Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Brister i Svenska Racing-reglementet
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11106 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
En intressant Juldags-läsning.
En artikel som berör några av bristerna i det Svenska Racing-reglementet.
-Förbud att använda Integralhjälm (enbart öppen hjälm med nationell licens)
-Felhängda fönsternät (fastsatta i ovankant)
-Max-skyddsnivå på overaller (max 9 sek skydd vid brand)

http://grassrootsmotorsports.com/articles/fighting-fire/

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Fick några frågor om hur jag menar.

I artikeln som handlar om hur en kille överlevde en allvarlig brand berättar han bland annat om sin säkerhetsutrustning. Han kör Racing precis som ni gör, men med den skillnaden att dom har ett reglemente som är betydligt mer förankrat i verkligheten.

-Hos oss i Sverige får man INTE använda Integralhjälm, hade han inte haft det hade an bränt sig avsevärt värre.
-Hos oss får man enbart använda FIA-overall, dvs skydd mot genombränning i max 9 sekunder (2-lager). I Sverige har vi alltså maxskydd vad gäller overall. Han skulle enligt sitt reglemente använda minst 2-lagers (FIA), han hade gått upp ett steg och valt en 3-lagers overall, vilket räddade honom från allvarligare brännskador på kroppen.
-Hos oss är det ok att ha fönsternät som sitter fäst i överkant på buren, i hans reglemente måste fönsternätet vara "drop-down", vilket innebär att det är fäst i nederkant och faller ur vägen direkt man öppnar det ENDA låset på nätet.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Men dom verkar ha lite sämre på tekniska sidan.

En brandvägg till bagaget som inte behöver vara tät.
Genomskinlig PVC slang till bränslepåfyllning fastän den inte är oljebeständig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det finns inget i SBFs (eller FIAs) reglemente som FÖRBJUDER att du använder en FIAoverall som är lite bättre än minimikraven för FIA 1986 eller 8856-2000 (men den behöver ju ha FIAs märkning, SFI räcker inte oavsett om den står emot låga i dagar).

Att minimikraven i vissa lägen kunde höjas är en lite annan femma.

Som du vränger texten låter det som vi inte får använda overaller som står emot genombränning i 9,5 sek eftersom det i så fall skulle vara reglementesbrott...

SBF har inte uppdaterat pers utrustning sen våren 2009, förhoppningsvis kommer de att översätta FIAs versioner för 2011 snart (FIA släppte sin version den 21e dec, inte en bokstav ändrat angående kläder, fortfarande 8856-2000). Vi får väl se om inte hjälmbiten kopieras rakt av från FIA eller om det egendiktade skall fortsätta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Hur menar du? Att det finns FIA overaller med högre TPP värden än nödvändigt...så är det inte.
En FIA overall har ett TPP-värde som motsvarar 9 sekunders skydd mot andra gradens brännskador. That it. FIA 1986 eller 8856-2000 overaller levererar inte mer skydd än så, det är ett MAX reglemente.
Jag tycker det skall vara ett MIN reglemente där det är upp till föraren att sätta MAX nivån för sitt personliga skydd.

Jag vränger texten precis som även du MÅSTE tolka FIA/SBF sätt att skriva reglerna...OM du vill ha en overall som skyddar dig i 30 sekunder får du besikta med din FIA 1986 eller 8856-2000 och sedan ta på dig en SFI 15 overall när du ska köra, så är det.

FIA ändrar inget som gäller personligt skydd, dom jobbar inte aktivt med det. Om de regel-förslag jag såg tidigare i höstas kring FIA-hjälmar blir aktuellt, blir det ännu värre än tidigare. Då kommer man att skapa en moment 22 situation för att du överhuvudtaget ska få använda Integrahjälm. Kan ta detaljerna om/när vi ser de nya reglerna. Men tillverkarna av hjälmar och skyddsutrustning skakar på huvudet när det gäller förslaget som FIA la i höstas...

Niklas Falk skrev:
Det finns inget i SBFs (eller FIAs) reglemente som FÖRBJUDER att du använder en FIAoverall som är lite bättre än minimikraven för FIA 1986 eller 8856-2000 (men den behöver ju ha FIAs märkning, SFI räcker inte oavsett om den står emot låga i dagar).

Att minimikraven i vissa lägen kunde höjas är en lite annan femma.

Som du vränger texten låter det som vi inte får använda overaller som står emot genombränning i 9,5 sek eftersom det i så fall skulle vara reglementesbrott...

SBF har inte uppdaterat pers utrustning sen våren 2009, förhoppningsvis kommer de att översätta FIAs versioner för 2011 snart (FIA släppte sin version den 21e dec, inte en bokstav ändrat angående kläder, fortfarande 8856-2000). Vi får väl se om inte hjälmbiten kopieras rakt av från FIA eller om det egendiktade skall fortsätta.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Visst kan det vara så.

Men seriöst, hur många riktigt täta brandväggar har du sett i Sverige? :-)


Niklas Sandström skrev:
Men dom verkar ha lite sämre på tekniska sidan.

En brandvägg till bagaget som inte behöver vara tät.
Genomskinlig PVC slang till bränslepåfyllning fastän den inte är oljebeständig.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



Undrar hur du menar.
Får man inte använda en 3-lagers om kravet är 2-lager

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



JP Simpson skrev:
FIA ändrar inget som gäller personligt skydd, dom jobbar inte aktivt med det. Om de regel-förslag jag såg tidigare i höstas kring FIA-hjälmar blir aktuellt, blir det ännu värre än tidigare. Då kommer man att skapa en moment 22 situation för att du överhuvudtaget ska få använda Integrahjälm. Kan ta detaljerna om/när vi ser de nya reglerna. Men tillverkarna av hjälmar och skyddsutrustning skakar på huvudet när det gäller förslaget som FIA la i höstas...
Du behöver inte fundera, texterna för 2011 (FIAs) är redan klara:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/wdequ?openForm&lang=a
Appendix L, Chapter III Divers Equipment


Finns det nåt i FIA 8856-2000 som förhindrar att en overall med SFI 15 kan märkas dubbelt (förutom att det kostar flis)?
om inte så är det ju fritt fram att ta fram bättre utrustning än minimikraven, och få märkning som "bevisar" det, så det inte bara är försäljarmunväder.
Men att snåla dumjönsarna till förare vill ha billigast möjliga som man får köra med är en annan effekt (som kan ha större påverkan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Så här är det, i Racing-reglementet är det exklusivt FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller. Dom har en TPP rating som motsvarar 9 sekunder innan man får andra gradens brännskador. TPP-ratingen i detta fall är det som avgör skyddsnivån, inte antal lager på overallen.
Det finns fler standarder som vida överstiger 9 sekunder, dessa overaller får man inte använda i Svensk-racing.
Man har de senaste åren sett allvarliga tillbud med bränder där det verkligen behövs mer än 9 sekunders skydd...trots det får du som förare inte välja att åka med en sån overall.

Samma med hjälm, i Sverige får du inte åka med Integralhjälm, du MÅSTE ha en öppen hjälm om du inte har Internationell licens.

Det finns utmärkt skyddsutrustning som verkligen hjälper vid olyckor/bränder, men som reglementet är skrivet idag är det motorsport-gren som avgör hur bra skydd du får använda.
Jag tycker inte att det ska vara så.

Brand skrev:
Undrar hur du menar.
Får man inte använda en 3-lagers om kravet är 2-lager

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



Vet inte om det är något större fel på de här reglerna.
TR 5.15 Skydd mot brand
En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra
skador i samband med brand.
om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den täcks av ett
brandsäkert skydd.
om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som
är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från kupéutrymmet.

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
1.2 Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of which the chin bar is an integral part of the helmet structure and is tested to an FIA-approved standard. This measure is recommended for historic open cockpit cars and Autocross SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet.

..innebär i praktiken att man INTE får åka med Itegralhjälm i någon FIA-cockpit car, från och med 2011!
Vilket skämt!

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Det är nog inget fel på reglementet varken i Sverige eller i detta fall USA. Det jag menar är om du verkligen sett ett riktigt avtätat utrymme? De flesta brukar inte vara korrekt avtätade.

Brand skrev:
Vet inte om det är något större fel på de här reglerna.
TR 5.15 Skydd mot brand
En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra
skador i samband med brand.
om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den täcks av ett
brandsäkert skydd.
om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som
är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från kupéutrymmet.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.


Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
FIA ändrar inget som gäller personligt skydd, dom jobbar inte aktivt med det. Om de regel-förslag jag såg tidigare i höstas kring FIA-hjälmar blir aktuellt, blir det ännu värre än tidigare. Då kommer man att skapa en moment 22 situation för att du överhuvudtaget ska få använda Integrahjälm. Kan ta detaljerna om/när vi ser de nya reglerna. Men tillverkarna av hjälmar och skyddsutrustning skakar på huvudet när det gäller förslaget som FIA la i höstas...
Du behöver inte fundera, texterna för 2011 (FIAs) är redan klara:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/wdequ?openForm&lang=a
Appendix L, Chapter III Divers Equipment


Finns det nåt i FIA 8856-2000 som förhindrar att en overall med SFI 15 kan märkas dubbelt (förutom att det kostar flis)?
om inte så är det ju fritt fram att ta fram bättre utrustning än minimikraven, och få märkning som "bevisar" det, så det inte bara är försäljarmunväder.
Men att snåla dumjönsarna till förare vill ha billigast möjliga som man får köra med är en annan effekt (som kan ha större påverkan).

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



JP Simpson skrev:
En intressant Juldags-läsning.
En artikel som berör några av bristerna i det Svenska Racing-reglementet.
-Förbud att använda Integralhjälm (enbart öppen hjälm med nationell licens)

om man har både nationell och internationell licens får man väl
köra med bägge typerna av hjälmarna ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



JP Simpson skrev:
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
Finns det inget teoretiskt hinder som gör att tex 8856-200 och SFI 15 kolliderar så kan en tillverkare klassa in för bägge, utan att det skapas en ny FIAklassing, sen kan man sälja den ökade säkerheten med SFI som motivering (FIA för att få köra och SFI som ett bevis för den ökade säkerheten).
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå.

Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop.

Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)?
Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha

SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
Så var det, men med de nya reglerna från FIA verkar det vara enbart öppna hjälmar som gäller om du inte kan bevisa det som står i rglerna.

om man har en Eject HRS installerad i hjälmen, borde det dock vara ok att åka med Integralhjälm i FIA-reglementet.
Med ett Eject i hjälmen ska det vara lätt att få av hjälmen utan att förvärra eventuella nackskador.


super7 skrev:
JP Simpson skrev:
En intressant Juldags-läsning.
En artikel som berör några av bristerna i det Svenska Racing-reglementet.
-Förbud att använda Integralhjälm (enbart öppen hjälm med nationell licens)

om man har både nationell och internationell licens får man väl
köra med bägge typerna av hjälmarna ?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495


Trådstartare
om inte FIA skapar en klassning som visar att overaller är bättre kommer inge tillverkare att bemöda sig att skapa säkrare overaller. Man vill att det ska synas tydligt då overaller med högre TPP-rating är betydligt dyrare att tillverak och därmed blir dyrare till kund. Racers tänker i regel lika långt som näsan räcker, så det är viktigt att verkligen visa vilkett skydd man får för pengaran och dessutom följa upp med regelböcker som beskriver varje skyddsnivå.

om jag får det att låta som du beskriver ber jag om ursäkt för så är det inte. Nomex/CarbonX är dyra material, man lägger inte in extra lager utan att kunna ta mer betalt. Eftersom SBF/FIA sagt att det enbart är FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller och då dom enbart finns med TPP värden motsvarande 9 sekunder har man automatiskt exkluderat overaller som klarar längre tid i brand.

En overall kan ha både FIA och SFI märkning, men då FIA inte har standard/tester som ger mer än 9 sekunder, vill ingen märka sina 20, 30, 40-sekunder overaller med FIA:s "låga klassning".

En SFI 15 overall är en 4-lagers overall som finns både som standard och custom-made hos de flesta tillverkare.
SFI15 (30 sekunder)
SFI20 (40+ sekunder)

De flesta banor har 20-30 sekunder på sig att nå fram med släckbil...på den tiden skall hjälm, overall, hanskar och skor se till att föraren överlever...

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
Finns det inget teoretiskt hinder som gör att tex 8856-200 och SFI 15 kolliderar så kan en tillverkare klassa in för bägge, utan att det skapas en ny FIAklassing, sen kan man sälja den ökade säkerheten med SFI som motivering (FIA för att få köra och SFI som ett bevis för den ökade säkerheten).
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå.

Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop.

Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)?
Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha

SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



JP Simpson skrev:
om inte FIA skapar en klassning som visar att overaller är bättre kommer inge tillverkare att bemöda sig att skapa säkrare overaller. Man vill att det ska synas tydligt då overaller med högre TPP-rating är betydligt dyrare att tillverak och därmed blir dyrare till kund. Racers tänker i regel lika långt som näsan räcker, så det är viktigt att verkligen visa vilkett skydd man får för pengaran och dessutom följa upp med regelböcker som beskriver varje skyddsnivå.

om jag får det att låta som du beskriver ber jag om ursäkt för så är det inte. Nomex/CarbonX är dyra material, man lägger inte in extra lager utan att kunna ta mer betalt. Eftersom SBF/FIA sagt att det enbart är FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller och då dom enbart finns med TPP värden motsvarande 9 sekunder har man automatiskt exkluderat overaller som klarar längre tid i brand.

En overall kan ha både FIA och SFI märkning, men då FIA inte har standard/tester som ger mer än 9 sekunder, vill ingen märka sina 20, 30, 40-sekunder overaller med FIA:s "låga klassning".

En SFI 15 overall är en 4-lagers overall som finns både som standard och custom-made hos de flesta tillverkare.
SFI15 (30 sekunder)
SFI20 (40+ sekunder)

De flesta banor har 20-30 sekunder på sig att nå fram med släckbil...på den tiden skall hjälm, overall, hanskar och skor se till att föraren överlever...

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
Finns det inget teoretiskt hinder som gör att tex 8856-200 och SFI 15 kolliderar så kan en tillverkare klassa in för bägge, utan att det skapas en ny FIAklassing, sen kan man sälja den ökade säkerheten med SFI som motivering (FIA för att få köra och SFI som ett bevis för den ökade säkerheten).
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå.

Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop.

Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)?
Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha

SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare.


I fyllan och villan... Den tid som det kan ta på vanliga nordiska banor, ska man lägga till reaktionstiden innan tävlingsledare skickar ut brandteam! Så en halv minut ska man nog räkna med att det tar innan eventuell hjälp kan vara på plats. Lite annorlunda mot stora europeiska evenemang när det kanske är max 10 sekunder innan alll hjälp finns på plats.

Jag bara undrar varför alla liknande frågor alltid kommer under vintersäsongen, och lite fler inlägg som är ren smutskastning. Var är de konstruktiva informativa inläggen och motiner till förbund under säsong och vårsäsong. Herr negativ för kvällen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Har läst igneom tråden i all hast. Förstår inte Simpson representantens påstående till vissa delar.
Att FIA enbart skulle tillåta 2-lagers är ju ren bullshit. Vi är rätt många som i årtionden tävlat med 3 lagers och uppåt även i FIA sammanhang utan att bli stoppade. Beträffande hjälmar så finns det de som har såväl FIA SFI SNELL Märkning. Kanske mest ett utslag av att delar av Simpsons sortiment inte är säljbart i vår världsdel pga att USA och Europa har så olika syn på säkerhetsreglernas utformning? Jänkarna verkar lägga ett högre fokus på personlig säkerhet (bra) men är desto sämre på på fordonsstruktur och banans utformning för maxinmal säkerhet. Olika kulturer som syns på fler områden än bara detta.
Men jag kan hålla med om att man mer än en gång som aktiv upplevt säkerhetsreglementen som minst sagt inkonsekventa.
Värst var det på 70-talet, när jag åkte både skigen och en del bana. Då krävdes på bana full personligt utrustning och ett halvautmatiskt eldsläöcknignsystem på 5 kg i bilen. När jag åkte ksogen räckte det med en gammal AGV Jethjälm, jeans o T-shirt och gympadojor och en 2 kg handbrandsläckare. Detta trots att både avåkningszoner och frånvaro av posteringar, snarare borde medförart att vi i skogen borde haft högre säkerhetsnivå än på bana.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Bosse L skrev:
Jänkarna verkar lägga ett högre fokus på personlig säkerhet (bra) men är desto sämre på på fordonsstruktur och banans utformning för maxinmal säkerhet. Olika kulturer som syns på fler områden än bara detta.
Nja, klubbracingreglmenten i USA har inte sällan inget krav på Nomexunderställ om du har 8856-2000 eller SFI 3-2A/5 (2-3 lagers med minst 9 alt 9,5 sek genombränning). Men har du enlagers så måste du ha underställ.

Men det finns SFI 3-2A/5, 10, 15, 20 att köra med om man vill i USA, ingen nekar dig (men samtidigt nekar FIA inte de tillverkarna att klassa in dem som 8856-2000, vilket de förmodligen skulle klara utan problem, iaf de som är heloveraller).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bosse L skrev:
...Att FIA enbart skulle tillåta 2-lagers är ju ren bullshit. Vi är rätt många som i årtionden tävlat med 3 lagers och uppåt...utan att bli stoppade...



_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Brister i Svenska Racing-reglementet
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande