Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
100% original baguetten@Nür 8:09,2min (Harry dataoverlay)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5601 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Finns på driftboxloggen, 100% original Renault Megane RS CUP, original gatdäck, original brombelägg/ vätska etc.





Men mest intressant är harrys laptimer app pro.

Här är en film med dataoverlay FRÅN HARRYS LAPTIMER PRo, datan stämmer exakt, alla farter samt tid på varvet är exakt JÄMFÖRT DRIFTBOXEN. Harrys laptimer pro, kostnad 100kr:-). Jag körde harrys samt driftboxen samtidigt under detta varv. I filmen kör jag ett harry lap på 8.13,76 samtidigt loggade driftboxen 8.14,4. Enda anledningen till denna lilla diff är att ursprungligen så är gps punkterna =start/mål satta manuellt av olika individer. (sedan kan de laddas ner av hela världen) De har tryckt på knappen för att sätta start/mål vid olika tillfällen då de åkt under bron respektive gantry.

Nåväl jag har endast en ifån3 så ingen HD film. Men ni med ifån4, köp harrys direkt, det funkar:-) Dock behöver ni en extern gps förstärkare, finns i en tomtom hållare för 1200kr, vilket jag kör med här. Med denna uppdaterar farterna riktigt. Utan gör det inte det.

Tråkigt nog är hållaren med i filmen, kom sedan på att man kan skjuta den förbi så bilden blir fri från hållaren. Dock hänger då telefonen långt ut och klarar inte att filma ett attackvarv med curbs etc, därav ingen film på de snabbaste varven jag körde för då slog den av filmningen. (går givet att tejpa upp den i ytterläget, vilket bör funka. Vill någon ha loggen på detta varv 8.14,4 är det bara att pm:a för att själva jämföra vs harrys 8.13,76, stämmer exakt!! Något enstaka parti visar driftboxloggen 2-3km högre fart än vad filmen visar, t e x vmax=toppfarten i början av filmen upp Tiergarten, vmax mot SwedenX, även där visar driftboxloggen 3-4km/h högre fart, samma i foxhole.

Starten här är accelererande TF start, utan konerna(ej flyer lap)
Henrik Hägglund och Fredrik Bering in front, svårt att hänga med dessa killar i en baguette.
Bifogad video(notera att baguetten går på sladd igenom fluglplatz, lite väl snabb ingång där, man vill ju ta med sig mycket fart, ibland blir det väl mycket:-)

http://www.youtube.com/watch?v=304P1jplq5Q&feature=player_embedded . . . .

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Nice. Inte sugen på R-däck och programvara nu då? För att slippa släppa porscharna i accet.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Tack Fredin! Ja nu när man kört bilen nära dess faktiska potential (8.09 HvS sport auto körde 8.05) kan jag sträcka mig till att överväga tanken,(vilket jag aldrig skulle tänka mig om jag inte gjort det) till trots att jag som förare fortfarande begränsar bilens framfart, ..andra gången jag kör bilen.(det är ju inte tvärt om att bilen begränsar mig) Det är svårt (svårare) att åka en original bil fort, för man måste lyssna extremt noga till bilens signaler, däckens signaler, broms beläggens signaler, original bromsvätskans signaler osv. Jag gillar den utmaningen, att vara lyhörd för bilen. Bara r-däck i sig gör bilen mycket stabilare och mer lättkörd, gatstommar reser sig i hög fart samt påverkas mer negativt vid värme. Gatdäcken är oroligare vid hård broms, vid hög fart, man åker på mindre gummi då stommarna reser sig. Tillsamans med camber/r-däck ger det en ännu mer lättkörd bil, mer lätt placerad på banan, en bil som inte protesterar lika mycket.

Camber, endast för att minimera slitaget på framdäck, r-däck för att kunna åka fler varv på raken i ca samma fart, vilket inte gatdäcken klarar en sommar dag med 30+ grader på nür. Ja det är två (camber/r-däck) saker jag skulle föredra, att slita mindre däck/köra många varv i följd. Jag kommer garanterat kapa 10 sek på varvet. (för övrigt väldigt förar beroende hur väl man tillgodogör sig tid eller inte via trim likt detta, eller annat). Men jag är helt övertygad att jag endast med r-däck kommer åka många sek snabbare på varvet.

o andra sidan, jag tävlar inte, kör för att det är skoj. Jag personligen lider inte när jag blir från/omkörd av snabbare bilar, jag köpte inte baguetten för att vara snabbast på nur. Då hade jag köpt den snabbaste bilen som fanns om sådant vore viktigt för mig. Jag lider när jag blir frånkörd/omkörd av någon i identisk bil, vilket inte hänt än Lider var att överdriva, utan jag hyllar den som en klart bättre förare, den som kör om/ifrån mig i identisk bil!

Men kanske får jag en sponsor och de bygger mig en superbaguette Då kommer det gå rejält mycket fortare, med rätt trimmare och chassi justerare såklart, samt jag slipper betala själv. Beroende på hur mycket jag kommer hinna hobbyåka, kanske överväger jag camberplattor för 800 euro, för att spara lite däck. Men kanske hinner jag inte åka ner så mycket mer i år, så då avstår jag.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 169



Hej Gaute!

Du som är bra på tekniken.. Har laddat ner Harry på min iPhone. Startar den loggningen när man kommer ut i spåret eller måste det skötas manuellt?
Lite inställnings tips önskas...:-)

// Johan

_________________
Johan Blank
NS BTG 8,00
BMW M3

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
J Blank skrev:
Hej Gaute!

Du som är bra på tekniken.. Har laddat ner Harry på min iPhone. Startar den loggningen när man kommer ut i spåret eller måste det skötas manuellt?
Lite inställnings tips önskas...:-)

// Johan


Hej Johan, allt sköts automatiskt. Film/tid sätter igång direkt när du passerar satt start/stopp. ALLTSÅ på nur, när du åker under bron Stoppar när du går under gantry . Dock måste du via en knapptryckning i ifånen välja harrys nur med btg. Finns ju alla världens banor, dessutom sträckningar på nur. VLN, gp OSV.

Harrys IS THE SHIT thumbs up Saker blir roligt när de är så användarvänliga, det gillar jag. Det är ju bara en bonus att tider och farter är exakta vs driftboxen

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Kul video! Vansinnigt bra kört.
Men anar jag inte lite defensiv körning in i "Swiftkurvan" i Hatzenbach?

Fortsätter diskussion om camberplattor i min egna biltråd.

_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Tack Fredrik thumbs up Helt rätt, konstigt nog är det ett mentalt spöke just där, trodde inte det skulle bli sittande. Men det verkar inte bättre, jag får nog leva hela livet lite defensivt just där

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Nedan är Horst Von Saurmas farter från hans 8.05 varv inom parentes, samt mina från 8.09,2 varvet till höger

Hatzenbachbogen (142 ) 143
Flugplatz (164) 153
Schwedenkreuz (224) 223
Aremberg (95) 91
Fuchsröhre (206) 221
Metzgesfeld (154) 150
Ex-Mühle (104) 97
Bergwerk (95) 80
Kesselchen (199) 196
Klostertal I (156) 155
Klostertal II (86) 80
Hohe Acht (105) 101
Brünnchen (102) 93
Pflanzgarten (173) 176
Anfahrt Schwalbenschwanz (198) 199
Schwalbenschwanz (88) 92
Galgenkopf (128) 129
Döttinger Höhe (221) 232

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Göte RS6 Sjögren skrev:
J Blank skrev:
Hej Gaute!

Du som är bra på tekniken.. Har laddat ner Harry på min iPhone. Startar den loggningen när man kommer ut i spåret eller måste det skötas manuellt?
Lite inställnings tips önskas...:-)

// Johan


Hej Johan, allt sköts automatiskt. Film/tid sätter igång direkt när du passerar satt start/stopp. ALLTSÅ på nur, när du åker under bron Stoppar när du går under gantry . Dock måste du via en knapptryckning i ifånen välja harrys nur med btg. Finns ju alla världens banor, dessutom sträckningar på nur. VLN, gp OSV.

Harrys IS THE SHIT thumbs up Saker blir roligt när de är så användarvänliga, det gillar jag. Det är ju bara en bonus att tider och farter är exakta vs driftboxen


Fan det var appen som gjorde att jag inte kan stå emot längre...nu måste jag ju slå till på en ifåån 4

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 169



J Blank skrev:
Hej Gaute!

Du som är bra på tekniken.. Har laddat ner Harry på min iPhone. Startar den loggningen när man kommer ut i spåret eller måste det skötas manuellt?
Lite inställnings tips önskas...:-)

// Johan


Hur viktigt är det med en extern gps förstärkare? Fungerar inte Harry utan den i bilen?

_________________
Johan Blank
NS BTG 8,00
BMW M3

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Det jag kan garantera är att med gps förstärkaren i tomtom hållaren för 1200kr visar det exakt samma farter/tider som driftboxen. Något annat har jag inte kollat mot driftboxen. Men jag vet att det fungerar att filma Harry varv även med en tomtom hållare utan gps förstärkare, gissar att tiderna ändå blir korrekta. Men farterna i filmen uppdaterar du för långsamt och blir således missvisande. Återkommer med en film där de kör utan gps att jämföra hur farter uppdateras med min film.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Se denna film, http://www.youtube.com/watch?v=fTCNhmsFZBE&feature=player_embedded . . . . killen här kör utan GPS förstärkare. Se hur farterna uppdaterar långsamt. Dock HD film, vilket är nice thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Göte RS6 Sjögren skrev:
gps förstärkaren i tomtom hållaren för 1200kr visar det exakt samma farter/tider som driftboxen.


Är TomTom hållaren bara en gps-förstärkare eller samplar den i 10Hz också?

Undrar om hur det skulle vara med en extern GPS puck på 5/10Hz via BlåTand, jämfört med TomTom-vaggan???

Har någon testat Harrys med blåtand extern gps-puck?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Benci skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
gps förstärkaren i tomtom hållaren för 1200kr visar det exakt samma farter/tider som driftboxen.


Är TomTom hållaren bara en gps-förstärkare eller samplar den i 10Hz också?

Undrar om hur det skulle vara med en extern GPS puck på 5/10Hz via BlåTand, jämfört med TomTom-vaggan???

Har någon testat Harrys med blåtand extern gps-puck?


Bara gps förstärkare som jag förstått det.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Göte RS6 Sjögren skrev:
Benci skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
gps förstärkaren i tomtom hållaren för 1200kr visar det exakt samma farter/tider som driftboxen.


Är TomTom hållaren bara en gps-förstärkare eller samplar den i 10Hz också?

Undrar om hur det skulle vara med en extern GPS puck på 5/10Hz via BlåTand, jämfört med TomTom-vaggan???

Har någon testat Harrys med blåtand extern gps-puck?


Bara gps förstärkare som jag förstått det.


Funkar Iphone överhuvudtaget med extern GPS modul utan att Roota den?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 169



Göte RS6 Sjögren skrev:
Det jag kan garantera är att med gps förstärkaren i tomtom hållaren för 1200kr visar det exakt samma farter/tider som driftboxen. Något annat har jag inte kollat mot driftboxen. Men jag vet att det fungerar att filma Harry varv även med en tomtom hållare utan gps förstärkare, gissar att tiderna ändå blir korrekta. Men farterna i filmen uppdaterar du för långsamt och blir således missvisande. Återkommer med en film där de kör utan gps att jämföra hur farter uppdateras med min film.


Nu förstår jag vad du menar med hastigheten...
Jag prövar i helgen utan gps förstärkare...:-)

Tack för hjälpen..

_________________
Johan Blank
NS BTG 8,00
BMW M3

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

G-mätaren verka vara ur funktion?
Ligger bara längst ut till vänster på skalan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Göte RS6 Sjögren skrev:
Nedan är Horst Von Saurmas farter från hans 8.05 varv inom parentes, samt mina från 8.09,2 varvet till höger

Hatzenbachbogen (142 ) 143
Flugplatz (164) 153
Schwedenkreuz (224) 223
Aremberg (95) 91
Fuchsröhre (206) 221
Metzgesfeld (154) 150
Ex-Mühle (104) 97
Bergwerk (95) 80
Kesselchen (199) 196
Klostertal I (156) 155
Klostertal II (86) 80
Hohe Acht (105) 101
Brünnchen (102) 93
Pflanzgarten (173) 176
Anfahrt Schwalbenschwanz (198) 199
Schwalbenschwanz (88) 92
Galgenkopf (128) 129
Döttinger Höhe (221) 232


Du är som vanligt Het nere i Fuchsröret!!! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739


Trådstartare
Röret är en favorit

Här är en bild från Planzgarten 1, oxå skoj ställe. Men inte lika läskigt som röret dock.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Göte RS6 Sjögren skrev:
Röret är en favorit

Här är en bild från Planzgarten 1, oxå skoj ställe. Men inte lika läskigt som röret dock.



Ser ut att vara "hygglig" fart thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jätteintressant o skoj o kika på filmen!

En grej som jag satt och klurade på var att du har en kanonvarvtid men när man lyssnar på filmen så är det på flera ställen det låter som du går på gasen sent. Du gör ju uppenbarligen inget fel det visar ju varvtiden med råge thumbs up så just därför tyckte jag det var intressant. Är det för att det helt enkelt inte hörs så tydligt när du går på gasen förrän strax efter eller är det tack vare hög Vmin som du faktiskt inte går på gasen så tidigt som man gör om man bromsat ner för mycket med ett lägre Vmin?

En annan grej jag känner mig tvingad att fråga är hur du tycker återvändandet till manuell har varit? Jag gissar på att du acklimatiserade dig tebax fort Det verkar ju som det


PS: Var ibland lite svårt att se hastigheten mot den vita motorhuven. Du får byta till en svart Megan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
100% original baguetten@Nür 8:09,2min (Harry dataoverlay)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande