Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (144998 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



thumbs up thumbs up

Då ska det mätas idag

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Angående "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"

Om man räknar på kniv kränghämmare, vad ska man då slå in på ytter dim på knivarna?
inner blir ju 0 men vad blir ytter?


Och rören finns ju mått på, men knivarna är ju koniska eller flata beroende på hur man vrider dom..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Knivar är luriga att räkna på.
Mao mitt excel fil är gjord för vanliga krängre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Okej
Så då kan man inte enkelt översätta mina std. värden till en kniv kränghämmare om man vill byta ut std mot knivar fast hårdare?


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Svar nej, då knivarna ligger i serie med tvärstången/röret.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Jag ser att Sellhom anger värden på knivarna.

240mm 135Nm

280mm 110Nm

320mm 60Nm

Vet inte om dom menar på hårdast eller mjukast?

Men det går inte att med hjälp av dom värdena att räkna om det hela?

Alltså att dom värden blir istället för armarnas värden i din excel fil ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
240mm 135Nm

280mm 110Nm

320mm 60Nm


Det är ett momnet(Nm), ingen fjäderkonstant.
Mao det är typ godagyxskaft, eller så är jag puckad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Hej Johan

Har du möjligtvis gjort ett excel formulär hur man räknar fram HZ på fjädern?

Vet ej om vi räknade rätt igår, gick efter banbilsboken:

D1 = 265mm
D2 = 360mm
Fjäder 240N/mm
Vikt fram 1050kg
Blev ca 2.5Hz

Och med 340N/mm = 2,97Hz


Bak
D1= 270
D2= 345
Fjäder 140N/mm
Vikt bak 670kg
Blev 2,54Hz

Och med 200N/mm ca 3hz

Får du eller någon annan fram samma HZ ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Om D1/D2 = MR så får jag samma siffror som du.
Vad är det för typ av fram och bakvagn på ditt åk?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



A armar.
fram har två övre o två nedre länkarmar.
bak en övre länkarm o nedre är en a-arm.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Om man även ska räkna med kränghämmaren fram för att få totala HZ hur gör man då?

Känghämmaren har du excel bild ovan.

Fram fjädern:
D1 = 265mm
D2 = 360mm
Fjäder 240N/mm
Vikt fram 1050kg
Blev ca 2.5Hz

Men kränghämmaren sitter ju inte på fjäderbenet utan 9cm längre mot bilens mitt.

Iofs kanske jag ska flytta den infästningspunkten till stötdämparen.. Kanske lättare att räkna då?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Om man även ska räkna med kränghämmaren fram för att få totala HZ hur gör man då?

Känghämmaren har du excel bild ovan.

Fram fjädern:
D1 = 265mm
D2 = 360mm
Fjäder 240N/mm
Vikt fram 1050kg
Blev ca 2.5Hz

Men kränghämmaren sitter ju inte på fjäderbenet utan 9cm längre mot bilens mitt.

Iofs kanske jag ska flytta den infästningspunkten till stötdämparen.. Kanske lättare att räkna då?


[img]bild[/img]

Man talar sällan om frekvensen när det handlar om krängningshämmaren. Det är ju helt andra krafter i roll mot vid bump.

Det man kan säga är att krängaren har ju klart lägre MR än dämparen.

MR² för fjädern = 0.55
MR² för Krängaren = 0.29

Skulle du flytta krängarens infästning till dämparen skulle det motsvara nästan en fördubbling av krängarens styvhet. Eller motsvara att gå upp från 20 till 24 mm.

Ritade lite om hur jag tog värdena...


Med reservation för att jag kan ha tänkt fel...

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Egenfrikven (Hz) används bara i ren vartikal fjädring.
Iof så har man även egenfrikväns i krängning men där
blir det mycket bökigare pga att man bevöver vet
masströghetsmomnetet runt rollaxen.

Och egenfrikvensen är igentligen bara ett sätt
att kunna gämnföra olika bilar fjäderhårdhet
med varandra.

Därimot så behövs MR även för krängare.
MR=D2/D1

D1 = 265mm
D2 = 360mm

MR fjäder:
MR=265/360 -> ca 0,74 (MR^2 -> ca 0,54)


MR kränagre:
MR=(265-90)/360 -> ca 0,48 (MR^2 -> ca 0,24)


Gäller att hålla upp MR så slipper man fälla
en lyktstolpe när man behöver krängar rör.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Okej så då behöver jag inte bry mig om kränghämmaren för att välja hårdare fjädrar?

Var nämligen en annan som skrev detta i min tråd angående uträkningen av fjädrarna:

är det inräknat med krängarna då? för 2.5hz är inte så hårt

Så då blev jag lite fundersam om jag ska räkna även med kränghämmaren..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Okej så då behöver jag inte bry mig om kränghämmaren för att välja hårdare fjädrar?

Var nämligen en annan som skrev detta i min tråd angående uträkningen av fjädrarna:

är det inräknat med krängarna då? för 2.5hz är inte så hårt

Så då blev jag lite fundersam om jag ska räkna även med kränghämmaren..

Det är nog lite enkelt sagt att man inte behöver bry sig om det. Bilens hjulupphängning är ett system med massa kompromisser. Man ska alltid bry sig om och ha i åtanke dom andra delarna i systemet. thumbs up

Men jag tror nog absolut att du kan byta till lite hårdare fjädrar. 2.5 Hz är inte så hårt för en trackday-bil.
Men om du har problem med att bilen kränger mycket och det är forhållandevis enkelt att länka om krängaren till t. ex. dämparen för ett bättre MR så är det nog värt att fundera på det.

_________________
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Nä men jag menade när man räknar fram HZ så har jag alltså gjort rätt då jag fått fram 2.5hz och behöver då inte ta med kränghämmaren i beräkningen..

Så att öka till 3 hz med hårdare fjädrar = 340N/mm fram och 200N/mm bak borde bli mycke bättre och inte för hårt.

Och sedan flytta infästningen till kränghämmaren fram.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



RallyQuattro skrev:
Nä men jag menade när man räknar fram HZ så har jag alltså gjort rätt då jag fått fram 2.5hz och behöver då inte ta med kränghämmaren i beräkningen..

Så att öka till 3 hz med hårdare fjädrar = 340N/mm fram och 200N/mm bak borde bli mycke bättre och inte för hårt.

Och sedan flytta infästningen till kränghämmaren fram.

Okej. Då förstår jag. thumbs up

Kan ärligt talat inte hävda att det garanterat blir mycket bättre utan att sätta mig in i det, men det skulle mycket väl kunna bli det.

_________________
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Jag kikade i excelfilen däck_utväxling.
Men diagram fliken i drop down listorna kan jag inte välja bredare däck än 295, och jag hittar inte hur man ändrar i drop-down menyerna.

Är det något som skulle kunna åtgärdas?

MVH Sebastian

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Är det något som skulle kunna åtgärdas?

Japp, skall försöka få in en ny fil

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
Citat:
Är det något som skulle kunna åtgärdas?

Japp, skall försöka få in en ny fil


Spelar bredden någon roll ?
Höjden på däcken måste ju ändå justeras i procent-tabellen.
Så det är väl bara att ta den bredd som ligger närmast....och justera till rätt höjd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Flygfät: Helt rätt, resultatet blir det samma.
Men störande att det inte går direkt, särskilt då det är en ski... sak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (144998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande