Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Inför vårträffen på Mantorp 7-8/5
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (27674 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Kommer teorilektionen att hållas i E30M3-bilar?
Kul!

_________________
BMW MC-klubben
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



BTG skrev:
Hej,

Teorilektion 10.15 på lördagen - grundkurs i bankörning!



Förutom att vi kommer att vara gott om instruktörer på plats för att kunna hjälpa till med "det konkreta" kommer vi också att ha ett seminarium vid ca 10.15 (plats ännu okänd)(dvs en kvart efter avslutad förargenomgång) med en teoretisk grundkurs i den ädla konsten att köra bil så effektivt som möjligt på räserbana.

I första hand har de som faktiskt kommer köra på träffen företräde till denna tillställning. I mån av plats är de som inte kommer köra också välkomna!

Välkomna!
/Instruktörsgeneralen tillika Micke


Trevligt!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Måns Ulveståhl skrev:
Kommer teorilektionen att hållas i E30M3-bilar?
Kul!


Japp, inuti dem! Det blir koseligt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Spännande väder inför helgen, just nu snöar det...

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Flesh skrev:
Spännande väder inför helgen, just nu snöar det...


Samma här uppe i lappland

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Michael Bäck skrev:
Flesh skrev:
Spännande väder inför helgen, just nu snöar det...


Samma här uppe i lappland


Fick precis reda på att det snöar vid Mantorp också

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Flesh skrev:
Michael Bäck skrev:
Flesh skrev:
Spännande väder inför helgen, just nu snöar det...


Samma här uppe i lappland


Fick precis reda på att det snöar vid Mantorp också


Fast nu har det slutat här

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Är det ok med dubbdäck om det snöar?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Kör du med dubbdäck i Skåne?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Finns det någon som har en säng ledig till BMW Cups tävlingsledare Krister Funder under helgen?

_________________
olof Johansson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
olof,

Kolla med moderklubben (Sjögestad).

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Angående vädret så har det i flera dagar sett väldigt bra ut inför helgen med temperaturer uppåt 20grader på söndagen, och nånstans därunder på lördagen, så håller det sig kommer vi ha fina vårdagar i alla fall, jag håller alla mina 2 tummar!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Flesh skrev:
Vi var på mantorp igår kväll och skaka av oss lite rattrost och kollade så allt satt fast, dock så blev vi avflaggade pga högt decibel som vi inte haft speciellt stort problem med förr, dock var vi långt ifrån de enda som hade detta problem, vanliga gatbilar blev också avflaggade osv, det var helt sjukt vad många bilar som lät för mycket enligt arrangören

Så ni som vet med er om att ni kanske kommer få problem kanske borde komma på en extra lösning så som extra pipor ner i backen eller andra kreativa lösningar inför vårträffen.

Var och körde med ÖSK i kväll och passade då på att fråga Jan Skullman om nuvarande bullerregler. Tydligen så är det nu 93dB som gäller som gräns. Börjar blinka redan vid 92dB för att varna om att man ligger nära gränsen.

( Ja, det snöade stundtals på mantorp i kväll! )

Edit: Hoppas ni får bättre väder till helgen.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



BOFH skrev:
Flesh skrev:
Vi var på mantorp igår kväll och skaka av oss lite rattrost och kollade så allt satt fast, dock så blev vi avflaggade pga högt decibel som vi inte haft speciellt stort problem med förr, dock var vi långt ifrån de enda som hade detta problem, vanliga gatbilar blev också avflaggade osv, det var helt sjukt vad många bilar som lät för mycket enligt arrangören

Så ni som vet med er om att ni kanske kommer få problem kanske borde komma på en extra lösning så som extra pipor ner i backen eller andra kreativa lösningar inför vårträffen.

Var och körde med ÖSK i kväll och passade då på att fråga Jan Skullman om nuvarande bullerregler. Tydligen så är det nu 93dB som gäller som gräns. Börjar blinka redan vid 92dB för att varna om att man ligger nära gränsen.

( Ja, det snöade stundtals på mantorp i kväll! )

Edit: Hoppas ni får bättre väder till helgen.




Det var skumt, enligt SBF så är det 95 som gäller och Under inga omständigheter över 100 decibel.. Någon som kan bekräfta eller dementera detta mer än min sökning på SBF.se

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Flesh skrev:
Det var skumt, enligt SBF så är det 95 som gäller och Under inga omständigheter över 100 decibel.. Någon som kan bekräfta eller dementera detta mer än min sökning på SBF.se

Jag tycker också att det var skumt att "saftblandaren har gått i ett" de gånger jag varit och tittat på mantorp i år. Det var därför jag frågade Jan Skullman. Vi (ÖSK) hade inte heller hört att det skulle vara något annat än 95dB som gräns. 93dB gäller även MSLS och 5100.

Edit: Det förklarar iaf varför saftblandaren larmat så mycket.

http://www.mantorppark.com/kontakt.html

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



BOFH skrev:
fråga Jan Skullman om nuvarande bullerregler. Tydligen så är det nu 93dB som gäller som gräns. Börjar blinka redan vid 92dB för att varna om att man ligger nära gränsen.


Flesh skrev:
Det var skumt, enligt SBF så är det 95 som gäller och Under inga omständigheter över 100 decibel.. Någon som kan bekräfta eller dementera detta mer än min sökning på SBF.se


Bullerreglerna är ett känsligt kapitel år 2011 då samtliga banägare fått tuffare krav från "omgivningen". Tidigare kan man generalisera och säga att banägarna såg mellan fingrarna på de 95db, men nu tas ett omtag och kraven att verkligen hålla bullerkraven skärps från banägarens sida.

Banlicensen anger kraven och det är olika från bana till bana, allt från 95db förbipasserande till andra db krav vid närmsta grannes fasad som exempel. Oavsett så måste vi hjälpas åt och hålla db nivån nere om motorsporten skall överleva

Visst kan klubben hyra sk "bullerdagar" men dessa är få per bana och år och således extremt dyra och tyvärr inget alternativ för BMW SC.

Men att sänka ytterligare från de 95 db till tex 92db känns väldigt konstigt, detta är en halvering av db nivån

Jag skall ändå diskutera banlicensen med Skullman imorgon och reder ut vad som kommer att gälla till helgen.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



När jag var på Kinnekulle på SSK's träningsdag fick jag berättat för mig att det pågår ett examensarbete i samarbete med SBF gällande ett nytt sätt att mäta ljud runt racerbanor. Eftersom olika frekvenser når olika långt kan man ju hoppas på att det blir någon form av differentiering beroende på vilka ljud som mäts.

Det gamla, helt odämpade stock car-jänket skickade Kinnekulles ljudmätare i taket (dvs mer än 120 dB) även på partier av banan långt från själva mätaren...
Den rullade tyvärr inte många meter innan den blev svartflaggad. Sköna norrmän bakom spakarna som bara garvade.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Jag har pratat med Skullman och vad gäller bullerkraven under helg så är det tydligen så att Mantorp Park fått nya krav på sig att under söndagen bullra mindre vid närmsta grannes fasad vilket i sin tur återspeglar sig i att db kravet för förbipasserande ekipage är sänkt 2db till 93db.

Saftblandaren är satt till 92 db som "varning"
Lördag gäller 95 db
Söndag gäller 93 db

Dock så kommer tävlingsledningen tillsammans med Skullman titta på en lösning hur vi hanterar BMW Cup racet på söndagen. För övriga ekipage gäller 93 db på Söndagen.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Kommer det ske en manuell mätning på lördagen då ? Kanske lika bra att sätta på extra rören på en gång.

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Finns det möjlighet att få reda på hur mycket resp bil bullrar? Kan vara intressant att veta hur nära gränsen man ligger, även om det är under.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Flech, jag tror du har svaret i Patriks inlägg tidigare:
"oavsett så måste vi hjälpas åt och hålla db nivån nere om motorsporten skall överleva"

Det är häftigt när det låter om motorsport, men den tiden verkar vara förbi tyvär.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Inför vårträffen på Mantorp 7-8/5
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (27674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande