Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Reflektion kring regelskrivning SBF och db | 1, 2 >> 21500 besök totalt |
Vad är retoriken runt en regel där man ger samma db krav till två olika motorer, men att uppfylla vid olika varvtal.
Den ena ska uppfylla 100db vid 4500rpm och den andra ska uppfylla 100db vid 7500 rpm. Båda motortyperna har likvärdiga varvtalsområden upptill/omkring 9000rpm, alltså inte jätte höga varvtal. Mätmetod enl. sbf reglemente för rallycross, dvs mätning utan belastning/tomvarvning. Någon annan som reflekterar över detta? Källhänsvisning: http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Tekniska_Regler_SN_2011-2012.pdf sid 7 §RC-T SN 3.4 Avgassystem Mvh _________________ Rikard Niva |
||||||||
Har inte lagt märke till denna särskrivning för vankel tidigare det var faktiskt skumt men det spelar väl ingen roll så länge iaf för till nästa år var det väl 95 dB vid förbipassering som skulle gälla alla fasta anläggningar inom bilsport.
Det är ju en myt att vanklarna ska varva så mycket. Rallycross motorer är ju ganska trimmade och jag har inte stött på en som varvar mycket mer än 9000 ännu. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
+1 Fakta är de lättaste rotorerna för tunga. Risken för wobling med invändig skador blir större ju högre varv. Samt att apex-tätningar kan börja att "studsa". _________________ Rikard Niva |
||||||||
Vore bättre än nuvarande "påhopp", då en Wankel under belastning oftast är bland de tystaste bilarna på bana. Tyvärr tror jag inte att det hinner slå genom till sommaren. Enl. SBF. och de vill heller inte ändra i regelverket för Super nationella eller 2400cc klassen, fast Wanklarbilar i FIA div 2 ska ljudmätas, i Sverige, på 4500rpm. Ej heller gäller det om Wankelmotorn går i klass 4 2150cc. De ska också mätas på 4500 rpm. Ärligt talat luktar det lite om denna särskrivning _________________ Rikard Niva |
||||||||
Det finns en annan intressant del av DB testerna. Det är DB vid närmaste grannes husvägg som skall mätas, inte vilken DB som hörs x antal meter i x antal grader bakom en bil som gäller... (SBF har gjort en egen tolkning av reglerna)
Personligen tycker jag att DB ska mätas vid det varvtal och med den belastning som respektive bil lever om mest. Att mäta ljudet vid 4000 rpm är ju knappast relevant om man verkligen vill få fram den "ljudbild" som en tävlingsbil levererar... Min bil är 20db tystare vid 4000 rpm jämfört vid växlingspunkt. |
||||||||
Sen kan man ju fundera på mikrofonernas placering de borde ju sitta fritt i luften och inte precis intill en husvägg som reflekterar(förstärker) ljudet beroende på hur ljudvågorna reflekteras in i mikrofonen via husväggen som inte är slät utan reflekterar olika i olika vinklar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Har för mig att dom inte SKA sitta mot en husvägg om man kikar på ursprungsskrivningen från miljöfolket...
|
||||||||
På anderstorp sitter dom på husväggen reagerade på placeringen då. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Det är fel att dom sitter på en husvägg. Största felet är dock att mätningen inte ska ske på banan utan hos närmaste granne, dvs den som berörs av "oljudet".
|
||||||||
Ljudnivån hos närmaste granne fick väl inte överstiga 55-60 dB och då stämde 95 dB på banorna ganska bra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Det måste väl ändå bero på terräng och hur långt det är till närmaste granne :-)
|
||||||||
Riktvärden
Det finns riktvärden som miljö- och hälsoskyddskontoret arbetar efter och som har beslutats av Boverket, Naturvårdsverket och Socialstyrelsen vilket är de tre centrala myndigheterna som är vägledande inom området buller. Boverket har angett följande för buller som når inomhusmiljön och då specifikt för sovrummet som anses som särskilt känsligt: * Varaktigt buller - 30 dB * Kortvarigt buller - 35 dB För utomhusbuller från industrier, bilar och andra bullerkällor gäller dessa värden vid fasaden: * 50-55 dB mellan kl 07-18 * 45-50 dB mellan kl 18-22 * 40-45 dB nattetid För motorsport gäller något annorlunda regler: * 60dB mellan kl 07-19 * <55 dB mellan kl 19-22 * Nattetid bör motorsportaktiviteter undvikas Vad gäller för konserter, idrottsevenemang och disko? Vid festarrangemang eller vid idrottsevenemang är det få som tänker på att ljudnivåerna är extremt höga jämfört med vad vi utsätts för normalt. Vissa kallar ljudet från konserter för buller och vissa kallar det ljud. Höga ljudnivåer kan skapa bestående hörselskador och barn är särskilt känsliga. Det finns därför två riktvärden, ett för vuxna och ett för vuxna och barn. Verksamhet där barn under 13 år inte har tillträde till: Max 115 dB LAFmax (absolut max ljudnivå) Max 100 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod) Verksamhet där barn har tillträde till: Max 110 dB LAFmax (absolut max ljudnivå) Max 97 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod) Max 90 dB LAeqT (mäts under en viss tidsperiod) för knattedisko mm |
||||||||
Kvällstennis i Motala var ju ett sånt fall (det låt lite mycket hos en granne). |
||||||||
Jag har fått det förklarat av SBF att det är X meter från fasad hos den granne som det berör...
Detta är dock inte mitt "område" så jag vet inte säkert.
|
||||||||
Många gissningar här, men ingen har gissat korrekt ännu.
Följande gäller här på Anderstorp: Vi ljudmäter med mikrofon placerad 35 millimeter från väggen av det skälet att vi SKA mäta 35 millimeter från väggen. Mätaren är kalibrerad efter den mikrofonplaceringen. Inte 36 millimeter, eller 28 millimeter, utan 35 millimeter. om förbifartsmätaren visar max 95 dbA när en bil kör förbi klarar vi ljudkraven enligt NFS 2004:16, som säger vardagar max 60 dbA hos närmaste granne, samt 55 dbA på kvällar och helger. Det finns en sk ljudutbredningskarta som visar hur hög ljudnivå man får hos grannen vid ett givet värde på mätaren vid depåhuset. Denna karta tar hänsyn till avstånd, terräng, nivåskillnader, etc. Detta är en något förenklad beskrivning av systemet. Är det någon som vill ha ytterligare information kan man maila på stefan@anderstorpraceway.se så ska jag försöka svara på era frågor. //Stefan Bernström Miljöansvarig Anderstorp Motorbana AB _________________ Stefan Bernström |
||||||||
och vilket håll det båser för dagen! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Hade hört ungefär detta tidigare. Tack för spikraka besked Att det inte blir en 100% exakt vetenskap (är det löv på träden eller inte, mycket blåst osv osv...) har man ju då accepterat tack o lov. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Så ljudmätningsförfarandet är alltså specifikt för varje anläggning?
|
||||||||
Nej, förfarandet är liknande för alla anläggningar, vi har allihop samma sorts ljudmätare och liknande kalibreringar. Nivåerna vad som är OK på de olika banorna kan dock variera litegrann, eftersom vi har olika avstånd till grannarna.
Vindriktningen har ingen betydelse för mätaren, kartan som visar hur högt ljudet blir hos grannen är gjord utifrån worst-case, dvs den räknar med att det blåser medvind åt alla håll när den beräknar kartan. Ljud sprids längst om det blåser 5 sekundmeter medvind. Blåser det hårdare tar vindbruset överhand. _________________ Stefan Bernström |
||||||||
Tack Stefan för mycket bra information.
En liten fråga, om man förändrar terrängen, kalhugger, träd växer upp osv...gör man då om ljudkartan? |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Reflektion kring regelskrivning SBF och db | 1, 2 >> 21500 besök totalt |