Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (30125 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag kommer att skaffa ett svart 6 punktsbälte att stoppa in i min track day bil. Jag har inte hållt mig uppdaterad på ett tag på vad som är smart att skaffa. Någon som har tips på vad ni skulle köpa om ni var i samma situation?

- 10 bandagar per år, ingen tävlling eller vagnbok
- Kommer att sitta runt standardstolarna i min Corvette (ja, jag vet att det inte bli perfekt..)
- Ska sätta in bältesstång mellan B stolparna så som en hel del Corvetteägare har.

Tips är mycket uppskattade.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



PeOR skrev:
Jag kommer att skaffa ett svart 6 punktsbälte att stoppa in i min track day bil. Jag har inte hållt mig uppdaterad på ett tag på vad som är smart att skaffa. Någon som har tips på vad ni skulle köpa om ni var i samma situation?

- 10 bandagar per år, ingen tävlling eller vagnbok
- Kommer att sitta runt standardstolarna i min Corvette (ja, jag vet att det inte bli perfekt..)
- Ska sätta in bältesstång mellan B stolparna så som en hel del Corvetteägare har.

Tips är mycket uppskattade.

Peo.


Har du hål i dina stolar för grenbältet? sätt inte det för långt bak utan rakt ner eller lite framåt. Tänk på fortplantningen.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag skaffade dessa, billiga och riktigt schyssta + att man spänner midjebandet uppåt.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/Sabelt/Sabelt_Harnesse . . . .

OMP är också ett bra alternativ lite mer påkostat med alu-spännen mm:

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/OMP/OMP_Harnesses_& . . . .

Det var iaf dessa jag valde mellan.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Högst intressant! Är det någon som förstår vad "pull-up" or "pull-down" innebär. Är det bara hur man dra strappen för att spänna remmarna? Jag tror att jag har pull down på min M3. Vilket är smidigast?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

PeOR skrev:
Högst intressant! Är det någon som förstår vad "pull-up" or "pull-down" innebär. Är det bara hur man dra strappen för att spänna remmarna? Jag tror att jag har pull down på min M3. Vilket är smidigast?

Peo.


På Sabelt sitter spännena för midje bältet uppe vid midjan istället för nere mot golvet. Jag tycker det verkar riktigt smidigt speciellt om man har trångt mellan kaross och stol. Är ju inte helt lätt att spänna bältet ordentligt om spännet hamnar inklämt mellan tex b-stolpe och stolssida. Har också sett exempel på när spännet legat och gnagt på sidan av stolen. Så för mig var valet lätt jag ville ha pull-up på mina bälten så det blev Sabelt.




_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Alldeles lysande. Man tackar!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



6-punkt (5:e och 6:e punkten) monteras alltid med ca 20 graders bakåtvinkling och med fästpunkterna åtskillda med 150-200mm.
Det finns flera olika modeller av 6-punkt när det gäller just punkt 5 och 6. T-bar, V-bar etc. Så första frågan är hur ser dina stolar ut, dvs där bältet ska träs igenom stolarna, det avgör om du ska/kan använda 5 eller 6-punkt)

Har du en bild?

och som sagt, pull-up används i fordon med begränsat utrymme på sidan av höften.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Så här ser det ut. (Fast utan ZR1 broderiet..)



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Eftersom du åker med standardstolar kommer inte ett 5 eller 6-punktsbälte att göra någon nytta, faktiskt tvärt om...
Det bästa du kan göra med dina säten och din bil är att åka med Schroth 4-punkt ASM-bälten. Dom drar fast dig i stolen om det smäller och du undviker att glida ned i stolen och hamna som ett paket framme vid gaspedalen...
Det är dessa du ska ha: http://english.schroth.com/tuning/produktdetail.php?id=41&id_kat1= . . . .
5, eller 6-punkt i fel stol är en dålig lösning.

Att dessutom leda axelbältet runt stolsryggen som du tänker göra är också en dålig lösning...men vad gör man om man ska behålla originalstolarna :-)

om du hade urtag i stolen som på min skiss-bild så hade det varit en annan sak.


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



JP Simpson skrev:
6-punkt (5:e och 6:e punkten) monteras alltid med ca 20 graders bakåtvinkling och med fästpunkterna åtskillda med 150-200mm.
Det finns flera olika modeller av 6-punkt när det gäller just punkt 5 och 6. T-bar, V-bar etc. Så första frågan är hur ser dina stolar ut, dvs där bältet ska träs igenom stolarna, det avgör om du ska/kan använda 5 eller 6-punkt)

Har du en bild?

och som sagt, pull-up används i fordon med begränsat utrymme på sidan av höften.


Band 5 och 6 skall sitta rak ned kan dock ha en vinkel framåt / bakåt på upp till 20 grader. dessa band skall ej ha någon uppfångande uppgift utan endast till för att hålla ned höft banden, så att dessa ligger kvar på höftbenet och ej glider upp på mjukdelarna i magen vilket är livsfarligt.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Detta är ju guld. Tack för all hjälp!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Björn, det du skriver stämmer absolut inte. Alla utvecklare och tillverkare av bälten vet att ett 5-punktsbälte i huvudsak använder den 5:e punkten för att hålla ner midjebältet. Men ett 6-punktsbälte har en annan kompletterande funktion, det ska hålla "pelvis" höftbenet så tight som möjligt mot stolen. För att det ska fungera MÅSTE ett 6-punktsbälte monteras med 0 eller helst -20 graders infästningsvinkel i förhållande till vertikalplanet.
Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du har, men om det är baserat på STCC och Carrera Cup förstår jag det du skriver, för i princip ingen bil i vare sig STCC eller Carrera Cup i Sverige har sina bälten korrekt monterade. Dom har är en montering som motsvarar de felaktiga rekommendationeran i SBF/FIA:s regelverk.


Björnes skrev:
JP Simpson skrev:
6-punkt (5:e och 6:e punkten) monteras alltid med ca 20 graders bakåtvinkling och med fästpunkterna åtskillda med 150-200mm.
Det finns flera olika modeller av 6-punkt när det gäller just punkt 5 och 6. T-bar, V-bar etc. Så första frågan är hur ser dina stolar ut, dvs där bältet ska träs igenom stolarna, det avgör om du ska/kan använda 5 eller 6-punkt)

Har du en bild?

och som sagt, pull-up används i fordon med begränsat utrymme på sidan av höften.


Band 5 och 6 skall sitta rak ned kan dock ha en vinkel framåt / bakåt på upp till 20 grader. dessa band skall ej ha någon uppfångande uppgift utan endast till för att hålla ned höft banden, så att dessa ligger kvar på höftbenet och ej glider upp på mjukdelarna i magen vilket är livsfarligt.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Har man tagit om hand på förare som har använt grenbanden som pungkulkrossare så förstår man varför banden inte skall fånga upp. det är höftbanden som skall ta upp kraften inte kulorna.

Men jag håller med om att STCC och Carreracupen har sina fel mont. då dessa till och är monterade bakom stolen även i röret som ligger mellan huvudbågen.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Felet är att 6-punkt banden inte är monterade isär, utan oftast är dragna till samma monteringspunkt under stolen. Korrekt monterat ska banden gå på var sida om pungen och snett bakåt under respektive höftkula...

5-punkt är i regel alltid en pungkrossare, allra helst om midjebältet sitter för högt upp på magen...gör ont!
:-/

Björnes skrev:
Har man tagit om hand på förare som har använt grenbanden som pungkulkrossare så förstår man varför banden inte skall fånga upp. det är höftbanden som skall ta upp kraften inte kulorna.

Men jag håller med om att STCC och Carreracupen har sina fel mont. då dessa till och är monterade bakom stolen även i röret som ligger mellan huvudbågen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



JP Simpson skrev:
Felet är att 6-punkt banden inte är monterade isär, utan oftast är dragna till samma monteringspunkt under stolen. Korrekt monterat ska banden gå på var sida om pungen och snett bakåt under respektive höftkula...

5-punkt är i regel alltid en pungkrossare, allra helst om midjebältet sitter för högt upp på magen...gör ont!
:-/

Björnes skrev:
Har man tagit om hand på förare som har använt grenbanden som pungkulkrossare så förstår man varför banden inte skall fånga upp. det är höftbanden som skall ta upp kraften inte kulorna.

Men jag håller med om att STCC och Carreracupen har sina fel mont. då dessa till och är monterade bakom stolen även i röret som ligger mellan huvudbågen.


Då måste du ha en väldigt liten pung om du lyckas lägga två 2" band på var sida mellan benen

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Hahahaaaa...

Björnes skrev:
JP Simpson skrev:
Felet är att 6-punkt banden inte är monterade isär, utan oftast är dragna till samma monteringspunkt under stolen. Korrekt monterat ska banden gå på var sida om pungen och snett bakåt under respektive höftkula...

5-punkt är i regel alltid en pungkrossare, allra helst om midjebältet sitter för högt upp på magen...gör ont!
:-/

Björnes skrev:
Har man tagit om hand på förare som har använt grenbanden som pungkulkrossare så förstår man varför banden inte skall fånga upp. det är höftbanden som skall ta upp kraften inte kulorna.

Men jag håller med om att STCC och Carreracupen har sina fel mont. då dessa till och är monterade bakom stolen även i röret som ligger mellan huvudbågen.


Då måste du ha en väldigt liten pung om du lyckas lägga två 2" band på var sida mellan benen

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Som sagt så är det inte lämpligt med 6-punkt i din bil med de stolar du har. Men för att förtydliga hur 6-punkt kan/ska användas så använder vi två bilder.

Det finns många olika varianter av bälten, om vi kikar på den modell av 6-punkt som fungerar bäst är det de som har en "spread" på bälte 5 och 6, dvs de går inte ner som ett upp och nedvänt V utan de bildar i princip två parallella vertikala linjer.


Det innebär också att dom ska monteras åtskilda i golvet och med en position som man enkelt kan förklara är en rakt linje i förlängning av ryggraden. (beror dock på stolens höjd över golvet)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



http://www.rrs-web.com/index.php?page=shop.product_details&flypage . . . .

OM du är bra på franska så har dom en hel del billiga grejer, populärt bland rallyåkare i frankrike

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Jag köpte billiga 5-punkt på rallydesign som såg riktigt bra ut. 6-punkts ligger på ca 1400:- /st

www.rallydesign.co.uk

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det blir 4 punktsbälten, enligt den väldigt tydliga informationen ifrån Jan och Björn. Ändrar titeln på tråden.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Klokt!
Ett ASM (Anti Submarine)-bälte är ett måste om det är säkerheten du är ute efter. Att åka med 5, eller 6-punkt och gatstolar är ingen bra lösning, då är ofta original 3-punkt säkrare.
Lycka till!

PeOR skrev:
Det blir 4 punktsbälten, enligt den väldigt tydliga informationen ifrån Jan och Björn. Ändrar titeln på tråden.

Peo.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (30125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande