Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nürburgrings kurvor!! (splittat från goaste kurvan)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8982 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Peeter skrev:

> Mina favortier är samtliga från Ringen:
>Hatzenbach II - Att "dansa" genom kombinationen vänster, dubbelhöger, vänster, höger, vänster i en enda lång kombination saknar motstycke.

Tycker allt ända ifrån T13 är enormt skoj!

> Flugplatz - För att den kräver mod och det driftar så gott när mar kör igenom dubbelhögern i hyffsat tempo.

Wunderbar!

Schwedenkreutz - För att man kommer dit i nästan toppfart och att den går att ta så fort. thumbs up

Bäst! Helt underbart när man kommer flygande utvarvad på 5:an bromsar lite grann och sedan går in i Schwedenkreuz, fortfarande på 5:an!

Aremberg som följer är också enormt kul när man får till så den ger bra fart ner i....

> Fuchsröhre - Det pirrar så gott i magen, när man passerar längst ner i svackan i bra tempo. :o

Vet inte varför men det pirrar inte i magen med M3:an trots att det går fortare än med M5:an vilken det pirrade ordentligt i.

Sen tycker första vänstern och den snabba högern in i Adenauer Forst är skitkul.

> Metzgesfeld - Den snabba vänstern är verkligen snabb om man vågar.

Går bra med rätt spår....

Sen kommer den enormt roliga sträckan från Kallenhard ner till Breidcsheid med hårnålen i Wehrsiefen som höjdpunkt. Här kan man verkligen åka ifrån/ifatt betydligt snabbare bilar om man får till det.

> Breidscheid - För bilen driftar så härligt över bron när man tar den i en enda lång båge.

Jag kör antagligen för långsamt där för jag tycker det är rätt odramatiskt. :s

> Ex Mühle - För att den är en av banans svåraste kurvor att få till på rätt sätt. Antingen så går man in för fort och håller på att åka av, eller så undrar man varför i h-vete man bromsade så mycket. :s

Verkar som alla upplever den så.

Bergwerk är en höjdare n thumbs up är den sitter och ger bra fart uppför backen, om man får till den rätt kommer man ikapp riktigt snabba hojar ngnstans vid Kesselchen och hela partiet är skitkul i en motorstarkbil för man får verkligen tvinga sig att hålla fullt upp till Angstkurve där man återigen bromsar för mkt 9 ggr av 10.

Kan tänka mig att det är rätt trist i en svag bil.

> Mut-/Angst-Kurve och efterföljande höger - Det hörs på namnet! Det krävs mod och det går att köra fort.

Hur fort kör du där?

> Karusellen - Härlig känsla att gå in fort i den och studsa som en pingpongboll genom den.

Bara rolig när det går lite för fort så man håller på att flyga ur halvvägs.

Däremot partiet upp till Hohe acht en höjdare som ger rejäl fart på slutet, återigen med motorstark bil. Underbar fullgas vänster följt av en kort inbromsning för vänster-höger kombination med lustig nedväxling till 3:an mitt i.

> Hohe Acht - Underbart att bara växla ner från fyran till trean och stå på fullt genom vänster/högern upp på krönet och kasa igenom den påföljande högern med skrikande däck.

Japp!

> Wipperman - En av mina verkliga favoriter, här går det undan även med en motorsvag bil, eftersom det går utför hela vägen. Härligt att flyga med mer än halva bilen över de sista kurbsen på höger sida.

Japp och den tas på fyran!

> Eschabch - Härligt att komma driftande genom dubbelvänstern ner mot Brünchen och all publik som brukar stå där.

Escbach är en höjdare, Brünnnchen är lite trist när det är torrt.

> Pflanzgarten - Ytterligare en av de riktiga favoriterna, tack vare att det krävs mod, bilen driftar och tempot är högt igenom dubbelhögern.

Enormt kul, man kommer fullt på fyran i en bit över 200 och man lagom kan man ligga kvar på 4:an genom dubbelhögern med oftast blir det lite för mkt broms så man vrålar igenom den på 3:an, skoj det med.

> Pflanzgarten III - Vilken känsla att släppa bilen rakt över det blinda krönet fullt på femman och studsa mellan kurbsen! :o

Kan vara lite otäckt i en stark bil för det går ruskigt fort där.

> Schwalbenschwanz - Härligt snabb höger
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Johan, du hade några frågor och kommentarer, som jag skall försöka svara på.

Jag går in ganska snabbt in i Breidscheid på trean. Försöker ha med mig så pass mycket fart att bilen driftar ut i en enda lång båge ut till kurbsen på högersidan mitt på bron(ibland upp på dom...) och så att jag i samma båge kommer intill vänsterkanten lagom tills den korta rakan i backen upp mot Ex Mühle börjar.

Med Polon är Kesselchen en pina ända upp till Mut-/Angstkurve, som jag kör stumt på fyran med en ingångsfart på c:a 160 km/h. Jag tappar en del fart i själva Mutkurve för att det går uppför men fortsätter med full gas över krönet och den snabba högern innan Klosterthalhårnålen. Med en snabbare bil går Mutkurve att köra fort, om man bara vågar och håller rätt spår.

Pflanzgarten är definitivt en kurva att köra på fyran och inte på trean.

Att det går fort och är lite instabilt i Pflanzgarten III är ju själva tjusningen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag bromsar antagligen för mkt innan Breidscheid men jag jobbar på det.

> Med Polon är Kesselchen en pina ända upp till Mut-/Angstkurve, som
> jag kör stumt på fyran med en ingångsfart på c:a 160 km/h. Jag tappar > en del fart i själva Mutkurve för att det går uppför men fortsätter med > full gas över krönet och den snabba högern innan Klosterthalhårnålen.

Jag har ju lite över 230 där (iaf enligt varvtalen) så det känns som man måste bromsa lite och det känns rätt lago med 170 som ingångsfart vilket antagligen innebär att det går att köra fortare. Sen håller jag fullt hela vägen bort till Klostertal 2 (hårnålen)

> Med en snabbare bil går Mutkurve att köra fort, om man bara vågar och håller rätt spår.

Ja men jag betvivlar att jag skulle kunna hålla fullt, tänker inte prova heller.

> Pflanzgarten är definitivt en kurva att köra på fyran och inte på trean.

Absolut men min fyra går i vid 170 km/h så i de fall jag bromsar lite för mkt så kanske det går i 155-160 för varvtalsmatchar jag inte perfekt så kommer ändan ut vilket tyder på mkt högt varv på trean. 4:an skall det vara.

> Att det går fort och är lite instabilt i Pflanzgarten III är ju själva tjusningen.

Håller iofs med men prova att köra där i över 230!

Notera att jag trots allt kört 8.04 BTG och hela varvet på 8.30 så det går faktiskt rejält fort på de flesta ställen. Vet inte om du sett videosnutten där jag kör 8.39 BTG trots att ganska slarvigt spår på de flesta tillfällen och tät trafik plus att jag bromsar på flera ställen där det absolut inte behövs och har en tung passagerare i bilen.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
Jag bromsar antagligen för mkt innan Breidscheid men jag jobbar på det.

> Med Polon är Kesselchen en pina ända upp till Mut-/Angstkurve, som
> jag kör stumt på fyran med en ingångsfart på c:a 160 km/h. Jag tappar > en del fart i själva Mutkurve för att det går uppför men fortsätter med > full gas över krönet och den snabba högern innan Klosterthalhårnålen.

Jag har ju lite över 230 där (iaf enligt varvtalen) så det känns som man måste bromsa lite och det känns rätt lago med 170 som ingångsfart vilket antagligen innebär att det går att köra fortare. Sen håller jag fullt hela vägen bort till Klostertal 2 (hårnålen)

> Med en snabbare bil går Mutkurve att köra fort, om man bara vågar och håller rätt spår.

Ja men jag betvivlar att jag skulle kunna hålla fullt, tänker inte prova heller.

> Pflanzgarten är definitivt en kurva att köra på fyran och inte på trean.

Absolut men min fyra går i vid 170 km/h så i de fall jag bromsar lite för mkt så kanske det går i 155-160 för varvtalsmatchar jag inte perfekt så kommer ändan ut vilket tyder på mkt högt varv på trean. 4:an skall det vara.

> Att det går fort och är lite instabilt i Pflanzgarten III är ju själva tjusningen.

Håller iofs med men prova att köra där i över 230!

Notera att jag trots allt kört 8.04 BTG och hela varvet på 8.30 så det går faktiskt rejält fort på de flesta ställen. Vet inte om du sett videosnutten där jag kör 8.39 BTG trots att ganska slarvigt spår på de flesta tillfällen och tät trafik plus att jag bromsar på flera ställen där det absolut inte behövs och har en tung passagerare i bilen.

Jag är mycket imponerad av dina tider, Johan!
om jag förstått det hela rätt, så har du inte kört där så länge?!?
Du har verkligen lärt dig ringen snabbt. I dubbel bemärkelse.
Jag vet inte hur fort jag kört i Pflanzgarten III, med Turbo Cup'en, M5:an och Sport Evon. Glömde titta på hastighetsmätaren just där.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Peeter skrev:
Jag är mycket imponerad av dina tider, Johan!
om jag förstått det hela rätt, så har du inte kört där så länge?!?
Du har verkligen lärt dig ringen snabbt. I dubbel bemärkelse.
Jag vet inte hur fort jag kört i Pflanzgarten III, med Turbo Cup'en, M5:an och Sport Evon. Glömde titta på hastighetsmätaren just där.


Tack!

Det var inte meningen att skryta bara förklara att det går rätt fort trots att jag fegar lite på en del ställen, fast jag jobbar på att få bort dem också.

Jag var där första gången i början av April 2000 men sedan dess har jag ju varit där rätt mkt. Sen hjälper bilen till en hel del, oerhört lätt att köra fort med den.

Enda anleningen till att jag har en hum om hur fort det går där är för att jag vet atta jag kör på femman där och jag vet hur länge den varit i.
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Finns det nån bra sidan med karta och bilder med namn på de olika partierna och kurvorna?
Skulle vara kul att jämföra det ni pratar om mot vad man provat och framför allt kommer prova. Just nu är det bara en massa tyska namn som jag inte kan placera :-)

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Här hittar du allt som är värt att veta om Ringen!
Kolla under "Photos"

http://www.nurburgring.org.uk/photos/index.html

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Här finns bilder med Scuderia-linjen (tror jag).

http://www.smartgroups.com/pictures/openalbum.cfm?GID=676210&Album . . . .

Möjligen måste man registrera sig på Ringers-listan först men det lär framgå.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
Enda anleningen till att jag har en hum om hur fort det går där är för att jag vet atta jag kör på femman där och jag vet hur länge den varit i.

Var lägger du i femman?
Jag slänger i den i backen ner efter Sprunghügel.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Tack ska ni ha för länkarna!

Var bra skisser på banan och de olika namnen.
Nu får man ta en nogrann titt och se om man känner igen nåt och komma ihåg till nästa sommar :-)

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Peeter skrev:
johann skrev:
Enda anleningen till att jag har en hum om hur fort det går där är för att jag vet atta jag kör på femman där och jag vet hur länge den varit i.

Var lägger du i femman?
Jag slänger i den i backen ner efter Sprunghügel.


Samma här.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Här finns "hela spåret"... Mer eller mindre.

http://www4.tripnet.se/~niclas/bmwsc/tracks/nurburgr.htm

Vill fortfarande åka ner...NU!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag tror både ALs och min länk pekar på skissar med Scuderia-spåret och ALs är bättre och mer åtkomliga.

Det var ett tags en jag tittade på dessa och har fått lite tips av linjen av en race-förare sedan dess. Det som slår mig är att den faktiskt diffar rätt ordentligt på en del ställen. T ex I in i Scwedenkreuz ut i och ur Wipperman.

Är det ngn, Peeter kanske, som vet varför det skiljer så mkt?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad jag hört så ÄR det stor skillnad tex mellan BMW:s "Idiallinjekurs", Scuderias kurs och "Raceline".

Axehult berättade att han under en av sina BMW-kurser testade "racelinjen" genom "Adenauer forst" efter att ha sett hur Cecotto och grabbarna åkte där på race. Instruktören tämligen skrek "Racespår!!!" thumbs up, på tyska, med ett brett leende på läpparna. Guldstjärna och stort beröm att han "hittat detta fina spårval" då de enbart visat "safelinjen".

Så nog finns det allternativ på hur man ska åka skulle jag tro. Borde bero på fordon oxå. Eller vad tror ni?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
Jag tror både ALs och min länk pekar på skissar med Scuderia-spåret och ALs är bättre och mer åtkomliga.

Det var ett tags en jag tittade på dessa och har fått lite tips av linjen av en race-förare sedan dess. Det som slår mig är att den faktiskt diffar rätt ordentligt på en del ställen. T ex I in i Scwedenkreuz ut i och ur Wipperman.

Är det ngn, Peeter kanske, som vet varför det skiljer så mkt?

I Ingången till Schwedenkreutz vet jag att race-spåret går mycket närmare vänsterkanten än Scuderias "Sportfahrer-spår", där man kör mer mitt i banan. Jag brukar hålla mig till det spår jag lärt mig på Scuderia-kurserna och tycker att det stämmer väldigt bra för mig med en så mjuk linje genom kurvorna som möjligt.
Race-spåret måste ju samtidigt täcka upp, för att försvåra för bakomvarande att köra om. men jag är inte alls säker på att det är vare sig snabbare eller säkrare än Scuderias spårval.
Adenauer Forst är mycket riktigt också ett typexempel på där Scuderias spårval följer högerkanten innan man svänger in i vänster/högerkombinationen, medans racespåret siktar in sig mer mitt i banan.
När man pratar om Scuderias spårval skall man inte tro att det till 100 % överensstämmer med det som visas på deras kartor. På många ställen överensstämmer inte kartorna särskillt bra med verkligheten. Speciellt inte skalenligt.
Utgången av Wippermann vet jag faktiskt inte hur racespåret skulle skilja sig från Scuderias spår? Är det att man i racespåret genar över de sista kurbsen på höger sida? I så fall kör jag racespår där, eftersom jag tycker det blir alldeles för tight om man ska runda dessa kurbs. I alla fall när man kör på fyran.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
Vad jag hört så ÄR det stor skillnad tex mellan BMW:s "Idiallinjekurs", Scuderias kurs och "Raceline".

Axehult berättade att han under en av sina BMW-kurser testade "racelinjen" genom "Adenauer forst" efter att ha sett hur Cecotto och grabbarna åkte där på race. Instruktören tämligen skrek "Racespår!!!" thumbs up, på tyska, med ett brett leende på läpparna. Guldstjärna och stort beröm att han "hittat detta fina spårval" då de enbart visat "safelinjen".

Så nog finns det allternativ på hur man ska åka skulle jag tro. Borde bero på fordon oxå. Eller vad tror ni?

Utan att själv ha varit på någon BMW-kurs, så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan BMWs och Scuderias idelalinjer. Min bror, Toomas och jag gick ett flertal Scuderiakurser tillsammans och han lärde sig Scuderiaspåret och blev etta i gruppen vid ett flertal tillfällen. På BMWs kurs blev han vid ett tillfälle tom totalvinnare. Undrar om inte Axehult åkte med honom på någon av BMW-kurserna som beifahrer? Eller det kanske var någon annan i BMW SC.
Jag har kört c:a 14 olika bilar, såväl fram- som bakhjulsdrivna, motorsvaga och motorstarka på ringen. Jag slås av hur lika olika bilar trots allt är att köra t ex avseende vilken växel man kör på. Oftast hänger det ihop att en snabbare bil går snabbare på fyran än en motorsvagare bil och har
bättre däck, chassie och bromsar för att klara av det.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
De jag sett av racespåret är att de utnyttjar mkt mer av banan och gör "rakor", att själva spåret skulle täcka upp för bakomvarande håller jag inte alls med om och på många ställen känns det mkt mer naturligt och snabbare.

Racespåret ut ur Wipperman går hela vägen ut till vänsterkantens "cobblestone curb" trots det finns det massor av tid att komma över till högersidan inför Eschbach. Detta gör att man hålla mkt högre fart ut ur Wipperman. Finns en massa andra exempel på hur Racespåret medger högre fart utan att tappa på säkerheten.

Racespåret är också mer eller mindre identiskt för olika biltyper, precis som Scuderia-spåret.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det var intressanta fakta om olika bilar och körstil. Trodde det var mer olika faktiskt.

Under mina första trevande försök runt Kullen och Knutstorp stötte jag på din bror ett par gånger, men bara flyktigt. Under åren har man ju sedan lärt känna Axehult väl, så där har man fått sig en och annan Ringenstory.

Allt från BMW:s fabriksförare med fågeholksutseende då nämda broder Pahv svarade på deras fråga om hans varvtider med Sport Evon, till, av polisen avbrutna , shopingrundor till Adenau osv osv En sak är iaf säker. I det gänget körde man sin M3:a som sig bör! FULLT!!! thumbs up Undra hur många som matchar deras tider idag med samma bilmodell?

Här hemma var det väl jakt med gatbil på PEA:s Race M3:a som var det skojjigaste man minns. Eller den ständiga kampen mellan "De två röda". TP och PB i varsin SE med Grp.N-chassi och R-däck... Ja, ni som var med tänker tillbaks med ett stort misstänker jag. Det gör jag iaf.

Föresten, det retar mig otroligt att inte kunna vara med i denna debatten om spårval mer nyaserat. Har man inte åkt banan live, kan man inte tillföra mkt...

Vem behöver en beifahrer???

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Mina favoriter är:
Hatzenbach, första delen av komb. - det riktigt härligt att efter första vänstern lyckas med placeringen av bilen för att göra de två följande högerkurvorna till en! (Ganska lätt men ooohhh så belönande)

Flugplatz - Man går över krönet med full laddning och baken är uppe i luften med lite hjulspinn för att sedan dyka in höger och återigen göra två kurvor till en!

(Svenskrysset - riktigt otäck, inge kul alls. Att åka därigenom med min understyrande bil är det inte kul.)

Fuchsrörhe - Underbara rävgrytet! Känns som att åka i lössnö. Fullständigt underbar! (Kul acc även i motorsvag bil!)

Adenauer Forst - Jag genar över curbsen på vänstern upp från Fuchsrörhe och drar sedan i en "för låg" växel på min diffbromslösa bil när den fortfarande går rakt fram ute till höger innan vänstern för att få baken att släppa och sladda runt den. I påföljande utgången-höger gör jag samma sak men använder returen från förra kurvan.

(Metzgesfeld - inge kul, otäck)

Lauda Links-kinck (kurvan innan bergwerk) - i min bil är det en flat-out kurva. Gasen i botten sedan Ex-Mühle. Underbart blind instyrning!!!

Bergwerk - är kul att sätta rätt och ta ett par billängder på ev. dökött.

Kesselchen - precis som Lauda Links-kinck underbar flatoutsväng där ett, om än så litet, uppsläpp straffar sig grymt.

Hohe Acht - eller framförallt vägen dit upp med pellen i bott från utgången av karusellen.

Hedwighshöhe - genar över curbsen, fräckt, snabbt och tight när man funnit linjen. (Tidigare ett hatparti - nu favvis!)

Planzgarten I - Självklar favvis av lätt insedda själ. Kul att dessutom bromsa i hoppet och bjuda publiken på lite däcksskrik för att sedan ladda fullt i högern där återigen två kurvor bli en!

Planzgarten II - Underbar bergochdalbana där bilen förflyttar sig en halv meter i sidled med full laddning över krönet och sedan dyker brant nerför. I utgången i botten har man fått upp farten duktigt och går fullt på tvären över blinda krönet!

Schwalbenschwanz - Härlig attackkurva där bilen "spottas ut" om man laddar rejält!

Mvh / Micke R

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hmmm. Lauda knicken är fullfart i min 321hk M3'a osså (med rdäck iof) Vad kör du för nåt Micke?

Har jag kanske för låg utgångsfart ur ExMuhle för att det ska gå för fort därborta.... tycker inte utgångsfatren kan göra så stor skillnad för den är så låg iaf och avståndet till knicken är ganska stort, alltså, det går ordentligt fort hursomhelst liksom....


Prova Lauda kink i GPL... hehe!!! DET går inte i full fart. Man ställer upp bilen på snedden precis innan och tar den på fyrhjulsställ i lite rallycross stuk. Fast då har jag inte överlevt den alla ggr heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hatzenbach gillar jag!!!! och jag vet varför, den liknar slalomkörning och det är jag ju en stor fan av

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
Nürburgrings kurvor!! (splittat från goaste kurvan)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8982 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande