Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (82991 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Är det wiren du behöver justera då? Brukar i 99% av fallen vara kolvarna som behöver justeras. Inget kul jobb det heller iofs. Om det är wiren som ska justeras så passa på och byt den när du ändå är under och kryper, kostar inte många hundringar. Muttern där bak brujkar sitta som berget...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
När jag kollade beläggen så var det inte speciellt mycket kvar på dom, ca 5mm. Så det blir nog ett byte av belägg efter G-åsen och injustering av wiren

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Jag har precis bytt wire på min och fick justera kolvarna efter, räckte inte med att justera wiren för mig iaf.

Hopaps det går bra på g-åsen

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



När man justerar handbromsen slacka wiren helt, justera de inre och yttre kolvarna och spänn därefter upp wiren.
Handbromsen trycker bara de inre kolvarn utåt.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Freddan72 skrev:
Zetta skrev:
Kul att du är på G ! Du har vell åkt för mycket coupe så det känns som 75an står still

Då ses vi på Åsen då inredningen borta och fräscha däck stolen på plats för mig och race mode on

Jag såg att du var i klass B. Själv kör jag klass A men jag kan hoppa över till din grupp så kan vi köra ihop. Jag funderar nämligen på att hetsa dig av banan


Känns som om om B är ett geting bo ! 17 bilar Blir nog mer städat i A jag behöver nog en bil med lite mer kräm en min om jag ska ta mig an A för att kompensera min förar kunskaper

Vi ses !

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Jaha då har man landat efter en solig och varm dag på Gelleråsen. En sån trevlig bana med snabba och långsamma partier och en go raka att sträcka ut på

Till en början tyckte jag inget funkade men det berodde mest på att jag inte kört på bana på ett tag (typ 9 mån sedan). Började dagen i klass A men efter två pass så bytte jag till klass B. Där fanns några 155:or och GTV:er med liknande prestanda som min 75TS. Å fan va roligt det blev. Låg och fajtades med alla och hade skitkul. Federaldäcken funkade bra. Visst det är en skillnad mot Toyo R888 men inte så stor som jag hade befarat innan och med tanke på priskillnaden så klarade Federaldäcken jobbet riktigt bra. Ska bli kul och se hur de klarar av Knutan i juni.

En sak som jag måste fixa innan Knutan är luftfiltret. Öppet luftfilter utan avskärmning kanske ser coolt ut men är bara skit då motorn suger i sig varmluft. Motorn tappa orken och jag tror jag tappa 15-20 hk över hela registret. Nä skiten ska bort och istället monterar jag en original låda med pappfilter. Har fått tag i en från Marko Harjunpää. Bra kille förresten med superservice!! thumbs up
Sen tänkte jag dra en slang från fronten då det finns en öppning mellan grillen och höger strålkastare. Då borde motorn få kall luft i massor. Helt galet att jag fick för mig att "-motorn får nog kall luft bara det rör på sig!". Hahaha! Jovisst, tjena pucko!!

I veckan som kommer blir det fix av handbroms, ombes och justering av cambern fram . Vill ha lite mer, helst -2.5°!!!

Här är några bilder från träffen:


Lite molnigt på förmiddagen, men runt tolv var det soligt och varmt.


Lunch break! Alfan får vila sig lite innan eftermiddagspassen kör igång.


Fem pass blev det totalt. Inga problem med bilen. Resan hem gick i lugn fart. Man blir lite trött efter en dag på banan.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tippa framhjulen 3,5 grader när du ändå håller på. Vår långloppbil med gatdäck körde vi lite drygt det.

Min åsikt.

I övrigt var det trevligt på åsen i söndags.
Citera
gusa
Uppsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 16



Ett alternativ är ju att ha luftfiltret i hjulhuset. Enbart kall luft.

_________________
/Gustav Sandler
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Björn skrev:
Tippa framhjulen 3,5 grader när du ändå håller på. Vår långloppbil med gatdäck körde vi lite drygt det.

Min åsikt.

I övrigt var det trevligt på åsen i söndags.


3.5 Hmm får kolla på det.

Kör ni med toe out med?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
gusa skrev:
Ett alternativ är ju att ha luftfiltret i hjulhuset. Enbart kall luft.
Snygg installation! Tack för tipset.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Freddan72 skrev:
Björn skrev:
Tippa framhjulen 3,5 grader när du ändå håller på. Vår långloppbil med gatdäck körde vi lite drygt det.

Min åsikt.

I övrigt var det trevligt på åsen i söndags.


3.5 Hmm får kolla på det.

Kör ni med toe out med?


ca:1mm per sida.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Freddan72 skrev:

Resan hem gick i lugn fart. Man blir lite trött efter en dag på banan.


Jag tutade och vinkade när jag körde om men du ignorerde mig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Freddan72 skrev:
gusa skrev:
Ett alternativ är ju att ha luftfiltret i hjulhuset. Enbart kall luft.
Snygg installation! Tack för tipset.


Hade likadant på min förra turbomotor, fast på vänster sida då, funkade klockrent. Kommer göra likadant med V6'an fast på högersidan som på bilden.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
gusa
Uppsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 16



Inte jag som installerat. Bilden är bara ärligt stulen =) Men jag har gjort likadant.
Btw.. Jag menar givetvis inte att filtret sitter i "hjulhuset", men ja.. ni förstår..

_________________
/Gustav Sandler
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



gusa skrev:
Inte jag som installerat. Bilden är bara ärligt stulen =) Men jag har gjort likadant.
Btw.. Jag menar givetvis inte att filtret sitter i "hjulhuset", men ja.. ni förstår..


Jag hade filtret i hjulhuset på turbon. Dock avskärmat från hjulet med en plåt. Dimljushålet från fronten ledde luft in till filtret.



Edit: Hittade en bättre bild från demonteringen. Titta nere till höger i bild framför västner framhjul.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
gusa
Uppsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 16



Precis samma som jag har Gustav. Fast på andra sidan. Och det är ju utrymmet framför hjulhuset.
I Själva hjulhuset blir det ju trångt, för där sitter ju hjulet. =) Det var så jag menade tidigare...

_________________
/Gustav Sandler
Citera
José
Göteborg
Här sen Feb 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kolja skrev:
Freddan72 skrev:
Snart dags för besiktning och påställning.

Men jag tror det är något fel med TS spisen. Jag tycker inte motorn ger speciellt mkt effekt. Känns trött och tråkig. Jag vet att motorn har en solenoid som styr insugskammen. Den ska tydligen slå till vid 1500 rpm. Men jag tror min är död. Händer inget vid 1500 rpm. Hur kollar man att solenoiden är okej?


Kolla även så att du har gnista från båda fördelarna.


Detta är intressant Freddan , det va ju inte riktigt fabriksmässigt anslutet på den bortre tändspolen idag.

Samt att den ena är blank och fin nere i anslutningen och den andra är oxiderad och mörk, dag för byte kanske? å så hittade vi ju en kabeln som inte gick någonstans??!?!?

_________________
Johan Ståhlgren
Citera
José
Göteborg
Här sen Feb 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


gusa skrev:
Ett alternativ är ju att ha luftfiltret i hjulhuset. Enbart kall luft.


Väldigt kul att mina byggbilder gör nytta

_________________
Johan Ståhlgren
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
José skrev:
Kolja skrev:
Freddan72 skrev:
Snart dags för besiktning och påställning.

Men jag tror det är något fel med TS spisen. Jag tycker inte motorn ger speciellt mkt effekt. Känns trött och tråkig. Jag vet att motorn har en solenoid som styr insugskammen. Den ska tydligen slå till vid 1500 rpm. Men jag tror min är död. Händer inget vid 1500 rpm. Hur kollar man att solenoiden är okej?


Kolla även så att du har gnista från båda fördelarna.


Detta är intressant Freddan , det va ju inte riktigt fabriksmässigt anslutet på den bortre tändspolen idag.

Samt att den ena är blank och fin nere i anslutningen och den andra är oxiderad och mörk, dag för byte kanske? å så hittade vi ju en kabeln som inte gick någonstans??!?!?


Motorn blev lite piggare efter jag hade fixat med solenoid relät men tydligen var det inte det som var anledningen till att den gick sämre . Ena tändkabeln såg inte frisk ut.

Så här ser det ut när man tagit bort skydden för tändspolarna:



Tittar på elschemat hemma, tändspole är A8a och A8b, men sen då?? Är tändmodul N1a och N1b? Jag och el hehehe



Vart ska den vita ensamma kabeln sitta?

Vad gör man med kablarna som är ihopsatta med en buntband?

Hjälp!!!

Och sen har jag lyckats få fram namnet på relät som surrar när man slår på helljuset. Det heter SIPEA 9E 0004 12V. Har du ett liggandes så skicka ett mail till fstahlgr@hotmail.com eller pm:a mig

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Om jag minns rätt så går den ena vita kabeln till varvräknaren, den andra likadana vita kabeln ( från den andra spolen ) används inte. ( såvada du inte vill ha två varvräknare? )

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Igår låg jag och justerade in handbromswiren. Tyckte allt att det blev lite bättre verkan på den. Jaja man får se om SBP gubben tycker samma och kan godkänna skiten

Sen så kollade jag tändsystemet igen och hittade faktiskt ett fel på tändkabeln som går mellan tändspole 2 och tändfördelaren som sitter under insuget. Den var bränd vid änden som sitter i spolen. Tror det har blivit kortis där så att det inte har gått någon ström till fördelaren. Jag provade med en annan kabel och då var det gnista. Så spolen funkar. Jag kommer fixa en beggad kabel och köra med ett tag och senare i sommar köpa ett komplett set från Magnecor. 1740 kr ville Street Performance ha för ett Electrosport 80 set.

Nytt relä till helljuset är på G.

Luftfilterboxen, som jag köpte, var inte så fin som jag trodde den skulle vara. Det får bli lite slip och färg på den innan montering. Även nya gummikuddar måste inhandlas. Funkar Biltemas kuddar?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (82991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande