Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Reflektion kring regelskrivning SBF och db
1, 2   >>
21500 besök totalt
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Vad är retoriken runt en regel där man ger samma db krav till två olika motorer, men att uppfylla vid olika varvtal.
Den ena ska uppfylla 100db vid 4500rpm och den andra ska uppfylla 100db vid 7500 rpm.
Båda motortyperna har likvärdiga varvtalsområden upptill/omkring 9000rpm, alltså inte jätte höga varvtal.
Mätmetod enl. sbf reglemente för rallycross, dvs mätning utan belastning/tomvarvning.

Någon annan som reflekterar över detta?

Källhänsvisning:
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Tekniska_Regler_SN_2011-2012.pdf sid 7 §RC-T SN 3.4 Avgassystem

Mvh

_________________
Rikard Niva
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



varvar du bara 9000 i en vankel? då skulle jag trimmat mer

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Har inte lagt märke till denna särskrivning för vankel tidigare det var faktiskt skumt men det spelar väl ingen roll så länge iaf för till nästa år var det väl 95 dB vid förbipassering som skulle gälla alla fasta anläggningar inom bilsport.

Babbe skrev:
varvar du bara 9000 i en vankel? då skulle jag trimmat mer


Det är ju en myt att vanklarna ska varva så mycket. Rallycross motorer är ju ganska trimmade och jag har inte stött på en som varvar mycket mer än 9000 ännu.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:

Babbe skrev:
varvar du bara 9000 i en vankel? då skulle jag trimmat mer


Det är ju en myt att vanklarna ska varva så mycket. Rallycross motorer är ju ganska trimmade och jag har inte stött på en som varvar mycket mer än 9000 ännu.


+1
Fakta är de lättaste rotorerna för tunga. Risken för wobling med invändig skador blir större ju högre varv. Samt att apex-tätningar kan börja att "studsa".

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Har inte lagt märke till denna särskrivning för vankel tidigare det var faktiskt skumt men det spelar väl ingen roll så länge iaf för till nästa år var det väl 95 dB vid förbipassering som skulle gälla alla fasta anläggningar inom bilsport.


Vore bättre än nuvarande "påhopp", då en Wankel under belastning oftast är bland de tystaste bilarna på bana.
Tyvärr tror jag inte att det hinner slå genom till sommaren. Enl. SBF.

och de vill heller inte ändra i regelverket för Super nationella eller 2400cc klassen, fast Wanklarbilar i FIA div 2 ska ljudmätas, i Sverige, på 4500rpm. Ej heller gäller det om Wankelmotorn går i klass 4 2150cc. De ska också mätas på 4500 rpm.

Ärligt talat luktar det lite om denna särskrivning thumbs down

_________________
Rikard Niva
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)

Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar...
Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



JP Simpson skrev:
Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)

Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar...
Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt.


Sen kan man ju fundera på mikrofonernas placering de borde ju sitta fritt i luften och inte
precis intill en husvägg som reflekterar(förstärker) ljudet beroende på hur ljudvågorna reflekteras
in i mikrofonen via husväggen som inte är slät utan reflekterar olika i olika vinklar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Har för mig att dom inte SKA sitta mot en husvägg om man kikar på ursprungsskrivningen från miljöfolket...
Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)

Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar...
Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt.


Sen kan man ju fundera på mikrofonernas placering de borde ju sitta fritt i luften och inte
precis intill en husvägg som reflekterar(förstärker) ljudet beroende på hur ljudvågorna reflekteras
in i mikrofonen via husväggen som inte är slät utan reflekterar olika i olika vinklar.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



JP Simpson skrev:
Har för mig att dom inte SKA sitta mot en husvägg om man kikar på ursprungsskrivningen från miljöfolket...
Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)

Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar...
Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt.


Sen kan man ju fundera på mikrofonernas placering de borde ju sitta fritt i luften och inte
precis intill en husvägg som reflekterar(förstärker) ljudet beroende på hur ljudvågorna reflekteras
in i mikrofonen via husväggen som inte är slät utan reflekterar olika i olika vinklar.


På anderstorp sitter dom på husväggen reagerade på placeringen då.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det är fel att dom sitter på en husvägg. Största felet är dock att mätningen inte ska ske på banan utan hos närmaste granne, dvs den som berörs av "oljudet".

Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Har för mig att dom inte SKA sitta mot en husvägg om man kikar på ursprungsskrivningen från miljöfolket...
Michael Bäck skrev:
JP Simpson skrev:
Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)

Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar...
Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt.


Sen kan man ju fundera på mikrofonernas placering de borde ju sitta fritt i luften och inte
precis intill en husvägg som reflekterar(förstärker) ljudet beroende på hur ljudvågorna reflekteras
in i mikrofonen via husväggen som inte är slät utan reflekterar olika i olika vinklar.


På anderstorp sitter dom på husväggen reagerade på placeringen då.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ljudnivån hos närmaste granne fick väl inte överstiga 55-60 dB och då stämde 95 dB på banorna ganska bra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det måste väl ändå bero på terräng och hur långt det är till närmaste granne :-)

Niklas Sandström skrev:
Ljudnivån hos närmaste granne fick väl inte överstiga 55-60 dB och då stämde 95 dB på banorna ganska bra.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Riktvärden
Det finns riktvärden som miljö- och hälsoskyddskontoret arbetar efter och som har beslutats av Boverket, Naturvårdsverket och Socialstyrelsen vilket är de tre centrala myndigheterna som är vägledande inom området buller.
Boverket har angett följande för buller som når inomhusmiljön och då specifikt för sovrummet som anses som särskilt känsligt:
* Varaktigt buller - 30 dB
* Kortvarigt buller - 35 dB

För utomhusbuller från industrier, bilar och andra bullerkällor gäller dessa värden vid fasaden:
* 50-55 dB mellan kl 07-18
* 45-50 dB mellan kl 18-22
* 40-45 dB nattetid

För motorsport gäller något annorlunda regler:
* 60dB mellan kl 07-19
* <55 dB mellan kl 19-22
* Nattetid bör motorsportaktiviteter undvikas

Vad gäller för konserter, idrottsevenemang och disko?
Vid festarrangemang eller vid idrottsevenemang är det få som tänker på att ljudnivåerna är extremt höga jämfört med vad vi utsätts för normalt. Vissa kallar ljudet från konserter för buller och vissa kallar det ljud. Höga ljudnivåer kan skapa bestående hörselskador och barn är särskilt känsliga. Det finns därför två riktvärden, ett för vuxna och ett för vuxna och barn.

Verksamhet där barn under 13 år inte har tillträde till:
Max 115 dB LAFmax (absolut max ljudnivå)
Max 100 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod)

Verksamhet där barn har tillträde till:
Max 110 dB LAFmax (absolut max ljudnivå)
Max 97 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod)
Max 90 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod) för knattedisko mm

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



JP Simpson skrev:
För motorsport gäller något annorlunda regler:
Jag antar att dessa värden är vid Fasad?
JP Simpson skrev:
Vad gäller för konserter, idrottsevenemang och disko?
Dessa värden antar jag inte är vid fasad hos granne , men vid gäller då? Som för industribuller?
Kvällstennis i Motala var ju ett sånt fall (det låt lite mycket hos en granne).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag har fått det förklarat av SBF att det är X meter från fasad hos den granne som det berör...
Detta är dock inte mitt "område" så jag vet inte säkert.

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
För motorsport gäller något annorlunda regler:
Jag antar att dessa värden är vid Fasad?
JP Simpson skrev:
Vad gäller för konserter, idrottsevenemang och disko?
Dessa värden antar jag inte är vid fasad hos granne , men vid gäller då? Som för industribuller?
Kvällstennis i Motala var ju ett sånt fall (det låt lite mycket hos en granne).

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Många gissningar här, men ingen har gissat korrekt ännu.

Följande gäller här på Anderstorp:
Vi ljudmäter med mikrofon placerad 35 millimeter från väggen av det skälet att vi SKA mäta 35 millimeter från väggen. Mätaren är kalibrerad efter den mikrofonplaceringen. Inte 36 millimeter, eller 28 millimeter, utan 35 millimeter.
om förbifartsmätaren visar max 95 dbA när en bil kör förbi klarar vi ljudkraven enligt NFS 2004:16, som säger vardagar max 60 dbA hos närmaste granne, samt 55 dbA på kvällar och helger. Det finns en sk ljudutbredningskarta som visar hur hög ljudnivå man får hos grannen vid ett givet värde på mätaren vid depåhuset. Denna karta tar hänsyn till avstånd, terräng, nivåskillnader, etc.

Detta är en något förenklad beskrivning av systemet. Är det någon som vill ha ytterligare information kan man maila på stefan@anderstorpraceway.se så ska jag försöka svara på era frågor.

//Stefan Bernström
Miljöansvarig
Anderstorp Motorbana AB

_________________
Stefan Bernström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

JP Simpson skrev:
Det måste väl ändå bero på terräng och hur långt det är till närmaste granne :-)

Niklas Sandström skrev:
Ljudnivån hos närmaste granne fick väl inte överstiga 55-60 dB och då stämde 95 dB på banorna ganska bra.


och vilket håll det båser för dagen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Humlan skrev:
Tydliga o lättförståeliga grejer


Hade hört ungefär detta tidigare. Tack för spikraka besked thumbs up


Att det inte blir en 100% exakt vetenskap (är det löv på träden eller inte, mycket blåst osv osv...) har man ju då accepterat tack o lov.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Så ljudmätningsförfarandet är alltså specifikt för varje anläggning?

Humlan skrev:
Många gissningar här, men ingen har gissat korrekt ännu.

Följande gäller här på Anderstorp:
Vi ljudmäter med mikrofon placerad 35 millimeter från väggen av det skälet att vi SKA mäta 35 millimeter från väggen. Mätaren är kalibrerad efter den mikrofonplaceringen. Inte 36 millimeter, eller 28 millimeter, utan 35 millimeter.
om förbifartsmätaren visar max 95 dbA när en bil kör förbi klarar vi ljudkraven enligt NFS 2004:16, som säger vardagar max 60 dbA hos närmaste granne, samt 55 dbA på kvällar och helger. Det finns en sk ljudutbredningskarta som visar hur hög ljudnivå man får hos grannen vid ett givet värde på mätaren vid depåhuset. Denna karta tar hänsyn till avstånd, terräng, nivåskillnader, etc.

Detta är en något förenklad beskrivning av systemet. Är det någon som vill ha ytterligare information kan man maila på stefan@anderstorpraceway.se så ska jag försöka svara på era frågor.

//Stefan Bernström
Miljöansvarig
Anderstorp Motorbana AB

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Nej, förfarandet är liknande för alla anläggningar, vi har allihop samma sorts ljudmätare och liknande kalibreringar. Nivåerna vad som är OK på de olika banorna kan dock variera litegrann, eftersom vi har olika avstånd till grannarna.

Vindriktningen har ingen betydelse för mätaren, kartan som visar hur högt ljudet blir hos grannen är gjord utifrån worst-case, dvs den räknar med att det blåser medvind åt alla håll när den beräknar kartan. Ljud sprids längst om det blåser 5 sekundmeter medvind. Blåser det hårdare tar vindbruset överhand.

_________________
Stefan Bernström
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Tack Stefan för mycket bra information.

En liten fråga, om man förändrar terrängen, kalhugger, träd växer upp osv...gör man då om ljudkartan?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
Reflektion kring regelskrivning SBF och db
1, 2   >>
21500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande