Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Dutta till bromsen före inbromsning
2 besök senaste veckan (4792 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det enda rimliga skälet att dutta till bromsen en stund före själva inbromsningen borde vara att man är rädd för pad knockback, men det borde inte vara ett problem på en Cup-bil.
Eller kanske är det bara en vanesak och just den här föraren gör det i alla bilar oavsett risk? Åsikter?

http://www.youtube.com/watch?v=aqov2yteceA

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208




_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



och varför kopplar han på ner växling men inte på upp växling?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Babbe skrev:
och varför kopplar han på ner växling men inte på upp växling?

För att bakhjulen inte ska låsas upp.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Förvånad bara att han gör det på en Cup-bil, hade varit intressant att veta om han gör det för att det behövs eller pga vanesak.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Gustaf,
Man gör det för att spara lådan

_________________
Peter Larsen
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Angående koppling så under en hård inbromsning med mycket motorbroms så får man samma låsning på doggarna som vid gaspådrag och för att frigöra doggarna så är man tvungen att antingen dutta till på gasen eller kopplingen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8



varför han i videon duttar till bromsen är just för det är långa raksträckor. Och under den rakan hinner bromsarna kylas ner. Och duttar du lite så får du upptempen lite innan du ska bromsa = Bättre bromsverkan.

Sedan varför han kopplar i nedväxlingarna är för ha jämnare ingång, och minimera risken för sladd i ingången.

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Dutta till bromsen före inbromsning
2 besök senaste veckan (4792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande