Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 RS. HÄRLIGT RÖD! | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 72 besök senaste veckan (181865 totalt) |
Eftersom nu allt redan har hänt, så kan jag i alla fall skriva om det så här i efterhand. Känns skönt då man känner till det lyckliga slutet på händelsen.
Det var en fin dag på Knutstorp, solen sken och jag hade avklarat instruktörskörningen på morgonen Så satt jag och tittade på naturen i LOF, passerade de vackra backarna i Lito och tittade på den fantastiska vegetationen vid bäcken. Ut på raksträckan kostade jag på mig att trycka lite på gasen och varvade motorn till 6000 varv innan jag fortsatte till nästa växel. Har du någonsin haft ställbart munstycke på mopeden så vet du hur det hörs när motorn "taktar", så där hördes min bil först, ...sen blev det sämre. Närmsta infart från banan användes och jag lyckades rulla in i depån och parkera. Genom att köra startmotorn med DME reläet urkopplat kunde vi höra hur den saknade kompression på en cylinder och det var bara att lasta upp på släpet och bege sig hemåt. Vid kontroll hemma i garaget utförde jag en kompressionsmätning som visade noll i tryck på sexans cylinder, vilket givetvis inte lovade gott. När jag plockade av ventilkåporna hittade jag en hel del lösa delar. En ventilbricka hade spruckit och insugsventilen hade stannat nere i cylindern. Ett ventilknaster hade spräckts och likaså hade ventilyftaren gått i småbitar. Den trasiga ventillyftaren hade trasat sönder oljespridarröret och slagit hål i ventilkåpan. Att ventilbrickorna spricker är tyvärr ingen okänd händelse. I ett brev som tillsändes 964 Carrera RS ägarna när dom var nya så rekommenderades att om man tävlade så skulle man byta till en förstärkt bricka från RSR. Om detta var gjort på min eller inte har jag inte kunnat få klarhet i men jag kan i alla fall säga att jag 15 mil tidigare skärskådade brickorna med förstoringsglas för att leta efter antydningar till skador eller sprickor, DET GÅR INTE ATT SE. Numera finns det brickor i titan som är både lättare och starkare och att föredra om man skall byta. Faktum är att jag hade ett byte av brickor och fjädrar på min åtgärdslista inför vintern men nu blev det lite tidigare, och lite mer. Ett byte av brickorna kan man med lite trixande göra utan att montera av topparna. Hur blev det då med min motor? När motorn ändå var nere bestämde jag mig för att totalrenovera alla topparna, byta ventilstyrningar, fjädrar, slipa in ventiler, nya brickor i titan. Sedan dess har motorn gått som en klocka och orosmomentet jag hade varje gång jag startade motorn är borta. Man kan konstatera att jag hade en våldsam tur i oturen, det kunde lika gärna ha blivit ett totalras. Ni som inte tror att det kommer att hända er, ta lärdom innan det händer, för det gör det med all sannolikhet. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Pust, nej absolut inte. Allt har ju redan hänt, ...hoppas jag! God Jul Max! och på er alla andra också! /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Snubblade över din bil i söndags där den stod och sov sin vintersömn. Den såg lika fräsch ut som alltid. Och nästa gång jag råkar springa på dig utanför ett garage lovar jag att hälsa artigare än bara en kort nick
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ja men va tusan, många kändisar i garaget. Först Johan Sjöström och sedan du på samma helg. Det är väl snarast jag som inte var så artig som inte kollade närmre vem som stod utanför garaget, utan mer med en misstänksam "look" funderade vem som stod utanför garaget. Nästa gång lovar jag att hälsa lite artigare ;-). Jo du har rätt, den sover sin vintersömn i garaget för första gången på flera år. Bilen är oklanderlig, som du säkert såg, och kräver inga växellåds-, motorrenoveringar eller lackbättringar. Det enda jag skall göra är att sätta på nya bromsbelägg. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag vet inte och har aldrig hört det. Nu gjorde man ju om rätt mycket ang. ventilerna när man bytte till hydrauliska lyftare som kom på 993'an. Däremot brukar ventilstyrningarna ge sig på båda modellerna. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Ingen fara, jag stod ändå och snackade i telefon med Malkus, vars Compact jag just köpt. Han hade fått för sig att reservnycklarna fanns hemma, men de hängde visst på någon verktygstavla i hans hörn av garaget.
Han blev lite överraskad när jag på två nanosekunder identifierade din bil när vi var inne och printade ut köpekontrakten i fikarummet. Jag, lätt rejsa-skadad? Inte då... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
hahhaa vad sjukt P.P. , det var compacten jag var o kikade på hos Malcus, han sa att det skulle komma en spekulant och kolla på den dagen efter..
Hoppas den kommer till glädje för dig och välkommen i compactmaffian! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Mkt fin bil måste jag börja med att säga, och även fråga om du var på TPCs träff på Anderstorp i somras?
Tror det var 2 st röda RS, kan ju varit någon annan modell också då jag inte har stenkoll på Porsche och modellerna men jag fajtades lite med 2 st där. Dom gick riktigt fint och jag fick ta i ordentlilgt för att ens hänga på, men det är klart; en ford ska väl inte hänga med en Prosche framförallt om man frågar Porscheägaren //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tyvärr körde jag senast 2008 på Anderstorp. I garaget har vi mycket Fordmänniskor som pratar BDA motorer och Fords oöverträffliga överlägsenhet hela dagarna, så tro mig jag är frånåkt av Fordar redan i kafferummet... /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Gör ingenting, bara jag inte behöver tänka på vintern...
Som den här menar du? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Du får zooma in tidningen lite så att vi ser att du inte luras. Kan ju lika gärna vara vintern 2009, 2008, 2007 . . _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
De där blåa pallbockarna ser stabila ut... Jag gillar speciellt den högra med träklossen...
|
||||
Nu tror jag iof. inte dom används som pallbockar...... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Joho då, det gäller bara att dra åt handbromsen så att den inter rullar av. Fabriksbenämningen på just min RS variant är 964 RS Lightweight, så en spann från närmsta städaffär duger utmärkt. Träklossen är bara till för att stadga upp alltsammans. Man tänker liksom säkerhet.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 RS. HÄRLIGT RÖD! | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 72 besök senaste veckan (181865 totalt) |