Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik med mycket eller lite pulver (utsplittat)
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14433 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Supramannen skrev:
Sen får man inte glöma att det är mycket enklare att köra en bil med 300 hk mot en med säg 600hk...


Njaaaa... Inte riktigt, va?

Att t.ex. köra Gotland Ring eller Mantorp på 1,32 - det är ju faktiskt betydligt enklare i en bil med 600 hk än en med 300 hk.

Men att utnyttja den fulla potentialen, alltså att komma nära den absoluta gränsen - ja det är
såklart enklare i en motorsvag bil (fast redan 300 hk kan vara i överkant för mig och många andra).

_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Håller väl inte med om att det skulle vara svårare att köra snabbare med en mer kompetent bil, snarare tvärt om. Således, skulle jag personligen inte kunna slå min CSL tider på alla banor med en mer kompetent bil skulle det kännas riktigt illa. Då skulle jag givetvis inse att mina egenskaper som förare torde vara begränsade. En 996 gt2 är t o m på gatdäck snabbare än CSL MED CUP däck på alla banor, även nur.

En tanke, med 130hk i en swift blir det påtagligt hur svårt det är att åka snabbt på Nür. I en så l åg effekt bil är det extremt viktigt att få med sig farten och inte göra t o m onödiga gasuppsläpp, än mindre bromsa för mycket. I en sådan bil är det t o m viktigt att sätta sig in och vara lyhörd för hur man bör växla och vart man bör växla. T e x vissa förare med mer erfarenhet inser på första varvet att bilen går marginellt långsammare upp keselchen om man lägger i femman. Således ligger de och drar den just nära varvstoppet på 4an hela långa vägen upp. Bilen fullständigt sackar med 5an upp här, detta till trots så slänger majoriteten i 5 an för de är knappast så närvarande i körningen att de märker av skillnaderna. Har man passagerare eller inte i swiftarna med 130hk måste man köra dem på olika växlar i tvära svängar, särskilt svagt uppför likt t13 högern. Man vinner smått varvet runt över att ha en känsla och lyhördhet för vad som händer, de flesta kör på samma växel oavsett. Likaså med stage 3 swiften med 150hk, den måste man växla helt annorlunda. I min värld är det bevisligen svårt att få ut max av to m en 130hk swift på Nür.

Man kan knappast kompensera stort för misstag med ett överflöd av effekt I EN SWIFT, men det kan man med en mer kompetent effekt full bil (GT2/GT3/GT-R). Vilket oxå är den verklighet vi ser på banor, läs det går fort med lätthet på alla rakor ofta.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



FredrikÅ skrev:
Supramannen skrev:
Sen får man inte glöma att det är mycket enklare att köra en bil med 300 hk mot en med säg 600hk...


Njaaaa... Inte riktigt, va?

Att t.ex. köra Gotland Ring eller Mantorp på 1,32 - det är ju faktiskt betydligt enklare i en bil med 600 hk än en med 300 hk.

Men att utnyttja den fulla potentialen, alltså att komma nära den absoluta gränsen - ja det är
såklart enklare i en motorsvag bil (fast redan 300 hk kan vara i överkant för mig och många andra).


att köra den är enklare, men som du säger i relevans med tiden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag annser allafall är det är tok mycket lättare att köra en 300 hk m3a än en 600hk supra på bana tex, då det är så enklet att sätta bromspunkter osv, man skiter helt enkelt inte ner sig när man kör som man gör med en motorstark bil

Men alla är vi olika

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Man kan nog säga att det finns olika typer av svårighetsgrader med stark vs svag bil, däremot så kommer det av olika anledningar "gallras" ju fortare det går .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



ok, så med facit ihand kanske vi kan enas om att det då var en dum ide från din sida att bjuda upp till race då

Inget jag skulle gjort om jag tyckte mig äga en såkallad särskilt svårkörd bil..

Finner det förövrigt märkligt att ingen CSL ägare kört lägre tider i sin CSL på GR, tänker främst på att den är så lättkörd. Detsamma gäller åsen, mantorp och t o m Nür. Trots att många CSL: ägare frekventerat dessa banor ofta har det inte hänt mig veterligen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Kimmen skrev:
Man kan nog säga att det finns olika typer av svårighetsgrader med stark vs svag bil, däremot så kommer det av olika anledningar "gallras" ju fortare det går .


oavsett bil! Word, det skriver jag under på thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
ok, så med facit ihand kanske vi kan enas om att det då var en dum ide från din sida att bjuda upp till race då

Inget jag skulle gjort om jag tyckte mig äga en såkallad särskilt svårkörd bil..

Finner det förövrigt märkligt att ingen CSL ägare kört lägre tider i sin CSL på GR, tänker främst på att den är så lättkörd. Detsamma gäller åsen, mantorp och t o m Nür. Trots att många CSL: ägare frekventerat dessa banor ofta har det inte hänt mig veterligen.


Nej inte alls, snabbast tid vinner..visst hade jag effekt övertag men det va typ första gånger jag körde bana så jag va rätt novis så jag va nöjd över att köra ifrån en av svergies snabbast förare på internet samt i verkligheten i denna omännslikgt snabba CSL som drar sånna sjuka g som ingen annan bil kan göra, BMW motorsport har ju byggt nått sånt grymt som aldrig annars skådats

så ser man på det på det sättet va jag rätt nöjd då, skit dålig förare, flinta pinne, uråldrig skit konstuktion med motorn bak.. så jag ser det som dubbel vinst, snabbare i sämre matrial och sämre förare


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Självklart är det svårare att nå bilens gräns i en effektstark bil iallafall procentuellt..

Flyger man en Jas 39 gripen och lågsniffar på 30m höjd i 700Km/h är det självklart svårare att hantera en uppdykande elledning än i en Cessna i 200km/h.. Allt händer mycket snabbare!

om man jämför en M3:a på Mantorp med ca 195km/h efter långa rakan då passerar man 54m per sekund, i 260km/h som med tex SMR Porschen passerar man 72m per sekund. Dom 18m kan vara skillnaden på att vara kvar på banan eller åka av..
Att bilen är sjukt mycket mer bångstyrig med Turbo mycket effekt och i mitt fall flintapinne gör ju sitt till kontra en bil som en 944S2 eller en M3:a där man kan hålla fullt mest hela tiden och i nyare M3:ors fall får hjälp av en robotlåda.. Turbo Porscharna hamnar dessutom ofta mellan växlarna särskilt på 2 och 3:an. På 2:an spinner det så fort man rör gasen och på 3:an laggar laddtrycket.. Inte helt lättkört men roligt som f--n!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Med mycket pulver blir vissa nästan-rakor plötsligt läskigt tvära jättesnabba kurvor

(t.ex. knixen mellan parisen och chikanen på Mantorp eller knixen mellan esset och torparn på Sviestad m.m. exemplen är näst intill oändliga...)

Så med motorstark snabb bil får man mer svängar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Med mycket pulver blir vissa nästan-rakor plötsligt läskigt tvära jättesnabba kurvor

(t.ex. knixen mellan parisen och chikanen på Mantorp eller knixen mellan esset och torparn på Sviestad m.m. exemplen är näst intill oändliga...)

Så med motorstark snabb bil får man mer svängar


Kolla in min fart efter efter snabba höger efter parisen 170 blås, jag är livrädd

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Som amatör kör jag defintivt snabbare ut ur kurvorna med för lite effekt än för mycket effekt. Med mycket effekt tar det (för en amatör dvs) mycket övning innan man kan/vågar dra fullt på 2an från apex ut. Rättare sagt så går det inte att dra fullt genom kurvorna. Har man en svagare bil kan man gasa sig igenom en kurva och det värsta som kan hända är att bilen understyr och det går långsamt. Med pulver är man alltid livrädd att bilen bryter ut i en ohävbar panikartad sladd även på 3ans växel

Tror jag ska byta till framhjulsdrift med lagom effekt, mina svaga nerver skulle gilla det

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Som amatör kör jag defintivt snabbare ut ur kurvorna med för lite effekt än för mycket effekt. Med mycket effekt tar det (för en amatör dvs) mycket övning innan man kan/vågar dra fullt på 2an från apex ut. Rättare sagt så går det inte att dra fullt genom kurvorna. Har man en svagare bil kan man gasa sig igenom en kurva och det värsta som kan hända är att bilen understyr och det går långsamt. Med pulver är man alltid livrädd att bilen bryter ut i en ohävbar panikartad sladd även på 3ans växel

Tror jag ska byta till framhjulsdrift med lagom effekt, mina svaga nerver skulle gilla det


Tror dom flesta inte förstår riktigt hur det är att köra en riktigt motor stark bil, om jag kör en 300 m3a tex så kan jag köra den väldigt nära max inte max för jag är inget proffs men rätt nära, men kör jag en riktigt snabb bil är jag långt ifrån, så mycket svårare att kräma ur allt ur sen sån bil...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Intressant att följa resonemangen från duktiga förare.

Gillar Swiftexemplet med 130hk och jag tvivlar på att jag kört varvet så mycket snabbare med dubbla effekten i en annan bil. Samtidigt blir jag förvånad över hur respektlöst dessa FWD-bilar kan slängas runt, det hade jag inte vågat med en stark RWD - speciellt med motorn lite längre bak. Gissar att med mer effekt blir det snarare långsamt in/fort ut än att försöka få med sig farten till varje pris ooch på gokartmanér ställa upp bilen. Hos en medelmåttig banåkare kompenserar bara effekten dålig teknik, missar eller ren försiktighet. Mycket effekt tillför en frihetsgrad förutom styrning och broms som kan lösa situationer eller optimera spår MEN kräver en skickligare förare. Att plocka ut den sista ur en Swift är ändå långt lättare än en F1 eller Gr.B rallybil säger sig självt. Över 300hk på en bana utan aerodynamiska hjälpmedel en utmaning för de flesta, tvivlar på mer effekt underlättar även om tiderna faller. Möjligen om den har AWD.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2090



gegge skrev:
I.... Samtidigt blir jag förvånad över hur respektlöst dessa FWD-bilar kan slängas runt, det hade jag inte vågat med en stark RWD - speciellt med motorn lite längre bak. Gissar att med mer effekt blir det snarare långsamt in/fort ut ...

Det kan jag skriva under. Jag kommer undan med nästan vad som helst i Minin.

Det gör det lätt att exprimentera med bilen i kurvorna. Men dock är det som du säger; lätt att få hög fart in och långsam fart ut.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Jag är lite fundersam till resonemanget om att det skulle straffa sig mindre i fart om man gör ett misstag med exempelvis spår eller går på gasen för sent med en motorstark bil. Visst, kör man en Swift på ringen och tar med sig för lite fart in i Bergwerk, kommer man synbart förlora fart hela vägen till Angstkurve. Det kommer verkligen att kännas i bilen och det kommer att SE långsamt ut. Ungefär som i hyrkartkörning. Om man istället sitter i Mantheys racer och gör samma misstag, kommer man lik förbannat, en herrans massa hästkrafter, förlora fart hela vägen upp längs backen. Det kommer fortfarande se fort ut och det kommer kännas snabbt också. Men man får ju jämföra hur mycket han förlorar mot en likadan bil, eller mot ett tidigare, perfekt varv.

Problemet är väl för en förare med låg självkritik som tycker att han är Ronnie P bara för att han åker om en massa andra bilar på en banträff i sin vassa bil. Den bästa jämförelsen är väl inom en enhetsserie. Maserati MC12 är ju en ganska snabb bil, men jag tror inte att man kommer undan med att gå på gasen sent ut på rakan i deras enhetsserie.

Jag som bara harvat runt i bilar som vissa betraktar som rena hyrkartracers kan bara föreställa mig hur det är att tygla 5-600 hästkrafter, men jag tror definitivt att det är mer svårkört. Jag är däremot inte lika säker på vilken bil man lär sig mest i. Fördelen med den mer effektsvaga bilen är just att det märks tydligt när man gör ett misstag. Men samtidigt lär man sig inte av de svårigheter mycket effekt ger.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Att ta ur max ur en bil är ju inte så svårt, så länge det är en lång raksträcka ;-)

Intressant detta. Nästa gång jag träffar Horst von Saurma så ska jag fråga honom. Vad han tycker är svårast, exempelvis ratta runt en GT2 RS på 7,24 eller en Carrera GT på 7,32, eller för den delen en Lamborghini Diablo GT på 8,04 eller en Lotus Exige S på 8,25. Enligt ovan resonemang torde det alltså vara svårast med GT2 RS då dels den har mest effekt, dels är snabbast.

Visst, sen kan man ju komma med argumentet att inte HvS tar ur max ur bilarna, att han är gammal osv. Men det går jag inte på

Jag är redan nu ganska övertygad om vad HvS kommer att svara
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeterF skrev:
Att ta ur max ur en bil är ju inte så svårt, så länge det är en lång raksträcka ;-)

Intressant detta. Nästa gång jag träffar Horst von Saurma så ska jag fråga honom. Vad han tycker är svårast, exempelvis ratta runt en GT2 RS på 7,24 eller en Carrera GT på 7,32, eller för den delen en Lamborghini Diablo GT på 8,04 eller en Lotus Exige S på 8,25. Enligt ovan resonemang torde det alltså vara svårast med GT2 RS då dels den har mest effekt, dels är snabbast.

Visst, sen kan man ju komma med argumentet att inte HvS tar ur max ur bilarna, att han är gammal osv. Men det går jag inte på

Jag är redan nu ganska övertygad om vad HvS kommer att svara


Märks att ni inte kört dragracing, ni kanske skulle börja ni skulle ju va vinnare hela bunten

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2090



Supramannen skrev:


Märks att ni inte kört dragracing, ni kanske skulle börja ni skulle ju va vinnare hela bunten


Haha, touché

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Supramannen skrev:


Märks att ni inte kört dragracing, ni kanske skulle börja ni skulle ju va vinnare hela bunten


Dragracing? För en relevant jämförelse så handlar det i så fall om dragracing med rullande start och med 300 resp 600 hk. Visst, det kanske är grymt svårt, men i min värld finns det större utmaningar än att gasa fullt 50-250 på en rakstäcka. Exempelvis finns det en bana i Tyskland som tenderar att vara en global måttstock för vad en bil och förare klarar av.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Det finns två läger här varav det ena lägret, CSL-maffian, menar att tex en Hyundai Atos är mer svårkörd på alla banor inklusive den berömda långa tyska banan än tex en Pagani Zonda R eller varför inte en 1000+ hk F1 från 86.

Så att mycket effekt gör en bil svårkörd är alltså en myt?
Är det en tillfällighet att de som inte tycker mycket effekt gör en bil mer svårkörd själva kör bil med sugmotor med fin karaktär och "begränsat" med effekt?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik med mycket eller lite pulver (utsplittat)
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande