Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Dutta till bromsen före inbromsning | 2 besök senaste veckan (4792 totalt) |
Det enda rimliga skälet att dutta till bromsen en stund före själva inbromsningen borde vara att man är rädd för pad knockback, men det borde inte vara ett problem på en Cup-bil.
Eller kanske är det bara en vanesak och just den här föraren gör det i alla bilar oavsett risk? Åsikter? http://www.youtube.com/watch?v=aqov2 _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Lite läsning. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Angående koppling så under en hård inbromsning med mycket motorbroms så får man samma låsning på doggarna som vid gaspådrag och för att frigöra doggarna så är man tvungen att antingen dutta till på gasen eller kopplingen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
varför han i videon duttar till bromsen är just för det är långa raksträckor. Och under den rakan hinner bromsarna kylas ner. Och duttar du lite så får du upptempen lite innan du ska bromsa = Bättre bromsverkan.
Sedan varför han kopplar i nedväxlingarna är för ha jämnare ingång, och minimera risken för sladd i ingången. |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Dutta till bromsen före inbromsning | 2 besök senaste veckan (4792 totalt) |