Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar | << 1, 2, 3 >> 16195 besök totalt |
2. Antingen beräknar vi din minimivikt utifrån "standardmotor" och dess specade effekt (trovärdig spec, inte källarspec eller ännu värre forumspec) eller en hemmapulad formel baserad på lite empiriska indata. 3. För trimmade motorer så är nivån lagd lite lagom så det inte ska vara omöjligt att uppnå ens med 50 år gamla konstruktioner (tex Ford Kent). om formuläret är för komplicerat så är det ju bara att läsa in sig på reglementet. Allt står ju där. |
||||
Stefan, om jag räknar på din motor som "modifierad" (vilket väl är ett måste då du har annan turbo än org osv.)
2,2l rak femma ( osäker på vilket cc som den har) räknat med 2178. Flerventil Insprutning Max varv 8500 Max ladd 1,5 bar ger 470,5 hk + 5% för ABS Lägsta tävlingsvikt i Roadsport A 1581kg Bilen väger idag 1380kg vilket gör att du inte kan ställa upp då du max får bulta fast 100kg extra vikt. om jag fattar det hela rättt så får du ställa ned ladd och max varv så du kommer ned i framräknad effekt vilket gör att du kan starta lättare. På max effekt så om jag inte räknar helt knasigt så kan du ha 505hk på 1696kg (1700 max tävlingsvikt) Så krångligt var det väl inte Bara som jmfr så visar räknesnurran att min orginal motor skulle ge 306hk och det gör den ju som vi båda vet inte. Alltså snurran är till för att räkna ihop en så rättvis tävling som möjligt. Inte exakt vetenskap. _________________ |
||||
Så nog skulle du kunna komma nära, med lite tävlingshorn aktiverade garaget. Optimering mot reglementet är ju en del av tävlingsmomentet, är man soffliggare så kör man lite längre bak |
||||
Räknade min motor som moddad fast den är omoddad bara för att visa Stefan hur snurran funkar _________________ |
||||
Skall se om jag kan fixa missförståndet här. Jag menar att för att få min bil godkänd att tävla med så behöver jag fixa en hel del saker. Bur skall jag ha i oavsett om jag ställer upp så det är inte problemet men jag kör ju redan idag nästa bara bana med bilen så jag vet att saker och ting är dyrt med motorsport men om jag är osäker på att ens få ställa upp på grund av att bilen har för mycket effekt i förhållande till vad den väger och det inte räcker med max extra vikt så avstår jag att ens börja fixa overall, skor, ny hjälm, vagnbok osv. Osv. Då fortsätter jag bara med den bankörning jag kör idag. om jag däremot vet att jag skulle vara välkommen med bilen med effekt och vikt osv som jag skriver om så är det ju inget konstigt med dom kostnader som är för att få bilen race-godkänd. Jag har missförstått lite och fick en bra beskrivning av Niklas och min gode vän Ulrich så nu har även jag fattat. _________________ Stefan Alm |
||||
AAh, låt pågen köra, den går ju ändå som en org på banan _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||
Körde med en milt anpassad zäta för några år sedan i roadsport A. Bilen hade brembobromsar fram samt ett raggarsänkningskit från koni d.v.s alldeles för mjukt men lååågt.. Kom ner på 1,06 blankt på knutan. Med lättning och bra chassiavstämning klarar en M kuppe nog att komma ner till 1,03 nånstans vilket är där vinnarna åker i rodsport A. Håller på med en turbozäta kuppe som kanske ska rulla i modsport eller Roadsport A om den går att besiktiga som ombyggt fordon.. Den ska nog kunna klara minuten om bara det kan bli nån stil på chassit.. Annars är det clubman som gäller om man ska åka fort för en hyfsad peng. Pekkas sjuka modsport corvette med 900 hk och fullracechassi med slicksbredare än min säng går långsammare på varvet än clubmannen så vikt är allt som Colin CP sa!
_________________ Petter Berger |
||||
|
||||
Det måste vara ssm tider?? Vill ha det till att det gått mycket fortare i roadsport A?? Modsporttiden stämmer nog eftersom det var pekkas " smoking gun" /Petter _________________ Petter Berger |
||||
Brolund hade 1.05,6 tror jag det var fram till 2009 då jag körde 1.05,006 (1.04,5 på kvalet).
oftast ligger dom snabbaste på 1.05,5-1.06,0 tider. |
||||
Hej, Vi snackades vid för ett tag sedan, du frågade mig vem som köpte min Porsche som gick i Ercup. Nu har jag en fråga till dig. Kompisen vill att jag skall "rasta" hans gamla M3 med 500 hk - 1100 kg och seqv-låda.........väldigt mycket ombyggd racerbil. Klassar den in i modsport i sin nuvarande form, tror du? Peter Larsen _________________ Peter Larsen |
||||
Hej Peter, jag vet vilken bil det är ... Och den klassar in tror jag, hur stor motor har den? (4 liter= 1100 kg, 5 liter = 1375 kg) Denna,va? |
||||
Den m3an har jag försökt att hitta ägaren på eftersom den gjorde mig knäsvag när vi tränade tillsammans på Anderstorp för ett tag sedan. Kan du skicka pm med ägarens nummer?
Den bör gå kalas i modsport. Mvh Petter _________________ Petter Berger |
||||
|
||||
Hej Peter, jag vet vilken bil det är ... Och den klassar in tror jag, hur stor motor har den? (4 liter= 1100 kg, 5 liter = 1375 kg)/ Slut citat
V8 5 liter 500 hk...............måste man vikta upp bilen då? Flera hundra kilo? > _________________ Peter Larsen |
||||
4-ventilare räknas ha 110 hk/litern och det multipliceras med 2,5 (kg/hk) så med 5 liter blir det 1375 kg med förare...alltid tråkigt att vikta ...men du kanske hänger med ändå?
|
||||
Inkl full tank? _________________ Peter Larsen |
||||
Tävlingsvikt eller vad man kallar det....
dvs som du kommer in i depån efter racet med förare och allt..... ingen upptankning eller något.... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
Ska man rejsa med den bilen så lär man nog få vikta oavsett klass, tror inte ens 1100 kg kvalar in i Nordic Supercar, å andra sidan så är fördelen med viktning att man kan balansera bilen bättre än dom som inte behöver vikta.
|
||||
|
||||
Allmänt banåkaforum BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar | << 1, 2, 3 >> 16195 besök totalt |