Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Primus Racings "förbjudna" Racerapport 2010
1 besök senaste veckan (14996 totalt)
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Då denna artikel innehåller viss kritik av delar av ERCup's förtroendevalda, har den förvägrats att publiceras på ERCup's egna hemsida. Därför publicerar jag den här på detta forum, för alla att läsa,

THE LAST SUPPER!

Sommaruppehållet gav Primus Racing möjlighet att låta MotorDesign Sweden utföra årlig genomgång av motorn, och rapporten förtäljde att motorn var som ny, och allt blev genomgånget. Ingen billig historia, men en skön känsla av ordning och reda infinner sig efter erlagd likvid. Vi passade på att testa fredagen innan race på Falkenberg, och allt kändes perfekt. Johan hade anmält frånfälle p g a broderns bröllop, så vårt gamla väl beprövade trimmchip Tony Johansson fick tillfälle att trappa upp inför hans avslutning på STCC-säsongen.

Efter tre varv på den blöta Falkenbergsbanans tidsträning, började motorn gå orent på varv under 5000. Vi fick 6-7 varv och undertecknad fick inte ens sätta sig i bilen förrän chefstekniker Roffe och Frykås Junior satte igång att byta allt och alla tänkbara källor till problemet. En blygsam startplats blev resultatet av strulet, och osäkerheten var stor när racet började, huruvida bilen skulle fortsätta gå orent. Jag fick äran att starta, och till en början kändes allt ok, och vi kunde byta förare som 2:a efter 1,29 tim. Ganska snart efter Tony's övertagande började motorn gå på 3 cylindrar. Värst var det efter att ha kört efter pacecar, då gick bilen knappt alls, vilket resulterade att Tony var i depå 6 ggr på sin stint. Vi var rejält akterseglade när Bosse sedan tog över ratten, och den allmäna inställningen i teamet var att försöka ta bilen imål, endast för att ta målgångspoäng. Under sista stintens början, kände vi att vi trots 11 depåstop hade chansen på pallplats, och glädjen var extra skön när tredjeplatsen bärgades, med tanke på att vi var beredda att åka hem i ett tidigt stadium. Faktum är att beslutet togs att köra vidare, för att husbilen ändå inte kunde lämna banan förrän racet var över.

Väl i hemmagaraget byttes allt tänkbart ut, som inte byttes på banan, och osäkerheten var lika stor inför Anderstorp om felet var kvar eller ej. Allt kändes ok i garaget, men felet hade den fula ovanan att dyka upp när man minst anade. Anderstorps tidsträning avslöjade att chefsteknikerns försök till att anpassa bilen till banan genom att göra den så låg som möjligt innan cornerweighting, gjorde bilen extremt understyrd, så till den milda grad att det knappast gick att tävla 6 timmar med bilen så felinställd. Hela tidsträningen gick åt att ställa tillbaks bilen i "neutral" setup. Utan möjlighet att "cornerweighta" blev bilen därefter "trebent". Johans andra varv på träningen räckte dock till en tredjeplats på griden och han fick
också ansvaret att starta loppet. Med brilljant taktik vid första förarbytet, som skedde under safetycar, var vi i ledningen efter 5 minuter in på min stint och allt flöt på, bilen var bättre än på tidsträningen, men långt ifrån optimalt inställd. Efter ca 1 timma in på min stint, i ledning, slutar bilen att driva bakhjulen ut ur kurvan in på startrakan, och jag rullar till långa rakans början, där jag sedan blir bärgad bakvägen in i depån. Alla bultar mellan vänster drivaxel och medbringaren hade gått tvärt av, som tur vad utan att skada
något. Vi förlorade 50 minuter innan vi var på banan igen. Planen var då naturligtvis att ta så många poäng som möjligt, att gå i mål. På sista stinten, utan att ha något att köra för, 4 varv efter bilen på platsen före, kom jag ikapp en mattsvart Volvo. Jag bestämde mig för att följa honom resten av racet, och synen var nog komisk för åskådare och funktionärer, när vi båda efter 10-15 varvs följa John körde i 40
km/t på banan, med han i Volvon ivrigt gestikulerande med båda armarna att jag skulle lämna honom ifred, så jag drog iväg.
5 minuter senare gick bilen på 2 cylindrar konstant, och det blev till att försöka ta sig imål så gott det gick. Synd bara att det inte hände 15 minuter tidigare, när jag låg bakom den mattsvarta Volvon, för då hade jag ju kunnat ligga kvar i lugn och ro med gott samvete...............

Nu visste vi i alla fall att vi hade ett rejält elfel. Så mellan Anderstorp och finalen på Knutan skickade Svalle på TS Motorsport upp en helt ny ECU, då den gamla sannolikt bränt en av två kanaler. Bilen gick ju inte på ettan och fyrans cylinder, vilka styrs av en av de två kanalerna i en Emerald-ECU. Nya ECU'n
sattes dit med rätt mapp, och bilen gick perfekt igen, ända tills den två dagar innan finalracet startades för att varmköras efter oljebyte, då händer samma sak igen!!!! En "backfire" i tändspolen sköt sönder andra ECU'n, precis som den första. Bilen på släp ner till Svalle på TS Motorsport, som lokaliserar felande
tändspole, byter den och kopplar över styrningen till alla cylindrar via den enda överlevande kanalen i ECU'n, och ringer mig för att berätta att felet är hittat, åtgärdat och bilen går! Vad han och vi då inte visste var att vid snabb fullgas klipper ECU'n strömmen till motorn i 1-1,5 sekunder. Av okänd anledning
blir belastningen för stor på enda kvarvarande kanalen. Tryckte man fullgas, var det som när man på en turbobil upplever att bypassen går in, det tar nästan stopp!
Så när tidsträningen till årets sista lopp sätter igång med Bosse i bilen först ut, kommer han in efter 1 varv och säger att bilen går som en känguru. Johan konstaterar samma sak efter hans enda varv, och jag säger åt killarna att köra ut husbilen utanför banan innan loppet startar, så att vi slipper vänta på att dra hem. Med husbilen ute, försöker Svalle att påverka felet, men ingenting hjälper. Jag märker dock i depån, när jag "leker" lite med gasen, att man kan "smyga på" gas, då klarar ecu'n att leverera, så vi bestämmer oss för att åtminstone starta, och försöka köra. Starten gick och jag blev genast varse problemet när jag i min iver att hänga med, tryckte för snabbt på gasen, som man normalt gör när man vill ur svängen. På rakan tappade vi 2-3 billängder och övriga utgångar ½-1 billängd. Men den gick att köra, om än med stor frustration.
Startplats långt bak i fältet, och med en bil som krävde tillvänjning började jakten. Efter 1 timma låg vi tvåa, endast några sekunder efter Surprise. Trots accelerationsbekymmer körde jag 1.07.5:or vilket gjorde oss konkurrenskraftiga ändå. Dock hade vi senare extrem oflyt med safetycar. Vi förlorade 2 varv mot ledaren, då vi två ggr i rad hamnade som första bil bakom SC. Vi trodde vi hade vunnit ett varv på resten av gänget när SC kom ut jämsides med Johan vid ett gulflaggstillfälle, men Johan fick svartflagg och en utskällning. På grund av elfelet, körde vi förare lite hårdare på curbsen än vanligt, för att kompensera. En liten incident med en bil tidigare i racet, samt det faktum att vi körde snävare, gjorde att kuggstången gav upp när det återstod 30 minuter, med en solklar pallplats på gång.

Primus Racing har beslutat att lämna serien. Bilen är såld och lär aldrig återkomma till ERCup. Johan flyttar utomlands ett år, och Bosse och jag själv har andra planer. Primus Racing var i september på besök på både Spa-Francorchamps och Nürburgrings Nordslinga. 3 trackdays avverkades med respektive Porsche Clubsport bilar. Det var med dessa färska upplevelser i minnet jag kände brist på motivation att åka till Kinnekulle och tävla 2011. Klart för nästa år är ett långlopp på Nordslingan med min käre kollega Lars Gallon i en historisk racer. Scuderia Hanseat-kursen på Ringen är också bokad. Att köra 24h på Nürburgring är ett av målen för framtiden, om inte 2011 så gärna 2012. När Johan kommer hem efter sin utlandsvistelse, har vi snackat om att köra Swedish GT med passande racer, en tävlingsform som känns väldigt lockande. Två förare med obligatoriskt förarbyte, och 1 timma race, 2 ggr per helg, känns som en god idé i framtiden.

Under förra vintern diskuterades ERCups tekniska reglemente flitigt på vårt interna forum, då det på årsmötet var dags att rösta för framtida reglemente. Trots många människors engagemang, förslag och synpunkter, klubbades beslutet att köra vidare med liggande tekniska reglemente. Jag funderade en del på hela scenariot, och kom fram till följande: När Sveriges regering en gång beslutade att bygga Öresundsbron och även Ölandsbron, gjorde man inte beslutet till en demokratisk fråga genom att utlysa folklig omröstning. Man tog beslutet utifrån sin egna övertygelse såsom folkligt demokratiskt valda beslutsfattare. När beslutet om införande av Euron som valuta i Sverige, skulle tas, gjorde man tvärt om, och utlyste folkomröstning, så att 80 åriga Stina Svensson fick lika mycket att säga till om som finansministern himself. Euron ratades, då majoriteten okunniga lekmän gavs möjligheten att bestämma sådant endast "de lärde" har insikt i. Huruvida det har varit, med facit i hand, bra eller dåligt för Sverige att stå utanför euron, är inte sensmoralen i min beskrivning, utan stället det faktum att så länge ERCup kommer att rösta demokratiskt i tekniska reglementesfrågor, är ett modernare reglemente i framtiden omöjligt. Ingen "normal" människa vill ändra på något som kan missgynna sin egen situation. De
människor här i världen som åsidosätter sitt eget välbefinnande för en "högre sak" är tyvärr lätträknade. Därför är jag övertygad om att alla "dinosaurier" i styrelser och regelkommitéer måste bort, och personer utan "egen vinning" som naturligt har en "nollad trippmätare" bör vaskas fram till dessa poster.
Människor med sunt förnuft, inblick i och förståelse för framtidens marknad för begagnade racerbilar, som kan ta med sig det som är fundamentalt bra med nuvarande reglemente, gynna enkelhet i att åka i serien samt skapa ett reglemente som i mesta möjliga mån möjliggör för framhjulsdrivna bilar att ta pallplatser. Ett reglemente som inte skilljer sig ifrån liknande karossklasser, så att våra och "deras" bilar enkelt kan användas i många sammanhang utan ombyggnader. Det gjordes någon typ av "rundringning" till befintliga framhjulsdrivna team av reglementesansvarig i vintras, huruvida dessa var missnöjda och om vederbörande hade förslag på förändirngar. Tyvärr förstod inte varken undersökande part eller de framhjulsdrivna team som tillfrågades, varför jag och några till ville ha en förändring. Det är knappast de redan deltagande framhjulsdrivna teamen (10-15% av startfältet) som dyker upp på tävlingarna, som är problemet. De saknar ju knappast motivation. Däremot de som tittar in i vår serie, motiveras bättre att deltaga genom att deras framhjulsdrivna bil har en chans att vinna. Det bör anses troligt att framtida nytillkommande deltagare förvärvar hyggligt moderna begagnade tävlingsbilar, de tävlingsbilar som har tappat lite i laptimes, som inte längre är spjutspetsar i sin klass, och som har tappat 60-80% av sitt nypris. Dessa bilar är sannolikt till stor del framhjulsdrivna. Nog måste väl seriens mål vara att få så många anmälningar till deltävlingarna som möjligt, så att arrangerande klubbar kan tjäna sig en liten hacka, och tävlingsdeltagarna får en välorganiserad tävling, ordentligt med rutinerade flaggvakter under riktigt ordnade former så att till och med den numera självskrivna nonchalanta sena anmälningen till tävling inte längre garanterar plats p g a redan uppnådd maxantal. Detta sista scenario var inte igår vi hade, tror aldrig att jag med mina 6 år i serien har upplevt ett fullt startfält. Nuvarande motorregemente är resultatet av vissa fortfarande i dagsläget engagerade personers beslut. Man har målat in sig i ett hörn, väl så svårt att ta sig ur, och detta faktum borde vara anledning nog till att
diskvalificera ansvarig för fortsatt förtroende.

Slutligen vill jag poängtera min absoluta övertygelse i att hörnstenarna maxbredd däck samt max tankstorlek är tillräckligt för att klara av att skapa förutsättningar för en mångfald av motoralternativ i framtidens ERCup. Ingen har någonsin vunnit något om man inte vågar, så gnugga geniknölarna och sätt igång!

Ett varmt tack till alla trevliga bekantskaper under åren, det är alltid kul att komma till banan inför tävling och uppleva den generösa ERCup-stämningen. Samtidigt ett tack till de "antagonister" jag har haft på forumet, ni har sporrat mig till att ta i ordentligt i alla sammanhang, så att jag slipper att försvenskas, knyta näven i fickan och hålla käft.
Det skall bli spännande att följa ECup's utveckling på distans, och jag hoppas innerligt att ni lyckas med att ta in reglementet i framtidens värld..................

........för då J-ar!

Peter Larsen/Primus Racing No 90


ordförande o.odsell motiverade sitt beslut att inte publicera denna artikel på ERCup's hemsida med att "det var alldeles för många personliga tankar, alldeles för filosofiskt". Att texten syftade delvis på honom själv, nämnde han inget om.......

_________________
Peter Larsen
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Kan du fixa typ en "executive summary" med det allra viktigaste av allt det viktiga du vill säga?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Kan du fixa typ en "executive summary" med det allra viktigaste av allt det viktiga du vill säga?


Var det för många bokstäver för dig?

_________________
Peter Larsen
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Peter Larsen skrev:
Pär Hansson skrev:
Kan du fixa typ en "executive summary" med det allra viktigaste av allt det viktiga du vill säga?


Var det för många bokstäver för dig?


Det är väldigt kompakt och saknar radbrytningar/stycken så det är jobbigt att läsa, jag tog mig halvvägs men sen orkade jag inte längre.

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Daniel Ene skrev:
Peter Larsen skrev:
Pär Hansson skrev:
Kan du fixa typ en "executive summary" med det allra viktigaste av allt det viktiga du vill säga?


Var det för många bokstäver för dig?


Det är väldigt kompakt och saknar radbrytningar/stycken så det är jobbigt att läsa, jag tog mig halvvägs men sen orkade jag inte längre.



Get à life!

_________________
Peter Larsen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Tyckte det summerade problemen som samtliga serier som finansieras med pengar ur förarnas fickor har; Hur moderniserar man en serie utan att straffa ut alla nuvarande tävlande..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



För de läsare här på rejsa.nu som inte följt debatten inom ERCup kan Peters artikel verka lite konstig. Jag vill bara meddela att det finns en lång historia bakom. ERCup har både en hemsida, som är vårt ansikte utåt, och ett internt forum bara för aktiva team. På forumet pågår sedan flera år en debatt om allt som rör serien, och då bl a det tekniska reglementet. Vi beslutar reglementet i treårsperioder och hade en omröstning i vintras om reglementet 2011- 2013. Resultatet blev inte som Peter ville ha det, och det har han sedan i olika sammanhang visat bl a i tråkiga personangrepp på vårt forum.

När Peter skickade sin långa artikel till vår webmaster för publicering på hemsidan så skickade webmaster den till styrelsen för ett utlåtande. Vi tyckte att vissa delar bättre hörde hemma på det interna forumet så vi bad Peter att bl a flytta stycket med sin "politiska betraktelse" om demokratiprocessen till forumet, så skulle vi gärna publicera resten på hemsidan. Det accepterade dock inte Peter, utan han valde att lägga in hela artikeln på forumet (vilket styrelsen inte haft några synpunkter kring).

Sedan kan man undra hur Peter menar när han vill ha personer i styrelsen och regelkommittén som inte kan anklagas för att ha egen vinning i olika beslut. Det faller ju på sin egen orimlighet. Enligt våra stadgar så består teamföreningen av "de fysiska personer som var för sig representerar ett i långloppserien deltagande team". Jag tror inte att någon vill ha en styrning av serien från personer som inte har någon anknytning till serien eller teamen. Det var just det som orsakade ERF's sotdöd 2005, då teamen revolterade och bildade vår nuvarande serie ERCup. Vår serie vilar alltså på en "demokratisk" grund och de som inte kan acceptera detta behöver inte deltaga.

Det innebär också att jag i fortsättningen gärna lyssnar och debatterar med de team som är aktiva, men inte med f d teamchefer som har sålt sina bilar och inte avser deltaga i serien.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
olleolleolle..............
Min avsikt har aldrig varit att föra någon slags debatt med dig. Du är helt enkelt inte en tillräckligt intressant utmaning, med din brist på retorik och en hel del annat som jag inte tänker nämna här, då jag gärna ser att tråden blir kvar. Du tar dig själv på allt för stort allvar, och du är endast ordförande för att ingen annan med kvalifikationer vill vara det. Förmodligen en roll du har drömt om hela din karriär, och till sist fick.
Nu är det ju så att det sitter folk i regelkomittéen som inte deltager i serien sedan flera år. Det förs även diskussioner med lika "vilande" personer i så gott som hela forumet. När det gäller röstningen i vintras, fick varken du eller jag som vi ville i vårt förstaval, men åtminstone jag hade som reserv att köra vidare med oförändrat reglemente.
Ditt intellekt verkar inte räcka till för att förstå att teamföreningen mycket väl skulle kunna bibehålla all makt, trots att man tar in "oberoende" personer i reglementesskrivning, men det överraskar inte mig det minsta. Ända sedan du för några år sedan ifrågasatte huruvida vår då nybyggda bil, byggd helt enligt reglementet, passade in i "ditt" ERCup, har jag insett din arma begränsning. Och ända sedan jag och några till "klädde av dig" vid den framtvingade omröstningen av fronspoilerfrågan, har du retat dig på mig. Att inte publicera min i ERCup sammanhang sista racerapport, är endast ett försök av dig att få sista ordet .
Jag har för avsikt att lägga ERCup bakom mig, och har inget egenintresse i huruvida reglementet förändras eller ej. Däremot har jag en uppfattning, i likhet med många andra i ERCup, att något bör göras för att möta framtiden på bästa sätt.
Snabbaste vägen är sannolikt att göra sig av med alla dinosaurier i ledande positioner.
Du kan vara helt säker på att du är en av dem .

P.S. Ta nu inte detta som en anledning att föra en debatt med mig som ju är f.d teamchef och har sålt min bil...........för det var väl ändå det du inte ville göra, eller hur?

_________________
Peter Larsen
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



... Vi har från ERCups styrelse ingen önskan att föra denna debatt på detta forum. Men jag tror att de som orkat läsa denna tråd förstår de problem vi haft med en person, som dock nu beslutat lämna serien.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Ruskigt trevlig racerapport på Svarta Masken...............har du sett, olle

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Med facit i hand, finns det en del att säga dig, Olle Odsell.
Mycket finns att säga. En sak man dock inte kan säga om dig, är att du är framsynt 😉.
Det tog inte många år förrän du införde "sotdöden" du själv talade om.
Hoppas serien går att rädda nu när den efterföljande styrelsen nu följer mitt råd från 2010 👍.
Skadeglad? Moi? 😳. Varför skulle jag vara det? Det enda roliga är det nya reglementet.
Och att du fick fetfel 😀.

Varma lyckönskningar/Peter Larsen 🏁

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Där dog den serien

_________________
Peter Larsen
Citera
Allmänt banåkaforum
Primus Racings "förbjudna" Racerapport 2010
1 besök senaste veckan (14996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande