Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Renault Megane RS 8:29
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (24448 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Ursäkta en okunnig själ men vad är det för skillnad på en R26 (inte F1:an) en R26.R och en RS 250? Alla tre är Meganner eller?

Det jag kunnat läsa mig till är att R26.R är en track-day-bil med diffbroms, plastrutor, bur, skalstolar och sexpunkt? Från fabrik?

R26 är en GTI som det inte finns bur i? Eller?

På vilket sätt skiljer de sig från RS 250? Har den också bur m.m.? Eller är den "bara" en ny modellvariant av Meganén?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
vad är det för skillnad...

Anar vi en liten gnutta intresse här... Micke, du har koll på att det är hopplösa "grävlingar" va.

Din fråga spänner över både Megane II och III.
Det står lite här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_M%C3%A9gane_Renault_Sport

Lite info om MeganeIII:
http://www.renaultsport.co.uk/roadcars/megane250/Default.aspx
Lite info ang de "äldre" (utom R26.R):
http://www.renaultsport.co.uk/roadcars/heritage/Default.aspx

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Anar vi en liten gnutta intresse här...

Nej.
Aldrig.
Just pga felhjulsdriften. Det är djävulens påfund.

Men snabb är snabb och det skämtar man inte bort. Jag tänkte att det kunde vara värdefullt att veta vad som är vad. Iaf om man får en sådan där flåbuse i nacken eller om man - mot all förmodan - skulle komma ikapp en...

Tack för hjälpen med info!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nåt håller på att hända, i morse när jag kom ut till bilen såg det ut så här!

























Skämt åsido, måste säga att jag är grymt impad av Meganens prestationer redan i originalskick, visst håller jag med BTG om framhjulsfriften, för oss BMW tokar finns inte det på kartan men det är kanske dags att tänka om? Nja det tar ett tag till iallafall. Frågan är om dom finns till provkörning hos dom större drakarna eller om det snurrar runt ett fåtal för hela sverige. Det hade varit högst intressant att få testa en om än bara på gata under städade förhållanden.

Skall bli VÄLDIGT intressant att följa Baguettemaffian i år thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ang framhjulsdrift kan jag bara säga att det är väldigt stor skillnad på framhjulsdrift och framhjulsdrift. Ungefär som att det är skillnad på bakhjulsdrift, t ex Volvo 240 och en M3 CSL

Diffen gör helt enkelt underverk på Baguetten. Jag har kört förra versionen av Golf GTI (200 hk) på Ringen. Den bilen är verkligen FRAMHJULSDRIVEN, stor skillnad jämfört med Baguetten.

Den stora nackdelen hittills med Baguetten är att det inte går att ställa camber i originalutförande. Framdäcken åker på rejält med stryk och känslan i instyrningen är inte riktigt på CSL-nivå

EDIT: Härlig bild Johan!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för input och att du ändrat din signatur, jag har varit lite osäker på om du har en Baguette då signaturen pratade Bimmer..

Det här camberproblemet hur löser man det? Jag menar tuggar den däck på ett orimligt vis blir det lagom skoj i längden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag är inte bra på det tekniska, men det ska tydligen gå att få till camber på originalchassi... Det andra sättet är att sätta på ett KW med camberplattor.

Några bilder på Baguetten från helgen.







Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Johan Sjöström skrev:
Tack för input och att du ändrat din signatur, jag har varit lite osäker på om du har en Baguette då signaturen pratade Bimmer..

Det här camberproblemet hur löser man det? Jag menar tuggar den däck på ett orimligt vis blir det lagom skoj i längden.


På tal om signatur, avatar bilden Johan, det är kanske dax att lägga tomteskägget på hyllan, eller har det vuxit fast

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ser bra ut! Baguetten kommer att trivas i helgen.

Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

PeterF skrev:
Min BTG-tid från igår. Bilen helt original, förutom Dunlop Direzza däck. Körde ca 10-15 varv i helgen, och detta var mitt sista.



riktigt bra thumbs up fattas 15 sek

_________________
Tomas M
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Grymt med låga 8 min BTG varv i en framhjulsdriven GTI bil thumbs up

Blir kul att se på loggarna hur den står sig mot andra prestandabilar

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bild från igår i Nurburg. SuperBaguetten som nu fått en svensk ägare. Kommer att gå fort på Ringen.

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



jag är själv allergisk mot FWD.

Men jag kör just nu en Honda Civic Type-R Championship White. det är en specialutgåva med LSD diff. underbar att köra jämfört med min förra type r utan diffen.

FWD bil som är rätt balanserad och med en LSD kan va snabb (som ni ser) sen att saab 900 har fått en att hata FWD tidigare är ju en annan femma. man får tänka om lite. som "peterF" sa så är RWD i fel chassie totalt hopplöst oxå. en odiffad osmidig RWD suger. men säger någon M3 CSL så kan ju både min honda och renaulten dra ett täcke över sig för där är RWD i sitt esse!

_________________
Sammy Lundin
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Efter senaste besöket på Ringen (nu i helgen) kunde jag konstatera att det bakas som aldrig förr hos Renault. Baguetter överallt på Ringen, framstod nästan som den vanligaste bilen på Turistkörningen. Bara GT3or och M3 var nog vanligare än Baguetter.
Citera
ATM_Patrik
Sjuntorp
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17



Dom kommer som gräshoppor

Fick själv till 8.08

_________________
Patrik Carvall
BTG 8.08.7
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Noterade för övrigt i helgen att Baguetten har exakt likadana stolar som Lotus Evora.

Lotus



Baguette
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Ser ut som att sidoairbagen på stolen fattas på lotusen. Men förövrigt thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Fick mess om 7,54 btg gällande minos super baguette. Den har oxå mer effekt, chassi, r-däck, osv. Sport Auto baguetten alltså, den som hvs körde 3,6 sek snabbare än originalet på 2,4 km korta hockenheim. Gissade tidigare i annan tråd att den minst bör klara 7.40-45. De är säker på god väg då detta var första körningen. Sweet info killar:-)

Med galladon på r-däck körde Mino 7.55 Helt klart är baguetten en skalp jagande underdog på NÜR

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Göte RS6 Sjögren skrev:
Fick mess om 7,54 btg gällande minos super baguette. Den har oxå mer effekt, chassi, r-däck, osv. Sport Auto baguetten alltså, den som hvs körde 3,6 sek snabbare än originalet på 2,4 km korta hockenheim. Gissade tidigare i annan tråd att den minst bör klara 7.40-45. De är säker på god väg då detta var första körningen. Sweet info killar:-)

Med galladon på r-däck körde Mino 7.55 Helt klart är baguetten en skalp jagande underdog på NÜR


Grymt, inte utan att jag börjar fundera på om en baguette till skulle rymmas i garaget

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



haha, klart det finns plats för en baguette. Är man bara trygg i sig själv vågar man åka baguette Men det vet ju redan du som erfaren baguette ägare thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Göte RS6 Sjögren skrev:
haha, klart det finns plats för en baguette. Är man bara trygg i sig själv vågar man åka baguette Men det vet ju redan du som erfaren baguette ägare thumbs up


Så sant så sant

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Nürburgring
Renault Megane RS 8:29
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (24448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande