Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (83014 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jag köpte min på Demon Tweeks.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Demon Tweeks har några att välja på t.ex. OMP FIA Approved Roll Bar Padding eller Longacre Protecto 180 Roll Bar Padding.

Vilken kör du med?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Jag ska också montera lite burstoppning på min bur.

Har funderingar på denna.

http://rallyshop.se/produkt/Burstoppning-Sjalvhaftande

Den Fia-godkända verkar vara stenhård så jag förstår inte hur den skulle skydda bättre?
Möjligtvis mot brand då.

När man kikar på olika bilar som det tävlas med så verkar alla köra med alla möjliga typer av stoppning.
Verkar inte vara så noga när man vagnboksbesiktigar?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Det är styrt av det specifika reglementet hurvida all eller delar av stoppning måste vara FIA godkänd,
om inte är det ganska fria val vad som används.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



http://www.trendab.se/bur-stoppning-svart-p-529-c-179.aspx

Denna har jag i min bil. Den är rätt mjuk och inte ett dugg stenhård.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
I TR kan man läsa att:

På de ställen där förarens/kartläsarens kroppar kan komma i kontakt med skyddsburen, ska
brandsäker stoppning monteras som skydd.
I internationellt klassade bilar skall detta skydd överensstämma med FIA Standard 8857-2001, typ
A (se technical list no 23 "Rollcage padding homologated by FIA").
I nationella bilar skall stoppningen ha en minsta tjocklek på 5mm.


Så för oss i CAR Challenge så är det enbart tjockleken på stoppningen som är av betydelse.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
http://www.trendab.se/bur-stoppning-svart-p-529-c-179.aspx

Denna har jag i min bil. Den är rätt mjuk och inte ett dugg stenhård.


Den där såg bra ut
Tack för tipset!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Freddan72 skrev:
I TR kan man läsa att:

På de ställen där förarens/kartläsarens kroppar kan komma i kontakt med skyddsburen, ska
brandsäker stoppning monteras som skydd.
I internationellt klassade bilar skall detta skydd överensstämma med FIA Standard 8857-2001, typ
A (se technical list no 23 "Rollcage padding homologated by FIA").
I nationella bilar skall stoppningen ha en minsta tjocklek på 5mm.


Så för oss i CAR Challenge så är det enbart tjockleken på stoppningen som är av betydelse.


Tills du brakar i räcket...

Min stoppning känns också hård men det är när man smäller som den skall absorbera energi och en mjuk stoppning som t ex rörisolering bottnar direkt och då får man känna på röret istället och det är jävligt hårt jämfört med en "hård" stoppning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Jag ska också montera lite burstoppning på min bur.

Har funderingar på denna.

http://rallyshop.se/produkt/Burstoppning-Sjalvhaftande

Den Fia-godkända verkar vara stenhård så jag förstår inte hur den skulle skydda bättre?
Möjligtvis mot brand då.

När man kikar på olika bilar som det tävlas med så verkar alla köra med alla möjliga typer av stoppning.
Verkar inte vara så noga när man vagnboksbesiktigar?


Den här verkar likna den som trendab säljer. Fast billigare

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
MaZ skrev:
Freddan72 skrev:
I TR kan man läsa att:

På de ställen där förarens/kartläsarens kroppar kan komma i kontakt med skyddsburen, ska
brandsäker stoppning monteras som skydd.
I internationellt klassade bilar skall detta skydd överensstämma med FIA Standard 8857-2001, typ
A (se technical list no 23 "Rollcage padding homologated by FIA").
I nationella bilar skall stoppningen ha en minsta tjocklek på 5mm.


Så för oss i CAR Challenge så är det enbart tjockleken på stoppningen som är av betydelse.


Tills du brakar i räcket...

Min stoppning känns också hård men det är när man smäller som den skall absorbera energi och en mjuk stoppning som t ex rörisolering bottnar direkt och då får man känna på röret istället och det är jävligt hårt jämfört med en "hård" stoppning.

Jag gissar på att du har "OMP FIA Approved Roll Bar Padding".

Vi får se vad det blir till slut. Nu har jag i alla fall lite mer att gå på.
Tack för infon.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
3847 kr fattigare, 4 däck rikare



Federal 595 RS-R

Jag började fundera på vad UTQG står för. Hittade en bra sida på nätet som beskriver treadwear, traction och temperatur.

http://tractionreview.com/utqg-tire-ratings-37/

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Freddan72 skrev:
MaZ skrev:
Freddan72 skrev:
I TR kan man läsa att:

På de ställen där förarens/kartläsarens kroppar kan komma i kontakt med skyddsburen, ska
brandsäker stoppning monteras som skydd.
I internationellt klassade bilar skall detta skydd överensstämma med FIA Standard 8857-2001, typ
A (se technical list no 23 "Rollcage padding homologated by FIA").
I nationella bilar skall stoppningen ha en minsta tjocklek på 5mm.


Så för oss i CAR Challenge så är det enbart tjockleken på stoppningen som är av betydelse.


Tills du brakar i räcket...

Min stoppning känns också hård men det är när man smäller som den skall absorbera energi och en mjuk stoppning som t ex rörisolering bottnar direkt och då får man känna på röret istället och det är jävligt hårt jämfört med en "hård" stoppning.

Jag gissar på att du har "OMP FIA Approved Roll Bar Padding".

Vi får se vad det blir till slut. Nu har jag i alla fall lite mer att gå på.
Tack för infon.


Tror det stog "BSCI" eller nåt på dom..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Snart dags för besiktning och påställning.

Men jag tror det är något fel med TS spisen. Jag tycker inte motorn ger speciellt mkt effekt. Känns trött och tråkig. Jag vet att motorn har en solenoid som styr insugskammen. Den ska tydligen slå till vid 1500 rpm. Men jag tror min är död. Händer inget vid 1500 rpm. Hur kollar man att solenoiden är okej?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Den motorn ÄR trött och tråkig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Lägg en voltmätare emellan plintarna och logga när du kör. Du skall få batterispänning när den slår till. Det gör den tidigt, alldeles bortanför tomgångsvarv. Brukar dock inte vara fel på solenoiden, däremot lite reläer och kablage (oxid). Jag har delar om du skulle behöva..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Freddan72 skrev:
Snart dags för besiktning och påställning.

Men jag tror det är något fel med TS spisen. Jag tycker inte motorn ger speciellt mkt effekt. Känns trött och tråkig. Jag vet att motorn har en solenoid som styr insugskammen. Den ska tydligen slå till vid 1500 rpm. Men jag tror min är död. Händer inget vid 1500 rpm. Hur kollar man att solenoiden är okej?


Kolla även så att du har gnista från båda fördelarna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Claes H
Kumla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61



För att testa min så kopplade jag den på en extern brytare, det var en stor skillnad om man glömde att slå till den.

Mvh
Claes

_________________
Claes Hindemith
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Tack för tipsen gubbs!! Ska iväg till garaget på lördag och mäta volt, kolla gnista och köra en runda igen innan bes. Hoppas jag hittar felet

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Var i garaget och kollade solenoiden och reläet. Ryckte bort reläet och gjorde rent kontakterna vid reläet och solenoiden. Rengjorde även reläet. Startade motorn och mätte volten på solenoiden. Jodå där fanns det liv. Tog sen en tur och nog hjälpte det att göra rent. Nu känns det bättre och motorn svarar bättre Men visst är det en tråkig spis. Får nog sätta en snigel på fanskapet så den vaknar rejält

Var och besiktigade förra veckan och fick nedslag på dålig handbromsverkan samt dålig funktion på blinkers. Blinkerspaken byttes snabbt men ett fel kvarstår. När jag ska slå på helljus så surrar ett relä precis till vänster om ratten. Måste fixa ett nytt.
Hissade upp bilen och tänkte justera handbromswiren bak vid oken (då jag misstänker att förra ägaren har fuskat lite när de justerade in den då den handbromsen alltid tagit väldigt högt), men satan var trångt det är!!! Blir till att ta bort avgasröret så man kommer åt wiren.

Avslutar med en bild från garaget. Från vänster: brorsans Honda, min Alfa 75:a och grannens Alfa GTV.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Kul att du är på G ! Du har vell åkt för mycket coupe så det känns som 75an står still

Då ses vi på Åsen då inredningen borta och fräscha däck stolen på plats för mig och race mode on

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Zetta skrev:
Kul att du är på G ! Du har vell åkt för mycket coupe så det känns som 75an står still

Då ses vi på Åsen då inredningen borta och fräscha däck stolen på plats för mig och race mode on

Jag såg att du var i klass B. Själv kör jag klass A men jag kan hoppa över till din grupp så kan vi köra ihop. Jag funderar nämligen på att hetsa dig av banan

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (83014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande