Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (145006 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Magnus L:
Japp du har RIKTIGA mått på fäljar och däck thumbs up
Men du tillhör tyvärr en minoritet.
Finns säket mycket roliga däck med mm mått, eller inte?

Men tex 215/50 15 får nästan samma rullningdiameter.
Ligger ca 1% fel och det DUGER åt dig


Klart det duger, bara lite krångligt

Finns ju jättemånga däck att välja på, bara det är MICHELIN TRX.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ser nu att i mitt exemplar så saknas självklart bredden 215. finns 205 och 225

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Ser nu att i mitt exemplar så saknas självklart bredden 215. finns 205 och 225

I fil "dack_utvaxling...." sista filken "olika däck o fälj"
Skriv =390/25,4 i cell B1
skriv 200 i cell B2
skriv 50 i cell B3
skriv 1 i cell B4

Så har du 15st varianter som ligger inom 1% fel, Vad sa du nu da?????
Hmm undrar vad faskapet nu skall glälla på

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
citat:
Ser nu att i mitt exemplar så saknas självklart bredden 215. finns 205 och 225

I fil "dack_utvaxling...." sista filken "olika däck o fälj"
Skriv =390/25,4 i cell B1
skriv 200 i cell B2
skriv 50 i cell B3
skriv 1 i cell B4

Så har du 15st varianter som ligger inom 1% fel, Vad sa du nu da?????
Hmm undrar vad faskapet nu skall glälla på


Tack, det var riktigt bra, nu börjar jag fatta lite hur det arket fungerar, även om jag inte är så van så lär jag mig att använda EXEL på lite sikt.

(ända jag skall gnälla på nu är att det inte finns EXEL för linux )

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus L skrev:

(ända jag skall gnälla på nu är att det inte finns EXEL för linux )


Gör inte det, handla istället!

Är nämligen rätt övertygad om att det finns/har funnits gratisvarianter till Linux/unix (star office?) som är riktigt bra kompatibla med Excel filformat.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Pär Hylander skrev:
Magnus L skrev:

(ända jag skall gnälla på nu är att det inte finns EXEL för linux )


Gör inte det, handla istället!

Är nämligen rätt övertygad om att det finns/har funnits gratisvarianter till Linux/unix (star office?) som är riktigt bra kompatibla med Excel filformat.


Jag kör openoffice.org, den moderna avknoppningen av Staroffice, och den är delvis kompatibel med EXEL, men när det kommer till Macron och saker som johan pillat på så är det "No Way" med kompatibiliteten.

Så jag får fortsätta låna en bärbar från jobbet för att köra Fulings prylar tills vidare. (tills fuling ser ljuset och konverterar till openoffice.org vill säga )

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Hej!
Tyckte det var lite onödigt att starta en ny tråd för min fråga om excel.

Så:
I en ruta använder du formeln: =B34*$B$9*$B$2/$B$8*$B$1/2 och jag undrar vad alla dollar tecken i formeln gör för skillnad jämt emot att skriva =B34*B9*B2/B8*B1/2?

Tacksam för svar

_________________
Rickard Olsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Så:
I en ruta använder du formeln: =B34*$B$9*$B$2/$B$8*$B$1/2 och jag undrar vad alla dollar tecken i formeln gör för skillnad jämt emot att skriva =B34*B9*B2/B8*B1/2?


Beräkningsmässigt gör $-täcknet ingen ting.
Men om man skall copiera en cell med massa värden så kommer alla värden åka/flyttas
Skriver man därimot
tex
A$1 så är cellvädet låst till rad 1 medan kolumn A kan bli vad som hälst.
eller
$A1 nu är kolumen låst och raden ändra vid copiering.
och
$A$1 både rad och kolumn är låst. Man kan kopiera cellen hit och dit och fortfarnde ha samma värde.

Hmm vart det begripligt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



fuling skrev:


Hmm vart det begripligt?


Japp! Tack så mycket

_________________
Rickard Olsson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Johan, du nämde för ett par veckor sedan ett EXEL-dokument för beräkning av effekt utifrån tidkort från rattlåskörning, jag har letat men ej funnit.

Har du något, eller kan du ordna det?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus L skrev:
Johan, du nämde för ett par veckor sedan ett EXEL-dokument för beräkning av effekt utifrån tidkort från rattlåskörning, jag har letat men ej funnit.

Har du något, eller kan du ordna det?



Hmm det är igenligen tvärt om, beräkna tid, fart mm från ett effektdiagram.
Men 60-fotstiden är JÄ... svår att beräkna så den den blir en uppskattning.
Så har men en effektkurva som är rimlig på den motor man har så går det att kolla om den stämmer eller har en kurva från liknade motor så är det bara att paralellförstjuta den så det stämmer med tiderna/fraten.

Ja, jag har färdig excel-fil men den behöver fixas lite så den blir mindre användar fientlig.
Får se när tid och lust inträffar så skall jag fixa det.
Men förögonblicket försöker jag förstå/simulera stötdämpares funktion, det är klurigt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej


Jag har andvänt det emineta kalkyl arke t" dack_utvaxling_div_g.xls" och fått fram intresanta värden men hittade ett lite problem
i fliken fart blev rullningdiametern på översta alltid 608 mm .
Jag tror att det i ruta B5 på fliken fart skall stå 'Fart Data'!C9 istället för 608,19

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kenlad:
Ajjjj då inte bra

TACK för påpekandet, skall åtgärdas fortast möligt.

ps
Men jag såg NU att du skrivit i tråden.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Förmodligen jag som klantar mej nånstans men jag får det inte att funka.
Har en Honda S2000 drivlina, det enda som skiljer sig mot orginal är hjulen som är 195/50-13 istället för 225/50-16.

om jag matar in följande fakta så ska bilen toppa över 260 km/tim, är dock ganska säker på att den inte ska göra mer än 240 km/t. Står oxå att den ska göra 105,9 km/t på 2:an vilket den oxå gör enligt hastighetsmätaren, men den visar ca 15 km/t fel i den farten enligt gps:en.

Maxvarv: 9000
Slutväxel 4:10

1an 2an 3an 4an 5an 6an
3,130 2,040 1,480 1,160 0,970 0,810

Hjul: 195/50-13

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tyvärr så finns det en bugg i blad "Fart", däcksdimetern ändras inte.

om du tittar på bladet "Diagram" istället så stämmer det, eller???

Jag får topfatren till 234Km/h vid 9000 och 104km/h på 2an vid 9000.


Fa.... buggen har jag glömt att fixad, sorry

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Fanns en bugg i min drivlina oxå, sitter tydligen en slutväxel i lådan oxå (1:16) av någon anledning...
Lägger man med den slutväxeln så funkar det mycket bättre

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Slutväxel 4:10


Måste kolla om jag är med.
Jag tolkade detta 4:10 som att kardan snurrar 4,1varv när hjulet snurrat 1varv.
Rätt fel???

Borde man då inte skriva 4,10:1???


Citat:
(1:16)


Måste väll vara 1,16:1

Är jag nu ute ock åker cyckel i badkaret ingen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Du är helt med Fuling thumbs up , bara jag som inte gjorde mej tillräckligt tydlig.
Men är det vanligt med en fast utväxling i lådan? Jag har då aldrig hört talats om det tidigare.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Sitter och tittar lite på McPersson filen, tw trackwidth, mäts den mellan insidan på däcken, mitten på däckbanan eller yttersidan på däcken??
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mats Karlsson skrev:
Sitter och tittar lite på McPersson filen, tw trackwidth, mäts den mellan insidan på däcken, mitten på däckbanan eller yttersidan på däcken??


Spårvidd, tw, mäts alltid i mitten av hjulet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Tackar
Citera
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (145006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande