Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Liten historietillbakablick eller SLC föds
1800 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Hej alla glada rejsare! Man blir alldeles nostalgisk när man sitter och ser alla trevliga bilder från förr på trevliga bilar, banor och människor.

Satt hemma och rotade i bland lite gamla bilder och hittade en del kort från 1991 och den historiska tävlingen 30-timmars på Mantorp (Fredriks förlaga till SLC) med många roliga lösningar. Vill minnas att det sades att ett 30-timmars lopp var unikt, men kan kanske Fredrik svara på? Hur som helst så finns det en hel del anekdoter att berätta om detta så jag har skrivit ihop en liten story.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Jag hade inte hört talas om denna tävling när jag blev tillfrågad av några kompisar om jag ville vara med. Jag halkade, så att säga, in på ett bananskal några dagar innan tävlingen skulle starta och var med och slutmeckade lite innan det var dags. Detta var också min debut som förare av tävlingsbil då jag tidigare endast tävlat som kartläsare i rally under några år.


Tanken var att hålla detta på en ekonomiskt låg nivå så det skulle bli anbud på bilarna, på samma sätt som i Folkrace fast på dessa bilar skulle det vara 1000 kr. OK, kan man bygga en tävlingsbil som skall fungera på Mantorp under 30 timmar? Nej, naturligtvis inte, men det fick man ta som kostnad för att få ha lite kul. En del skapelser var nog inte värda ens 1000 kr medan andra säkert kostade det 20 dubbla hur som helst vi hade byggt en Golf Mk:I utifrån en tom kaross som vi kommit över och hör och häpna, denna var rostfri till 95%!! Till den letade vi fram en GTI 1600 motor från någon vind, lite fram- och bakvagnsdelar mm från samma vind, klippte ihop ett elsystem. Om man nu skall köra racing så måste man ju ha lite justare chassi så vi skaffade Biltemas rallydämpare (jaaaa, jag vet, men 1000 kr) som i fram kompletterades med ett par kapade fjädrar från någon bil(?), hmmm. I bak fick det bli kapade orginalfjädrar. Eftersom samtliga inblandade i vårt team hade någon form av tävlingsbakgrund så krökte vi, för säkerhets skull, till en huvudbåge, trots att det inte fanns några regler för detta, men lite säkerhet ville vi ju trots allt ha.

Hur som helst så blev det dags för race. Vi packade ihop så mycket delar som vi kunde finna i gömmorna, lastade bilen på trailer bakom en bil, hängde husvagnen bakom en annan samt en Kingcab full med delar och bensindunkar

Väl på plats, upp med husvagnen, av med bilen, anmälan, besiktning, ljuga lite

Depån kryllade av intressanta bilar, dominerande märken var Volvo av olika slag PV, 140, 240, SAABár 99, 900 och utöver detta en salig blandning av allt möjligt (och omöjligt!)


Eftersom jag hade utsetts till att köra kvalificeringen, otroooligt ärofullt för en total nybörjade, men teamet ville väl satsa på sin nya unga talang, så var det lika bra att passa på att träna nja, det var inte så himla ärofullt som det kan låta, kvalificeringen skulle köras på Cykel!

78 man iklädda overall, handskar och hjälm skulle åka två varv på korta Mantorp och detta skulle sedan ligga till grund för startuppställningen. Det hela filmades för att man sedan skulle kunna kolla in placeringen i mål. Starten gick, glad i hågen sätter man full fart uppför strippen (vi startade i början av strippen), runt hårnålen och pusta ut lite utför backen förbi start och mål, genom parisen och första varvet var klart. Jag höll en hygglig placering kanske runt typ 10, men sedan kan jag meddela er som tycker att det går tungt med bil uppför strippen ibland, att det är en jävla uppförsbacke!! (Ursäkta uttrycket) Benen blev som spagetti, pulsen på minst typ 300 (hmmm) och jag dalade som ett asplöv genom fältet och befann mig någonstans i mitten. Väl framme efter två varvs slit så visar sig det att inte går att använda detta då det uppstått en rejäl krasch vid målgången, cyklister och cyklar i en stor hög huller om buller, så vem som var vem och som kom in när, blev olöst. Tur att alla hade hjälm och overall! Vi fick starta efter våra startnummer istället, nummer 5, vilket för oss var bättre än den mediokra placering som jag cyklat oss till. Trots denna misär så var detta ett ganska kul och udda inslag i ett racer kval. Vad tror ni att Müller-pojkarna och Giovinardi skulle tycka om ett par varv på Spa på cykel? Eller varför inte på ett kval till 24-timmars på Nürburgring men då bara ett varv.

ok, tävlingen gick ju ut på att köra så många varv som möjligt, men man hade inget varvräkningssystem och det gick ju inte att låta någon stå och manuellt räkna i 30 timmar. Det skulle mätas med bilens kilometerräknare men eftersom de flesta bilar var klart ombyggda och åkte på alla möjliga och omöjliga hjulkombinationer så skulle knappast någon räknare gå särskilt rätt. Så för att få rätta på detta så skulle alla bilar sätta på de minsta däck som dom tänkte åka på och dessa bokfördes. Sedan lästes mätaren av, man körde tio varv och sedan lästes mätaren av igen. Detta låg sedan till grund för vad ett varv gjorde för utslag på varje bils mätare (med undantag för spårval och annat) Under dessa varv som kördes i form av kortege så tyckte bilsportförbundets utsände kontrollanter att dessa bilar var väldigt fräscha och vitala och gick betydligt fortare än man befarat och till följd av detta beordrade man ut chikaner MÅNGA chikaner! om jag inte minns helt fel så rörde det sig om typ 10 på Mantorps korta slinga.


Så, klart för start. Ut med alla bilar på banan, formationsvarv och uppställning. Om jag inte minns fel så var det rullande start, vilket det, på förarmötet, försiktigt kollats om när starten gick och när gulflagg upphörde?

Varför frågan lite diskret frågats visade sig när Fredrik drog startflaggan och två bilar långt bak i kön kommer farande på varsin sida utanför själva uppställningen, nämligen Lasse Nyström i deras BMW 2500 från 70-talet, ute i gräset på högersidan och sedan minns jag inte vem som kom på andra sidan, men säkert någon annan rutinerad räv!! om detta diskuterades det länge i depån sedan och jag vill minnas att det sedan blev det gulflagg fram till start/mållinjen vid start.


Hur fungerade det med 78 bilar och 10 chikaner då? Jodå, ungefär som på Essingeleden en fredag runt fyratiden och för er som har testat denna huvudstadens stolthet vet att det kan ge puls liknande ett 1,01 varv på Mantorp ;-) Det påminde mer om dagens bilslalom med 78 bilar samtidigt, men det tog inte lång stund förens depån istället påminde om IKEA parkeringen samma fredag. Klart att bilar som är av denna kaliber inte fungerar perfekt med gasglada gossar bakom ratten. En efter en slutade att fungera men i depån så gav ingen upp, alla meckade och såg relativt glada ut!

Man hade ett system för bestraffning, ett sorts stop and go där den första förselsen innebar 5 minuter stopp i bandepån utan möjlighet till tankning, meckning eller förarbyte. Vid förseelse två blev det 10 minuter, tre blev 15 minuter och sedan blev det 20 minuter för varje efterföljande förseelse. Om man tänker att ett varv då, med chikaner kanske tog säg 1,15 så tappar man många värdefulla varv på varje stopp.

Vad var då en förseelse? Kontakt med annan bil, oavsett vems fel det var, om inte det var väldigt uppenbart, så vid en racing incident var det båda som fick straff. Sedan om man körde för fort i depån, böt förare på fel ställe, tankade på fel ställe osv. Vid tankning så har jag för mig att det var fem minuter vid spill, oavsett det andra eller om det bara var att man var tvungen att vara kvar till saneringen var klar.

Vem som efter 30 timmar stod som segrare minns jag inte, men det var inte vi vår kärra gav upp efter fem timmar med skuren motor, troligen till följd av kombinationen slicks och tråg utan bafflar.
På tal om slicks så måste jag säga att det var helt fantastiskt vad det fäster med sådana även om vi inte direkt åkte särskilt fort. Vi åkte på gamla rallyslicks i fram och ett par gamla hederliga Dunlop racingpuckar i bak, 70-talare som var som bakelit men som efter några varv var back in business igen.


och det var väl ingen som ville köpa en gammal golf med skuren motor? Jorå, anbuden haglade och eftersom vi inte kunde åka hem innan tävlingen var över och anbuden var öppnade, blev det att stanna ytterligare ett dygn och se på rolig racing... nja, så rolig var den inte att titta på, men

Hur som helst gav detta mycket mersmak för många så det bestämdes ganska snabbt att det skulle bli en serie tävlingar året efter och att det skulle köras som 24-timmars tävlingar. Fyra tävlingar plus en final men eftersom intresset var så stort och att det inte var bra att köra med så många bilar samtidigt blev det två poler med ca 40 bilar i varje samt en final, alltså totalt 9 race. Många hade tyckt att om man skall köra en hel serie går det inte att ha anbud efter varje tävling och eftersom bilsportförbundet ansåg att vi måste följa deras säkerhetsbestämmelser så blev det plötsligt helt andra kostnader för detta.
Men för att det inte skulle skena iväg hur som helst så sattes det ändå anbud men det skulle gälla till efter finalen så vi skulle få åka fem tävlingar med bilen och anbudet skulle vara 8000 kr. Reglerna i övrigt var i princip bilar från en typlista, motor och chassidelar skulle komma från samma fabrikat som karossen och däcken fick max vara 205/50-15 och även dessa från en lista med godkända modeller. I övrigt var det typ fritt! Bilarna skulle besiktigas av SBF kontrollant innan säsongen och ha vagnbok.

Så, vad gör man för att möta detta stränga (hmmmm) reglemente?
Vi bygger en ny Golf (klart otippat för dom som känner oss) Men denna gång fick vi inte tag på någon bra utgångsbil, utan vi kom över två lik som vi skulle plocka ihop en fungerande bil av. Mycket rostlaga blev det innan vi kunde koncentrera oss på att bygga en racer. Tom kaross. Vad var viktigt för att få till en vinnare? Tja om man väljer en Golf så kommer det inte att bli så mycket motor och då är det bra med låg vikt och det är möjligt med en Golf Mk:I. Så, bort med allt onödigt som vägde, tomma dörrar, rensade huvar och luckor, i med plastrutor. Bur, stol och bälte blev obligatoriskt. Reglerna sa att man max fick köra två timmar i sträck innan byte men om man inte behövde tanka med den intervallen blev bytet snabbare, hmmmm. Vad sade reglerna om tanken? original tank, påfyllningsrör fick bytas ut eller flyttas. Original? om någon vet hur en Golf tank ser ut så är den rejält nerbucklad på ovansidan för att inte stjäla utrymme från baksätet men vi skulle knappast ha någon där bak, ja inte ens ha ett baksäte
om man fyller en tank med vatten och sedan täpper igen alla hål utom ett litet och sedan blåser in tryckluft i tanken så kommer denna buckla att poppa ut, ja alla möjliga inåt buktningar kom ut och tanken rymde plötsligt ca 60 liter och helt enligt reglementet!

På tal om fria tolkningar, hur grov får en tankpåfyllning vara? När man i en 240 har tanken placerad i bagagerummet och gör en 12 påfyllning som i sig rymmer 20-25 liter extra fanns sådana exempel.
Motormässigt så låg ju en GTI motor nära till hands så ytterligare en sådan grävdes fram. Denna gång en 1800 som vi toppade med en vassare kam, snyggade till kanaler, bafflat tråg, byggde fördelare och bränslesystem mer racinganpassat och bromsade fram ca 135Hk. Detta toppade vi med en 5-växlad GTI låda ombyggd till 4-växlad, komplett med diffbroms vänta nu, varför 4-växlad? Jo för en golf med denna kaliber ändå inte kommer att köras på 5:an så sparar det vikt.

Chassimässigt blev det en hygglig mix av allt möjligt men fortfarande med Biltemas rallydämpare som bas (funkade faktiskt över förväntan) och lite eget mixtrande med fjädrar av olika slag, mycket på känn. Lite diverse förstärkningar och uppstyvningsstag som en Golf gärna behöver.

Bromsarna fick bli 239mm eftersom vi skulle åka på 13 hjul, oken tog vi från en Citroen BX 16V och Metal Master belägg. I bak blev det original trummor. Huvudcylinder utan servo och med ställbar reducering från Volvo 140 till bak. Med denna körde vi till oss en 10 placering i första loppet som vi deltog i (tävling 2, bilen var inte färdig i tid) och en tredje plats i det andra loppet. Efter detta var vi klara för final men som vanligt, final är final.

Mantorp visade sig från sin bästa sida, strålande sol och varmt. Mycket folk var på plats och det var spänning i luften. Starten gick, det var Anders Lundin som körde första passet i vår bil. Efter ungefär 5 varv var det en fight mellan två bilar; våran och Roland "stor-lövis" (Stefan Johanssons pappa). Under en timmes race turades Anders och Roland om att vara i ledningen och efter ca 1 timme gick båda in i depå för att byta, sida vid sida. Makalös uppvisning!! Så långt hade allt varit roligt, men efter ett par timmar orkade varken framvagn eller ett spräckt oljetråg (Curbs är hårda, tråg är mjuka) något mera, så det blev att kasta in handduken.

Året där på togs anbuden bort till förmån av ett strikt (??) reglemente som skulle se till att det inte spårade ur (vilket det naturligtvis gjorde!!). Vi byggde en ny bil, en Golf II med 1800-16V motor som vi toppade med Turbo, vilken smällkaramell!! I samma veva lade jag av och satsade min tid på Rally, men grabbarna fortsatte och bilen skall ha gått något alldeles i hästväg och gästspelar än idag på lite långlopp när andan faller på för killarna.

För att anknyta till min inledning så är cirkeln så att säga sluten nu när jag åter har en Mk:I. Min Golf GTR är klar för att möta banorna så här tolv år senare.


Mvh: Robert Reinsson

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Sparade trådar/FAQ
Liten historietillbakablick eller SLC föds
1800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande