Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Söker bäcker i ämnet körteknik.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7849 totalt)
Armin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Har sökt förgäves efter liknande trådar här på forumet, så nu postar jag en egen tråd:

Finns det några bra böcker (helst svenska), även utförliga hemsidor går bra, i ämnet körteknik. Jag har endast haft körkort i ett halvår och har ingen erfarenhet av bankörning.

Jag vill helst enkelt lära mig mer om spårval, bromspunkter, förklaringar av olika typer av överstyrning/understyrning o.s.v. Ja ni förstår, allt som har med bankörning att göra. Allt anpassat för en nybörjare.

Jag funderade på Väghållningsboken, men den innehåller väl mycket formler och beskrivning av bil-uppbyggning om jag inte missförstått vissa inlägg här fel?

Jag är dock inte intresserad av att modifiera den bil jag har idag, utan det får bli någon annan bil(kanske till sommaren).

Så, har ni några tips?

MVH
Armin

_________________
MVH
Armin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Sök på ordet "boktips" här på forumet så har du lite o kolla in till o börja med iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Brian Beckmans Physics of racing som finns på nätet innehåller både grundkunskap och lite svårare grejer (som du ju kan hoppa över nu och läsa senare).

Den finns på många ställen på nätet, här är ett av dem:
http://www.miata.net/sport/Physics/

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Min erfarenhet är att det tyvärr är ganska tunnsått med "lastväxel-böcker". Men de flesta pensionerade räserförare brukar ju knåpa ihop en bok om hur man kör bil. Några här på forumet har tipsat om sådan förut...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ett rent allmänt grundtips är att först börja med att uppgradera och vidareutveckla det som sitter bakom ratten med praktiska övningar osså och sen gå vidare med att se över vad som vore vettigt att uppgradera på bilen. Ovanstående gäller kanske inte till 100% om bilen är tvär-tvär-slut...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Armin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Magnus: Skulle gärna vilja utveckla mig själv genom praktiska övningar men det är ju mitt i vintern och jag har inte direkt en race-bil till hands sen när sommaren kommer. Jag har för närvarande en nissan 200:a utan bur, med vanliga bälten, ingen hjälm etc. så jag vet inet riktigt om jag skulle våga ta ut svängarna på gotland ring eller nurburgring i sommar, utan förkunskaper om spårval, bromspunkter, när man ska släppa gasen, när man ska gasa lite och när plattan ska ner i botten o.s.v.

Tre böcker verkar intressanta. Har hittat en hel del andra böcker på bl.a. "Amazon" så känner ni till någon annan bok som är bra så uppskattas en rekommendation.

Dessa böcker är:
The Racing Driver, av Denis Jenkinson
Speed Secrets, av Ross Bentley
Drive to win, av Carroll Smith

Någon som har erfarenheter kring dessa?

MVH
Armin

_________________
MVH
Armin
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Armin skrev:
Jag har för närvarande en nissan 200:a utan bur, med vanliga bälten, ingen hjälm etc.

Som jag ser det är det bara en hjälm + heltäckande bomullsklädsel som saknas. Jag började i våras med ungefär din situation (i en Saab 9-3), lånade en hjälm och började åka på banträffar. Körde lugnt i början, pratade med erfarna förare och kikade på hur andra gör = både det som är bra och dåligt!
Vill du ge dina kunskaper ett snabbt lyft så rekommenderas en förarutbildning varmt, t.ex. den som Club AlfaRomeo håller! Massor av praktisk övning för alla nivåer. thumbs up

Men, en bok med lite grunder och begrepp är kanske inte fel i vintermörkret. Lycka till så ses vi kanske på banan i sommar.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



jag får lov att inflika lite om det här med att börja köra på bana, jag började nämligen förra året.

körde då (kör fortfarande) med en stort sett helt standard impreza GT, utan bur bälten eller speciella stolar. Det är bara ut å köra, ta det lugnt i början och öka takten när man känner att man börjar få kläm på var man bör bromsa, hur hög hastighet man kan ha i den och den kurvan osv. Vad gäller spårval finns här väl en fin spårvalsbeskrivning på många svenska banor här på forumet, men annars finns det säkert någon vänlig själ som kan låta dig åka med ett par varv och visa spårval eller kanske åka i passagerarsätet och ge lite tips, det var en trevlig herre från KAK som visade mig första gången jag provade, rekomenderas VERKLIGEN!! thumbs up

ett ytterligare tips är att inte flytta fram bromspunkterna för långt fram på vanliga banor bara, i konbanor på stora flygfält går det fint men annars bör man nog passa sig i början (körde av en gång på min 3e "banträff" på just ett flygfält )

det finns nog trådar i "sparade" för fler tips på saker att tänka på innan banträff, typ se till att du har fräscha belägg och skivor och att bromsvätskan e ny å fin.

det behövs ingen superbil med bur bälte och fina stolar för att åka fort på bana, det är bara att kolla magnus superstagetider om inte annat... 1.31 med 4 pers i en m3 limo om jag inte minns fel? thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jenkinsons "The racing driver" skall nog mest ses som kuriosa(men absolut läsvärd)

Ayrton Sennas "Principles of Race Driving" är faktiskt en bra början

Carroll Smiths "Drive to win" är en klassiker och bör läsas

Mest heltäckande och bäst tycker jag är:
"Going Faster-Mastering the art of race driving" av
The Skip Barber Racing School

Att läsa böckerna i ovannämda ordning kan jag nog rekomendera, sedan kan man läsa de två sista en gång till, då har man fått i sig mer kunskap än man behöver innan man ger sig på det praktiska.

Alla hittas på Amazon, en del på bokus också.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Sennas bok har jag letat efter men inte hittat.

Drive to win är bra, det är en del körteknik, men det är också mycket om hur man blir proffsförare som inte är körning.

Kul läsning dock! Alla Carroll Smith's böcker är mkt underhållande thumbs up
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
Sennas bok har jag letat efter men inte hittat.

Drive to win är bra, det är en del körteknik, men det är också mycket om hur man blir proffsförare som inte är körning.

Kul läsning dock! Alla Carroll Smith's böcker är mkt underhållande thumbs up


Då får du väl komma hit och läsa den....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Måste bara säga att jag tycker 'Drive to Win' håller en lite för hög nivå för mig som gatbils-träff-åkare. Det handlar lite väl mycket om hur man skaffar sponsorer och hur man just _vinner_ (titeln säger allt). Är man bara sugen på att få lite bättre koll på hur man kör snabbt på bana och bli av med de värsta felen vet jag inte om den har så mkt att ge? Känns som att man måste ha rätt bra koll innan man läser den.

Finns det inga schyssta hemsidor med körtips i stil med 'Hur du gör för att inte verka helt bakom flötet på banan'?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Åke Wallebom skrev:
Måste bara säga att jag tycker 'Drive to Win' håller en lite för hög nivå för mig som gatbils-träff-åkare. Det handlar lite väl mycket om hur man skaffar sponsorer och hur man just _vinner_ (titeln säger allt). Är man bara sugen på att få lite bättre koll på hur man kör snabbt på bana och bli av med de värsta felen vet jag inte om den har så mkt att ge? Känns som att man måste ha rätt bra koll innan man läser den.

Finns det inga schyssta hemsidor med körtips i stil med 'Hur du gör för att inte verka helt bakom flötet på banan'?


Mycket kunskap och teori är aldrig fel. Däremot så ska man inte tro att man bara kan läsa sig till hur man kör.

Min rekomendation är att läsa allt som går(se mitt förslag på lista) där man börjar med lite enklare böcker (Sennas t.ex.) . Sedan börjar man själv prova när man är ute och kör (analysera sin egen körning). Hur håller jag spår, hur bromsar jag egentligen, hur håller jag i ratten, hur gasar jag etc. etc.

Då kommer man få lite aha-upplevelser och så kan man gå hem igen och läsa nästa bok som är ger lite djupare inblick. När man kommit igenom t.ex. "drive to win" (skippa allt utom körteknikbiten) så får man ge sig ut på en bana och börja prova på och få en uppfattning om vad det handlar om. Sedan kan man gå tillvbaks till böckerna och analysera sin körning.

Bästa sättet att lära sig är naturligtvis med en bra lärare, ett bra alternativ är att ta en licenskurs även om man bara tänker åka på banmöten, då får man lite handledning på vägen. Tyvärr tycker jag egentligen att de licenskurser som finns i sverige är rätt dåliga på det "teoretiska" och träningsmässiga(feedback) planet, men det är ju helt klart ett rejält snäpp upp från att bara försöka lära sig själv.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

En 200SX i standardskick är en ypperlig bil att börja lite banåka med thumbs up

Som flera sagt, åk på träffar i sommar och se till att vara novis. Dvs be om tips, var inte rädd att köra försiktigt och lite långsammare än andra på banan, be instruktörer att åka med dig, be att få åka med instruktörer osv. Det är bara en fördel om man erkänner att man är "helt bakom flötet på banan" i början! thumbs up

Sen håller jag med om att det inte riktigt är säsong för praktiska övningar på racerbanan just nu Men som också sagts redan, läs lite av boktipsen och börja analysera din "vanliga" körning redan nu är ju en bra början.

Sen vill jag bara säga: Välkommen till gänget thumbs up



/Magnus Thomé


PS:
Sen kan du ju läsa mitt lilla tipsreportage om sittställning o så
https://rejsa.nu/artikel.php?t=6923

Flaggorna som används vid banträffar kan vara bra om de sitter i ryggmärgen osså:
https://rejsa.nu/info/info_flaggor_bantraff.asp
(skiljer sig en liten aning mot bruket av flaggor i racing...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Armin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Tack Magnus! Känns kul att ha hittat till ett så seriöst forum där alla har en så trevlig attityd.

Finns det någon som läst "Speed Secrets" och kanske kan hjälpa mig placera in den i porschedriver's lista. Passar på att fråga det på en gång, så att jag inte behöver dra upp tråden om 2-3 mån. igen.

MVH
Armin

_________________
MVH
Armin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



lite OT... men...

jag är 10000000% säker på att jag skrev ett inlägg här igår och tipsade om Carroll smiths bok... fast jag skrev nog fan carroll shelby... nåja, båda börjar på S

Magnus - censurerar du mig???
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Anders Jeppsson skrev:
lite OT... men...

jag är 10000000% säker på att jag skrev ett inlägg här igår och tipsade om Carroll smiths bok... fast jag skrev nog fan carroll shelby... nåja, båda börjar på S

Magnus - censurerar du mig???

Absolut inte!

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



hmmm.. mysko...

nåja, måste ha drömt att jag postade då..
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jag har mailat en "introduktionskurs för banmöteskörning" till Magnus T. Den är en ny version av ett kursmaterial som jag använt när jag haft nybörjarkurser i bankörning. Jag har omarbetat den och kompletterat så att man skall kunna läsa den på egen hand.

Den dyker nog upp här på Rejsa.nu så fort magnus hinner med att konvertera den till lämpligt webformat och lägga ut den.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Armin skrev:
Tack Magnus! Känns kul att ha hittat till ett så seriöst forum där alla har en så trevlig attityd.

Finns det någon som läst "Speed Secrets" och kanske kan hjälpa mig placera in den i porschedriver's lista. Passar på att fråga det på en gång, så att jag inte behöver dra upp tråden om 2-3 mån. igen.

MVH
Armin Assareh


Jag har läst den. Den täcker även in lite andra områden som t ex setup och fordonsdynamik med bl a förklaring av traction circle. Sen har den en gyllene regler innnan varje avsnitt som är bra att plugga in så man kommer ihåg dem.

Svårt att placera dem i ordning men kanske mellan Sennas och Smiths böcker.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



porschedriver skrev:
Jag har mailat en "introduktionskurs för banmöteskörning" till Magnus T.



Vill du så kan du maila den till mig...

"Bankörning for Dummies" låter som en bok för mig....

och "Budda" klarar av mer än rattlåsracing så det är kanske lika bra att ja lär mig svänga lite bättre..

Har bara kört "runt-runt" 3-4 ggr men roligt är det, och fler ggr lär det bli ..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Sparade trådar/FAQ
Söker bäcker i ämnet körteknik.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande