Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1808 besök totalt |
Teamorder i F1 OK!
Regeln om teamorder verkar försvinna...kanske lika bra eftersom många team redan använder sig av teamorder, att göra det på ett klantigt sätt är dock fortfarande regelvidrigt... "Now the rule has been removed, the teams may tacitly agree not to use team orders as much as possible while article 151.c, which refers to bringing the sport into disrepute, remains intact" http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/moto |
||||
Alternativet kanske skulle vara att förbjuda kommunikation till bilen. Däremot så kan ju förare få meddela teamet.
SÅ enkelt vore det att i praktiken förbjuda teamorder. För inte skulle dom väl vilja avslöja sin taktik på pitboarden... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Re:
och hur många teamorder finns inte men är 'osynliga'? Ena föraren har mästerskapet nästan hemma, tror någon att den andre föraren inte har blivit meddelad före racet att hans uppgift är att hjälpa sin kamrat? Det har ju i olika serier etc hänt att så inte skett, oftast har då föraren som inte 'hjälpt' tappat styrningen till nästa år eller så blir det aldrig någon ordning på inställningarna... Varför försöka förbjuda sådant som inte kan kontrolleras? Blir bara löjligt. Ta bort interkomm från förarna, vill de gå i depå så får de väl hoppas mekarna inte är och skiter eller festar. Och vill teamet meddela föraren att han kan lugna tempot skriv på en depåtavla. _________________ Roland Johansson |
||||
Nu är det väl så att all radiokommounkation mellan bil och depå är publik redan sedan tidigare?
Så dedpåtalan ger nog nästan mer diskretion, då den visuella effekten är lägre än radion i detta fall. F1 har annars blivit för mycket hycklande och politik för att vara kul annat än som teknisk utmaning. Häftigast var det väl ett tag på 80-talet när telemetrin var osm mest utvdcklad. Ingenjörerna satt hemma och följde motordata i realtid från fabriken. När något värde avvek från det önskade ädnra man mappningen för att minska problemet. Samma gällde den aktiva fjädringen som ädnrades efter däckens slitage på aktuell bana. Kankse aningen ovedo men teknikutvecklande var det. Kul att man nu vågar ta ett steg motor motorkoncept som känn lite mer uo to date med omvärlden. (även om tekniknivån i de ortodoxa sugmotoerna knappast var lig i sig...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Varför kan dom inte prova stenhårda domare. Vid minsta misstanke så tar domarna beslut. #1 stallet får en chans att återgå till tidigare ställning #2 diskad med omedelbarverkan (parkera bilen).
Det känns som fia inte ens har försökt att hitta ett sätt att få ett rent spel. Annars kan vi ta bort förar vm. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||
Re:
Money talks... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Re:
Med tanke på hur lätt det är att ge indirekta team-orders genom t.ex. att köra med en snålare motor för att spara lite bränsle m.m. så skulle det förmodligen vara praktiskt omöjligt att veta om det är en team order eller inte. Bättre att legalisera och köra med öppna kort än att tillåta det för de stallen som är smarta nog att utnyttja det på ett snyggt sätt. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Re:
Det jag vill åt är att man lägger ansvaret på stallen att vara väldigt försiktiga med vad dom gör. Att ena bilens motor börjar gå dåligt och när ditos stallkamrat har kört om, så vipps gick den perfekt igen. ![]() Det finns det telemetri på allt. så det mesta går att se om det är troligt eller ej. Jag har följt F1 sen i slutet av 80-talet och jag kan inte säga att jag särskilt många gånger har känt mig lurad/förvånad när stallorder har verställs. Tänk er då Fia som sitter i kontrollrummet med betydligt mer info än vad vi har. Så jävla svårt kan det inte vara. om stallen vet att reglerna är väldigt sträva så kanske dom föredrar att inte göra nått. Sen kommer självklart oskyldiga straffas, men that's life. Frågan är vad som är mest rättvist. Ett liknande problem är filmningar i fotboll. Det är ett ännu större problem men vi kan ju inte legasera filmning för att det är ibland svårt att bedömma. Men det är samma sak där Fifa är för mesiga, straffa upprepade filmningar med kännbart hårda straff. tex avstängningar. Då lägger man även där över ansvaret på utövarna att bedömma risk mot påföljd. Jag brukar hävda att om inte italien inte hade filmat i semifinalen mot australien 2006 hade dom inte tagit hem VM. Därmed var dom inte värdiga vinnare. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||
Re: Teamorder i F1 OK!
Det där är bara ett önsketänkande. När det kommer avgörande situationer kommer skiten fram. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1808 besök totalt |