Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (83014 totalt)
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Nej det går inte att använda original dörrsidor om man sätter röret så. Bara så ni vet



Plan B startad

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Freddan72 skrev:
Nej det går inte att använda original dörrsidor om man sätter röret så. Bara så ni vet


Vilken överraskning !!!
Hm... skulle inte det där vara en räserbil ?

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Det var ju tänkt för regbes. När man är trött så missar man en del. Trodde det skulle funka men ICKE!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Titta så vackert det blev. Nu blir det ingen krock med röret. thumbs up

[/img]

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Tjusigt! Och lätt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
Titta så vackert det blev. Nu blir det ingen krock med röret. thumbs up

Blir bra! Men vill man ha ett snöre för att öppna dörren? Vore det inte bättre med en tunn wire?
Tänker att den står emot värme och nötning bättre och OM det skulle bli svinvarmt i dörren av nån anledning så skulle ju snöret möjligen kunna ta eld eller smälta (beroende på material) och då går det inte att öppna dörren innifrån (vilket man förmodligen är intresserad av om det hänt nåt som gjort att det blivit så varmt...)

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



matfo skrev:
Blir bra! Men vill man ha ett snöre för att öppna dörren? Vore det inte bättre med en tunn wire?
Tänker att den står emot värme och nötning bättre och OM det skulle bli svinvarmt i dörren av nån anledning så skulle ju snöret möjligen kunna ta eld eller smälta (beroende på material) och då går det inte att öppna dörren innifrån (vilket man förmodligen är intresserad av om det hänt nåt som gjort att det blivit så varmt...)


Jag håller med, det där snöret ser ut att vara i något polyesterbaserat material vilket känns väldigt läskigt att ha i en säkerhetskritisk funktion. Också innan materialet smälter kan det börja flexa väldigt mycket, något man inte direkt vill ha i en dörröppning.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Tack för input. Denna lösning är för regbes. Vajer blir nog update #2

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
YES! DÄR SATT DEN!!

Bilen är nu godkänd med bur. Delmål 1 avklarat

Nästa steg är vagnbok.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare




_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
YES! DÄR SATT DEN!!

Bilen är nu godkänd med bur. Delmål 1 avklarat

Nästa steg är vagnbok.
Gratulerar! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Bra jobbat!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Tackar!

Oljebyte gjort. Matfo hur ofta byter du motorolja på din racer?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
Tackar!

Oljebyte gjort. Matfo hur ofta byter du motorolja på din racer?
Så här tänker och gör jag:
Eftersom jag har en väldigt standardbetonad maskin (1,4 liters turbo, 190hk 300Nm) som dessutom inte varvas så högt (jag växlar vid ca 5200giri) så nöjer jag mig med oljebyte innan säsongen och en gång i mitten av säsongen. Detta gäller både motor och växellåda. Det har hänt att jag bytt ytterligare en gång under de säsonger jag hunnit med någon träningshelg. Det innebär alltså att jag kör 2-3 racehelger innan byte.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
matfo skrev:
Freddan72 skrev:
Tackar!

Oljebyte gjort. Matfo hur ofta byter du motorolja på din racer?
Så här tänker och gör jag:
Eftersom jag har en väldigt standardbetonad maskin (1,4 liters turbo, 190hk 300Nm) som dessutom inte varvas så högt (jag växlar vid ca 5200giri) så nöjer jag mig med oljebyte innan säsongen och en gång i mitten av säsongen. Detta gäller både motor och växellåda. Det har hänt att jag bytt ytterligare en gång under de säsonger jag hunnit med någon träningshelg. Det innebär alltså att jag kör 2-3 racehelger innan byte.


Okej! Detsamma borde gälla även för mig. Inget trim på motorn. Kommer enbart labba med hjulupphängningen och få ner vikten på bilen.

Vilken kylvätska kör du med?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
matfo skrev:
Freddan72 skrev:
Tackar!

Oljebyte gjort. Matfo hur ofta byter du motorolja på din racer?
Så här tänker och gör jag:
Eftersom jag har en väldigt standardbetonad maskin (1,4 liters turbo, 190hk 300Nm) som dessutom inte varvas så högt (jag växlar vid ca 5200giri) så nöjer jag mig med oljebyte innan säsongen och en gång i mitten av säsongen. Detta gäller både motor och växellåda. Det har hänt att jag bytt ytterligare en gång under de säsonger jag hunnit med någon träningshelg. Det innebär alltså att jag kör 2-3 racehelger innan byte.


Okej! Detsamma borde gälla även för mig. Inget trim på motorn. Kommer enbart labba med hjulupphängningen och få ner vikten på bilen.

Vilken kylvätska kör du med?
Vi får ju inte ha glykol så jag kör med Red Line Water Wetter.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Att göra listan:

* Rensa undersida från allt mög och skit
* Rensa insidan från allt mög och skit
* Racestol
* 6-punktsbälte
* Montera stol och bälte
* Koppla in ett tredje bromsljus, mc lampa från Biltema
* Koppla in huvudströmbrytare
* Lås på huv och baklucka
* Bogseröglor

* Montera skyddsstoppning, FIA standard 8857-2001, Typ A.
På de ställen där förarens/kartläsarens kroppar kan komma i kontakt med skyddsburen, ska brandsäker stoppning monteras som skydd.

* Koppla in dimljus
* Skaffa lätt MC batteri,
MC BATTERY GEL 12V 14AH
Art. 80-821
Vikt: 4,99 kg
Cold Cranking Amps (-18°C) EN: 200A


_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Oooh, vad kul

Skrapa underredsmassa, fick bort 6-7kg när jag skrapade min fd.

På GTVn jag håller på med nu är jag uppe i 26-27 kilo och jag är inte ens klar än

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Låter som en högst hanterbar lista inför vintern! Om du inte köpt ett tredje bromsljus än så har jag minst ett liggandes i en låda hemma som du kan få vid tillfälle. Tror det var tänkt till någon gammal Alfa man ägt men som aldrig blivit monterat.

Jag hade prioriterat de reglementstvungna punkterna först, även om de kanske är tråkigast. Skrapa undersida mm kan du göra när bilen är godkänd. Så slipper du stress med det sista till våren. Kör hårt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
P.Hermansson skrev:
Oooh, vad kul

Skrapa underredsmassa, fick bort 6-7kg när jag skrapade min fd.

På GTVn jag håller på med nu är jag uppe i 26-27 kilo och jag är inte ens klar än

Kanske lika bra att montera av allt och blästra hela karossen . Min är grymt skitig undertill. Vi får se vad det bli på vågen. 26-27 kg låter som väldigt mycket.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Låter som en högst hanterbar lista inför vintern! Om du inte köpt ett tredje bromsljus än så har jag minst ett liggandes i en låda hemma som du kan få vid tillfälle. Tror det var tänkt till någon gammal Alfa man ägt men som aldrig blivit monterat.

Jag hade prioriterat de reglementstvungna punkterna först, även om de kanske är tråkigast. Skrapa undersida mm kan du göra när bilen är godkänd. Så slipper du stress med det sista till våren. Kör hårt!


Jo helt klart ligger prio på vagnbok. Resten är terapi.

Kommer gärna förbi och hälsar på

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (83014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande