Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (30125 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag suger i mig allt som tråden skakar fram, men jag blir mer o mer orolig över att jag försöker framföra en Alfa från -78 på bana när karossen kanske klarar 20 km/h mot nåt relativt mjukt.

ASM - finns det nåt motsvarande från andra fabrikanter än Schroth att kika på?

om jag kör med en riktig skalstol med uttag för 6p-bälte, borde jag välja det framför ett 4p? Såg att PeOR valde 4p pga att han kör med standardstolarna?

Mvh
Magnus, ska kika på tråden om bältesinfästning också!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



:-)

Karossen i sig kan vara ganska bra om den är mjuk, det är din bur som primärt ska skydda dig.
Schroth är ledande i välden när det gäller bälten (jag säljer dom inte), deras ASM teknik är den enda bra fungerande med 4-punktsbälten såvitt jag vet. Tror ingen annan tillverkar ens jobbar med att försöka bygga bra 4-punktsbälten. Tolka mig rätt, dvs 4-punktsbälten finns det gott om, men om vi pratar säkerhet och 4-punkt är det Schroth som gäller.

Skalstol och 6-punkt är ALLTID att föredra! Men som vanligt finns det alltid ett men med i spelet...
-Stolen ska ha rätt rygghöjd och bredd så att dina bälten INTE avlastas mot bältesöppningarna.
-Dina bälten ska vara infästa på rätt sätt och har rätt infästningsvinklar. Och...Stolen ska sitta fast i bilen på ett bra sätt. Det blir en fruktansvärd kraft på stolsryggen om du går baklänges in i ett avbärarräcke. Å i Sverige är ju de flesta burar byggda utan "stols-sträva" och om stolen då lossnar hamnar du i bagagegutrymmet...

Å passa dig för begagnade stolar, dom kan se fina ut men vara skrotade i sin struktur... Samma gäller bälten.


Magnus K skrev:
Jag suger i mig allt som tråden skakar fram, men jag blir mer o mer orolig över att jag försöker framföra en Alfa från -78 på bana när karossen kanske klarar 20 km/h mot nåt relativt mjukt.

ASM - finns det nåt motsvarande från andra fabrikanter än Schroth att kika på?

om jag kör med en riktig skalstol med uttag för 6p-bälte, borde jag välja det framför ett 4p? Såg att PeOR valde 4p pga att han kör med standardstolarna?

Mvh
Magnus, ska kika på tråden om bältesinfästning också!

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



JP Simpson skrev:
Å i Sverige är ju de flesta burar byggda utan "stols-sträva" och om stolen då lossnar hamnar du i bagagegutrymmet...


ok, det kanske går enkelt att söka upp vad det innebär men skulle du kunna länka till något ställe där det beskrivs (eller beskriva det)? Jag har läst TR och burar några gånger, men jag är inte med på vad du menar... Försöker bara förstå och lära mig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Nedanstående 3 bilder visar bilar som är korrekt byggda ur reglementes-synvinkel. Trots det är det bara en av dessa som ger ett fullgottskydd vid en crash...

Du ska få två exempel hur det INTE bör se ut.

Volvo byggd av svensk känd chassie/burbyggare. Byggd helt efter reglemente.


BTCC bil av äldre modell. Dock byggd efter FIA reglemente.



Ett exempel på hur det BÖR se ut. (Carrera enligt SFI specifikationer) Sträva bakom stolen för bälte och stolsstöd. De Svenska Carrerorna är byggda som BTCC bilen ovan. Nu håller dock FIA på att se över sina konstruktionsråd vad gäller de delar som påverkar den personliga säkerheten.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

En fråga som jag tycker vi missat, varför skaffar du inte en "riktig" stol? Då är ju alla problem på sätt och vis lösta.

Bra med konkreta exempel JP thumbs up Kör man dessutom med Hans är ju det sista alternativet i princip det enda möjliga.
Liten OT fråga. Rekommenderar du att man kör med gängade inserts i tvärstävan till axelbältena, för att få till vinkeln 100% eller är det overkill? Inbillar mig att bältena glider "ut" annars?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



"gängad insert" för bolt-in bälte i tvärsträvan är bra, men det påverkar inte funktionen.

Wrap-Around som låsts på ett korrekt sätt direkt mot tvärsträvan samt "stoppar" så att bältet inte glider i sidled fungerar utmärkt.
Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-)
Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.

Dignell skrev:
En fråga som jag tycker vi missat, varför skaffar du inte en "riktig" stol? Då är ju alla problem på sätt och vis lösta.

Bra med konkreta exempel JP thumbs up Kör man dessutom med Hans är ju det sista alternativet i princip det enda möjliga.
Liten OT fråga. Rekommenderar du att man kör med gängade inserts i tvärstävan till axelbältena, för att få till vinkeln 100% eller är det overkill? Inbillar mig att bältena glider "ut" annars?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



JP Simpson skrev:
....................
Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-)
Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.


Måste väl funka med en helt vanlig jäklans avgasklämma med låsmuttrar väl ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



KristianAE86 skrev:
JP Simpson skrev:
....................
Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-)
Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.


Måste väl funka med en helt vanlig jäklans avgasklämma med låsmuttrar väl ?


Avgasklämma är bland det sämsta du kan använda mot röret då du gör skador i röret med plåt delen som kan bli brottanvisningar så röret inte håller för det det tänkt för, samtidigt så kan det även skada bältet. Det är inte meningen att dessa stöd skall uppbära någon belastning utan bara hålla bältet på plats.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Björnes skrev:

Avgasklämma är bland det sämsta du kan använda mot röret då du gör skador i röret med plåt delen som kan bli brottanvisningar så röret inte håller för det det tänkt för, samtidigt så kan det även skada bältet. Det är inte meningen att dessa stöd skall uppbära någon belastning utan bara hålla bältet på plats.


det fattade jag, men det beror väl ändå på hur hård man spänner fast dem eller ?

är det förbjudet enligt reglerna då ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



KristianAE86 skrev:
Björnes skrev:

Avgasklämma är bland det sämsta du kan använda mot röret då du gör skador i röret med plåt delen som kan bli brottanvisningar så röret inte håller för det det tänkt för, samtidigt så kan det även skada bältet. Det är inte meningen att dessa stöd skall uppbära någon belastning utan bara hålla bältet på plats.


det fattade jag, men det beror väl ändå på hur hård man spänner fast dem eller ?

är det förbjudet enligt reglerna då ?


det är inte tillåtet enligt SBF med avgasklämma i mot burrör.

Risken finns ju alltid att man efterhand spänner hårdare och hårdare.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



JP Simpson skrev:
"gängad insert" för bolt-in bälte i tvärsträvan är bra, men det påverkar inte funktionen.

Wrap-Around som låsts på ett korrekt sätt direkt mot tvärsträvan samt "stoppar" så att bältet inte glider i sidled fungerar utmärkt.
Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-)
Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.

Dignell skrev:
En fråga som jag tycker vi missat, varför skaffar du inte en "riktig" stol? Då är ju alla problem på sätt och vis lösta.

Bra med konkreta exempel JP thumbs up Kör man dessutom med Hans är ju det sista alternativet i princip det enda möjliga.
Liten OT fråga. Rekommenderar du att man kör med gängade inserts i tvärstävan till axelbältena, för att få till vinkeln 100% eller är det overkill? Inbillar mig att bältena glider "ut" annars?



Min åsikt är att wrap around är klart bättre för ytan blir större som bältet bryter runt specielt på 3" bälte med 2" plåtbläck där man vikt ihop och tvingat i bandet.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Helt rätt Björn.
Det är dock viktigt att tekniker, besiktare och förare kikar över hur bältena är låsta. Dvs att låsblecket sitter direkt nära röret samt att bältesdragningen i låsblecket är dragen på rätt sätt. Man ska också komma ihåg att använda det låsbleck som levereras med bältet, inget från skrotlådan. Låsblecken är anpassade efter vilken väv som används i bältet, fel låsbleck och bältet glider i låsblecket även om det ser ut att vara låst på rätt sätt...inte bra...


Björnes skrev:
JP Simpson skrev:
"gängad insert" för bolt-in bälte i tvärsträvan är bra, men det påverkar inte funktionen.

Wrap-Around som låsts på ett korrekt sätt direkt mot tvärsträvan samt "stoppar" så att bältet inte glider i sidled fungerar utmärkt.
Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-)
Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.

Dignell skrev:
En fråga som jag tycker vi missat, varför skaffar du inte en "riktig" stol? Då är ju alla problem på sätt och vis lösta.

Bra med konkreta exempel JP thumbs up Kör man dessutom med Hans är ju det sista alternativet i princip det enda möjliga.
Liten OT fråga. Rekommenderar du att man kör med gängade inserts i tvärstävan till axelbältena, för att få till vinkeln 100% eller är det overkill? Inbillar mig att bältena glider "ut" annars?



Min åsikt är att wrap around är klart bättre för ytan blir större som bältet bryter runt specielt på 3" bälte med 2" plåtbläck där man vikt ihop och tvingat i bandet.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



När jag skulle montera mina Schroth 6-punkt så kollade på deras monteringsvideos på youtube. Det tog rätt mycket tid att montera enligt anvisningarna.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



Ursäkta att jag bumpar en 2 månader gammal tråd med OT-snack.

Men eftersom det snackats om gängade inserts för tvärsträvan så passar jag på att fråga här.
Finns det färdiga 50x20mm hylsor med 7/16 UNF gänga att köpa eller blir det till att fixa själv?
Sökt på de flesta e-butiker jag kommit på men inte hittat några än.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Ett exempel på hur det BÖR se ut. (Carrera enligt SFI specifikationer) Sträva bakom stolen för bälte och stolsstöd. De Svenska Carrerorna är byggda som BTCC bilen ovan. Nu håller dock FIA på att se över sina konstruktionsråd vad gäller de delar som påverkar den personliga säkerheten.


JP: Jag eftersträvar att bygga som på bilen ovan. Är dock lite fundersam över hur pass stort spel jag behöver mellan stolsryggen och bältesstävan, vad skulle du rekommendera? Anledningen till min fråga är att det kommer bli väldigt nära om bågen ska stå exakt i 90grader mot golvet måste ju ha plats för spännet för bältet. Att bygga boxar för att flytta bak huvudbågen är inte ett alternativ.

Såhär ser det ut:

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Vet inte vad reglerna säger, eller om du överhuvudtaget ska följa några specifika regler, men du kan luta huvudbågen några grader bakåt och dessutom göra bältessträvan D-formad. Förstår du vad jag menar?


Dignell skrev:
JP: Jag eftersträvar att bygga som på bilen ovan. Är dock lite fundersam över hur pass stort spel jag behöver mellan stolsryggen och bältesstävan, vad skulle du rekommendera? Anledningen till min fråga är att det kommer bli väldigt nära om bågen ska stå exakt i 90grader mot golvet måste ju ha plats för spännet för bältet. Att bygga boxar för att flytta bak huvudbågen är inte ett alternativ.
Såhär ser det ut:

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (30125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande