Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mycket vs lite pulver- Inbromningsdiskussion (utsplittat 2)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8718 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
nått du verkar glömma i upphetsnigen i att försöka bevisa att du är snabbare än alla med minst effekt, är att det ska bromsas, kommer man i 250 flr man bromsa längre tid det är svårare att sätta bromspunkten därav ännu mer broms vilket gör att man tappar på den tids vinst man gjort på rakan, så visst accsar man till sig tid men man förlorar endel även i broms man kan inte se det svart och vit och bara räkna acc, kollar vi på inlägget ovan som puppan lagt in ser man ju klart och tydligt att han både accsar bättre än dig men han åker ju ifrån dig i kurvorna och bromsar även bättre än dig på visa ställen det gör ju att han kör ifrån dig med 8 sekunder på ett varv..och då sitter han i ett uråldrig konscept med motorn bak. Flintapinne, värdelösa bromsar och en kille som inte kört 1/10 av all bankörning som du gjort...tänk hur fort det skulle gjort i tex loaded med ett proffs bakom ratten som har allt det puppans bil saknar...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Lite teoretiskt resonemang:

Att man har högre toppfart betyder inte att man på något sätt automatiskt förlorar mer vid inbromsningen. Man
ska hamna på samma ingångsfart i kurvan och därför ska det se ut såhär ungefär:



Som du ser så kommer man ha högre fart initialt trots att man håller på att bromsa. Sen kommer man ha samma
fart under resten av inbromsningen. Så man har vinst. Eller ingen vinst. Men aldrig förlust.

Det är inte heller väldigt mycket svårare att sätta bromspunkten vid 200m som vid 150m eller var man nu
börjar bromsa. Jag har iof inte kört något så snabbt som Puppans eller din bil men har ändå kört Loaded, M3, CSL,
GT3 och räsergolf på Mantorp så det är inte totalt gripet ur luften iaf Däremot så finns det väldigt många ställen där man med en långsammare bil "bara kör" som plötsligt blir väldigt utmanande högfartsböjar


(och ja, det är ingen vidare bra kurvtagningsfart i diagrammet)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Håller inte alls med dig, extremt mycket svårare tycker jag alla fall, jag har kört 300 flera gånger och det är en barnlek i förhållande...men alla är vi ju olika och olika duktiga jag tycker så alla fall...

Loaded kommer ju upp i ca 220 om jag minns rätt, kan ha fel här...En bra steg1 gt2 ligger på 240+...

Angånde bromsningen så måste man ju självklart bromsa tidigare och under längre tid, men ja men behöver inte förlora på det genom att överbromsa vilket man lätt göra då man har så ryslig fart så man bromsar gärna för tidigt och för mycket då det är så mycket svårare att sätta punkten och så är man helt logiskt mer rädd och försiktigt då det går så in i H...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag är helt med på ditt resonemang och jag håller med om att det finns en poäng i det. Men jag skulle inte dra några större växlar på det just på Mantorp iaf. Var går en gräns där det blir svårare? Är det svårare att bromsa en vanlig M3 E36 från 200+ kmh där (min gamla toppade 208 enligt driftbox) än en hot hatch i 180 kmh? Är det svårare i 230 kmh? 245 kmh? Men det är klart att det rycker o drar mer om det går fortare. Och det finns många ställen inför böjar på andra banor där jag med råge håller med dig om att det blir läskigare om det går fortare när man ska bromsa thumbs up En kul parantes till det var att det var hur lugnt o odramatiskt som helst att hålla fullt hela vägen ner genom Fuchsrörhe med Team Schwedenkreuz trimmade M3 E46 jämfört med att ens försöka att hålla fullt med min betydligt långsammare M3 E36. Så det beror ju även mycket på materialet och hur det är inställt om hur tryggt eller scary man upplever det på olika ställen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Så fortare det går så fler meter på sekund kommer du därför är det läskigare, och svårare..när det går 250 så räker det med en blinkning så sitter man ute på åkern

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Man kan ju också välja att accelerera upp i 220 på kortare tid och sedan släppa av o hålla 220 så man kan koncentrera sig på bromspunkten om det känns för läskigt att hålla fullt

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Krullert skrev:
Man kan ju också välja att accelerera upp i 220 på kortare tid och sedan släppa av o hålla 220 så man kan koncentrera sig på bromspunkten om det känns för läskigt att hålla fullt


den va bra..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Magnus Thomé skrev:
Lite teoretiskt resonemang:

Att man har högre toppfart betyder inte att man på något sätt automatiskt förlorar mer vid inbromsningen. Man
ska hamna på samma ingångsfart i kurvan och därför ska det se ut såhär ungefär:



Som du ser så kommer man ha högre fart initialt trots att man håller på att bromsa. Sen kommer man ha samma
fart under resten av inbromsningen. Så man har vinst. Eller ingen vinst. Men aldrig förlust.

Det är inte heller väldigt mycket svårare att sätta bromspunkten vid 200m som vid 150m eller var man nu
börjar bromsa. Jag har iof inte kört något så snabbt som Puppans eller din bil men har ändå kört Loaded, M3, CSL,
GT3 och räsergolf på Mantorp så det är inte totalt gripet ur luften iaf Däremot så finns det väldigt många ställen där man med en långsammare bil "bara kör" som plötsligt blir väldigt utmanande högfartsböjar


(och ja, det är ingen vidare bra kurvtagningsfart i diagrammet)


Jag upplever det som mycket svårare att sätta bromsningen perfekt i en mycket snabb bil kontra en bil som tex Porsche 944 som jag kört mycket. Man tenderar att bromsa något tidigare eftersom det går mycket fortare. Dessutom ökar kraften och bromssträckan i kvadrat vid ökad hastighet om jag kommer ihåg rätt. Mao vad jag kan säga med största säkerhet är att bilens acc inte är den enda variabeln..

En annan sak är såklart att min nuvarande bil inte är helt enkelt enkel i böjen vilket alltid brukar vara ett argument för tex GT3RS eller M3 CSL där effekt kurvan är linjär och därmed förhållandevis enkel att dosera. Min effektkurva är allt annat än linjär och kommer och går som hörseln på en 80-årig gumma.. Att gå på gas vid exakt rätt tillfälle är en ren vetenskap eller kanske snarare en ren slump.. Som jag nämnde tidigare hamnar man också ofta mellan växlarna speciellt 2 och 3:an i tajta kurvor.. Att hålla samma kruvhastighet som tex en CSL är därmed inte helt enkelt för att inte säga mycket svårt..

Men allt ovan är såklart en del av paketet och man får ta det goda med det onda och eftersom jag gillar att sk-ta på mig när jag trampar på gasen så är det värt det!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Puppan skrev:
...och eftersom jag gillar att sk-ta på mig när jag trampar på gasen så är det värt det!

/Pete
thumbs up




Helt klart så kan det vara svårare att lära sig ta sig igenom (och ut ur) kurvan med mycket pulver och t.ex. turbo lag. Det vet väl du om någon sen förr Där är ju t.ex. en vanlig M3 E36 underbart enkel och lättkörd, man kan ju mjukt klämma på fullgas ganska tidigt i nästan alla böjar utan några speciella överaskningar.

Men själva inbromsningen är ju intressant hur det kan skilja. Jag vidhåller ändå att det finns värre ställen än i slutet på Mantorps raka att skita på sig när man ska bromsa ner från hög fart och att dessutom materialet, dvs hur bilen är uppsatt spelar en enorm roll om det är läskigt och svårt att bromsa i 250+ eller inte så jättepilligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Eh, var det jag som rör upp så mycket känslor igen. Killar, Supra/Puppan, det är helk ok om ni söker framhäva hur extremt svårkörda era bilar är. Hur extremt svårt det är att sätta foten på bromsen på en raksträcka

Särskilt svårt med tanke på hur små bromsar ni har och avsaknaden av sexpunktsbälte/stol, flammsäker overall och inte minst avsaknaden av BUR och brandsläckare och jag vet inte allt. Ja just det nack-skydds krage tycker jag mig sett någonstans! Måste ju vara EXTREMT skrämmande att bromsa sin bil då, Varför inte bara köpa resonemanget att ni vinner extremt mycket i tid på rakorna grabbar?

Jag ska göra er en björntjänst att inte ta fram mer data gällande hur mycket tid ni vinner bara genom att trycka ner foten på gasen rakt fram thumbs up

Slutligen, en bil som är gjord för att åka fort med på bana är i alla lägen mycket mer lättkörd än ditto som inte är framställd endast för samma syfte. I SYNNERHET då bilar gjorda för bana oftast i extremt mycket större utsträckning har en säkerhetsnivå som inte går att jämnställa gatbilar. Ja då helt plötsligt infinner sig oxå trygghet, t o m när man ska kliva på stora bromsarna:-)

Loeb vinner som sagt inte WRC i en original bil, det är mycket lättare för honom att vinna WRC med, ....lite mer trygghet/säkerhet i bilen:-). Men oxå en bil mer lämpad för ändamålet. Det skulle vara svårare för honom i alla lägen att åka fort i en gatbil. Jag har kört flera race-bilar, utan undantag är de alla mer trygga/lättkörda jämfört sina gatbils systrar. I synnerhet när man kliver på just bromsen, p g a bättre bromsar och mindre vikt i bilen, spelar ingen roll om det är från MYCKET högre farter! Men oxå hur de kränger mindre, byter riktning snabbare/fortare/enklare.

I övrigt när jag läser om hur svåra ni upplever era bilar att vara körmässigt, torde de knappast vara väl-bygga!! En välbyggd racebil inger förtroende/tygghet i alla lägen, i mycket större/högre utsträckning än någon motsvarande gatbil av samma sort(eller annan), ......när det svänger/när det bromsar osv,osv. Men oxå när man väl sitter i räcket är man tryggare vs gatbilen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Goaute mr svart eller vitt..

Har aldrig sagt att man inte tjännar på effekt på en raka, självklart är det bra med effekt för att uppnå en bra varvtid och ett måste, fortarst går det när man kan lägga ihop alla delar som broms,kurva och acc vilket jag och puppan sakta men säkert börjar lyckas med, även om vi har en bra bit kvar att gå då det är mycket svårare att drida ur allt ur dessa bilar än en enkel CSL vars max verkar ligga runt 1,29-1,30

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Göte RS6 Sjögren skrev:
lätt- vs svårkört


Finns ytterligare en parameter: En bil som man på inga villkor får hamna i ett räcke med är också svårare att köra riktigt fort med jämfört med en bil man har råd att sätta i ett räcke även om det svider.


_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Göte RS6 Sjögren skrev:
Slutligen, en bil som är gjort för att åka fort med på bana är i alla lägen mycket mer lättkörd än ditto som inte är framställd endast för samma syfte. I SYNNERHET då bilar gjorda för bana oftast i extremt mycket större utsträckning har en säkerhetsnivå som inte går att jämnställa gatbilar. Ja då helt plötsligt infinner sig oxå trygghet, t o m när man ska kliva på stora bromsarna:-)


Det känns som det diskuteras olika grejer här. Att det finns större potential till låga varvtider med mer effekt är det nog ingen som tvivlar på. Men det är en helt annan sak än "lättkörd".

Gaute det är väl ändå årets överdrift att en bil ALLTID är mer lättkörd ju mer bananpassad den är? Det mest bananpassade fordonet på fyra hjul borde ju ändå vara en F1 och inte fasen kan en F1 klassas som lättkörd. Sen att även en glad amatör kan glida runt på 25% kapacitet i en F1-bil och ändå köra låga varvtider är en annan sak.

Vad blir då sammanfattningen
Jo... desto mer effekt desto större potential till låga tider. MEN samtidigt blir det svårare att balansera bilen med gasen och hitta lagom pådrag ut ur kurvorna. Mao mer svårtkört

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



GustafB skrev:


Det känns som det diskuteras olika grejer här. Att det finns större potential till låga varvtider med mer effekt är det nog ingen som tvivlar på. Men det är en helt annan sak än "lättkörd".

Gaute det är väl ändå årets överdrift att en bil ALLTID är mer lättkörd ju mer bananpassad den är? Det mest bananpassade fordonet på fyra hjul borde ju ändå vara en F1 och inte fasen kan en F1 klassas som lättkörd. Sen att även en glad amatör kan glida runt på 25% kapacitet i en F1-bil och ändå köra låga varvtider är en annan sak.

Vad blir då sammanfattningen
Jo... desto mer effekt desto större potential till låga tider. MEN samtidigt blir det svårare att balansera bilen med gasen och hitta lagom pådrag ut ur kurvorna. Mao mer svårtkört

Det känns som att ordet "balanserad" är det vi är ute efter i sammanhanget. En bil kan ju vara välbyggd men ändå ha för mycket effekt för sitt chassie t.ex.

Men poängen att ha en trygg/basanserad/säker bil borde vara en individuell preferens. Puppan tycker ju om när det går för fort, och då är det ju så enkelt att han tycker om det.

Jag förstår din poäng Gaute, och personligen hade eftersträvar jag samma egenskaper i en bil. Men en bil med för mycket effekt kommer alltid att vara svårare att hantera, hur mycket bilkontroll man än har.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



dvorak skrev:

Det känns som att ordet "balanserad" är det vi är ute efter i sammanhanget. En bil kan ju vara välbyggd men ändå ha för mycket effekt för sitt chassie t.ex.

Men poängen att ha en trygg/basanserad/säker bil borde vara en individuell preferens. Puppan tycker ju om när det går för fort, och då är det ju så enkelt att han tycker om det.

Jag förstår din poäng Gaute, och personligen hade eftersträvar jag samma egenskaper i en bil. Men en bil med för mycket effekt kommer alltid att vara svårare att hantera, hur mycket bilkontroll man än har.


Nja, vet inte om ordet balanserad är rätt. Med tillräckligt med effekt blir det våldsamt oavsett chassi. Det handlar inte så mycket om att chassit ska klara av effekten, men ska man ha tillräckligt med effekt för galen acceleration på högre växlar då kommer man aldrig kunna mosa på med gasen i långsammare kurvor.

Återigen, se tex F1 - särskilt gamla 1,5l turbosnurrorna. De hade typ 300 hk vid 8000 rpm och 900 hk vid 9000 rpm och därefter stegrar det.. Snabb i rätt händer, men troligtvis totalt okörbart för en vanlig förare.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



GustafB skrev:

Nja, vet inte om ordet balanserad är rätt. Med tillräckligt med effekt blir det våldsamt oavsett chassi. Det handlar inte så mycket om att chassit ska klara av effekten, men ska man ha tillräckligt med effekt för galen acceleration på högre växlar då kommer man aldrig kunna mosa på med gasen i långsammare kurvor.

Återigen, se tex F1 - särskilt gamla 1,5l turbosnurrorna. De hade typ 300 hk vid 8000 rpm och 900 hk vid 9000 rpm och därefter stegrar det.. Snabb i rätt händer, men troligtvis totalt okörbart för en vanlig förare.

Ketchup for the win!

Hmmm, vi kanske definierar balans lite olika. Jag inkluderade effekten tillsammans med chassiet. Men men, jag förstår vad du menar och tycker att det låter vettigt.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Spårade väg men kan inte låta bli. En bil som går riktigt fort och man utnyttjar grepp motor osv. maximalt enligt de regler som finns för klassen är sällan lättkörd med kort varvregister, väldigt smalt register mellan snabb kurvtagning och tvärsläpp med avåkning.

Men den kan ju vara uppsatt som vår 5-papp+ Alfa som är grymt snäll och nästan omöjlig att åka av med under normala förhållande på bana.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
Spårade väg men kan inte låta bli. En bil som går riktigt fort och man utnyttjar grepp motor osv. maximalt enligt de regler som finns för klassen är sällan lättkörd med kort varvregister, väldigt smalt register mellan snabb kurvtagning och tvärsläpp med avåkning.

Men den kan ju vara uppsatt som vår 5-papp+ Alfa som är grymt snäll och nästan omöjlig att åka av med under normala förhållande på bana.


Satt och tänkte exakt detsamma att en långloppsbil ofta kan "lättkörsoptimeras" lite mera än en sprintloppsbil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Magnus Thomé skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
lätt- vs svårkört


Finns ytterligare en parameter: En bil som man på inga villkor får hamna i ett räcke med är också svårare att köra riktigt fort med jämfört med en bil man har råd att sätta i ett räcke även om det svider.



Helt rätt, t e x allehanda hyrbilar man kör på NÜR som är från Hetz/SIXT eller motsvarande tar man det alltid lite lungnare vs egen bil

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Göte RS6 Sjögren skrev:
Magnus Thomé skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
lätt- vs svårkört


Finns ytterligare en parameter: En bil som man på inga villkor får hamna i ett räcke med är också svårare att köra riktigt fort med jämfört med en bil man har råd att sätta i ett räcke även om det svider.



Helt rätt, t e x allehanda hyrbilar man kör på NÜR som är från Hetz/SIXT eller motsvarande tar man det alltid lite lungnare vs egen bil

På vanlig väg brukar det ju vara tvärtom: "Nothing handles like a hire car"

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



GustafB skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Slutligen, en bil som är gjort för att åka fort med på bana är i alla lägen mycket mer lättkörd än ditto som inte är framställd endast för samma syfte. I SYNNERHET då bilar gjorda för bana oftast i extremt mycket större utsträckning har en säkerhetsnivå som inte går att jämnställa gatbilar. Ja då helt plötsligt infinner sig oxå trygghet, t o m när man ska kliva på stora bromsarna:-)


Det känns som det diskuteras olika grejer här. Att det finns större potential till låga varvtider med mer effekt är det nog ingen som tvivlar på. Men det är en helt annan sak än "lättkörd".

Gaute det är väl ändå årets överdrift att en bil ALLTID är mer lättkörd ju mer bananpassad den är? Det mest bananpassade fordonet på fyra hjul borde ju ändå vara en F1 och inte fasen kan en F1 klassas som lättkörd. Sen att även en glad amatör kan glida runt på 25% kapacitet i en F1-bil och ändå köra låga varvtider är en annan sak.

Vad blir då sammanfattningen
Jo... desto mer effekt desto större potential till låga tider. MEN samtidigt blir det svårare att balansera bilen med gasen och hitta lagom pådrag ut ur kurvorna. Mao mer svårtkört


Nja, i slutändan är det personligt och ingen kan ju transferera den egna känslan på någon annan, tycker man det är mer skrämmande att bromsa från 240 än 223,5 så tycker man. Men det behöver inte betyda att andra tycker detsamma. Detta med vad som är lätt/svårt kan vi egentligen droppa omgående för vi kommer alla tycka olika.

Som du refererar till, gällande F1, ja det är så jag ser det. Nämligen, en bil som är gjord för att åka fort med, ja där åker man med lätthet snabbare än bilar som inte är gjorda för samma syfte. Jag kan/du kan, vi alla kan åka snabbare på halvfart med en F1 bil vs min VOLVo V70 flexifuel för att dra det till sin spets. Det är oavsett alltid lättare att åka fort i bilar som är gjorda endast till detta. I de lägen jag testat att köra race bilar, är det ju rent löjligt lätt att åka snabbare än allt annat i gatbilsväg jag kört på de samma banorna. Detta med enkelhet t o m, man behöver inte ens ta i. Förövrigt finner jag det intressant hur en bil i en dels ägor kan vara så extremt svårkörd och skrämmande år ut och år in.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mycket vs lite pulver- Inbromningsdiskussion (utsplittat 2)
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande