Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (10370 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



Magnus Thomé skrev:
Jag kontrar raskt med "Allt det roliga gör man i kurvorna"

Det säger jag inte emot

Vid lika effekt måste man jobba mer i kurvorna för att kunna avgöra det på rakorna. Med extra effekt slipper man det Därför behöver jag trimma så mycket jag kan

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



När jag tävlade gokart och vi hade väldigt likvärdiga motorer så sa vi att 50% var däcken, 40% chassi, 10% motor.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Gjorde ett nytt exempel där jag jämför ett av mina varv mot ett varv i en motorstarkare bil. Vipern har gjort bättre varvtider än detta men detta varvet är intressant då hastigheten genom chikanen ut på rakan är lägre än min hastighet. Därför valde jag detta varv.



Jag håller ungefär 5km/h högre hastighet igenom den snabba chikanen och den markerade sträckan är ifrån ingången till chikanen och en bit ut på rakan på Gotland Ring. Det intressanta är att den markerade sträckan tar lika lång tid för bägge bilarna. Jag håller ungefär 5km/h högre hastighet igenom chikanen och tjänar in 0.3 sekunder men de är borta i slutet på markeringen. Fram tills mållinjen och slutet av varvet har vipern åkt ifrån mig med 0.7 sekunder genom att hålla gaspedalen i botten. När vipern börjar bromsa håller han 201.5km/h och jag håller fortfarande fullt och 165.5km/h. Jag kliver på bromsen ungefär 80m senare i 170km/h och då har vipern bromsat ner till ett par km/h under min hastighet. Från tidpunkten där jag börjar bromsa tills jag når apex på första kurvan har jag tjänat in 0.1 sekunder då jag bromsar något hårdare. Men de 0.1 sek har jag tappat mellan mållinjen och tills jag kliver på bromsen.

Så ifrån ingången till chikanen till apex på första kurvan har Vipern dragit ifrån mig med 0.7 sekunder pga betydligt bättre prestanda på raksträckan trots att jag håller högre hastigheten igenom chikanen och bromsar bättre. Vid 80 km/h som är apexfarten i första kurvan så är det ungefär 15m. Så visst kan det vara något svårare att tima bromspunkten i en effektstarkare bil men det gör inte så mycket om man missar lite. Den eventuella tid man tappar har man hämtat in på raksträckan. Tid som är svår att hitta någon annan stans på banan...

Chikanen ut på rakan på Gotland Ring är väldigt snabb. Ni kan ju fundera på vad som händer på Mantorp

Magnus Thome: Även detta varv får en effektstarkare bil bromsa ner till min hastighet igenom snabba vänstern efter hårnålen där jag håller fullt eller nära fullt. Man kör verkligen banorna på olika sätt med olika bilar...

Tjusningen med bankörning är att köra bilen på ett så optimalt sätt som möjligt som förare. Visst tappar man tid med en dålig utgång jämfört med en optimal utgång. Men genvägen till en låg varvtid stavas bra acceleration på rakorna... Iaf sålänge man har hyfsat bra chassie, däck och bromsar så man kan hålla någorlunda hastighet i kurvorna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Anders, ligger din logg på AF? Tänkte kolla in vad supramanen/puppan vinner på GR rakan och skulle vara kul att ta med din logg på det? Tar då exakt samma sträcka, alltså inte v-min-vmax för alla. Endast exakt samma sträcka.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jag slänger upp mitt 1;22,9 varv på mantorp i blöt sen så kan ni ladda ner det, även ett 1;23;4 i gt2an slänger upp mitt 1;28 på gr med senare..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Anders, ligger din logg på AF? Tänkte kolla in vad supramanen/puppan vinner på GR rakan och skulle vara kul att ta med din logg på det? Tar då exakt samma sträcka, alltså inte v-min-vmax för alla. Endast exakt samma sträcka.

La upp loggen på AF men du får byta namn på filen då den är loggad med racechrono som exporterar till .vbo men jag kan bara ladda upp .dbn.

Däremot ligger denna upplagd här på rejsa men det är en relativt gamma logg men jag håller nog fullt på rakan ändå. Möjligen kan hastigheten i utgången vara lite dålig. Dock verkar inte längen fungera men den finns annars i loggdata Gotland Ring

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_gotland_2009-02-17_u5345_gotl . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Säg att du ökar Vmin i alla kurvor med 5kmt då kan du i princip lyfta upp grafen för hela banvarvet 5kmt. Ja jag vet att bilen inte orkar acca lika mycket i högre fart men å andra sidan behöver du inte bromsa lika tidigt som grafen då visar.

Vem är snabbast då?
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (10370 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande