Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Rejs Indelning!
4381 besök totalt
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Efter att ha läst lite i trådarna efter dagens rejs så har jag ett förslag.

Alla verkar vi vara övens om att det är roligare att köra med jämnbördiga, dvs de som håller ungefär samma varvtider som en själv.
Personligen tycker jag att det är lika trist att leda stort och köra ett solorejs i täten som att göra det samma när man ligger sist.

Mitt förslag är därför att vi delar upp oss i två Dividioner. Div1 och Div2.
Där förarna i Div1 är de snabbare och Div2 de lite långsammare.

- Var Div har sin egen poängliga.
- Vi kör en serie om 10 tävlingar.
- Rejs var annan helg gemensam träning var annan? Eller rejs varje?
- Vid seriens slut så åker några i botten ur, och några i toppen upp ?
- Hur vet/bestämmer man vilka som skall köra i resp serie?

Är detta att ta bort en del av nöjet, dvs det blir för seriöst? Inte vet jag, kanske! Vad tycker ni? Ge er syn och ge era förslag på om vi skall ändra något eller om det är bra som det är.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Visst låter det lite överseriöst och allvarligt men samtidigt så måste vi ju pga det stora intresset styra upp det här på något vis.

Dock så tror jag att det är lite roligare med en enda serie fast vi kör kval först och sedan finaler på 2 eller 3 servrar beroende på hur många som behövs. Rejsen blir ju då mot jämbördiga motståndare. Då slipper vi krångel med att folk ska upp och ner i divisionerna. Får jag iordning på vår dator + att Magnus gör detsamma så räcker det kanske med att vi båda hostar, eftersom vi sitter med 2.5 Mbit båda två.
Först delar man upp hälften på varje server och kör en lång kvaltid på thyp en halvtimma, tar en skärmdump på varvtiderna och sedan läggs det ut på forumet om man kom till A eller B final. Alla hoppar in på den servern som de ska köra på och sedan är det räjs som gäller. Alla kör i samma liga och får samma chans men kör som sagt ändå mot hyffsat jämna motståndare. Poängsättning för A o B final har vi redan ett bra förslag på.

Detta tror jag blir enklast, mest rättvist men framför allt roligast!

Jag tycker för övrigt att vi ska köra rejs varje vecka.
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Håller med dig Zeddie!

Jag tycker att ditt förslag låter enkelt och bra.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Håller också med Zeddie.

En annan fördel med att ha en serie är att när/om man blir bättre finns det chans att klättra i serien. Det är ju kul att köra om poäng om det betyder att nästa race får man pröva sig mot div1 förarna

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Ett litet påpekande bara till zeddie. Om man först kör ett kval och det bestämmer vilken final man ska starta i så måste du endå köra ett nytt kval i finalen annrs bestäms startordningen av vilket team man kör för. Och att sätta två dundervarv är inte det lättaste.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



HOOPoo skrev:
Ett litet påpekande bara till zeddie. Om man först kör ett kval och det bestämmer vilken final man ska starta i så måste du endå köra ett nytt kval i finalen annrs bestäms startordningen av vilket team man kör för. Och att sätta två dundervarv är inte det lättaste.


Sant! Tänkte inte på d...
Man får väl helt enkelt köra ett litet kval innan själva rejset men det blir ju inte svårare att sätta bra varv än det var idag. Kvalet precis innan rejset blir ju som idag och det första kvalet, som avgör i vilken final man kör, sätts väl i så fall till dubbelt så lång tid, 30 min, som dagens kval. Då har man ju dubbelt så lång jämfört med idag att få till en bra tid. Borde inte var några problem. Som jag ser det så blir det inte svårare än det var att få till en bra tid idag.

Bra att du påpekade detta!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Hm tycker endå att det blir allmänt förvirrat och att det är bättre att bara köra ett race utan massa kval och hoppande.

Sen måste jag ju köra F1 2002 liga nästa helg när det e Spa och allt och strunta i mugello och misano som jag endå aldrig kört och måste träna mycket på för att hänga med men jaja och sen dyka upp och försöka vinna på Spa med Porschen

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



HOOPoo skrev:
Hm tycker endå att det blir allmänt förvirrat och att det är bättre att bara köra ett race utan massa kval och hoppande.


Menar du som vi körde idag och sedan ta totaltiden för alla förare på alla servrar och sammanställa resultatlista baserat på den, eller?
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



zeddie skrev:
HOOPoo skrev:
Hm tycker endå att det blir allmänt förvirrat och att det är bättre att bara köra ett race utan massa kval och hoppande.


Menar du som vi körde idag och sedan ta totaltiden för alla förare på alla servrar och sammanställa resultatlista baserat på den, eller?


Mm ja men att det inte lottas utan att man tar och ordnar servrarna efter tabellen som blir.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



HOOPoo skrev:

Mm ja men att det inte lottas utan att man tar och ordnar servrarna efter tabellen som blir.


Det som jag tycker är tråkigt med detta systemet är att man inte kör för sin placering i totala resultatlistan. Alltså att den placering som man får i sitt rejs inte alls är samma som man får i det totala resultatet.
Dessutom är vi antagligen olika bra på olika banor. När det handlar om att vi ska få köra mot sådana som är ungefär lika snabba så baseras ju detta på hur snabb man varit på andra banor. Är nog möjligt att fältet blir ganska spritt ändå pga vi antagligen kör olika bra på olika banor.
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



zeddie skrev:
Sant! Tänkte inte på d...
Man får väl helt enkelt köra ett litet kval innan själva rejset men det blir ju inte svårare att sätta bra varv än det var idag. Kvalet precis innan rejset blir ju som idag och det första kvalet, som avgör i vilken final man kör, sätts väl i så fall till dubbelt så lång tid, 30 min, som dagens kval. Då har man ju dubbelt så lång jämfört med idag att få till en bra tid. Borde inte var några problem. Som jag ser det så blir det inte svårare än det var att få till en bra tid idag.

Bra att du påpekade detta!

Håller med, fortfarande.
Första kvalet bestämmer vilka man får köra mot, det andra vilken startordning. Borde inte vara så svårt, blir mer race också

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829


Trådstartare
Visst jag håller med. Två divisionertycker inte jag heller låter så jätte roligt.

Att köra mot de som placerar sig i samma segment i serien är också lite trist. Det jag gillar med lottningen är just att man inte vet vilka man rejsar mot. Jag tycker det är kul att möta lite olika varje gång.

Att köra fler "rejs" dvs , kval, kval, rejs...tror jag blir för mycket och för struligt.
Jag tror att ett rejs, dvs en inloggning och allt i ett svep är precs lagom för att det skall finnas en chans att det skall flyta smidigt.

Vi kanske inte skall ändra så mycket, utan behålla det som det är?
Det viktiga är ju trots allt att alla har väldigt roligt, eller hur.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Roligast är ju helt klart om man kan köra så många som möjligt i samma race. Då slipper man ju mycket krångel med flera rejs osv.
Vi kan ju fortsätta som det varit nu men är det så vi får det att fungera med bara 2 som hostar så kan vi ju isf ta upp det på nytt.
Tänk va kul det hade varit att kunna köra alla 21 på en server utan lagg. Lite trångt kanske men ruskigt kul...
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Det är nog en omjligt h et tyvärr om inte nån skriver lite effektivare nätkod till hela spelet. Det laggade endel på våran server när vi var 5.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



HOOPoo skrev:
Det är nog en omjligt h et tyvärr om inte nån skriver lite effektivare nätkod till hela spelet. Det laggade endel på våran server när vi var 5.


Jo, jag vet men jag satt och drömde lite bara...

Med snabbare uppkoppling och bättre bana så ska det nog gå skapligt att lira betydligt fler än 5. Tror jag... men det vet jag ju inte förrän jag testat.
Kör förhopppningsvis ett test av det om en dryg vecka. Då ska vi nog få igång en burk här.
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Som sagt har kört endel f1 2002 online och då vare en kille med bra dator och 10mbit lina och över 8 pers och det laggade till endel imellanåt. Så bra lina hjäälper inte så värst mycket.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



HOOPoo skrev:
Som sagt har kört endel f1 2002 online och då vare en kille med bra dator och 10mbit lina och över 8 pers och det laggade till endel imellanåt. Så bra lina hjäälper inte så värst mycket.


ok. Jag ger mig! Får väl hoppas att det iaf går lite bättre med bättre lina...
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



JAg har läst på SIMBin där de citerade från en stor F12002 serie - där lyckades de köra 12 pers på en T1 lina.. Så visst kommer man kunna köra fler på en server om vi bara får tag på en större lina o hyffsat snabb dator (men 12 är också max - finns tyvärr ingen möjlighet att köra hela serien i samma rejs pga nätkodningen som sagt). Oaks server körde de 8 på utan större problem tydligen!(?)

Det verkar som det ändå är bäst o enklast att låta det vara som det är tills vidare - eller? Så lotta igen som vanligt till nästa söndag o hoppas på att zeddie fått ordning på sin burk...? Men jag håller med er - vore allra roligast att köra mot någotsånär lika motstånd... vi får diskutera vidare

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Jag tycker Zeddies förslag med ett förkval verkar bra, det känns mer "rejsmässigt"
om den plats man har i heatet är samma som man får i resultatlistan.

/Magnus

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Racingsimulatorer
Rejs Indelning!
4381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande