Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Brister i Svenska Racing-reglementet | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (11106 totalt) |
En intressant Juldags-läsning.
En artikel som berör några av bristerna i det Svenska Racing-reglementet. -Förbud att använda Integralhjälm (enbart öppen hjälm med nationell licens) -Felhängda fönsternät (fastsatta i ovankant) -Max-skyddsnivå på overaller (max 9 sek skydd vid brand) http://grassrootsmotorsports.com/art |
||||||
Fick några frågor om hur jag menar.
I artikeln som handlar om hur en kille överlevde en allvarlig brand berättar han bland annat om sin säkerhetsutrustning. Han kör Racing precis som ni gör, men med den skillnaden att dom har ett reglemente som är betydligt mer förankrat i verkligheten. -Hos oss i Sverige får man INTE använda Integralhjälm, hade han inte haft det hade an bränt sig avsevärt värre. -Hos oss får man enbart använda FIA-overall, dvs skydd mot genombränning i max 9 sekunder (2-lager). I Sverige har vi alltså maxskydd vad gäller overall. Han skulle enligt sitt reglemente använda minst 2-lagers (FIA), han hade gått upp ett steg och valt en 3-lagers overall, vilket räddade honom från allvarligare brännskador på kroppen. -Hos oss är det ok att ha fönsternät som sitter fäst i överkant på buren, i hans reglemente måste fönsternätet vara "drop-down", vilket innebär att det är fäst i nederkant och faller ur vägen direkt man öppnar det ENDA låset på nätet. |
||||||
Men dom verkar ha lite sämre på tekniska sidan.
En brandvägg till bagaget som inte behöver vara tät. Genomskinlig PVC slang till bränslepåfyllning fastän den inte är oljebeständig. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det finns inget i SBFs (eller FIAs) reglemente som FÖRBJUDER att du använder en FIAoverall som är lite bättre än minimikraven för FIA 1986 eller 8856-2000 (men den behöver ju ha FIAs märkning, SFI räcker inte oavsett om den står emot låga i dagar).
Att minimikraven i vissa lägen kunde höjas är en lite annan femma. Som du vränger texten låter det som vi inte får använda overaller som står emot genombränning i 9,5 sek eftersom det i så fall skulle vara reglementesbrott... SBF har inte uppdaterat pers utrustning sen våren 2009, förhoppningsvis kommer de att översätta FIAs versioner för 2011 snart (FIA släppte sin version den 21e dec, inte en bokstav ändrat angående kläder, fortfarande 8856-2000). Vi får väl se om inte hjälmbiten kopieras rakt av från FIA eller om det egendiktade skall fortsätta. |
||||||
Hur menar du? Att det finns FIA overaller med högre TPP värden än nödvändigt...så är det inte.
En FIA overall har ett TPP-värde som motsvarar 9 sekunders skydd mot andra gradens brännskador. That it. FIA 1986 eller 8856-2000 overaller levererar inte mer skydd än så, det är ett MAX reglemente. Jag tycker det skall vara ett MIN reglemente där det är upp till föraren att sätta MAX nivån för sitt personliga skydd. Jag vränger texten precis som även du MÅSTE tolka FIA/SBF sätt att skriva reglerna...OM du vill ha en overall som skyddar dig i 30 sekunder får du besikta med din FIA 1986 eller 8856-2000 och sedan ta på dig en SFI 15 overall när du ska köra, så är det. FIA ändrar inget som gäller personligt skydd, dom jobbar inte aktivt med det. Om de regel-förslag jag såg tidigare i höstas kring FIA-hjälmar blir aktuellt, blir det ännu värre än tidigare. Då kommer man att skapa en moment 22 situation för att du överhuvudtaget ska få använda Integrahjälm. Kan ta detaljerna om/när vi ser de nya reglerna. Men tillverkarna av hjälmar och skyddsutrustning skakar på huvudet när det gäller förslaget som FIA la i höstas...
|
||||||
Visst kan det vara så.
Men seriöst, hur många riktigt täta brandväggar har du sett i Sverige? :-)
|
||||||
http://argent.fia.com/web/fia-public Appendix L, Chapter III Divers Equipment Finns det nåt i FIA 8856-2000 som förhindrar att en overall med SFI 15 kan märkas dubbelt (förutom att det kostar flis)? om inte så är det ju fritt fram att ta fram bättre utrustning än minimikraven, och få märkning som "bevisar" det, så det inte bara är försäljarmunväder. Men att snåla dumjönsarna till förare vill ha billigast möjliga som man får köra med är en annan effekt (som kan ha större påverkan). |
||||||
Så här är det, i Racing-reglementet är det exklusivt FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller. Dom har en TPP rating som motsvarar 9 sekunder innan man får andra gradens brännskador. TPP-ratingen i detta fall är det som avgör skyddsnivån, inte antal lager på overallen.
Det finns fler standarder som vida överstiger 9 sekunder, dessa overaller får man inte använda i Svensk-racing. Man har de senaste åren sett allvarliga tillbud med bränder där det verkligen behövs mer än 9 sekunders skydd...trots det får du som förare inte välja att åka med en sån overall. Samma med hjälm, i Sverige får du inte åka med Integralhjälm, du MÅSTE ha en öppen hjälm om du inte har Internationell licens. Det finns utmärkt skyddsutrustning som verkligen hjälper vid olyckor/bränder, men som reglementet är skrivet idag är det motorsport-gren som avgör hur bra skydd du får använda. Jag tycker inte att det ska vara så.
|
||||||
Vet inte om det är något större fel på de här reglerna.
TR 5.15 Skydd mot brand En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra skador i samband med brand. om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den täcks av ett brandsäkert skydd. om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från kupéutrymmet. _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
||||||
1.2 Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of which the chin bar is an integral part of the helmet structure and is tested to an FIA-approved standard. This measure is recommended for historic open cockpit cars and Autocross SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy. Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible: - the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled. - with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position. If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet. ..innebär i praktiken att man INTE får åka med Itegralhjälm i någon FIA-cockpit car, från och med 2011! Vilket skämt! |
||||||
Det är nog inget fel på reglementet varken i Sverige eller i detta fall USA. Det jag menar är om du verkligen sett ett riktigt avtätat utrymme? De flesta brukar inte vara korrekt avtätade.
|
||||||
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
|
||||||
om man har både nationell och internationell licens får man väl köra med bägge typerna av hjälmarna ? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå. Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop. Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)? Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare. |
||||||
Så var det, men med de nya reglerna från FIA verkar det vara enbart öppna hjälmar som gäller om du inte kan bevisa det som står i rglerna.
om man har en Eject HRS installerad i hjälmen, borde det dock vara ok att åka med Integralhjälm i FIA-reglementet. Med ett Eject i hjälmen ska det vara lätt att få av hjälmen utan att förvärra eventuella nackskador.
|
||||||
om inte FIA skapar en klassning som visar att overaller är bättre kommer inge tillverkare att bemöda sig att skapa säkrare overaller. Man vill att det ska synas tydligt då overaller med högre TPP-rating är betydligt dyrare att tillverak och därmed blir dyrare till kund. Racers tänker i regel lika långt som näsan räcker, så det är viktigt att verkligen visa vilkett skydd man får för pengaran och dessutom följa upp med regelböcker som beskriver varje skyddsnivå.
om jag får det att låta som du beskriver ber jag om ursäkt för så är det inte. Nomex/CarbonX är dyra material, man lägger inte in extra lager utan att kunna ta mer betalt. Eftersom SBF/FIA sagt att det enbart är FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller och då dom enbart finns med TPP värden motsvarande 9 sekunder har man automatiskt exkluderat overaller som klarar längre tid i brand. En overall kan ha både FIA och SFI märkning, men då FIA inte har standard/tester som ger mer än 9 sekunder, vill ingen märka sina 20, 30, 40-sekunder overaller med FIA:s "låga klassning". En SFI 15 overall är en 4-lagers overall som finns både som standard och custom-made hos de flesta tillverkare. SFI15 (30 sekunder) SFI20 (40+ sekunder) De flesta banor har 20-30 sekunder på sig att nå fram med släckbil...på den tiden skall hjälm, overall, hanskar och skor se till att föraren överlever...
|
||||||
I fyllan och villan... Den tid som det kan ta på vanliga nordiska banor, ska man lägga till reaktionstiden innan tävlingsledare skickar ut brandteam! Så en halv minut ska man nog räkna med att det tar innan eventuell hjälp kan vara på plats. Lite annorlunda mot stora europeiska evenemang när det kanske är max 10 sekunder innan alll hjälp finns på plats. Jag bara undrar varför alla liknande frågor alltid kommer under vintersäsongen, och lite fler inlägg som är ren smutskastning. Var är de konstruktiva informativa inläggen och motiner till förbund under säsong och vårsäsong. Herr negativ för kvällen. _________________ Roland Johansson |
||||||
Har läst igneom tråden i all hast. Förstår inte Simpson representantens påstående till vissa delar.
Att FIA enbart skulle tillåta 2-lagers är ju ren bullshit. Vi är rätt många som i årtionden tävlat med 3 lagers och uppåt även i FIA sammanhang utan att bli stoppade. Beträffande hjälmar så finns det de som har såväl FIA SFI SNELL Märkning. Kanske mest ett utslag av att delar av Simpsons sortiment inte är säljbart i vår världsdel pga att USA och Europa har så olika syn på säkerhetsreglernas utformning? Jänkarna verkar lägga ett högre fokus på personlig säkerhet (bra) men är desto sämre på på fordonsstruktur och banans utformning för maxinmal säkerhet. Olika kulturer som syns på fler områden än bara detta. Men jag kan hålla med om att man mer än en gång som aktiv upplevt säkerhetsreglementen som minst sagt inkonsekventa. Värst var det på 70-talet, när jag åkte både skigen och en del bana. Då krävdes på bana full personligt utrustning och ett halvautmatiskt eldsläöcknignsystem på 5 kg i bilen. När jag åkte ksogen räckte det med en gammal AGV Jethjälm, jeans o T-shirt och gympadojor och en 2 kg handbrandsläckare. Detta trots att både avåkningszoner och frånvaro av posteringar, snarare borde medförart att vi i skogen borde haft högre säkerhetsnivå än på bana. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Men det finns SFI 3-2A/5, 10, 15, 20 att köra med om man vill i USA, ingen nekar dig (men samtidigt nekar FIA inte de tillverkarna att klassa in dem som 8856-2000, vilket de förmodligen skulle klara utan problem, iaf de som är heloveraller). |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Allmänt banåkaforum Brister i Svenska Racing-reglementet | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (11106 totalt) |