor tack vare fyrhjulsdriften.

Annars känns ju Miata som banåkarens förstahandsval medan S14 har en väldigt tacksam turbomotor under huven och det är ju bra om man ser till busdelen.. Svårt val.

Det skulle nog bli S14 eller Impreza för mig. Helt enkelt för att jag inte ser Miatan som en "busbil". Men om fokus flyttas till banåka så tror jag S14 faller bort.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
zoddri skrev:
Men om fokus flyttas till banåka så tror jag S14 faller bort.


Vad baserar du det på? Den är ju relativt lätt, ca 200hk turbomotor och mycket delar finns att få tag på.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Robin Forsberg skrev:
Hej!

om vi säger att alla dessa bilar kostar lika mycket i inköp och att alla är helt original och från mitten av 90talet. Vilken bil är mest "bang for the buck" och vilken blir enklast och billigast den "bästa"?
Jag vet att bilarna är väldigt olika men det gör det hela mer intressant.

Tänker på vilken kan man utvecklas med och vilka modifieringar på vilken bil gör att den övergränser de andra?

Bilen kommer att användas som bus/ban bil dvs inget bruxade så komfort och bränsleekonimi behöver vi inte ha med i ekvationen, likaså försäkring, skatt mm.

Vilken hade du valt och varför?

Tack på förhand.


2st utav bilarna är tunga grisar, även om de har lite mer effekt. Men du kommer känna att det saknas effekt, sedan saknas det bromsar, sedan saknas det väghållning, sedan saknas det effekt sedan....

1 av bilarna är en lätt frisörbil, kan du leva med det kommer du långt. Känner du sedan att effekten saknas finns det fina kompressorkit som ger en rejäl ökning av effekten men inte så mycket att chassi etc börjar balla ur.

Lätta bilar kostar mindre belägg, bromskivor, stötdämpare och däck än tunga bilar. Även bränsleekonomi.

Nu kanske inte ekonomi är första tänkaposten på vintern men du kommer troligen kunna åka 2 eller 3 fler banträffar för samma pengar med den lättare bilen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269




_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Rolle Scirocco> Du har så rätt så. Har tänkt i samma banor jag med och Miatan känns alla gånger mer "förnuftig". Sen verkar det också som att miata ägare vårdar sina bilar bra, kanske bara fått för mig det men hittar inte många risiga Miator gemfört med dito Impreza och S14.

Bladh> Hade jag haft pengarna nu hade jag redan köpt din bil
Spanat in din annons flera gånger och den bilen väcker verkligen habegär.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag skulle kunna tänka mig att anledningen till att du hittar fler Miator i välskött skick är för att Impreza och S14 är populära ungdomsbilar som i deras händer piskas hårt! Det finns dom som är skötta också, men dom kostar ju ofta därefter då

Jag personligen hade nog ha resonerat som zoddri själv och letat en bil med bra historik i fint skick. Fyrhjulsdrift är bland de bästa som finns om man vill kunna ha bilen som bruks också! Men nu var ju inte de fallet här

Det går ju faktiskt att byta motor i en Miata också, dom väger väl runt 1000kg i vart fall? Som ombyggt fordon får du då ha en 200hk motor i den om du vill Saab 2 liters med omega låda, SR20DET, Volvo femma, det finns många alternativ som går bygga dit om effekten inte räcker! Så hade jag prioriterat bort bruksvärdet och lagt in ett motorbyte i ekvationen hade de helt klart blivit mer intressant

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att anledningen till att du hittar fler Miator i välskött skick är för att Impreza och S14 är populära ungdomsbilar som i deras händer piskas hårt! Det finns dom som är skötta också, men dom kostar ju ofta därefter då

Jag personligen hade nog ha resonerat som zoddri själv och letat en bil med bra historik i fint skick. Fyrhjulsdrift är bland de bästa som finns om man vill kunna ha bilen som bruks också! Men nu var ju inte de fallet här

Det går ju faktiskt att byta motor i en Miata också, dom väger väl runt 1000kg i vart fall? Som ombyggt fordon får du då ha en 200hk motor i den om du vill Saab 2 liters med omega låda, SR20DET, Volvo femma, det finns många alternativ som går bygga dit om effekten inte räcker! Så hade jag prioriterat bort bruksvärdet och lagt in ett motorbyte i ekvationen hade de helt klart blivit mer intressant


Hela tanken men bilen är att jag ska pröva på att köra bana, vilket jag varit intresserad av i många år men aldrig gjort.

Tror nog inte effekt är prio för mig, chassi och bromsar sen själva helhetsintrycket av bilen i sig är nog viktigast.
Till vardags så kör jag SAAB 95 kombi med rätt god komfort och där jag får dra ca 1800kg på B-kort om jag inte missminner mig.
Men mycket vill självklart ha mer i framtiden och en GTX/GTR motor borde kunna hitta ned?
Har iof också sett turbokitt mm från bla Greddy som folk kört många mil med framgångsrikt.

Bra tips hittils och det drar just nu mest mot Miatan.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Cassius skrev:

Det går ju faktiskt att byta motor i en Miata också, dom väger väl runt 1000kg i vart fall? Som ombyggt fordon får du då ha en 200hk motor i den om du vill Saab 2 liters med omega låda, SR20DET, Volvo femma, det finns många alternativ som går bygga dit om effekten inte räcker! Så hade jag prioriterat bort bruksvärdet och lagt in ett motorbyte i ekvationen hade de helt klart blivit mer intressant



Har du tittat ner under huven på en miata och mätt lite? Skulle tro att saabmotorn kommer sticka upp högre än vindrutan... Miatan är en liten bil, även om det inte är toktrångt låter det som jobbiga motorer att få ner.

_________________
Roland Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:

Det går ju faktiskt att byta motor i en Miata också, dom väger väl runt 1000kg i vart fall? Som ombyggt fordon får du då ha en 200hk motor i den om du vill Saab 2 liters med omega låda, SR20DET, Volvo femma, det finns många alternativ som går bygga dit om effekten inte räcker! Så hade jag prioriterat bort bruksvärdet och lagt in ett motorbyte i ekvationen hade de helt klart blivit mer intressant



Har du tittat ner under huven på en miata och mätt lite? Skulle tro att saabmotorn kommer sticka upp högre än vindrutan... Miatan är en liten bil, även om det inte är toktrångt låter det som jobbiga motorer att få ner.


Kompressor kit som du skrev om tidigare vart hittar man sånt och vad kostar det?
Har du några erfarenhet av alla turbokitt som finns där ute, tex Greddys kit verkar "många" köra med och ha bra erfarenheter av?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Skulle också vilja slå ett slag för Miata. Jag och en polare köpte varsin bil nu i höstas. Jag en Miata och han en 300ZX som han hade vissa ambitioner att köra bana med, tills han upptäckte vad 18" R-däck kostade. Mina R-däck betalar jag 850kr/st för. Motsvarande till hans kostar 2.500 spänn.

Kompressorkit finns flera tillverkare av. Skulle tippa på att det brukar kosta runt 22-24k och uppåt. Finns ett beggat på Miataklubben för 12.000kr annars som jag själv är lite småsugen på.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
xtimmyx skrev:
Skulle också vilja slå ett slag för Miata. Jag och en polare köpte varsin bil nu i höstas. Jag en Miata och han en 300ZX som han hade vissa ambitioner att köra bana med, tills han upptäckte vad 18" R-däck kostade. Mina R-däck betalar jag 850kr/st för. Motsvarande till hans kostar 2.500 spänn.

Kompressorkit finns flera tillverkare av. Skulle tippa på att det brukar kosta runt 22-24k och uppåt. Finns ett beggat på Miataklubben för 12.000kr annars som jag själv är lite småsugen på.


Det låter intressant!
Miatan är verkligen en "underdog" spännande med kompressorkitet.
Synd på Miataklubbens forum att det inte är allmänt. Väldigt liten aktivitet och man kan inte ställa frågor eller se bilder mm om man inte är medlem. Känns som de gjort det för knöligt att dela med sig av sina erfarenheter och info där. Känns som de måste tänka om. Finns det något bra svenskt eller utländskt miataforum?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Robin Forsberg skrev:
Det låter intressant!
Miatan är verkligen en "underdog" spännande med kompressorkitet.
Synd på Miataklubbens forum att det inte är allmänt. Väldigt liten aktivitet och man kan inte ställa frågor eller se bilder mm om man inte är medlem. Känns som de gjort det för knöligt att dela med sig av sina erfarenheter och info där. Känns som de måste tänka om. Finns det något bra svenskt eller utländskt miataforum?


Ja det är lite knöligt faktiskt. Har själv inte fått mina inloggningsuppgifter än så jag är lika handikappad där som du är.

Är egentligen relativt färsk i Miata-kretsarna men har fått bilden av att miata.net är det största forumet. Där finns löjligt mycket information och trådar och välskrivna guider i deras garage-sektion. Dock inte på svenska förvisso.
http://forum.miata.net/
http://www.miata.net/garage/

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
xtimmyx skrev:
Robin Forsberg skrev:
Det låter intressant!
Miatan är verkligen en "underdog" spännande med kompressorkitet.
Synd på Miataklubbens forum att det inte är allmänt. Väldigt liten aktivitet och man kan inte ställa frågor eller se bilder mm om man inte är medlem. Känns som de gjort det för knöligt att dela med sig av sina erfarenheter och info där. Känns som de måste tänka om. Finns det något bra svenskt eller utländskt miataforum?


Ja det är lite knöligt faktiskt. Har själv inte fått mina inloggningsuppgifter än så jag är lika handikappad där som du är.

Är egentligen relativt färsk i Miata-kretsarna men har fått bilden av att miata.net är det största forumet. Där finns löjligt mycket information och trådar och välskrivna guider i deras garage-sektion. Dock inte på svenska förvisso.
http://forum.miata.net/
http://www.miata.net/garage/


Det ska vara enkelt och smidigt att dela med sig av informationen.
Får väl styra upp något bra alternativt när det ev blir av.
Tack för länkarna googlade precis fram de och läser med spänning nu.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



robber skrev:
xtimmyx skrev:
http://forum.miata.net/
http://www.miata.net/garage/


Det ska vara enkelt och smidigt att dela med sig av informationen.
Får väl styra upp något bra alternativt när det ev blir av.
Tack för länkarna googlade precis fram de och läser med spänning nu.
Att "läsa" Miata.net är lite som att "läsa" rejsa, man kommer aldrig till botten

Det finns mer koncentrerade kunskapskällor om det är banåkeri med miatan i Sverige som är fokus (Amrisarna är lite övertjatiga med sitt "liability", stämmings/försäkringsfokus etc).

En av anledningarna till att Miatorna inte är så "sönderskruvade" är att det inte är så lockande enkelt att pilla ut mer effekt än vettigt ur dem (förutom att de inte är så "manliga"). Visst klarar motorerna ca 250 kusar med turbokit utan att öppna motorn (både stakar och växellåda/diff(7" 1.8) klarar av det), men det blir att skruva av för varje bes (eftersom det inte sitter nån snigel där original).
Men med original effekt kommer man långt och det blir inte så dyrt (många tävlar med förvånansvärt lite pill).
Kompressor har ju bara en fördel, avgassidan behöver inte röras vid avmontering för bes.
Rotrex är nog ett bättre val än Roots/magnusson idag, främst för installation. Och är det bankörning som gäller så verkar större effektuttag få samma problem som alla andra, värme (250hk vid nåt rödljus då och då är nåt annat än 40minuter i sträck vid 30 grader).

Leverantör med trevligt urval av pryttlar (dvs det som funkar vettigast av det som finns just nu):
www.949racing.com (mycket av mitt kommer den vägen)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
robber skrev:
xtimmyx skrev:
http://forum.miata.net/
http://www.miata.net/garage/


Det ska vara enkelt och smidigt att dela med sig av informationen.
Får väl styra upp något bra alternativt när det ev blir av.
Tack för länkarna googlade precis fram de och läser med spänning nu.
Att "läsa" Miata.net är lite som att "läsa" rejsa, man kommer aldrig till botten

Det finns mer koncentrerade kunskapskällor om det är banåkeri med miatan i Sverige som är fokus (Amrisarna är lite övertjatiga med sitt "liability", stämmings/försäkringsfokus etc).

En av anledningarna till att Miatorna inte är så "sönderskruvade" är att det inte är så lockande enkelt att pilla ut mer effekt än vettigt ur dem (förutom att de inte är så "manliga"). Visst klarar motorerna ca 250 kusar med turbokit utan att öppna motorn (både stakar och växellåda/diff(7" 1.8) klarar av det), men det blir att skruva av för varje bes (eftersom det inte sitter nån snigel där original).
Men med original effekt kommer man långt och det blir inte så dyrt (många tävlar med förvånansvärt lite pill).
Kompressor har ju bara en fördel, avgassidan behöver inte röras vid avmontering för bes.
Rotrex är nog ett bättre val än Roots/magnusson idag, främst för installation. Och är det bankörning som gäller så verkar större effektuttag få samma problem som alla andra, värme (250hk vid nåt rödljus då och då är nåt annat än 40minuter i sträck vid 30 grader).

Leverantör med trevligt urval av pryttlar (dvs det som funkar vettigast av det som finns just nu):
www.949racing.com (mycket av mitt kommer den vägen)


Det finns mycket mao

Vill till en början ha en driftsäker bil så detta är lite långt borta. Första pengarna går till chassi, bromsuppgraderingar och fräsha vätskor i hela bilen blir det nog första året om jag inte kör helt original till en början dvs.
Detta oavsett bil.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Subaru Impreza WRX vs Mazda Miata vs Nissan 200sx S14?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande