Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grundkurs bankörning
<<   1, 2
9428 besök totalt
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Det här är ju definitivt en kurs för nybörjare och den tar inte upp mer exotiska saker som vad som verkligen är idealspåret, trailbraking, toe-healing och andra exotiska tekniker.
Men jag tycket absolut det är en bra introduktion. Tar upp saker som mjukhet och balans vilket är a och o för att köra snabbt och säkert.

En del 2 kanske...

Kul att se min och krilles formelbil hel och blank. Så såg den inte ut efter att jag placerat den i räcket mer än en gång.

Men till sommaren ...

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



hmm jag känner mig som en nybörjare, men texten känndes lite för självklar för mig känns som att vissa saker i texten har jag aldrig enns provat.

jag har nån körteknik som är egnutväcklad och går ofta på tidigt med gasen.

ibland kan jag utan att ha nån pedalnedtryck såga till bilen kraftigt men det är precis i samma skede som jag går på gasen.

det känns som det går fortast när man letar fäste med gas och ratt. helst med en bit understryning..


vad säger experter om den stilen??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



LuddeR skrev:
hmm jag känner mig som en nybörjare, men texten känndes lite för självklar för mig känns som att vissa saker i texten har jag aldrig enns provat.

jag har nån körteknik som är egnutväcklad och går ofta på tidigt med gasen.

ibland kan jag utan att ha nån pedalnedtryck såga till bilen kraftigt men det är precis i samma skede som jag går på gasen.

det känns som det går fortast när man letar fäste med gas och ratt. helst med en bit understryning..


vad säger experter om den stilen??


Att gå tidigt på gasen hör typiskt till mer avancerad körning, då man kan gå på gasen innan apex. Hos nybörjare är det ofta ett tecken på fel spår eller att man går igenom kurvan för långsamt. men som sagt helt omöjligt att säga utan att åka med.

Att "såga" till bilen kraftigt tyder på att du har för låg kurvhastighet och därför kan "trixa" utan att du flyger ut i periferin. Går det på gränsen måste man köra "mjukt" vilket mycket väl kan innebära hårda tag och snabba manövrar, "med känsla" är ett bättre uttryck....

Snabbast går det när klockan visar att det går snabbast. Rutinerade förare märker sina misstag och VET att de förlorar tid på det, men om man som nybörjare "känner" att det går fort betyder det oftare felaktigt spår/fel hantering än att det går fort. Sedan är en lätt tendens till överstyrning oftast det snabbaste.

Man lär sig genom erfarenhet men för att få ut något av den så skall man ju lära sig rätt saker. Låt någon ERKÄNT duktig åka med dig och ge tips. 5 varv med en räv i bilen ger mer än 100 själv...

Edit: Jag skulle säga att du skall lära dig hålla idealspåret bättre och när du väl fått in detta rätt kan du börja sakta öka hastigheten. Så fort du börjar tappa linjen slå av på tempot lite inför nästa varv och 100% koncentration på idealspåret, hastighet kommer i andra hand.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



porschedriver skrev:


Att gå tidigt på gasen hör typiskt till mer avancerad körning, då man kan gå på gasen innan apex. Hos nybörjare är det ofta ett tecken på fel spår eller att man går igenom kurvan för långsamt. men som sagt helt omöjligt att säga utan att åka med.


antingen har jag en bra körstil eller en långsam helt enkelt. inget där imellan..



porschedriver skrev:

Att "såga" till bilen kraftigt tyder på att du har för låg kurvhastighet och därför kan "trixa" utan att du flyger ut i periferin. Går det på gränsen måste man köra "mjukt" vilket mycket väl kan innebära hårda tag och snabba manövrar, "med känsla" är ett bättre uttryck....


var lite oklar med detta kanske. det är inte så att jag sågar till bilen bara huxflux. när det understyr sågar jag till bilen. detta för att hitta fäste och få lite drift med rumpan så att den "styr med" (obs notera inte sladda)
jag vet inte om det är rätt eller fel.




porschedriver skrev:

Edit: Jag skulle säga att du skall lära dig hålla idealspåret bättre och när du väl fått in detta rätt kan du börja sakta öka hastigheten. Så fort du börjar tappa linjen slå av på tempot lite inför nästa varv och 100% koncentration på idealspåret, hastighet kommer i andra hand.


får väl försöka hitta nån som är erkännt duktig eller åtminstone hållt på länge på lite högre nivå som akn annalysera lite..

det svårt för en själv att i efterhand avgöra vilket spårval man har haft (man ser det ju trottsallt inte utifrån)även om "vet" hur man vill ha det innan.. fast det kanske är just den kännslan som sållar agnarna från vetet.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grundkurs bankörning
<<   1, 2
9428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande