Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2011-08-01 Knutstorp fri körning 950 kr 9-12
1410 besök totalt
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej Race fans!

Körning på Knutstorp måndagen 1 Augusti

Körningen är mellan 09:00-12:00
950 kronor. (samma som 2009/2010)

Anmälan sker genom att du skickar mig ett mail till fredrik.reichel@tetrapak.com samt sätter in summan på PG 1188458-2 (mottagare Peter Kaiser) med tydlig not om ditt namn och Knutstorp.

Principellt samma upplägg som vi haft i många år.
Inga klasser och inga köer.
Du och din bil bestämmer hur mycket du orkar köra.
Detta är mest fördelar för alla och med få nackdelar som vi alla vet om och måste hantera.

Du kör alltså på egen risk men det hoppas jag alla vet sedan innan.
Några av er kanske till och med har specialförsäkring eller skriftligt OK från ert bolag att köra fritt, utan tävling.


Med vänlig hälsning,
Fredrik
Upplägg

 Fri körning
 Håll disciplinen
 Visa respekt för snabbare bilar, även om dom är små. (Är de stora så brukar det ge sig på något vis.)
 OM du åker av, se till att visa respekt för andras tid och "get your ass out of the way". .och det är fort som gäller.
 OM bilen börjar sladda i kurvorna så är din körstil för aggresiv. Det kan var roligt för dig men det går inte fortare och du riskerar problem för dig själv och alla andra. Du får en varning sedan är det stopp.
 Hjälm och bälte är ett krav och det gäller även om du tar passagerare med dig.
 Du måste ha accepterat och skrivit på avtal om ansvarfrihet mot banägare och mig som andrahandsuthyrare. Printa gärna hemma och ge mig innan 08:45. (Eller ännu bättre, skriv på, skanna och skicka till mig via e-mail. Dokumentet skickas till dig vid anmälan.)
 Försäkring, känslig fråga som vi sluppit testa men i princip så får du kolla upp dina egna förhållanden.
 Kolla gärna din mail och/eller rejsa.nu tråden (som kommer upp inom kort) dagarna innan om någon nyhet dyker upp.


Domare
Peter Kaiser och Fredrik Reichel är "sunt förnuft domare".
Denna träff växer och det blir fler bilar och fler viljor. Vi måste ha rättigheten att säga till och enhälligt bestämma om beteende eller körning spårar ur.
Ban/kurv vakter
I år så kommer vi ha liksom 2010 4 kurv vakter med CB radio som ska kunna flagga och kommunicera vidare i form av bärgning/sopning eller flagga dig av någon anledning.
Snabbare service och ökad säkerhet.
Ambulans och läkare
Räddnings bil och första hjälpen vårdare finns på banan men ingen formell ambulans.
Ankomst 08:00.
Vi får inte köra förrän 09:00 men vi ska hinna en del saker innan. Förarmöte vid tornet 08:45 skarpt.
Hjälm
Ja det måste du ha.
Bälte
Precis som förra året så förutsätts användande av bälte.
Tips om du har rullbälte- Backa stolen, ryck i bältet så det låser, kör fram stolen och du sitter fast ordentligt utan rullbältes syndrom.
Brandsläckare till hands och helst inne i bilen
Lika självklart som hjälm.
om du använder din egen brandsläckare till att släcka annan bil, vi fyller åt dig utan kostnad. Med andra ord, tveka inte att hjälpa till att släcka om så behövs.
Sopor
Snälla håll rent och utnyttja de tunnor och oljesanerings platser som finns.
Bromsar
Konstigt men det är ofta någon bil som tappar bromsarna och ofta är det det usel bromsvätska.
(Ja, jag gjorde det felet 2010. Trots mina tio år av eget tjat. Blev tråkigt ett tag men nu har jag kommit över det till 99%.
om inte jag lärde mig, kanske någon annan gör det?)
Ska man ha kul så måste beläggen vara bra och bromsvätska helst ny för året.
Däck
Relativt ny på bana? Vanliga gatdäck? Börja med att köra däckstryck på 3 kg. Tanka på macken eller låna liten kompressor på banan.
Att köra från Malmö till Knutstorp på 3 kg spelar ingen som helst roll slitage mässigt men kanske kan påverka din bromsförmåga lite.....
Körning, inte tävling
No dogfights! Ligga nära är en sak men inte i folkrace stil. Tappa inte omdömmet bara för att du är på bana och adrenalinet rusar. Adrenalin har vi alla, så det är ingen ursäkt.
Blockera inte som någon slags Schumacher. Släpp förbi och försök haka på. Bästa sättet att lära sig och hitta nya vinklingar.
Köra för fort?
Ja, jag fick säga till någon för något år sedan som låg på sladd hela tiden och det såg farligt ut.
Ta det lugnt och använd huvudet. En sladd är normalt men inte bredsladd a la folkrace, då kan det bli svartflagg.
Utfart från depån
När du kör ut på banan så måste du accceptera tråkig ingång i kurva 1.
Många bilar körde rakt ut vänster utan att någon möjlighet att se bakåt om det kom någon blåsande. Även om det bara är för artighet så ska man inte göra så.
Hur kul är det att behöva oplanerat bromsa tidigare? Eller ännu värre, väja?
Tidtagning
Enligt de regler som vi hyr bana så är all tidtagning förbjudet.
OM du skulle ta tiden med din mobil eller OM någon sätter upp en laptimer så stoppar ingen det av oss som arrangör men kom ihåg att det är emot reglerna och kanske kan ifrågasättas av AB MotorEvents AB och eventuellt försäkringsfall.
Race starter
Detta är en tydlig grej som inte förekommit och inte skall förekomma.
Gemensam uppställning och racestart är No Go!
Buller
Nu har de installerat 3 fasta mätdon med koppling in till sekreteriatet.
Det finns inga hopp om att slinak emellan kontroller alltså. Dvs, chansa inte på detta.
I vårt skrivna kontrakt så står det max 95dba vid bankant och 55 i närmsta bostadshus. Körförbud kan utfärdas av Motorevents.
Vi kan inte ta ansvar för om du bullrar för mycket.
Din trafikförsäkring
Kolla själv och kolla inledande text.
Dricka och huvudvärkstabletter
Ta med dig dricka och tabletter.
Drick som tusan för på något vis så behövs det. Många får ont i skallen ochså och jag tror det finns en koppling till vätske brist. Inte bara det klassiska att det är oljudet.
Adrenalin pumpen och körning bidrager definitivt ochså.
Korv och läsk
Det ingår somm de sista tidigare åren två korv och två läsk i varje anmälan. Biljetter delas ut vid din ankomst.
Besökare
Jag har fått någon förfrågan på om det går bra att komma och titta? NATURLIGTVIS! Det kostar inget och är bara trevligt och socialt. Detta är en övning med andra roliga bilar även på eftermiddagen.
Det brukar komma många och många tar med hela familjen..
Eftermiddagen
Ja det körs massa roliga bilar från lunch framåt på eftermiddagen ochså. Stanna gärna och kolla.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Detta var populärt.
Nu är det ett fåtal platser kvar.
Jag stressar på att vår sortering i prioritet måste nu bli på inkomna betalningar.

Vi brukar ha cirka 20 bilar som kör ut direkt första halvtimmen och det är intensivt.
Sedan är det både lugnt och tomt resten av tiden.

Totalt anmälda har vi satt som stopp vid 30.

Funkar mycket bra enligt så gott som alla som kör.

Jag har faktiskt inte pratat med alla men jag hör inget annat än hejarop, än så länge.
Det finns trådar på Eftersnack från både 2009 och 2010.

Mvh, Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Då var anmälningslistan full.
Detta dock avvaktande att det kommer in pengar för alla som anmält sig.

Vi tar namn på väntelistan, om du är intresserad.
Dock inget behov av förhandsbetalning, om inte situationen ändrar sig.
2010 så hade vi minst 5 om inte fler förändringar som gjorde, att de som kunde komma på kort varsel, kom med.
Dvs. allt från några dagars varning till samma dag.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Inför träffar
2011-08-01 Knutstorp fri körning 950 kr 9-12
1410 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande