Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (10373 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det va verkligen en super kul dag... tumme upp Göte

och det stämmer på den tiden va varekn jag eller bilen så vass har ju kört 1,28,8 efter det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Göte RS6 Sjögren skrev:
Tack Anders, som du säger är våra olika filer sparad med olika splitar.

996 GT3 RS på mål rakan. Våra data är tagna från våra respektives vmin i kurvan innan vi kommer ut på rakan, 996 gr3 rs ligger på 122,450km/h som vmin i denna kurva vs CSL:en på 122,260km/h. Sedan klipper jag respektive data när vi når Vmax i slutet på rakan. 996 gt3 rs 205,180km/ vs CSL 197,460KM/H. Det verkar ta oss ca lika lång tid att köra rakan, 996 rs 10,2 sek vs CSL 10,1 sek. Notera 996 gt3 rs högre snittfart på rakan.



Nedan CSL:EN på mål rakan.




Här nedan är data från Supramannens GT2, dessa data körde han fram samma dag som jag körde fram mina ovan data med CSL:en 1.31,9 för mig i CSL, samt Rickard 1.31,7 i GT2:an som våra respektive bästa noteringar i slutet av dagen. Nedan ser vi farten GT2 har på rakan. Mätt på samma sätt som ovan data. Alltså klippt från det GT2 har sitt vmin i utgången till rakan. Jag klipper inte vid GT2 vmax, utan vid 200,910km/h. Notera hur långt tidigare GT2 når 200 vs oss andra. KRYSSET I kartan noterar exakt vart dessa 3 olika bilar når sina här redovisade farter. Ganska tydligt att GT2 stonkar på bra rakt fram:-) Notera den gröna start spliten i kartan, vi andra behöver köra lite längre för att komma upp i samma ca: hastighet. Det tar GT2:an 8.2 sek att komma upp i 200. Vi mäter alla 3 bilarna från ett vmin på 122/123km/h i det vi är på gång in mot rakan. I övrigt kan vi notera att GT2:ans fartkurva inte stiger lika brant och rakt som våra kurvor från VMIN-VMAX ut på rakan. Jag samt Peter går på gas relativt hårt/direkt. GT2:an luftar en del hela sista S kurvan och aktar sig från att gå på gasen. Väl helt ut på raksträckan trycker GT2:an hårt på gasen, fartkurvan stiger då brant.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



har en 1,29 tid från GR med nya bilen innan polaren satte den i gruset och regnet kom, roligt att se att hur snappt man kommer upp i 200 med den..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Ja det kan jag kolla om du vill.

Här är sektor tiderna från vårt race. Notera att första sektor är blå markering, alltså första sektorn kör du på 13,10s samt jag kör den på 13,30s från starten som är samma för oss vid grön punkt.

Starten till andra blå sektorn kör du på 22,80s och jag på 22,60s.

Från starten till 3 blå sektor kör du på 31,20s och jag kör 31,30s.

Från starten till 4 blå sektor kör du på 49,30s och jag på 49,20s.

Starten till 5 sektorn kör du på 59,20s och jag på 59,00.

Start till sista 6 sektorn kör du på 1.08,10s och jag 1.08,20s.

Har givetvis laddat upp samma start/mål split för GR för oss båda. Notera att ingenting mäter sista sträckan från 6 blåa spliten in till mål(grön). Men jag kör bättre sista vägen till rakan och din bil kör snabbare väl på raksträckan fram till grön målpunkt:-) Totalt slog du mig med 2tiondelar, såhär ser det ut när man bryter ner det.

Dina värden först från GT2:an
(ställt din markör på din toppfart så man ser vart du når dina 215(se krysset) vs jag som får hålla ner gas en god del till för att inte ens nå 200km/h)




Mina sektor tider med CSL: en Inte bara visar tiden, men särskilt sektortiderna att det var jämnt skägg. Samt så minns jag det oxå i verkligheten, ingen släppte en mm där och då.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Lite roligt med gamla loggar. Vi måste ju ha varit där ungefär samtidigt.

Intressant att det då bara skiljde 0,2 sek...

Supramannen 996 GT2 1,31,7
Peter 996 GT3RS 1,31,8
Gaute CSL 1,31,9
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeterF skrev:
Lite roligt med gamla loggar. Vi måste ju ha varit där ungefär samtidigt.

Intressant att det då bara skiljde 0,2 sek...

Supramannen 996 GT2 1,31,7
Peter 996 GT3RS 1,31,8
Gaute CSL 1,31,9


Ja verkligen på denna tiden låg jag och harva runt 1,30 på mnatorp med, och på slutet så körde jag 1,23 or på mantorp, men va aldrig tbx med nya jag och sista specen på bilen, hade gått fort då

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Skillnaden upp Kesselchen på nür mellan en 997 GT2 och en CSL som båda kör BTG varvet på ca 7,42BTG, ja skillnaden upp Kesselchen är hela 7,2 sekunder. Sätter lite perspektiv på saker och ting. 997 GT2 avverkar sträckan 1353 m på 25 sekunder. CSL avverkar sträckan 1653m på 32,2 sekunder.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Göte RS6 Sjögren skrev:
Skillnaden upp Kesselchen på nür mellan en 997 GT2 och en CSL som båda kör BTG varvet på ca 7,42BTG, ja skillnaden upp Kesselchen är hela 7,2 sekunder. Sätter lite perspektiv på saker och ting. 997 GT2 avverkar sträckan 1353 m på 25 sekunder. CSL avverkar sträckan 1653m på 32,2 sekunder.


Men varför är inte sträckan samma? Då måste det bli mindre än 7,2 sek om båda kört 1353

Hänger inte med i loggträsket(läs jobbigt att lära) men här reagerade jag

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Hänsyn tas inte till att olika bliar/förare når sina vmin och vmax på olika ställen på partiet. Klipper endast från vmin i bergwerk-vmax i kesselchen för båda bilarna. Gt2 snittar extremt mycket högre snittfart. Så extremt mycket högre vmax. Båda bilarna körs extremt bra på detta parti. Sweetspot för respektive biltyp.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Narin skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Skillnaden upp Kesselchen på nür mellan en 997 GT2 och en CSL som båda kör BTG varvet på ca 7,42BTG, ja skillnaden upp Kesselchen är hela 7,2 sekunder. Sätter lite perspektiv på saker och ting. 997 GT2 avverkar sträckan 1353 m på 25 sekunder. CSL avverkar sträckan 1653m på 32,2 sekunder.


Men varför är inte sträckan samma? Då måste det bli mindre än 7,2 sek om båda kört 1353

Hänger inte med i loggträsket(läs jobbigt att lära) men här reagerade jag


Jag förstår hur du menar Narin, tack för att du poängterade detta. Ovan förklarade jag ju inte detta noterade jag i efterhand, vilket kan vara på sin plats. Ja skillnaden är ca 2+ sek om vi tar samma sträcka. Givetvis är det inte lika mycket då. Ska försöka lägga in en bild som förklarar.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



997 GT2 VMIN-VAMX I KESSELCHEN, vilket för denne förare mäter 1348,4m vilket det tar honom 25,1sek att köra.




Nedan laddar jag upp PeterF i sin CSL på ca. samma sträcka 1332,63m= 27sek. Notera att jag orkade inte finjustera, så PeterF kör 15,8m kortare. (så ca 2 sek långsammare på samma sträcka)

Notera dessa kör samma varvtid på BTG varvet.

Det finns 4st fler mer eller mindre rakt fram-sträckor där effekten spelar in såklart, alltså 200++ partier på nur (inkl rakan, vilken används under trackday)


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Ja, tänk om man hade haft en så snabb och lättkörd supersportbil som en 997 GT2 - då hade man verkligen kört fort. Själv får man baxa runt med en undermotoriserad BMW 3-serie
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

PeterF skrev:
Ja, tänk om man hade haft en så snabb och lättkörd supersportbil som en 997 GT2 - då hade man verkligen kört fort. Själv får man baxa runt med en undermotoriserad BMW 3-serie


Hoppas jag kan komma ner till Ringen i år med min thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Magnus Thomé skrev:
PeterF skrev:
Ja, tänk om man hade haft en så snabb och lättkörd supersportbil som en 997 GT2 - då hade man verkligen kört fort. Själv får man baxa runt med en undermotoriserad BMW 3-serie


Hoppas jag kan komma ner till Ringen i år med min thumbs up


Hade varit kul, känn ingen press från ovan CSL gubbar

Vad blev det för tid med gamla bilen(om du vill)? Bara lite nyfiken, vet ju att du är snabb här hemma.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Narin skrev:
Magnus Thomé skrev:
PeterF skrev:
Ja, tänk om man hade haft en så snabb och lättkörd supersportbil som en 997 GT2 - då hade man verkligen kört fort. Själv får man baxa runt med en undermotoriserad BMW 3-serie


Hoppas jag kan komma ner till Ringen i år med min thumbs up


Hade varit kul, känn ingen press från ovan CSL gubbar

Vad blev det för tid med gamla bilen(om du vill)? Bara lite nyfiken, vet ju att du är snabb här hemma.


Jag lär inte ha tempo som varken Gaute, Blank eller Peter. Men lika skoj lär jag kunna ha

_________________
Magnus Thomé
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Magnus Thomé skrev:
Narin skrev:
Magnus Thomé skrev:
PeterF skrev:
Ja, tänk om man hade haft en så snabb och lättkörd supersportbil som en 997 GT2 - då hade man verkligen kört fort. Själv får man baxa runt med en undermotoriserad BMW 3-serie


Hoppas jag kan komma ner till Ringen i år med min thumbs up


Hade varit kul, känn ingen press från ovan CSL gubbar

Vad blev det för tid med gamla bilen(om du vill)? Bara lite nyfiken, vet ju att du är snabb här hemma.


Men lika skoj lär jag kunna ha


Absolut, och det är det viktigaste med resorna dit, ha kul thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Björn skrev:
Min tankebana hamnade direkt på hur mycket fortare måste man åka i kurvorna för att hämta in porschen utan att åka fortare rakt fram?

Har man några kmt till genom kurvan behöver man inte bromsa lika tidigt och sen har man högre utgångsfart som måste "köras ikapp" på rakan innan man kör in tid med den snabbare bilen.


Mmm. Jag har också funderat i de banorna men det är inte helt enkelt att svara på. Dock har jag jämfört min logg med den snabbaste logg jag har hittat ifrån GR vilket är 1.25.0 med en Porsche 996 GT3 cup bil på slicks och den har 10-15km/h högre hastighet genom kurvorna än vad jag har på min bil.

Så potentialen med en maximalt modifierad bil är maximalt kanske 10km/h högre hastighet ut ur kurvorna med min bil med ett optimerat chassie och slicks, om det ens går utan att bygga om bilen totalt. Vågar påstå att jag fortfarande blir ordentligt avhängd på rakan av GT3RS gatbilen även om jag hade haft 10km/h högre utgångshastighet. Visserligen hade jag fått en lucka igenom chikanen men likväl. I slutet på raksträckan har jag drygt 170 medan de riktigt snabbare bilarna har en bra bit över 200.

Har fått uppfattningen att jag kan modifiera min bil hur mycket som helst för att öka kurvhastigheten. Riktigt fort går det fortfarande inte utan betydligt mer effekt. Vilket är lite vad jag ville bevisa med denna tråden.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Har man diverse bildata så är det inte helknöligt att kolla tider, hastigheter mm för en spesifik lång raka.

jag behöver.
Effektkurva
bilvikt
utväxlingsförhållande på alla växlar(låda + slutväxel/bakaxel eller totalutväxling)
däcksdiameter
Frontaria
cw-tal
hmm har säker glömt något men ingen besvärligt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Läste en intressant bok nyligen om körteknik där en racingförare skrev: "Allt avgörs på rakorna"

Det var enkelt sammanfattat tycker jag thumbs up

och det verkar stämma ganska bra med tanke på allt jag sett och läst här

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Jag kontrar raskt med "Allt det roliga gör man i kurvorna"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



dvorak skrev:
Läste en intressant bok nyligen om körteknik där en racingförare skrev: "Allt avgörs på rakorna"

Det var enkelt sammanfattat tycker jag thumbs up

och det verkar stämma ganska bra med tanke på allt jag sett och läst här


Men det är alltid i kurvan före rakan du lägger grunden till hur det ska gå på
efterföljande raksträcka.

Snabb ut ur kurvan det går fort på rakan
Långsam ut ur kurvan & du kommer se dig omkörd av en bambino

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (10373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande