Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar
<<   1, 2, 3   >>
16195 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



quattro skrev:
Fast dom här formulären säger inget vad som är max tillåten effekt i förhållande till vad bilen väger osv.
Sen förstår jag inte hur beräkningen går till för när jag knappar i datan så påstår den att jag har mer effekt än vad jag har i motorn så den beräkningen förstår jag inte.
1. Beräkningarna är till för att fastsälla en minimivikt (du måste välja klass först i Roadsportformuläret), de försöker inte ens gissa vilken effekt en Rototest skulle visa, så stäm oss inte om det inte stämmer
2. Antingen beräknar vi din minimivikt utifrån "standardmotor" och dess specade effekt (trovärdig spec, inte källarspec eller ännu värre forumspec) eller en hemmapulad formel baserad på lite empiriska indata.
3. För trimmade motorer så är nivån lagd lite lagom så det inte ska vara omöjligt att uppnå ens med 50 år gamla konstruktioner (tex Ford Kent).

om formuläret är för komplicerat så är det ju bara att läsa in sig på reglementet. Allt står ju där.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Stefan, om jag räknar på din motor som "modifierad" (vilket väl är ett måste då du har annan turbo än org osv.)

2,2l rak femma ( osäker på vilket cc som den har) räknat med 2178.
Flerventil
Insprutning
Max varv 8500
Max ladd 1,5 bar

ger 470,5 hk
+ 5% för ABS

Lägsta tävlingsvikt i Roadsport A 1581kg Bilen väger idag 1380kg vilket gör att du inte kan ställa upp då du max får bulta fast 100kg extra vikt.
om jag fattar det hela rättt så får du ställa ned ladd och max varv så du kommer ned i framräknad effekt vilket gör att du kan starta lättare.

På max effekt så om jag inte räknar helt knasigt så kan du ha 505hk på 1696kg (1700 max tävlingsvikt)

Så krångligt var det väl inte

Bara som jmfr så visar räknesnurran att min orginal motor skulle ge 306hk och det gör den ju som vi båda vet inte. Alltså snurran är till för att räkna ihop en så rättvis tävling som möjligt. Inte exakt vetenskap.

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



UR_TT skrev:
om jag fattar det hela rätt så får du ställa ned ladd och max varv så du kommer ned i framräknad effekt vilket gör att du kan starta lättare.
Just det, det är en av många fördelar med att ha med de två parametrarna.

UR_TT skrev:
Bara som jmfr så visar räknesnurran att min orginal motor skulle ge 306hk och det gör den ju som vi båda vet inte. Alltså snurran är till för att räkna ihop en så rättvis tävling som möjligt. Inte exakt vetenskap.
om du menar som omoddad så är det ju med fri elektronik, räknad som moddad så har du ju inte jobbat speciellt mycket med flöden, kanaler och kammar?

Så nog skulle du kunna komma nära, med lite tävlingshorn aktiverade garaget. Optimering mot reglementet är ju en del av tävlingsmomentet, är man soffliggare så kör man lite längre bak

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Niklas Falk skrev:
om du menar som omoddad så är det ju med fri elektronik, räknad som moddad så har du ju inte jobbat speciellt mycket med flöden, kanaler och kammar?


Räknade min motor som moddad fast den är omoddad bara för att visa Stefan hur snurran funkar

_________________
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Torkel K skrev:
På samma hemsida står det vikt/effekt förhållandena för de olika klasserna, det är bara att klicka och läsa lite. Systemet räknar om effekten för att kompensera för vissa fördelar, t ex överladdning, insprutning etc. Detta är för att alla bilar ska kunna hävda sig. Uträkningen är olika i Roadsport och i Modsport.

Jag är tyvärr inte alls med på vart du vill komma / vad du vill säga med ditt inlägg. Att vår hobby är dyrare än att spela bridge kan väl alla här på rejsa skriva under på. Antingen så tycker man det är så kul att man spenderar pengarna ändå (såklart förutsatt att man faktiskt kan), eller så får man uppleva racing på annat sätt, t ex som mekaniker, klubbmedlem som hjälper till i depån, flaggvakt eller liknande.


Skall se om jag kan fixa missförståndet här.

Jag menar att för att få min bil godkänd att tävla med så behöver jag fixa en hel del saker.
Bur skall jag ha i oavsett om jag ställer upp så det är inte problemet men jag kör ju redan idag nästa bara bana med bilen så jag vet att saker och ting är dyrt med motorsport men om jag är osäker på att ens få ställa upp på grund av att bilen har för mycket effekt i förhållande till vad den väger och det inte räcker med max extra vikt så avstår jag att ens börja fixa overall, skor, ny hjälm, vagnbok osv. Osv.

Då fortsätter jag bara med den bankörning jag kör idag.

om jag däremot vet att jag skulle vara välkommen med bilen med effekt och vikt osv som jag skriver om så är det ju inget konstigt med dom kostnader som är för att få bilen race-godkänd.

Jag har missförstått lite och fick en bra beskrivning av Niklas och min gode vän Ulrich så nu har även jag fattat.

_________________
Stefan Alm
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



UR_TT skrev:
Stefan, om jag räknar på din motor som "modifierad" (vilket väl är ett måste då du har annan turbo än org osv.)

2,2l rak femma ( osäker på vilket cc som den har) räknat med 2178.
Flerventil
Insprutning
Max varv 8500
Max ladd 1,5 bar

ger 470,5 hk
+ 5% för ABS

Lägsta tävlingsvikt i Roadsport A 1581kg Bilen väger idag 1380kg vilket gör att du inte kan ställa upp då du max får bulta fast 100kg extra vikt.
om jag fattar det hela rättt så får du ställa ned ladd och max varv så du kommer ned i framräknad effekt vilket gör att du kan starta lättare.

På max effekt så om jag inte räknar helt knasigt så kan du ha 505hk på 1696kg (1700 max tävlingsvikt)

Så krångligt var det väl inte

Bara som jmfr så visar räknesnurran att min orginal motor skulle ge 306hk och det gör den ju som vi båda vet inte. Alltså snurran är till för att räkna ihop en så rättvis tävling som möjligt. Inte exakt vetenskap.


AAh, låt pågen köra, den går ju ändå som en org på banan

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Körde med en milt anpassad zäta för några år sedan i roadsport A. Bilen hade brembobromsar fram samt ett raggarsänkningskit från koni d.v.s alldeles för mjukt men lååågt.. Kom ner på 1,06 blankt på knutan. Med lättning och bra chassiavstämning klarar en M kuppe nog att komma ner till 1,03 nånstans vilket är där vinnarna åker i rodsport A. Håller på med en turbozäta kuppe som kanske ska rulla i modsport eller Roadsport A om den går att besiktiga som ombyggt fordon.. Den ska nog kunna klara minuten om bara det kan bli nån stil på chassit.. Annars är det clubman som gäller om man ska åka fort för en hyfsad peng. Pekkas sjuka modsport corvette med 900 hk och fullracechassi med slicksbredare än min säng går långsammare på varvet än clubmannen så vikt är allt som Colin CP sa!

_________________
Petter Berger
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Banrekordet i Roadsport A är 1,05,006 på Knutan och 1.01,8 i Modsport 1.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Kimmen skrev:
Banrekordet i Roadsport A är 1,05,006 på Knutan och 1.01,8 i Modsport 1.


Det måste vara ssm tider?? Vill ha det till att det gått mycket fortare i roadsport A?? Modsporttiden stämmer nog eftersom det var pekkas " smoking gun"

/Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Brolund hade 1.05,6 tror jag det var fram till 2009 då jag körde 1.05,006 (1.04,5 på kvalet).
oftast ligger dom snabbaste på 1.05,5-1.06,0 tider.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Kimmen skrev:
Banrekordet i Roadsport A är 1,05,006 på Knutan och 1.01,8 i Modsport 1.


Hej,
Vi snackades vid för ett tag sedan, du frågade mig vem som köpte min Porsche som gick i Ercup.
Nu har jag en fråga till dig. Kompisen vill att jag skall "rasta" hans gamla M3 med 500 hk - 1100 kg och seqv-låda.........väldigt mycket ombyggd racerbil. Klassar den in i modsport i sin nuvarande form, tror du?

Peter Larsen

_________________
Peter Larsen
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Peter Larsen skrev:
Kimmen skrev:
Banrekordet i Roadsport A är 1,05,006 på Knutan och 1.01,8 i Modsport 1.


Hej,
Vi snackades vid för ett tag sedan, du frågade mig vem som köpte min Porsche som gick i Ercup.
Nu har jag en fråga till dig. Kompisen vill att jag skall "rasta" hans gamla M3 med 500 hk - 1100 kg och seqv-låda.........väldigt mycket ombyggd racerbil. Klassar den in i modsport i sin nuvarande form, tror du?

Peter Larsen


Hej Peter, jag vet vilken bil det är ... Och den klassar in tror jag, hur stor motor har den? (4 liter= 1100 kg, 5 liter = 1375 kg)

Denna,va?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Den m3an har jag försökt att hitta ägaren på eftersom den gjorde mig knäsvag när vi tränade tillsammans på Anderstorp för ett tag sedan. Kan du skicka pm med ägarens nummer?

Den bör gå kalas i modsport.

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



ohhh! måste vara Spaldings V8 M3:a...

Nu får du jacka kolven Kimmen!

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Hej Peter, jag vet vilken bil det är ... Och den klassar in tror jag, hur stor motor har den? (4 liter= 1100 kg, 5 liter = 1375 kg)/ Slut citat



V8 5 liter 500 hk...............måste man vikta upp bilen då? Flera hundra kilo? >

_________________
Peter Larsen
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



4-ventilare räknas ha 110 hk/litern och det multipliceras med 2,5 (kg/hk) så med 5 liter blir det 1375 kg med förare...alltid tråkigt att vikta ...men du kanske hänger med ändå?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Kimmen skrev:
4-ventilare räknas ha 110 hk/litern och det multipliceras med 2,5 (kg/hk) så med 5 liter blir det 1375 kg med förare...alltid tråkigt att vikta ...men du kanske hänger med ändå?



Inkl full tank?

_________________
Peter Larsen
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Tävlingsvikt eller vad man kallar det....

dvs som du kommer in i depån efter racet med förare och allt.....

ingen upptankning eller något....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Då hjälper inte mina 106 kg , utan 175 kg ballast måste hängas in i bilen...........sexigt
Där dog den ideen

_________________
Peter Larsen
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Ska man rejsa med den bilen så lär man nog få vikta oavsett klass, tror inte ens 1100 kg kvalar in i Nordic Supercar, å andra sidan så är fördelen med viktning att man kan balansera bilen bättre än dom som inte behöver vikta.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Kimmen skrev:
Ska man rejsa med den bilen så lär man nog få vikta oavsett klass, tror inte ens 1100 kg kvalar in i Nordic Supercar, å andra sidan så är fördelen med viktning att man kan balansera bilen bättre än dom som inte behöver vikta.
Nordic GT hade 1235kg som lägre gräns på tävlingsvikt (med förare) för 5 Liter fyrventil 2010.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar
<<   1, 2, 3   >>
16195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande