| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilka andra klubbar än STCS har gratis bankörningar?
|
2210 besök totalt |
|
Sitter och lurar på vad jag skall ha som banåkarbil i år och skall jag ändå åka Fwd ligger nog en saab bäst till. Men. Saab turbo club of sweden är den enda klubb som jag känner till som för medlemar (300 kr) annordnar 4- 5 gratis bankörningsdagar varje år. Finns det någon annan märkes eller ej märkesklubb som har samma upplägg ? Alla andra körningar för gatbilar jag känner till ligger oftast runt 500 - 1000 kr i startavgift / dag, pengar jag hellre lägger på bränsle och däck eftersom budgeten för banåkandet är tight. _________________ Henrik Petersson |
||||||||
|
_________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||||||
|
Så här ser jag på det hele, om man tar vad totalekonomin ligger på så gör det inte mycket skillnad om det är några hundringar till i träffavgift. Tyvärr. För det kostar en hel del alltså... Bara soppa för en träff inkl. att köra till och från träffen går ju på massor (för mig en träff på Mantorp går det åt 120-130 liter). Däck och bromsar är en redig slant till på varje träff. Så lägger man massa pengar på den här skojiga hobbyn så skulle jag nog välja bilmärke utifrån andra kriterier än billigast träffavgift (den kan ju dessutom ändras plötsligt). Just my
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Sen kan man ju även ta med i beräkningen vad de klubbar som tar betalt väljer att erbjuda i form av säkerhet på träffarna. Det känns ju lite tryggare att ha full säkerhet som ambulans, rescuebil, bärgare & utbildade flaggvakter. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Jag körde med Ford klubben förra året. Samarrangerar med Honda, Subaru och Peugeot. Trevliga, välarrangerade träffar på Mantorp, Kinnekulle, Gelleråsen och Sturup. Kostar 300 kr/träff + årsmedlemskap på 300 kr. Tokbilligt tycker jag!
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||||
|
Re: Vilka andra klubbar än STCS har gratis bankörningar?
Har du kört en SAAB på bana? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Har du själv kört någon Saab på bana då
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
japp, både 900, 9-3 o 9-5 , Alla med lite enklare chassi prepp och ibland med r däck. 900 an hade en 330 hästars maskin. kan väll blivt en 25 - 30 körningar genom åren. _________________ Henrik Petersson |
||||||||
|
Det ä ju sant som Magnus säger att det är ju inte gratis oavsett startavgift eller ej men att lägga kanske 5000 kr om året bara för att få va med känns lite onödigt tycker ja.
Det kanske tom är ovanligt att en klubb har så månag som 5 st banträffar om året? _________________ Henrik Petersson |
||||||||
|
Re:
Nästan alla klubbars alla bandagar för tidigare år hittar du längst ner på den här sidan: https://rejsa.nu/arkivet.asp _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Ja, det har jag och trots att den hade dubbelt så mycket effekt; 'var den lika snabb på torrt, som min bil var på vått.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Då har du säkert en rätt bra bil på vått, eller så råkade du ut för en Saab med mindre välavstämt chassi? Själv brukar jag göra mina bästa resultat på blött med Saabarna. Det är då M3:or och Carrea Cup Porschar kan betvingas lättast. När det är torrt får man ta i lite mera. Nu har jag iofs lagt raceråkandet med moderna Saabar på hyllan, men sista långloppet vi äkte vann vi med 3 varv tillgodo på tvåan, en massa BMW, en o annan Porsche och vad den nu var... Riktigt så dåliga som du antyder är nog inte Saabarna? Sedan tycker jag att moderna bilar överlag är på tok för tunga för att kallas banbilar på riktigt, men det är visst inget specifikt Saabproblem har jag hört... Det är därför jag återgått till hysterisk racing, där slagskeppen är mera sällsynta
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Sen ska man ha i åtanke att det är inte gratis att hyra tex Anderstorp en hel dag
Gör man 2 såna träffar per år och inte får in pengar från medlemsintäkterna så kommer inte den klubben vara långlivad särskild länge _________________ --VVTS-- |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2210 besök totalt |