Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (83014 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Eller så kommer jag förbi ditt garage och njuter lite pallbocksräser

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Då var bilen klar för tävling. Premiär blev det på Kinnekulle 12 september.

Kval: Plats 17. +1 poäng.

Race 1: Står på höger sida vid räcket. Stående start. Bilen framför mig (#76) kommer inte iväg i starten. Kan inte gå om på vänster sida då #47 är där. Så iväg mot Kvarnkurvan som sista bil. Har en härlig batalj med #47 under hela loppet. Försöker hitta lucka men lyckas inte komma förbi.

Resultat: P14 i loppet. P8 i klass 3. +1 poäng

Race 2: Rullande start. Även denna gång är jag på höger sida. Ligger i rumpan på #47 under början av loppet. Sen lyckas jag, när en snabbare klass 2 bil varvar oss, köra om #47. Han är snabb på rakan, jag är snabb på det kurviga partiet. Håller undan och lyckas ta mig i mål.

Resultat: P15 i loppet, P8 i klass 3. +1 poäng

Jag hade två mål inför premiären. Ta målflagg i båda loppen och ta poäng. Jag fixade båda

Nästa lopp (säsongsavslutning) är även det på Kinnekulle den 10 oktober.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
Då var bilen klar för tävling. Premiär blev det på Kinnekulle 12 september.

Kval: Plats 17. +1 poäng.

Race 1: Står på höger sida vid räcket. Stående start. Bilen framför mig (#76) kommer inte iväg i starten. Kan inte gå om på vänster sida då #47 är där. Så iväg mot Kvarnkurvan som sista bil. Har en härlig batalj med #47 under hela loppet. Försöker hitta lucka men lyckas inte komma förbi.

Resultat: P14 i loppet. P8 i klass 3. +1 poäng

Race 2: Rullande start. Även denna gång är jag på höger sida. Ligger i rumpan på #47 under början av loppet. Sen lyckas jag, när en snabbare klass 2 bil varvar oss, köra om #47. Han är snabb på rakan, jag är snabb på det kurviga partiet. Håller undan och lyckas ta mig i mål.

Resultat: P15 i loppet, P8 i klass 3. +1 poäng

Jag hade två mål inför premiären. Ta målflagg i båda loppen och ta poäng. Jag fixade båda

Nästa lopp (säsongsavslutning) är även det på Kinnekulle den 10 oktober.

thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 74



Freddan72 skrev:
Då var bilen klar för tävling. Premiär blev det på Kinnekulle 12 september.

Kval: Plats 17. +1 poäng.

Race 1: Står på höger sida vid räcket. Stående start. Bilen framför mig (#76) kommer inte iväg i starten. Kan inte gå om på vänster sida då #47 är där. Så iväg mot Kvarnkurvan som sista bil. Har en härlig batalj med #47 under hela loppet. Försöker hitta lucka men lyckas inte komma förbi.

Resultat: P14 i loppet. P8 i klass 3. +1 poäng

Race 2: Rullande start. Även denna gång är jag på höger sida. Ligger i rumpan på #47 under början av loppet. Sen lyckas jag, när en snabbare klass 2 bil varvar oss, köra om #47. Han är snabb på rakan, jag är snabb på det kurviga partiet. Håller undan och lyckas ta mig i mål.

Resultat: P15 i loppet, P8 i klass 3. +1 poäng

Jag hade två mål inför premiären. Ta målflagg i båda loppen och ta poäng. Jag fixade båda

Nästa lopp (säsongsavslutning) är även det på Kinnekulle den 10 oktober.


Så kul att köra rejs, eller hur! Vi ses den 10:e!

_________________
Martin Atterhall
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Härligt att se att du är igång. Grattis, bara synd jag inte kunde komma iväg titta denna gång.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Atterhall skrev:

Så kul att köra rejs, eller hur! Vi ses den 10:e!


Har insett att jag ha den tyngsta klass 3 bilen i startfältet. Det får bli hårdbantning till nästa säsong. Såg på Amigoo.se att du ligger på 1:04 tider på Kullen. Vilken vikt/effekt ligger du på ungefär?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
TURBOB skrev:
Härligt att se att du är igång. Grattis, bara synd jag inte kunde komma iväg titta denna gång.


Tack. Förhoppningsvis är du med i oktober.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
matfo skrev:
thumbs up

thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 74



Freddan72 skrev:
Atterhall skrev:

Så kul att köra rejs, eller hur! Vi ses den 10:e!


Har insett att jag ha den tyngsta klass 3 bilen i startfältet. Det får bli hårdbantning till nästa säsong. Såg på Amigoo.se att du ligger på 1:04 tider på Kullen. Vilken vikt/effekt ligger du på ungefär?


Claus Bernards 916 GTV är garanterat tyngre, men han har ju rätt mycket mer maskin också...

I klassningskalkylen landar jag på ungefär 6,95 kg/hk, med halv tank stod det 0,86 ton på vågen utan förare vid Bilprovningen sist jag rullade förbi. Optimalt borde bilen väga typ 802 kg - men dit är det låångt...

_________________
Martin Atterhall
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Fixat lite inför avslutningen. Ny växellådsolja. Fick tips att använda Motul 90 PA.

Sen så ville jag byta originalbussningarna i watt länkaget till PU bussningar. Men icke, ena skruven hade rostat fast i bussningen. Så jag fick glatt skruva ihop allt igen

Kollade anmälningarna och det är 11 ekipage i klass 3. Det här kommer bli tufft. Hoppas på fajt igen med #47 Hermansson.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Den nya växellådsoljan hjälpte. Växlingarna gick lättare, men fortfarande skrap på trean när man är lite snabb med vevandet. På landsväg/i stan funkar lådan riktigt bra.

Årets sista tävling bjöd tyvärr inte på någon fajt med #47. Något hände med hans bil och han fick slänga in handduken. Båda racen flöt på utan några incidenter.
Kval: P15 +1p
R9: P8 +1p
R10: P7 +2p

Resultat 2021: 7 poäng => plats 10 i Klass 3. Målet för säsongen var att ta poäng i varje lopp och ta målflagg. Lyckades med båda Nu satsar vi vidare mot 2022!!!

Har börjat fila på min "lätta bilen" lista:

- Rensa dörrar på hissar, centrallås m.m.
- Rensa kofångare
- Ta bort kablage i kupén, som inte längre används.


Har även dyrare lösningar på gång:

- Huv och baklucka i plast från https://www.pesch.cz/en/category/alf.../alfa-romeo-75
- MC batteri, ny position i kupén (höger sida på passagerarplats där bak)
- Plastrutor i dörrarna.
- Mindre och lättare generator från Daihatsu Charade

För väghållning så lutar det åt nya Avo dämpare (ställbara i hårdhet) eller löpa linan fullt ut och skaffa Protech coilovers (ställbara i höjd och hårdhet, aluminiumdämpare).

Följ mig på Instagram: fred_fiat

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Freddan72 skrev:
Den nya växellådsoljan hjälpte. Växlingarna gick lättare, men fortfarande skrap på trean när man är lite snabb med vevandet. På landsväg/i stan funkar lådan riktigt bra.

Årets sista tävling bjöd tyvärr inte på någon fajt med #47. Något hände med hans bil och han fick slänga in handduken. Båda racen flöt på utan några incidenter.
Kval: P15 +1p
R9: P8 +1p
R10: P7 +2p

Resultat 2021: 7 poäng => plats 10 i Klass 3. Målet för säsongen var att ta poäng i varje lopp och ta målflagg. Lyckades med båda Nu satsar vi vidare mot 2022!!!

Har börjat fila på min "lätta bilen" lista:

- Rensa dörrar på hissar, centrallås m.m.
- Rensa kofångare
- Ta bort kablage i kupén, som inte längre används.


Har även dyrare lösningar på gång:

- Huv och baklucka i plast från https://www.pesch.cz/en/category/alf.../alfa-romeo-75
- MC batteri, ny position i kupén (höger sida på passagerarplats där bak)
- Plastrutor i dörrarna.
- Mindre och lättare generator från Daihatsu Charade

För väghållning så lutar det åt nya Avo dämpare (ställbara i hårdhet) eller löpa linan fullt ut och skaffa Protech coilovers (ställbara i höjd och hårdhet, aluminiumdämpare).

Följ mig på Instagram: fred_fiat

Grattis till en lyckad säsong!
Se nu bara till att inte laga sönder bilen så mycket att du riskerar att missa premiären, dvs ta ett delprojekt i taget.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
matfo skrev:
Freddan72 skrev:
Den nya växellådsoljan hjälpte. Växlingarna gick lättare, men fortfarande skrap på trean när man är lite snabb med vevandet. På landsväg/i stan funkar lådan riktigt bra.

Årets sista tävling bjöd tyvärr inte på någon fajt med #47. Något hände med hans bil och han fick slänga in handduken. Båda racen flöt på utan några incidenter.
Kval: P15 +1p
R9: P8 +1p
R10: P7 +2p

Resultat 2021: 7 poäng => plats 10 i Klass 3. Målet för säsongen var att ta poäng i varje lopp och ta målflagg. Lyckades med båda Nu satsar vi vidare mot 2022!!!

Har börjat fila på min "lätta bilen" lista:

- Rensa dörrar på hissar, centrallås m.m.
- Rensa kofångare
- Ta bort kablage i kupén, som inte längre används.


Har även dyrare lösningar på gång:

- Huv och baklucka i plast från https://www.pesch.cz/en/category/alf.../alfa-romeo-75
- MC batteri, ny position i kupén (höger sida på passagerarplats där bak)
- Plastrutor i dörrarna.
- Mindre och lättare generator från Daihatsu Charade

För väghållning så lutar det åt nya Avo dämpare (ställbara i hårdhet) eller löpa linan fullt ut och skaffa Protech coilovers (ställbara i höjd och hårdhet, aluminiumdämpare).

Följ mig på Instagram: fred_fiat

Grattis till en lyckad säsong!
Se nu bara till att inte laga sönder bilen så mycket att du riskerar att missa premiären, dvs ta ett delprojekt i taget.


Tackar!

Ska försöka hålla igen på lagandet och trimmandet. Men det är ju så förbannat kul

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Lite info om vad som pågår i garaget.

Wattlänkaget: Rostigt och smutsigt. Får ny färg och PU bussningar

Kylare: Har nått vägs ände. Ny Nissens införskaffad.

Original luftburk: Även den rostig. Bytte mot konfilter. - 2kg. Ska montera plåt mot kylare & motor för att minska risken att varm luft sugs in i motorn.

Optimerade även insugsdelen (där konfiltret är monterat). 20 min med filen och hålet stämmer bättre överens med flänsen.






_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Ska byta kylare och det finns inget övre fäste på den nya. Är det tänkt att man flyttar över originalfästet till den nya? Om så är fallet vet någon hur fästet sitter fast i den gamla kylaren?

Nr 7 i bilden:


_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Om du menar nr 7 så står det löst ovanpå din gamla kylare. Tack vare kanterna på kylet kan den inte komma framåt eller bakåt, däremot rörlig i sidled.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Premiären närmar sig. I maj startar säsongen och Car Challenge är på Gelleråsen.

Innan dess så ska jag besöka AutoAlfa och låta dem kontrollera ventilspel och kamkedjan. Därefter blir det ett besök hos Bosse och få en stämpel i vagnboken.

Nu i vinter så har jag monterat ny kylare från Nissens och termostat från Behr. Fyllde på systemet med ny Water wetter, då det inte är tillåtet med glykol i serien.

Har även lyckats montera Wattlänkaget med nya bussningar. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad på banan.

På att göra listan har vi:
- plastrutor. Tänkte börja med bakdörrarna och se hur det blir.
- mc batteri. Nytt kablage och en kopplingsplint där jag tänkt koppla in alla förbrukare. Dock ej startmotorn, som kommer kopplas direkt på pluspolen. Batteriet monteras på originalplatsen.



_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Letar efter ett set 30 mm torsionstavar (den korta versionen) till bilen.

Sista racedagen är 25/9 på Kullen . Hade varit kul att testa grövre stavar då. Har du ett set liggandes så hör av dig

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
I väntan på ett set 30 mm torsionsstavar så monterade jag ett set Lesjöforsfjädrar i helgen. Mina gamla Jamex hade gett upp totalt. Då fjädrarna är lite kortare än Jamexskräpet så fick jag även montera "drop-stops" så inte fjädrarna trillar ur vid t.ex. byte av hjul. Ska förresten iväg nästa vecka till Svensk bilprovning (läs DEKRA). Rejäl uppvärmning av katalysator och bromsar borde resultera i blankt papper

Efter DEKRA så blir det packning och preppning inför Kinnekulle . Ska bli kul att träffa alla fartdårar i CAR Challenge

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Vid senaste tävlingen i Knutstorp så mätte jag temperaturen vid luftfiltret. Filtret sitter helt oskyddat från värmen som kommer från kylaren och motorn. Det var 25 C i luften under andra racet och tempen låg på 45 C vid filtret under körning. Efter målgång kröp temperaturen upp till 50 C, då vi körde långsamt in i depån.



Har efter detta återmonterat den gamla originalburken och kopplat en friskluftslang till ingången på burken. Ska titta på en bättre lösning för konfiltret under vintern. Eller optimera luft in i burken.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Den har även en en original tratt från front till burk, kolla om du kan hitta den?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (83014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande