Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Heel-Toe?
1, 2   >>
10841 besök totalt
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170


Trådstartare
Hur och när och varför ska man använda heel-toe? Vill veta allt.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 216



Hur?
Titta till exempel på den här sidan:
http://www.bmwm5.com/greg/school
och i synnerhet:
Heel and Toe Braking Principles (9,1 MB)
Heel and Toe Demonstration (8,4 MB)

När?
När man vill bromsa och växla ned samtidigt (vanligtvis inför en sväng).

Varför?
Det är möjligt att bromsa, varvtalsmatcha motorn/växellådan (inför nedväxling) och växla samtidigt.

Eller har jag missat något? Det här har väl diskuterats många gånger på rejsa. Prova sökfunktionen.

Jag håller som bäst på att träna...
(men pedalerna på min BMW sitter inte perfekt för att utöva "heel and toe")

_________________
Henrik Andersson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Många standardbilar verkar vara mer anpassade på "tå-fotsida" eller vad man ska kalla det. Ett problem som hindrar lite att få till det i min nuvarande bil är att den går så tyst! Svårt att höra motorvarvet på mellanvarv. "Drive by wire:n" till gasen tycks också ha lite egna idéer om hur snabbt motorvarvet ska regleras.

Med ABS så är nog nyttan (enl. Ovan) rätt tveksam eftersom det inte låser ändå även om man bromsar fullt samtidigt som man slår på motorbroms. Beror väl kanske på hur ABS är kalibrerad också. Sen är det väl bra att träna in "rätt racerbilsbeteende" kanske?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Nibbe skrev:
Hur och när och varför ska man använda heel-toe?


Det ska man inte tycker jag.
Motorn accelererar bilen och bromsarna bromsar bilen.
Men jag är väldigt nöjd så länge mina konkurrenter håller på med det

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Tja, det sparar ju synkringarna om inte annat.
Säg att du håller knappt 200 på 5:an och fulla varv inför en kurva, trycker ned kopplingen och bromsar fullt inför en kurva som kanske lämpligast tas på 3:an och 5000 rpm. Då kommer motorvarvet att gå ned fortare än farten så när det känns lagom fort för att lägga i trean går motorn på tomgång och synkringarna får jobba. Då kan det vara bra att ge motorn en liten varvtalsökning och peta i trean vid lite lämpligare varv. Alternativet är att vänta med att lägga i trean tills man slutar bromsa och kan börja trycka med foten på gasen, men det innebär att man rullar en stund innan man kan börja acca igen, vilket inte är bra. I alla fall inte snabbt och det är väl det som det går ut på.
Det vore trevligt med en handgas vid ratten för sådana tillfällen, eller kanske på växelspaken snarare. Har man wire-löst och bara en potentiometer så borde det ju vara tämligen enkelt. Den av den vanliga gaspedalen och växelspaksditon som ger högst värde gäller.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Pär Hansson skrev:
. "Drive by wire:n" till gasen tycks också ha lite egna idéer om hur snabbt motorvarvet ska regleras.



Drive by Wire är rena skiten. Golfen jag har i jobbet har det och jag sitter o stör mig som s***n på det. Jag har fått kärringstopp vid ett rödljus pga av dyngan. Det är en halv sekunds fördröjning innan motorn svarar på gaspådrag vilket gör att man har mindre varv på motorn än i en vanlig bil när man släpper upp kopplingen = kärringstopp på 1.6 liters kombi "räsern".

om man är snabb kan man sparka ner gaspedalen i bott och släppa upp den igen utan att motorn svarar höverhuvudtaget!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



uh.. är det något filter de har på signalen för att förhindra spikar som gör det där??

eller är det bara ett dåligt utarbetat system?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



AndreasNystrom skrev:
uh.. är det något filter de har på signalen för att förhindra spikar som gör det där??

eller är det bara ett dåligt utarbetat system?
Algoritmerna är nog mest anpassade för att tex maximera momentuttaget. Skulle gissa att responsen vid frihjulning inte är ett sån väl studerat och prioriterat driftfall. Men det finns ju sportigare bilar som det går att ställa gasresponsen i ett "sportläge" huruvida detta påverkar responsen vid frihjulning vet jag dock inte.

Har aldrig upplevt det som ett problem egentligen. Häl-tå kan jag avstå.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Utzon skrev:
Nibbe skrev:
Hur och när och varför ska man använda heel-toe?


Det ska man inte tycker jag.
Motorn accelererar bilen och bromsarna bromsar bilen.
Men jag är väldigt nöjd så länge mina konkurrenter håller på med det


Det är väl precis det som toe-heel går ut på....

Att se till att bromsarna bromsar bilen och att inte motorns tröget bromsar bakvagnen intermittent vid växling.

Man kan ju A) sätta upp bilen så att man har ideal bromsbalans när bilen går med motorbroms. I det fall att man då gör en korrekt toe-heel växling så matchar man motorns varvtal med bakhjulens varvtal så att man får en mjuk övergång från ingen motorbroms(koppling nere) till motorbroms (koppling uppe). Under vväxlingsögonblicket så får man då något minskad bromsverkan.

B) Utan toe-heel så lägger man i växel och släpper upp kollingen. Motorns varvtal matchar inte bakhjulens hastighet och man har två val 1) slira på kopplinge thumbs down eller 2) släppa upp kopplingen snabbt vavid "hjulen" försöker accelerera motorns interna komponenter till rätt hastighet. Detta ger ett motstånd vilket TEMPORÄRT minskar greppet på bakvagnen. Antingen blir bilen "tail-happy" vid inbromsning eller så får man vrida fram bromsbalansen för att kompensera men då har man sämre bromsverkan mellan växlingarna.

Då inbromsningen huvudsakligen består (tidsmässigt) av tid mellan växlingarna vilket borde innebära att A) är ett mer optimalt alternativ.

Korrekt Toe-heel är enligt följande.
1) Inbromsning på gränsen till låsning med bromsarna (höger fot)
2) Urkoppling + att man drar ur växeln (fortfarnade full broms)
3) En kort "dab" på gaspedalen med fotsidan (höger fot) för att minska/matcha varvtalskillnaden mellan hjulen i kommande växel och motorns varvtal från tidigare växel
4) Dra in lägre växel + koppla ur

Gör man det korrekt så sparar man materialet, kan ha aggresivare bromsinställning etc. men görs det fel så kan man ställa till med mer än man vinner (det kanske var detta du menade Utzon?)

Har man mycket lätt motorinnehåll, liten motor i förhållande till vikt etc. etc så klarar man sig ofta utan att toe-heela efterssom den internittenta överstyrningen är tillräckligt kort för att vara fullt kontrolerbar för föraren.

Jag har kört bilar som varit helt omöjliga att inte toe-heela och bilar där det går "bra" att skippa det för man tappar mer på sämre bromsmodulering än vad man vinner på varvtalsmatchningen.

EDIT: ovanstående gäller främst för RWD, med FWD så blir det ju lite annorlunda.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



I DTC (den tyskar varianten) så har man testat tidskillnaderna mellan att köra med heel-n-toe resp. "slira" på kopplingen. Samtliga som ingick i den testen var snabbare med "slir" på kopplingen. Anledningen är enkel, man kan koncentrera sig på att bromsa med högerfoten och kan verkligen bromsa 100% istf för de 90-95% som det lätt blir då man kör heel-n-toe. Slitaget på kopplingen blir visst inte speciellt stort.

Nu kör de iofs touring-bilar och det är inte alls säkert att slutsatserna kan överföras till t ex formel-bilar.

Rätt utfört sliter det inte speciellt mycket på kopplingen och har man dessutom ABS så skall det mycket till innan man låser upp hjulen. Heel-n-toe är dock snällare mot materialel, vill man var extra snäll så skall man dessutom dubbeltrampa om man skall hårddra det.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har alltid kört med slira på kopplingen varianten. På så vis kan man även justera bromsbalansen bakåt maximalt inför varje kurva. Men det gäller ju standard bilar. Racebilar kanske är annorlunda.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


min vänsterfot är lite digital bara blir allt eller inget, men det är ju bara öva... tacktack

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



När jag stod som flaggvakt på Gelleråsen i våras noterade jag att en del S40-förare tappade linjen in i kurvorna pga att de inte pedalade rätt. De bromsade och släppte upp kopplingen brutalt utan att ha rätt varvtal vilket medförde att de gick vidare i kurvorna än de hade behövt göra. Varje nerväxling mot kurvan inleddes med temporärt däckskrik.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fyhr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


min vänsterfot är lite digital bara blir allt eller inget, men det är ju bara öva... tacktack


jo det blir så lätt i början..... men suverän träning för att få till känslan och säkert är att åka is.... gärna med svensson däck...... för då kan du säkert åka på 3ans växel enbart och testa med vänsterbroms och sen när du fått till känslan för doseringen gå över till att börja växla med..... när du väl har fått till känslan så kommer du aldrig åka på något annat sätt när det gasas........

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


Inte med en standardlåda

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



porschedriver skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


Inte med en standardlåda


Går ju alldeles utmärkt i de kurvor man inte växlar ner inför.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



porschedriver skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


Inte med en standardlåda


Jorå.... har åkt Gr N och där är det standardlådor och det är ingen skillnad förutom att man måste använda kopplingen...... medans på en riktig racelåda så behöver man inte släppa bromspedalen annat än under några få tillfällen...... Och sliter helt enkelt i växlarna.....

Så det funkar visst även i dom kurvbr man växlar ner inför.... man får väl vara snabb i vänsterfoten i att växla mellan koppling och broms.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



johann skrev:
porschedriver skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fyhr skrev:
hur gör jag med 50/50 awdbil då? hittils har jag kört med heeltoe för att spara drivlina, slira på kopplingen ger ju inte riktigt någon effekt som att bromsa bakhjulen lite mer eller så?


Vänsterbromsar istället.... vilket är mycket roligare än heel n toe....


Inte med en standardlåda


Går ju alldeles utmärkt i de kurvor man inte växlar ner inför.


Behöver man inte växla ner gör man nog rätt i att skippa toe-heel också..........eller att växla över huvud taget

3:an-neutral-mellangas-3:an....hmm...känns som det finns bättre sätt att förbereda sig för en kurva

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Heel-Toe?
1, 2   >>
10841 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande